Karvanopat ja Linking Park vai intellektuelli pohdinta ja oma tyyli

• 1 036
  • 10

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Onko maailma täynnä pahuutta? Mihin on kadonnut lähimmäisenrakkaus kahden pienen, voimattoman yksilön väliltä? Onko yhteiskuntamme menossa siihen, että internet on paras ystävä, nettikaverit ainoita kavereita ja peili ainoa kontakti fyysiseen ihmiseen?

Olen seurannut Jatkoaika-keskustelupalstan meininkiä alusta asti, eli tammikuun lopulta. Koko ajan olen osallistunut enemmän tai vähemmän aktiivisesti keskusteluihin aiheista maan ja taivaan väliltä. Usein keskusteleminen on hedelmällistä ja henkisesti rikastuttavaa. Välillä taas aiheet sivuutetaan ja keskitytään täydelliseen saivarteluun.

Keskustelupalstan henki on kuitenkin menossa siihen suuntaan, että ainoa tavoite on miellyttää. Kaikki debaatit on historiaa, keskitytään ainoastaan toisten myötäilyyn, omien puheiden perumiseen ja kaikenlaiseen selkärangattomuuteen. Jääkiekkoa seurataan Suomessa varsin laajalti, ja yleisö koostuu monenkirjavasta väestä. Katsomossa kuuluu usein sutkauksia ja heittoja, jotka ovat parhaimmillaan oivaa sanataidetta. jääkiekkoa seuraavan yleisön keskustelupalstalla tällainen kulttuuri on kokonaan poistunut tai, voisiko sanoa, jopa poistettu palstaa "valvovien" tahojen toimesta.

Olenkin erittäin suunnitelmallisesti ja tahallani pyrkinyt herättämään tunteita. Kommentoin usein kirjoituksiin erittäin kyynisellä ja kylmällä tavalla, joka saa kanssakirjoittelijoiden karvat pystyyn ja asettumaan hyökkäykseen itseäni vastaan. Olen kuitenkin täysin tietoinen siitä, mitä kirjoitan ja olen usein valmis vastaamaan minulle asetettuun kritiikkiin. Vastoin yleistä oletusta, en "vedä hernettä nenään". En ota näitä asioita lainkaan henkilökohtaisesti, vaan kaikki tämä internet-keskusteleminen on minulle puhdasta ajanvietettä. Olenpa oppinut suorastaan nauttimaan siitä, että saan ärsytettyä muita, koska tämä hyvin usein vastaa tavoitteitani. Pohjimmiltani en ole ollenkaan niinsanottu kusipää, vaan toimintani perustuu tiettyyn yhteiskuntateoriaan, jossa käsitellään internet-tuttavuuksia yms.

Moderaattoreiden toimintaan haluaisin puuttua sen verran, että onko järkevää antaa pelikieltoja ihmisille, joilla on mielipiteitä. Mielipiteethän voivat olla radikaaleja ja vastoin yleistä kantaa. Ennemmin suosittelisin pelikieltoja kirjoittajille, jotka eivät osaa kirjoittaa edes n. 50% virheetöntä tekstiä (alkukirjaimet, yhdyssanat), joilla ei ole taitoa kirjoittaa sisällöllisesti muuta kuin tyhjää (tyyliin: miksi oranssi on parempi väri kuin sininen) ja ennenkaikkea kirjoittajille, joilta puuttuu taito kirjoittaa tekstiä, josta käy asian luonne ilmi ilman amerikkalaispopulistista hymiökulttuuria.

Fanaattisuus on hyve, liika fanaattisuus ja siitä johtuva mustavalkoisuus erittäin murheellinen piirre, joka saa aikaan vain harmia. Ymmärrettävästi oma joukkue on se, minkä tekemisiä eniten seurataan. Onko kuitenkaan tarpeellista yrittää vertailla elementtejä, joita on aivan mahdoton laittaa paremmuusjärjestykseen (ulkonäköseikat, radioselostus jne.)

Viime aikojen hiekoimpia suorituksia tällä palstalla ovat ketjut, joissa olenkin saanut murskaavaa kritiikkiä mielipiteilleni. Näihin kuuluvat esimerkiksi Jatkoajan legendat -ketju sekä Kaikkien aikojen jääkiekkoilija -äänestys. Ensinmainitussa korostuu kaikki elementit, joihin olen tässä kirjoituksessani puuttunut. Jälkimmäisessä paljastuu tämä perinteinen "kaivaa itselleen kuoppaa" -ilmiö, joka sortuu omaan mahdottomuuteensa. Tietenkin, kirjoittajia on täälläkin eri ikäisiä, ja niinpä eri asiat ovat tärkeitä. Muistan itse, kuinka yläasteikäisenä oli tärkeää seurata esimerkiksi hittimusiikkia. Se seikka on iän karttuessa menettänyt merkitystään. Tämän vuoksi en osannut edes pahastua, kun eräs aktiivikirjoittaja koetti lähestyä minua halvalla yksityisviestitempulla. Kyseistä kaveria ajattelen vieläkin ymmärtäen. Kun on teelusikalla annettu, ei voi edes ruokalusikalla vaatia. Jos toisen elämä pyörii mopon tai Toyotan, karvanoppien ja MicMacin ympärillä, keskustelutasomme ei tule koskaan kohtaamaan samalla aaltopituudella. Ja tämä oli vain yksi esimerkki.

Mutta, tämä kirjoitus poikii varmasti jonkinlaista sääliä useassakin lukijassa - toivottavasti toimii enemmän kuitenkin herättäjänä. Jos tällä saan itselleni pelikiellon, tämä on siinä tapauksessa sataprosenttisen täydellisesti onnistunut.

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Ei ei ei. Nyt mokasit ja pahasti. Nyt ei kukaan voi enää pitää sinua kusipäänä. Selitit niin täysin toimiesi motiivit, että eihän nyt perkelevieköön sinussa ole karvan vertaa arvoituksellisuutta. Tai toisaalta voihan tarkoituksesi ollakin johtaa mm. allekirjoittanutta harhaan.

Olen kyllä täysin samaa mieltä siitä, että nuoleskelu on saanut täällä liian paljon palstatilaa, mutta älä nyt helvetissä käsitä tätä sellaisena. Mielestäni olet niin perkeleen monta kertaa vittuillut itselleni tärkeistä asioista, että olen jopa ajatellut, että tota jätkää vedän turpaan. Eri asia sitten on lopputulos. Ehkä joutuisin vankilaan, jos uhkaukseni olisin toteuttanut, olenhan Predatoriakin hirmuisempi tappaja.

Ehkä oletkin lukenut jonkin kirjoitukseni, missä annan selvästi ymmärtää, että en pidä pelikielloista. Kuitenkin jonkun sortuessa henkilökohtaisuuksiin mm. moderaattoreita kohtaan, niin hyväksyn täysin kaikki pelikiellot, jotka he katsovat aiheellisiksi. Eri asia kuitenkin on mikäli arvostelu kohdistuu esim. allekirjoittaneeseen, jolloin en mitenkään voi hyväksyä pelikieltoa. Raja tietysti voi joskus tulla vastaan, mutta en ole siihen vielä elämäni aikana törmännyt, joten epätodennäköistä on tuleeko se raja ikinä vastaan.

Fanaattinen olen, ehkä jopa äärirajoilla sen suhteen, että voisit kutsua ajatuksiani mustavalkoisiksi. Kauden edetessä on kuitenkin ollut pakko suhtautua asioihin hieman huumorin kannalta, sillä eihän tätä muuten kestäisi. Palstalle kirjoittaessani olen kuitenkin jo sen verran rauhoittunut, että en vedä palkokasvien sisältöä niin herkästi limakalvolle, mutta kuulisitpa ne kommentit, jotka heitän heti matsin jälkeen. Siksi ymmärrän ja myös hyväksyn kaikki äärimmäisetkin kommentit joita fanaattisimmat fanit heti ottelun jälkeen tälle palstalle kirjoittavat, sillä loppujen lopuksi se on sitä fiilistä parhaimmillaan. Sitä ei vastapuolen fanien edes tarvitse ymmärtää, mutta se on nimenomaan kaipaamaani aitoutta parhaimmillaan.

Niin itse sain haarukalla....

EDIT: Korjattu yksi kirjain.

Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Linkin parkilla on jopa jotain päähän soimaan jääviä kipaleita

Minulla on jotenkin sellainen kutina, että tämä sai alkunsa Jatkoajan legendat -threadista.

Otin itseeni isojen kirjainten puutteesta huomautuksen. Ei olisi ollut ehkä pakko, mutta puolustelen itseäni sillä, että tietokoneella kirjoittaessani olen tottunut tietokoneen automaattisesti laittavan isot kirjaimet lauseiden alkuun. Olen pyrkinyt opettelemaan kirjoittamista tietokoneella niin, että sysään joskus myös Isoja Kirjaimia väliin. Olin yli vuoden kirjoittanut suht paljon tavaraa pahemmin välittämättä isoista kirjaimista kunnes sain viikon sisään pari huomautusta asiasta. Sen jälkeen olen pyrkinyt vähänkin isommat tekstit kirjoittamaan isot kirjaimet huomioonottaen. Itse pystyin lukemaan tekstit vallan hyvin, mutta kaikillaei liene samanlainen aivo kuin minulla.

Kun palaamme takaisin aiheeseen, eli kritiikkiisi keskustelupalstan suunnasta, olen ainakin itse pyrkinyt olemaan ainakin hieman sellainen "ärsyttävä" henkilö. Joskus (lue: "aina") vetelen juttuja överiksi kuten varmaan jokainen Allison kaupan otsikkoa lukenut huomaa. Damphousse ei oikeasti ole mielestäni powerforward. Vitsailin vain, ja samalla kokeilin josko joku lähtisi täkyyn. Melko moni jopa lähti, ja sain nauraa kunnolla. Olen sairas. Omalta osaltani ei ainakaan pehmenemistä ole tiedossa, olen myös jatkossa "tyhmä", "ärsyttävä" ja "jääräpäinen". Kielioppiin panostan jatkossa yhä enemmän ja enemmän, sillä mielestäni suomen kieli on varjelemisen arvoinen asia.

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Joopa joo, aika usein parhaimmat viestiketjut muodostuvat siitä, kun joku vetää kehiin kunnon trollin ihan vaan piruillakseen. Mutta sekin on taitolaji. Usein näkee näitä ärsytystarkoituksessa kirjoitettuja viestejä, jotka ovat kuitenkin niin läpinäkyviä ettei kukaan voi uskoa kirjoittajan olevan tosissaan sitä mieltä mitä on kirjoittanut. Jos haluaa ärsyttää, kannattaa sen eteen nähdä hieman vaivaa. Lopputulos on sitten paljon hauskempi.

Vaikka en kyllä ymmärrä henkilöitä, joiden pääasiallinen tarkoitus on kaiken aikaa provosoida muita. Rajansa kaikella. Ja toisaalta taas, yleistä hyväksyntää kalastelevat nuoleskelevat viestit eivät tuo kokonaisuuteen mitään lisäarvoa. Itsekritiikkiäkin kannattaisi harrastaa ainakin joskus.

"Jos tällä saan itselleni pelikiellon, tämä on siinä tapauksessa sataprosenttisen täydellisesti onnistunut", sanoo Tunkki ja tarkoittaa "Haluaisin niin kovasti olla marttyyri". Voi Tunkki, olisit jättänyt viestisi viimeisen virkkeesi kirjoittamatta!

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Tunkki heips...

Minä kun olen luullut että ihan oikeasti olet hernenenäinen! Noh, nythän selvisi että ihan tarkoituksella pyrit vain ja ainoastaan vinoilemaan. Saako siitä jonkinlaisia kicksejä? Oli miten oli, niin haluaisin kyllä ettet muuta tyyliäsi vaan jatkat samaan malliin. On nimittäin hupaisaa lueskella niitä herneenimaisuja joita olet usein jutuillasi saanut aikaiseksi. Itsekin olen välillä niistä provosoitunut niin pahasti, etten ole edes "enteriä" pystynyt painamaan.
Ai niin, nythän tämäkin meni taas perseen nuolemiseksi...

PS. Olen pahoillani kieliopillisista- ja välimerkkivirheistä.
Terveisin nimim. "Ruskea Kieli"

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Tunkki
[Jatkoajan legendat -ketjussa] korostuu kaikki elementit, joihin olen tässä kirjoituksessani puuttunut.

Ihan vaan mielenkiinnosta: mikä tuossa mainitsemassasi ketjussa nyt oli niin ärsyttävää? Omasta mielestäni oli ihan mukava kiittää niitä kirjoittajia, jotka ovat minulle kirjoituksillaan mielihyvää tuottaneet. Jos on niin, että sinun mielestäsi Jatkoaika-keskustelupalstalle kuuluvat vain ja ainoastaan negatiivissävyiset debatit sekä erimielisyydestä ja keskinäisestä inhosta kumpuavat ärhentelyt, ymmärrän huomattavasti paremmin ärsyyntymisesi. (Onnistuihan se provokatiivinen liioittelu kun pikkuisen yritti.)

En tiedä mihin vedät rajan miellyttämään pyrkimisen ja normaalin sivistyneen käytöksen välillä, mutta omasta mielestäni tuohon kiroamaasi lepsuiluun ei hirveämmin ole sorruttu. Asiattomiin ja typeriin kommentteihin on vastailtu melkoisen railakkaasti käyttäjien toimesta, mutta moderaattorit ovat puuttuneet oikeastaan vain turhaan flamettamiseen. Tämä on mielestäni aivan oikea asiaintila.

Tällä hetkellä Vapaa keskustelu -alueella ei taida olla käynnissä mitään kovin kuumaa viestiketjua, mutta se saattaa johtua suurelta osin siitä, ettei puheenaiheeksi sopivia tapahtumia suuremmin ole. Afganistanin tilannekin käsiteltiin jo, tosin melko lyhyesti. Sivarikeskustelua taas tuskin halutaan herätellä henkiin...

Noilla varsinaiseen asiaan keskittyvillä alueilla taas on vähän vaikea herätellä sen kummempaa erimielisyyttä, ellei sellaiseksi lasketa "Meidän joukkueen pelipaidat on komeampia kuin teidän" -ketjuja. Toki muutamasta pelitilanteesta on myös saatu keskustelua aikaiseksi, mutta nämäkin ketjut päätyivät aika pitkälti juupas-eipäs -tasolle. Niin ja turkulaispiruiluun. Uskon, että kauden aikana varmasti vastaan tulevat suuremman tason tapahtumat (mitä ne sitten ovatkaan) herättävät kitkeriäkin kommentteja.

Ja tuo pelikieltoviittaus: en ole nähnyt kenenkään saavan asiallisesta kirjoituksesta huomatusta, saati pelikieltoa. Sen sijaan flametuksesta ja henkilökohtaisuuksiin menemisestä pelikieltoa kuuluukin antaa. Ne eivät ole "älykästä" provosointia, ne ovat typeryyttä.

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Tunkin viestissä paistaa jossain määrin läpi perisuomalainen asenne - ketään ei saa kehua. Pessimismi on hallitseva mielentila ja positiivisuus on heikkous, josta on päästävä eroon.

"Jääkiekkoa seuraavan yleisön keskustelupalstalla tällainen kulttuuri on kokonaan poistunut tai, voisiko sanoa, jopa poistettu palstaa "valvovien" tahojen toimesta. "

Moderaattorit eivät poista sutkauksia tai hauskoja juttuja. Sen sijaan asiattomuudet poistetaan. Minä en näe mitään hauskaa "Vitun pelle" - tyylisissä kommenteissa joita näkee silloin tällöin - tosin useimmat eivät edes ehdi näkemään. Hyvä esimerkki voisi olla jääkiekkokatsomo, jossa ketään ei haittaa fiksut ja hauskat kommentit, mutta kukaan ei pidä naama punaisena karjuvasta kaljamahasta joka karjuu HAISTVITTUa vetämättä henkeä välissä.

En myöskään henk. koht. ole ikinä antanut pelikieltoa kenellekään mielipiteiden takia. Minusta toisten nimittely alapäätermeillä ja jatkuva Jatkoajan sääntöjen rikkominen ei ole vain sananvapauden nimissä tapahtuvaa oman mielipiteen ilmaisua. Tuskinpa on edes niitten mielestä joita on pelikieltoon laitettu.

"Onko kuitenkaan tarpeellista yrittää vertailla elementtejä, joita on aivan mahdoton laittaa paremmuusjärjestykseen?"

- Vaikka musiikkimaku onkin kaikilla erilainen, niin se on silti jatkuva väittelyn ja keskustelun aihe. Tämä kuuluu elämään eikä siinä minusta ole mitään pahaa.

Hymiöistä ja viestien sisällöistä olen samaa mieltä. Mutta sarkasmi ja ironia ovat katoavaa kansanperinnettä.

Minä en ainakaan laita Tunkille pelikieltoa enkä kyllä näe miksi sitä pitäisikään. Rehellisyys on hyve ja jos on rehellinen itselleen niin pääsee jo pitkälle elämässä.

wapiz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Artukaisten Rypistys
.... jokatapauksessa karvanopilla ja Linkin Parkilla on yhtäpaljon yhteistä kuin jääkiekolla ja Guatemalan kansantaloudella.

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Tunkki
Moderaattoreiden toimintaan haluaisin puuttua sen verran, että onko järkevää antaa pelikieltoja ihmisille, joilla on mielipiteitä. Mielipiteethän voivat olla radikaaleja ja vastoin yleistä kantaa.

Mielipiteistä ei koskaan ole täällä annettu pelikieltoa.
Yleisin on se että keskustelijalla menee kuppi nurin ja törkyä alkaa tulemaan.
Aika usein pelikiellon yhteydessä tulee siivottua ne tekstit pois palstalta samalla.

Palstahan on mielipidepalsta, joten miksi mielipiteistä tulisi pelikieltoa???

Tiedän kokemuksesta että on erittäin ikävä langettaa pelikieltoa kirjoittajalle jonka tekstejä on pitänyt hyvinä ja jonka kanssa on itsekin keskustellut. Mutta säännöt ovat huolella harkittuja ja niistä pidetään kiinni. Varoittavana esimerkkinä toimikoon eräs pesä-loppuinen saitti jossa ei sääntöjä ole laisinkaan.

Ei ole moderaattorin homma helppoa aina.
Tosin on sanottava että tämä palsta on netin parhaita kirjoittajiensa ansiosta. Eli täällä on kyllä paljon hyvää ja asiantuntevaa porukkaa. Sekä monia teräviä sanansäilän heiluttajia.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy