Karttaplotterit

• 4 695
  • 9

Duvel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Puuhasteluseura
Jatkoajasta löytyy varmasti veneilijöitäkin, joten kertokaapas mikä on se karttaplotterien TomTom? Vaatimuksena on vesitiiveys(avovene) ja Vesijärven/Päijänteen karttojen saatavuus kyseiseen laitteeseen, vaikka suurin käytön tarve onkin saaristomerellä. Kaikua plotterissa ei tarvita, koska se on jo ennestään.

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
www.vetouistelu.com sivuilla on paljon asiasta keskusteltu ja sieltä itse löysin apua. Itsellä on veneessämme Lowrance lcx 25 tai vastaava. Se on combo missä on siis luotain ja plotteri samassa. Ihan asiallinen laite, tosin karttojen toimivuudesta järvillä ei ole tietoa.

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lowrancen 332-C karttaplotteri/kaikukuotain kombo on itsellä käytössä. Ihan hyvä peli, toki molemmat näytöt samalla ruudulla vaatii vähin totuttelua. Lowrancen pelkkien karttaplottereiden hintoja tuossa.

Navionicsin 21xg kartta käytössä, löytyy kaikki Suomen järvet ja saaristomeri, toki hintakin on sitten sen mukainen (tuossa 245 egee).

Sen verran noista kartoista, että eivät aivan 100% luotettavia ole, kaikkea niihin ei ole merkitty ja pientä virhettä sijainnin kanssakin voi olla.

Viimeksi muokattu:

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Sport
Mulla on ollut nyt käytössä kaksi vuotta Navman Trackfish 6500 karttaplotteri. Moottoria lähdin aikoinaan vaihtamaan ja Smartcraft-ominaisuuksien avulla saivat myytyä tuon mukaan. Mukana siis moottorin data, kaiku ja karttaplotteri. Hetkeäkään en ole hankintaa katunut, aivan loistopeli.
5-tuumainen näyttö on hyvä, näkyy kirkkaalla ilmallakin. Karttoina tuo käyttää C-MAP NT+/MAX korttia jossa on kaikki Suomen järvet. Karttojen tarkkuus on ihan loistava. Tuota näyttää saavan jo nettikaupoistakin ihan kohtuuhintaan ja voin suositella.

Duvel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Puuhasteluseura
Sen verran noista kartoista, että eivät aivan 100% luotettavia ole, kaikkea niihin ei ole merkitty ja pientä virhettä sijainnin kanssakin voi olla.

Onko tämä nyt ymmärrettävissä niin, että kaikki karttaplotterit ovat epätarkempia kuin autokäyttöön tehdyt GPS:ät vai johtuuko nämä sijaintivirheet karttaplotterin merkistä/mallista?

Itse olen alustavasti katsellut Raymarine A60 plotteria http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=2669 , mutta kun ei ole omakohtaista kokemusta moisesta, niin se hieman hankaloittaa "lisää koriin"-napin painallusta.

Miten noilla reitin määrittäminen käytännössä tehdään? Riittäkö päätepiste niin kuin GPS.llä vai pitääkö sinne laittaa kääntöpaikat manuaalisesti?

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko tämä nyt ymmärrettävissä niin, että kaikki karttaplotterit ovat epätarkempia kuin autokäyttöön tehdyt GPS:ät vai johtuuko nämä sijaintivirheet karttaplotterin merkistä/mallista?

Melkein menisin sanomaan, että ne puutteet ovat enemmänkin noissa karttapohjissa. Kaikkea niistä ei löydy. Mutta eivät ne nyt niin epätarkkoja ole, kunhan reitillä pysyy, niin hyvin menee. Uistelussa tuon olen vain huomannut.

Tuamas

Jäsen

Itse olen alustavasti katsellut Raymarine A60 plotteria http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=2669 , mutta kun ei ole omakohtaista kokemusta moisesta, niin se hieman hankaloittaa "lisää koriin"-napin painallusta.

Eipä noissa juuri virheitä ole, kuten joku sanoikin niin virheet tulevat siitä kun karttapohjat joko eivät ole täysin yhteensopivia laitteen kanssa tai kartoissa on puutteita.

Meillä on ollut Raymarinen plotteri nyt pian viisi vuotta ja ainakaan tässä länsirannikolla ei sen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Laitetta on helppo käyttää, näyttö on riittävän iso ja nuo Navionicsin kartat ovat olleet ainakin tähän asti päteviä.

Se toki on muistettava että pelkkään plotteriin ei voi ajaessa luottaa, ainakaan jos ei ole aiemmin ajanut kyseisessä paikassa. Sitten asia on toki eri kun reitti on kerran ajettu ja tallennettu plotterin muistiin, tällöin voi jo kohtuullisen hyvin uskaltaa painaa plotterin datan mukaan.

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miten noilla reitin määrittäminen käytännössä tehdään? Riittäkö päätepiste niin kuin GPS.llä vai pitääkö sinne laittaa kääntöpaikat manuaalisesti?

Omassa on ainakin mahdollisuus tehdä reittipisteiden avulla omia reittejä, sekä mene kursorille-toiminto. Eli valitset pisteen määränpääksi ja sitten seurataan kurssilinjaa. Näiden toimivuudesta en osaa sanoa mitään, sillä en ole yksikertaisesti käyttänyt niitä. Navionicsin karttapohjissa on piirretty valmiiksi viralliset venereitit, näiden mukaan olen itse suunnistellut.

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Navionicsin 21xg kartta käytössä, löytyy kaikki Suomen järvet ja saaristomeri, toki hintakin on sitten sen mukainen (tuossa 245 egee).

Kuinka hyvin tuo käytännössä toimii sisämaan pikkujärvillä? Oma vesillä liikkuminen kun rajoittuu täysin akselille Kuohijärvi-Kukkia, niin olisi mielenkiintoista tietää laitteen toimivuus noilla pienemmillä sisävesillä. Olen kuullut että vehkeet ei täysin tunnista kaikkia vesistöjä eli vesistöhän pitää olla "kartoitettu", jotta laite toimii. Eikö?

Eli onko kellään kokemuksia laitteen toimivuudesta sisävesillä?

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen kuullut että vehkeet ei täysin tunnista kaikkia vesistöjä eli vesistöhän pitää olla "kartoitettu", jotta laite toimii. Eikö?

Kyllä, eli eihän näistä jokaista pikku järveä tietenkään löydy. Mutta kartoitettujen pitäisi jo olla koko lailla hyvin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy