Karjalanpaisti

  • 7 351
  • 25

karjalanpaisti?

  • hyvää

    Ääniä: 62 32,3%
  • helvetin hyvää

    Ääniä: 92 47,9%
  • Neukkujen salajuoni?

    Ääniä: 38 19,8%

  • Äänestäjiä
    192

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ensinnäkin kiitos erinomaisesta aloitusviestistä, joka ytimekkyydessään ansaitsisi jo jonkinlaisen palkinnon.

Karjalanpaisti on niitä ruokia, joista pidän helvetin paljon. Nautintoa lisää se, että olen viimeksi syönyt tätä kyseistä ruokaa noin 9 vuotta sitten ja sitä edellisen kerran joskus vuonna -94 eli todella harvoin. Näin olen onnistuneesti välttänyt kyllästymisen tähän paistien aateliin.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Njaa. Kyllähän tuota syö joskus harvoin, joten vastataan hyvää.

Mustamakkara ja kalakukko hakkaa tämän perinneruuan tosin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Aika eksoottiselta tuntuva aloitus ja äänestys - pointsit Mikelle ;-)

Mutta itse asiaan... Karjalanpaisti on yksi minun bravuureistani niin valmistaa (helppoa) kuin syödäkin. Valmistukseen kuuluu olennaisesti joko rauta- tai savipata ja runsaasti kypsytysaikaa uunissa sekä mielellään itse paloiteltu liha, luu on plussaa...

EDIT: Äänestin siis "Helevetin hyvvää" - sorry jälkijättöisyyteni.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Äänestin "helvetin hyvää". Kuten edellä jo kirjoitettiin, karjalanpaistikin on helvetin hyvää, jos se sellaiseksi tehdään. Aina ei tehdä. On kurjaa törmätä mihin tahansa ruokaan, joka on kohdannut väärää kohtelua tai olosuhteita jalostuessaan raaka-aineista kohti pöytää.

Sama koskee tietysti useimpia muitakin ruokalajeja, paitsi jokin maksalaatikko on aina korkeintaan maksalaatikkoa. Toki joukossamme on myös sellaisia nirsoja, joille kelpaavat vain muutamat suosikit tai turvalliset vaihtoehdot. Kai heitäkin pitää ymmärtää, mutta elämästä saa paljon enemmän irti avoimuudella, myös ruokapöydässä. Fysiologisista syistä ruokarajoitteiset siis rajoitteidensa osalta pois lukien.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Kyllä, helvetin hyvää. Lihojen pitää vielä olla ylikypsää, jotta ne hajoavat mukavasti. Tähän kun sitten yhdistää vaalean leivän, lähinnä rieskan sekä litran kylmää maitoa, on kotiruokanautinto melkolailla täydellinen.

Vittu että tuli nälkä...
 

Epsilon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahti vs. Everybody
Riippuu tekijästä ja tyylistä tehdä, mutta ainakin omani on niin helevetin hyvää. Maltti on valttia karjalanpaistia tehdessä, kuten Murmelikin tossa yllä totesi lihan pitää olla todella kypsää.
 

Nakkikastike

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Mikko Pukka & Valencia CF
Ei mikään suosikki mutta harvemmin nautittuna toimii yleensä hyvin. Murea liha ja tarpeeksi suolainen liemi niin mikä jottei.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tämän ketjun innoittamana iltaruokani on tänään karjalanpaisti.

Kohta törpätään pata uuniin ja aloitellaan megasiivous. Ilta-seitsemältä on sitten valmista ja olutta on muutama.
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
Joulupöydässä muiden herkkujen ohella menee, mutta yleisesti ottaen söisin mielummin vaikka kaikkien jatkislaisten paskaa.

Liha on kyllä hyvää ellei sitä laita uimaan vedessä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä oikeaa reseptiä, mutta hirven- ja naudanlihasta valmistettuna on todella maukasta. Mausteeksi riittää Kikkoman-niminen soijakastike. Namskis.Yksi parhaimmista ehdottomasti.
 
Viimeksi muokattu:

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Helvetin hyvää! Parempaa kotiruokaa ei olekaan. Lisukkeeksi vielä tuoretta, vaaleaa leipää.
 

Jamina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, HJK
Kuuluu ehdottomasti suosikkiruokiini.

Kuuluko maksa jatkoaikalaisten mielestä karjalanpaistiin?
Suurimassa osassa netistä löytyvistä resepteissä ei ole maksaa. Tässä reseptissä on sekä maksaa että munuaista.

Minä laitan aina maksaa karlanpaistiin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Karjalanpaisti on itse tehtynäkin helvetin hyvää ja äidin tekemänä jopa...

Mitä kauemmin antaa olla uunissa, niin sitä parempaa siitä tulee. Kolme tuntia ei riitä mihinkään. Jopa jostain Pirkkan valmiskarjalanpaistilihoista saa hyvää, kunhan vain jaksaa riittävän kauan kypsyttää. Kuuluuko muuten "aitoon" karjalanpaistiin porkkanoita? Omasta mielestäni sopivat ohuina viipaleina ja maltillisin määrin hyvin joukkoon, mutta esim. äitini ei käytä. Kertokaahan nyt karjalaistaustaiset itärajan kasvatit rannikon pojalle totuus tästä asiasta.

Yhtä asiaa tosin ihmettelen:
Tähän kun sitten yhdistää vaalean leivän, lähinnä rieskan sekä litran kylmää maitoa, on kotiruokanautinto melkolailla täydellinen.
Lisukkeeksi vielä tuoretta, vaaleaa leipää.
Hmmm... "kuuluuko" karjalanpaistiateriaan vaalea leipä? Itse yhdistän tuon ruokalajin nimenomaan johonkin revittyyn rukiiseen. Viimeksi karjalanpaistia tuli syötyä Salosen kuminaleivän kanssa. Makeahko (siirappinen) ruisleivän maku ja litra jääkylmää maitoa! Pitänee siltikin testata jotain rieskaa syysiltojen pimetessä.
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Kuuluuko muuten "aitoon" karjalanpaistiin porkkanoita? Omasta mielestäni sopivat ohuina viipaleina ja maltillisin määrin hyvin joukkoon, mutta esim. äitini ei käytä. Kertokaahan nyt karjalaistaustaiset itärajan kasvatit rannikon pojalle totuus tästä asiasta.
En ole koskaan syönyt karjalanpaistia, jossa olisi porkkanaa. Jos paistia haluaa tuunata, porkkana kuulostaa kuitenkin erinomaiselta raaka-aineelta siihen.

Karjalanpaisti ei ole suosikkiruokiani ehkä siitä syystä, että äitini mielestä lihat kuuluu käristää kuumassa kuiviksi käppänöiksi ennen veden lisäystä. Onko muilla tällaisia perversioita? Kouluaikoina paistia tuli kuitenkin vedettyä sellaisia määriä, että keittolan tädit saivat olla toppuuttelemassa...
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
En ole koskaan syönyt karjalanpaistia, jossa olisi porkkanaa. Jos paistia haluaa tuunata, porkkana kuulostaa kuitenkin erinomaiselta raaka-aineelta siihen.
Googlen kuvahaku

Aika paljon noissa näytetään porkkanaa käytettävän. Itse käytän suolaa, pippuria ja laakerinlehtiä mausteina. Lihojen joukkoon hieman sipulia isohkoina lohkoina ja vähän porkkanaa ohuina siivuina. Jotkut puristit tosin väittävät, että tämä ei enää ole aitoa karjalanpaistia. "Oikeita" karjalanpaistiohjeita taitaa olla tasan tarkkaan niin paljon kuin on tekijöitäkin. Minä tai äitini emme milloinkaan esim. paista lihoja ensin. Tästä syystä (?) liemikin on sameaa eikä kirkasta, kuten "oikeassa" karjalanpaistissa ilmeisesti kuuluisi olla.

Miten tuo leipäpuoli siellä itärajalla? Tummaa vai vaaleaa?
 

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Lihojen joukkoon hieman sipulia isohkoina lohkoina

Miten tuo leipäpuoli siellä itärajalla? Tummaa vai vaaleaa?
Sipulikaan ei ole tullut vastaan karjalanpaistia mutustellessa. Kukaan ei ole tehnyt leivästä numeroa karjalanpaistin yhteydessä. Minä söisin kokolihan kanssa rehellistä ruisleipää. Siis jos karjalanpiirakoita ei ole saatavilla. ;)
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tähän kun sitten yhdistää vaalean leivän, lähinnä rieskan sekä litran kylmää maitoa, on kotiruokanautinto melkolailla täydellinen.

Onko tää nyt rieskaa vai rieskaa? Lappeenrannassa rieska tuntuu olevan ihan muuta kuin esimerkiksi täälläpäin. Puhumattakaan vielä muista rieskan nimellä kulkevista leivistä pitkin kotimaatamme. Ihme touhua tuokin...miksei rieska voi olla se lättänä kuumassa pastettu leipä? Tahallaan ihmisparkaa huijataan.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Onko tää nyt rieskaa vai rieskaa? Lappeenrannassa rieska tuntuu olevan ihan muuta kuin esimerkiksi täälläpäin. Puhumattakaan vielä muista rieskan nimellä kulkevista leivistä pitkin kotimaatamme. Ihme touhua tuokin...miksei rieska voi olla se lättänä kuumassa pastettu leipä? Tahallaan ihmisparkaa huijataan.
Eihän rieska mitään lättänää ole, sehän on tietysti lepuskaa. Näyttävät jotkut vääräuskoiset jotan lituskaistakin rieskaksi kutsuvan mutta meillä kaikillahan on omat vammamme...

Onhan nuo nimitykset varmasti ajan myötä vaihtuneet, kun ihmiset ovat aikanaan matkustelleet ja virheellisesti vaikkapa muistaneet mikä mitäkin oli. Kotonaan sitten sanoneet, että söin hyvää rieskaa mikkelissä vaikka lepuskaa vetelivät. Ja sitten olikin rieska lättänää jossain päin Suomea..

Meidän karjalanpaistituunaukseen kuuluu lihojen ja muun "normaalin" lisäksi porkkana ja lanttu.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Mutsi vääntää aina porkkanan ja lantun kanssa, mutta palat ovat sen verran isoja, että ne pystyy jättämään pois, jos ei keitetyistä vihanneksista pidä. Seuraavana päivänä onkin sitte lihakeiton vuoro ja sehän se vasta hyvää onkin.

Uudet perunat ja karjalanpaisti. Omnomnomnom..
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan nuo nimitykset varmasti ajan myötä vaihtuneet, kun ihmiset ovat aikanaan matkustelleet ja virheellisesti vaikkapa muistaneet mikä mitäkin oli. Kotonaan sitten sanoneet, että söin hyvää rieskaa mikkelissä vaikka lepuskaa vetelivät. Ja sitten olikin rieska lättänää jossain päin Suomea..

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rieska

Minulla ei ole mitään hajua missä rieskaa on ekana syöty tai mikä on oikeaa rieskaa. Kai okainen sitteen tuntee syövänsä sitä oikeaa. Tosin täälläpäin nyt ei ole mitään omia rieskoja ollutkaan. kai?

Ja itse ketjun aiheeseen, minä pidän myös tuosta karjalanpaistista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös