Kappaleiden sanoitukset, kysymyksiä ja omia huomioita

  • 3 059
  • 19

HogiBoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En löytänyt hyvää ketjua tälle. Enkä oikein tiedä onko edes kysyntää, mutta avataan nyt tällainen.

Eli siis ideana on esimerkiksi kysyä joistain biisien sanoituksista, että miten palstaveljet ja -sisaret näkevät kyseiset sanoitukset.

Itseäni on pidempään jo ihmetyttänyt ehdottoman suosikkibändini yhden kappaleen sanoitus. Julkaisusta saakka oikeastaan. En kerro yhtyettä, koska uskon, että joillain on vahva mielipiteensä kyseisestä bändistä.

Sanat:
"Sä oot nainen, jonka ympärille
Tuolit aina tuodaan
Sä oot nainen, jonka nimelle
Rakkaushaikuja luodaan
Nainen jolle päivittäin juodaan
Nainen jolle kaikki virheetkin suodaan
Muttet nää enää kipinää

Mä istun viereissessä pöydässä
Katse kiinni sun elämässä
Ja sen kerran se mulle tapahtui

Sä sanoit vaan: "Moi"
Ja mä tunsin kuinka mun ympärillä vaan salamoi
Sä sanoit vaan: "Moi"
Ja mä kaadoin kaikki salmiakit pöydälle vaan noin
Ja mä käänsin pään pois päin
Kun näin että sun pöytä mua tuijottaa
Ja susta tuli nainen jonka kuvajainen
Päivittäin mun mielenrauhan hajottaa
Sut kaikki haluaa

Sä saat kaiken, vaikket pyydä mitään,
Ja niin se vaan toimii
Kaikki sua palvoo, mut sä et palvo ketää,
Mut voisit kenet vaan poimii
Sun takia naiset jättää niidet suhteet
Koska ne miehet tahtoo nähdä vain sun uhkeet
Muttet nää enää säpinää

Mä istun viereisessä pöydässä
Silmät kiinni sun säteillessä
Kunnes kuulen saman äänen

Sä sanoit vaan: "Moi"
Ja mä tunsin kuinka mun ympärillä vaan salamoi
Sä sanoit vaan: "Moi"
Ja mä kaadoin kaikki salmiakit pöydälle vaan noin
Ja mä käänsin pään pois päin
Kun näin että sun pöytä mua tuijottaa
Ja susta tuli nainen jonka kuvajainen
Päivittäin mun mielenrauhan hajottaa
Sut kaikki haluaa

Mä sanoin vaan: "Moi"
Koska tiesin ettei tässä koskaan hyvin käydä voi
Mä sanoin vaan: "Moi"
Koska tiesin miten paljon hymy taakseen naamioi

Niinpä mä kiskoin viskin ja silmää iskin
Ja lähdin siitä liukenemaan
Ja susta tuli nainen jonka kuvajainen
Silloin tällöin mielenrauhan hajottaa
Koska tiedän että tuolit ympäriltäs vaihtuu
Jengi aina haihtuu, mut sä jäät istumaan
Ja haalistumaan"

Minkälaisena te näätte tarinan kappaleessa?

Minulle tulee mieleen, että

A) kertoja on nainen, joka on kateellinen toisen naisen saamasta huomiosta.

tai B) kertoja on mies, joka haluaisi lähestyä naista, mutta tämän pöydässä pyörii niin paljon miehiä, ettei uskalla, koska uskoo olevansa vähempipätöinen muihin nähden ja saavansa vain naurut pelkästä yrityksestä.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Itseäni on pidempään jo ihmetyttänyt ehdottoman suosikkibändini yhden kappaleen sanoitus. Julkaisusta saakka oikeastaan. En kerro yhtyettä, koska uskon, että joillain on vahva mielipiteensä kyseisestä bändistä.
Kai tajuat että kenen tahansa on helppo saada selville, mistä yhtyeestä on kyse googlettamalla noi lyriikat.

Itse kyllä pidän Haloo Helsingistä, joskin myönnän että juuri tämä biisi ei ole niitä eniten heiltä kuuntelemiani...

Tuossa b:ssä on minulle enemmän järkeä koska

Mä istun viereissessä pöydässä
Katse kiinni sun elämässä
Ja sen kerran se mulle tapahtui

Sä sanoit vaan: "Moi"
Ja mä tunsin kuinka mun ympärillä vaan salamoi
Sä sanoit vaan: "Moi"
Ja mä kaadoin kaikki salmiakit pöydälle vaan noin
Ja mä käänsin pään pois päin
Kun näin että sun pöytä mua tuijottaa


Etenkin tämä kohta herättää minussa sellaiset fibat, että biisin henkilö olisi mies, joka iskee silmänsä viereisessä (baari?)pöydässä istuvaan naiseen, joka suorastaan säteilee hehkeyttään. En tiedä onko naisen pöydässä useampi mies vai tämän naispuolisia ystäviä, sitähän tarina ei kerro mutta ilmiselvästi tämä kyseinen nainen on hyvin kaunis ja varastaa miesten huomion minne ikinä meneekään. Uskon kuitenkin, että tämä biisin mieshenkilö kokee olonsa epämukavaksi, kun koko tämän naisen pöytä kiinnitti huomionsa häneen. Selkeästi hänellä ei ollut itsevarmuutta lähestyä tätä naista ja siksi Ja susta tuli nainen jonka kuvajainen päivittäin mun mielenrauhan hajottaa.

Tää on vain mun tulkinta. Musiikkihan on siitä hieno taiteen muoto että käytännössä jokainen biisi voi saada eri merkityksen kuuntelijasta riippuen.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kyseinen kappalehan on nimeltään väännössanaleikki Zen Cafén "Mies jonka ympäriltä tuolit viedään"-biisistä.

Minkälaisena te näätte tarinan kappaleessa?

Minulle tulee mieleen, että

A) kertoja on nainen, joka on kateellinen toisen naisen saamasta huomiosta.

tai B) kertoja on mies, joka haluaisi lähestyä naista, mutta tämän pöydässä pyörii niin paljon miehiä, ettei uskalla, koska uskoo olevansa vähempipätöinen muihin nähden ja saavansa vain naurut pelkästä yrityksestä.
Mielenkiintoinen kysymys. Minä olen jotenkin tulkinnut kappaleen automaattisesti vaihtoehdon A mukaisesti, mutta nimenomaan siten, että kertoja ei ole kateellinen, vaan pääsee elämässään eteenpäin - irti pinnallisista, tyhjistä ja halvoista asioista -, kun taas toinen hahmo jää "istumaan pöytään" ja hänen osaltaan sama kierros vain jatkuu ja jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Vastaan vaihtoehdon C. Ehkä vaikutteita vaihtoehdosta A, mutta... esittäjä ei ole kateellinen, hän säälii.

Esittäjä/artisti on nainen. Hänellä on ehkä ollut tarinan päähenkilön kanssa syvääkin kaveruutta lapsuudessa, mutta tiet ovat eronneet aikuistuttua.

Päähenkilö tarinassa on nuori pubiruusu ilman tulevaisuuden uskoa, paikallispubin kiertopalkinto. Elämä ja usko parempaan menetetty.

Artisti taas kaipaisi omassa elämäntilanteessaan seuraa, mutta vanhan ystävän kanssa tiet on eronneet niin paljon, ettei paluuta enää ole. Ja se ahdistaa artistia - hän ei halua itse pubiruusuksi.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
PMMP:n Lautturi on mielestäni yksi hienoimmista suomalaisista kappaleista, ja sen sanoituksista olen käynyt lukuisia keskusteluja eri ihmisten kanssa. Eräs ystäväni on todennut, että hänen mielestään kappaleen aiheena on kuolemankaipuu, mutta oman tulkintani mukaan kappale kertoo kuoleman, ajan ja avaruuden voittavasta rakkaudesta. Siksi sointi ei ole melankolinen, ahdistava tai synkkä, vaan kaihoisan toiveikas.

PMMP - Lautturi (Video)
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Vastaan vaihtoehdon C. Ehkä vaikutteita vaihtoehdosta A, mutta... esittäjä ei ole kateellinen, hän säälii.

Esittäjä/artisti on nainen. Hänellä on ehkä ollut tarinan päähenkilön kanssa syvääkin kaveruutta lapsuudessa, mutta tiet ovat eronneet aikuistuttua.

Päähenkilö tarinassa on nuori pubiruusu ilman tulevaisuuden uskoa, paikallispubin kiertopalkinto. Elämä ja usko parempaan menetetty.

Artisti taas kaipaisi omassa elämäntilanteessaan seuraa, mutta vanhan ystävän kanssa tiet on eronneet niin paljon, ettei paluuta enää ole. Ja se ahdistaa artistia - hän ei halua itse pubiruusuksi.
Tää on itseasiassa aika hyvä ja uskottavakin selitys. Etenkin koska Elli, biisien kirjoittaja itse tosiaan on nainen.
 

HogiBoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kai tajuat että kenen tahansa on helppo saada selville, mistä yhtyeestä on kyse googlettamalla noi lyriikat.
Joo, tiedän tottakai. Lähinnä hain sitä, että kukin lukisi vain sanat eikä lähtisi asenteella "jaaha Haloo Helsinki, paska mikä paska".

Itsekin nyt kyllä olen E:n näkemyksen kannalla luettuani tuon. Jotenkin olen pitänyt kokoajan kertojaa huonoitsetuntoisenamiehenä. (Nyt on myönnettävä, etten osaa tuota oikein kirjoittaa, niin laitetaan noin.) Mutta E toi ihan uuden perspektiivin.

PMMP:n Lautturi on mielestäni yksi hienoimmista suomalaisista kappaleista, ja sen sanoituksista olen käynyt lukuisia keskusteluja eri ihmisten kanssa. Eräs ystäväni on todennut, että hänen mielestään kappaleen aiheena on kuolemankaipuu, mutta oman tulkintani mukaan kappale kertoo kuoleman, ajan ja avaruuden voittavasta rakkaudesta. Siksi sointi ei ole melankolinen, ahdistava tai synkkä, vaan kaihoisan toiveikas.

PMMP - Lautturi (Video)
Minäkin olen pitänyt Lautturia tuollaisena sinun näkemänä kappaleena. Yhtenä parhaista rakkauslauluista olen tätä aina pitänyt.

Tykästyin tähän, kun joku kuoro lauloi "Kuorosota"-ohjelmassa tämän. Oli ensimmäisen puhelimeni soittoäänenäkin. PMMP:n alkuperäinen versio kylläkin, ei kuoro. Okei, se oli äitini vanha puhelin ja sen takia soittoääni, mutta en nähnyt mitään syytä vaihtaakaan.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jvg:n Ikuinen vappu.

Ne laulaa siinä moneen kertaan Haluun tarunhohtoiseen.

NHL:stäkö ne siinä haaveilee vai mitäs hittoa? Siirrynkö tyhmien kysymysten ketjuun.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Jvg:n Ikuinen vappu.

Ne laulaa siinä moneen kertaan Haluun tarunhohtoiseen.

NHL:stäkö ne siinä haaveilee vai mitäs hittoa? Siirrynkö tyhmien kysymysten ketjuun.

Mä olen aina kuullut sen, että Paluu tarunhohtoiseen. Mutta ei siinäkään oikein mitään järkeä taida olla.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mä olen aina kuullut sen, että Paluu tarunhohtoiseen. Mutta ei siinäkään oikein mitään järkeä taida olla.

Tunnustan että tsekkasin sanat ennen viestiäni. Mutta joo, tuskin tuon biisin on tarkoituskaan olla mikään kantaa-ottava, maailmaa muuttava mestariteos, mutta eihän tuossa tarunhohto-kohdassa ole mitään järkeä. Täysin irrallinen värssy muun tarinan seassa.

Tai tietysti se on todennäköisintä että en vaan tajua.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: U2

HogiBoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Itse nyt tässä hetken aikaa käänneltyäni ja väänneltyäni saan tuon tarunhohtoisen viittaamaan jonkinlaiseen zen-olotilaan tai johonkin sellaiseen.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse nyt tässä hetken aikaa käänneltyäni ja väänneltyäni saan tuon tarunhohtoisen viittaamaan jonkinlaiseen zen-olotilaan tai johonkin sellaiseen.
Tämä on ihan hyvä veikkaus. Muistaakseni Jarea oli haastateltu biisiin liittyen ja hän sanoi jotain tämän tyylistä: "Ikuinen vappu kertoo siitä, kun ihminen pääsee irrottautumaan töistä ja rauhoittumaan." Hän varmaan viittasi siihen, että JVG:llä on ollut melko kiireisiä vuosia takana.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itse nyt tässä hetken aikaa käänneltyäni ja väänneltyäni saan tuon tarunhohtoisen viittaamaan jonkinlaiseen zen-olotilaan tai johonkin sellaiseen.

Vai viittaisiko vaan "pieniin häihin", kun kuitenkin vappuun, aamuvapinoihin jne viitataan myös biisissä.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Tarkemmin miettien ja uudelleen kuunneltuna tämähän ei kerro välttämättä keikkarundista jossain periferiassa, vaan nimenomaan ehkä kuitenkin siitä rundin jälkeisestä ajasta, kun saa itse rauhoittua.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Tarkemmin miettien ja uudelleen kuunneltuna tämähän ei kerro välttämättä keikkarundista jossain periferiassa, vaan nimenomaan ehkä kuitenkin siitä rundin jälkeisestä ajasta, kun saa itse rauhoittua.

Näin mäkin olen sen tulkinnut. Että rundeilla on päällä se ikuinen Vappu ja sit pitää päästä skutsiin rauhoittumaan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ei oo, ei tuu, ei heru, eikä tipu
Tämä elo on kuin kivinen perunamaa


Onko tämä nyt sellainen muija ei anna- vuodatus vai onko tässä jotain muuta retoriikkaa takana. Siis laini jäi mieleen Stigin kappaleesta. Googlannut en mitä muuta tässä kappaleessa sanotaan...eli ihan mutulla vedin...
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen muutaman kerran ihmetellyt, että mitähän tarkoittaa käsite ”suomennos”?
Ohessa Beatlesien alkuperäinen Penny Lane ja sen alla Jormas-yhtyeen Rööperiin.
Jotenkin vaikuttaa, että kääntäjän jorma kasvaakin keskellä otsaa.

In Penny Lane, there is a barber showing photographs
Of every head he's had the pleasure to know
And all the people that come and go
Stop and say, "Hello"

On the corner is a banker with a motorcar
And little children laugh at him behind his back
And the banker never wears a mac
In the pouring rain, very strange

Penny Lane is in my ears and in my eyes
There beneath the blue suburban skies
I sit, and meanwhile back

In Penny Lane there is a fireman with an hourglass
And in his pocket is a portrait of the Queen
He likes to keep his fire engine clean
It's a clean machine

Penny Lane is in my ears and in my eyes
A four of fish and finger pies
In summer, meanwhile back
Behind the shelter in the middle of the roundabout
The pretty...

Ja:
On koju pieni, jossa mies myy halpaa makkaraa
Ja ilmaiseksi lapset ketsuppia saa
Jos minne koskee pieni sormenpää, siihen jälki jää

Pyykkimuija, joka lastiansa kuljettaa
On lakanoissa kuusi lasta kiljuvaa
Ja koira konstaapelin yrittää löytää ystävää
Kaipaan niin...

Rööperiin mä kaipaan niin taas uudelleen
Muistot suloiseen vie lapsuuteen
Kai vielä muistat sen

Kun kerran siellä aikuisten me tiellä törmäiltiin
Ja talkkarilta juostiin piiloon kellariin
Ja kuinka meitä silloin huudeltiin. Salaa suudeltiin

Kun huusi faija, saapui mustamaija, pois sen vei
Myös meitä joku etsi, löytänyt vain ei
Sä olit hiirenhiljaa vierelläin, käsi kädessäin

Sinne kanssas vielä kerran päästä tahtoisin
Mut vuodet vierineet sen estää kuitenkin
Ja aikamiehen paksu vatsa tää aidan rakoon jää
Kaipaan niin...
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
PMMP:n Lautturi on mielestäni yksi hienoimmista suomalaisista kappaleista, ja sen sanoituksista olen käynyt lukuisia keskusteluja eri ihmisten kanssa. Eräs ystäväni on todennut, että hänen mielestään kappaleen aiheena on kuolemankaipuu, mutta oman tulkintani mukaan kappale kertoo kuoleman, ajan ja avaruuden voittavasta rakkaudesta. Siksi sointi ei ole melankolinen, ahdistava tai synkkä, vaan kaihoisan toiveikas.
Olenko aivan väärässä jos väitän Vesalan avanneen kappaletta joskus sen verran, että tämä kuollut hahmo on hänen isänsä? Isä kuoli kun Paula oli vielä hyvin nuori ja kappale kertoo lapsen toiveesta vielä joskus isänsä tuonpuoleisessa tavata. Vain Elämäässä oli tämä pätkä, joten se on kohtalaisen helppo tarkistaakin, mutta nyt just toimistolla en kehtaa.

Toisaalta olen vahvasti sitä mieltä, että kappale saa tarkoittaa ja edustaa eri asioita eri ihmisille. Jos siitä haluaa löytää kuolemankaipuuta tai kaiken voittavaa rakkautta niin sitten niissä sellaisia on. Jossain Vestan biisissä (edit: Lohtulauseita on tämä kappale) lauletaan, että biisi on aina poikkeuksetta kuulijan oma ja se on mielestäni artistilta hienosti sanottu.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
En usko, että tällä alkoholimäärällä saan aikaiseksi näin kovaa krapulaa.

Mulla olo nyt on, josta kukkaan ei naati
Mulla päässäni on niin helevetin kova jäläkitaati
Minä illalla olin, sitä kavun nytten tässä
Restaarantissa iltoo viettämässä


Oli pöövässä marjamehua ja votkoo
Oli suolaa, lahnoo ja sian potkoo
Myö naatittiin monenlaista sekotusta
Vähän muutakii ku kansalaisluottamusta


Mulla kiinni mäni siellä räppänä
Rahapussi on nyt kämpillä kärpäsläppänä
Myö tanssittiin valssit ja polokat niin rippeet
Sitä varten on piän lisäks myössiin sivut kippeet


Tänä aamuna mehua hedelmistä tein, voi saakeli
Niin kiireellä että lingosta palo laakeri
Kun heräsin mua janotti niin kovasti että
Kylän kaivolta muija ajo veskelkalla vettä


Koko uamupäivän köllöttelin kylymä kiäre otalla
Vähän väliä piti pistäätyä potalla
No muijakkii jo kysel jotta missä se on oikeen käynnä
Kun päivä ei oo ies puolessa ja potta on täynnä


Tänä uamuna en oo vielä ottana yhtään tuikkua
Akka mäni Partaselta hallista ostamaan suolamuikkua
Partaselta hallista helekutin hyviä muikkuja saa
Niitä ku syöpi, niin iltapäivällä alkaa janottaa
Taas uuvestaan
Aeku ihanaa
Nähhään pubilla
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös