Kapitalismi – hidaste vai edellytys ihmiskunnan kehitykselle?

  • 52 509
  • 495

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse haluaisin kuluttaa vähemmän ja näin ollen tehdä töitäkin vähemmän, ainakin sellaisia hommia joista ei ole kenellekään oikeasti hyötyä. Tähän auttaisi perustulo. Haluaisin myös että olisi yhteiskunta, jossa olisi toimivat julkiset peruspalvelut kuten terveydenhoito sekä kohtuuhintaisempaa asumista. En haluaisi tehdä työtä pelkästään sen takia jotta voisin maksaa kaiken maailman sijoitusfirmoille, pankeille ym. mielettömiä voittoja. Luulen että tällainen järjestely olisi ihan mahdollista, sen maksaisi kansallisvarallisuutemme ja vuosikymmeniä nykyisiin mittoihin eli varmastikin jo riittävään kasvanut talous ja teknologia. Kyse olisi siis palikoiden uudelleenjärjestelystä ja prioriteettien muuttamisesta. Tämä järjestely voisi myös auttaa elämästä nauttimisesta, enemmän aikaa itselle ja läheisille. Pitäkää tätä ajattelua utopistisena, pummaamisena tai äärivasemmistolaisena, ihan sama, mutta karu näkymä on että romahdus tulee. On meidän oma valinta tuleeko se suunnitellen vai viime kädessä väkisin. Ja kyllä se aurinko nousee siltikin, sehän ei tässä katoa, mutta tämän meidän planeetan ekosysteemi todennäköisesti ei enää nouse.
Mielekäs lähtökohta on se, että kukin kykenevä maksaa työllään tai varallisuudellaan oman elintasonsa. Samaa ajattelua, mitä tuossa kirjoitat, on ajatuksessa siitä, että tarvitsemme maahanmuuttajia, koska eläkepommille (ponzihuijaus) ei löydy riittävästi maksajia, joten ulkomailta pitäisi saada maahanmuuttajia maksamaan meidän elintasoamme. Elämä olisi ihanaa, kunhan vain "joku muu" saataisiin maksajaksi. No niin varmasti olisi.

Joku Musk ei käytännössä käytä elintasoonsa kuin aivan murto-osan varallisuudestaan tai sen tuotoista. Loput varallisuudesta on vain Muskin hallinnoimaa, ja aika hyvin on sitä hallinnoinut. Musk on kehittänyt maailmaa ja panostanut uusiin teknologioihin. Tältä planeetalta löytyy varmasti 5 miljardia ihmistä, jotka "tietäisivät paremmin", miten Muskin 200 miljardin omaisuus pitäisi käyttää =jaetaan rahat (jollakin perusteella). Meidänkin vaaleissa valitsemat päättäjät ovat saaneet valtion velkaantumaan reippaasti. Sekö sitten on kehitystä ja kansan edun mukaista, jos mietitään kansalaisten asemaa vaikka 25 vuoden aikajanalla?
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Mielekäs lähtökohta on se, että kukin kykenevä maksaa työllään tai varallisuudellaan oman elintasonsa. Samaa ajattelua, mitä tuossa kirjoitat, on ajatuksessa siitä, että tarvitsemme maahanmuuttajia, koska eläkepommille (ponzihuijaus) ei löydy riittävästi maksajia, joten ulkomailta pitäisi saada maahanmuuttajia maksamaan meidän elintasoamme. Elämä olisi ihanaa, kunhan vain "joku muu" saataisiin maksajaksi. No niin varmasti olisi.

Joku Musk ei käytännössä käytä elintasoonsa kuin aivan murto-osan varallisuudestaan tai sen tuotoista. Loput varallisuudesta on vain Muskin hallinnoimaa, ja aika hyvin on sitä hallinnoinut. Musk on kehittänyt maailmaa ja panostanut uusiin teknologioihin. Tältä planeetalta löytyy varmasti 5 miljardia ihmistä, jotka "tietäisivät paremmin", miten Muskin 200 miljardin omaisuus pitäisi käyttää =jaetaan rahat (jollakin perusteella). Meidänkin vaaleissa valitsemat päättäjät ovat saaneet valtion velkaantumaan reippaasti. Sekö sitten on kehitystä ja kansan edun mukaista, jos mietitään kansalaisten asemaa vaikka 25 vuoden aikajanalla?
On kyllä käsittämätöntä että vuosikymmeniä jatkuneesta talouskasvusta huolimatta valtio vaan velkaantuu ja vaikkapa hoitoala on pahassa kriisissä. Joka ikinen hallitus, nykyinen ja aiempi, ovat tavallaan syyllisiä, kun ovat jatkaneet pelaamista toimimattomaksi osoittautuneen pelin säännöillä. Ja sitä peliä ei työperäinen maahanmuutto tai nykyisten työntekijöiden kurittaminen korjaa. Ja kaikista pahinta tässä on se että ekologinen velka kasvaa tuleville sukupolville käsittämättömäksi. Elintaso pitäisikin miettiä täysin uusiksi. Voittaja ei kyllä ole enää se jolla on eniten leluja kuollessaan.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joka ikinen hallitus, nykyinen ja aiempi, ovat tavallaan syyllisiä, kun ovat jatkaneet pelaamista toimimattomaksi osoittautuneen pelin säännöillä.
Äänestäjät ovat tyhmiä, ja poliitikoille tärkeintä on se, että tulevat valituiksi seuraavissa vaaleissa. Täten lyhytnäköinen kaikki tänne heti -politiikka vie voiton.

Missä oli SAK:n lakot, kun edelliset hallitukset tekivät valtion velkaantumiseen johtavia päätöksiä? Ei näkynyt. Nyt, kun nykyinen hallitus joutuu tiukentamaan säkin nyörejä, niin jopa aloitetaan poliittiset lakot. Hohhoijaa.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hesari tarjoilee hyvin perinteistä kaavaa noudattavaa "kapitalismikritiikkiä" puheenvuoron muodossa. Eli kritiikin pohjana on oma täysin puutteellinen ja vääristynytkin kapitalismin määritelmä, tilalle ei tarjota mitään toteuttamiskelpoista vaan keskitytään olkiukkoihin ja utopioihin ilman konkretiaa siitä, miten nämä utopiat olisi realistisesti mahdollista saavuttaa, puhumattakaan epäempiirisestä toiveajatteluun nojaavasta historiatulkinnasta.

Tietenkään kummallakaan "tietokirjan" kapitalismista kirjoittaneella ei ole asiasta minkäänlaista muodollista pätevyyttä tälläkään kertaa. Ja yllättäen siksi heistä on ongelma, että julkisuudessa usein kuullaan niitä joilla aihepiiristä jotain asiantuntemustakin on...

Tympeät tytöt -sarjakuvista tunnetun kuvataiteilijan Riina Tanskasen ja väitöskirjatutkija Samu Kuopan tietoteos Kapitalismin suuri illuusio esittää, että kapitalismi perustuu kestämättömille periaatteille.
...
Tanskanen on opiskellut kirjallisuustieteitä ja hänet tunnetaan feministisestä kuvataiteestaan. Samu Kuoppa on aktivisti ja energiapolitiikan valtasuhteisiin perehtynyt väitöskirjatutkija. [Nimimerkin huomio: Kuopan tutkimusaiheita näyttävät olleen kriittinen biopolitiikka sekä kirjallisuuden tutkimus.]



En itse suuresti arvosta näitä kaikkitietävänä ilman substanssia huutelevia kuvataiteilijoita ja kirjallisuustieteitä opiskelleita "aktivisti-fillarisosialisteja" (huom. kuvaus on Kuopan julkaisijan profiilista Kuoppa, Samu | Into Kustannus) jotka täysin kaikkitietävinä saavat suhteetonta näkyvyyttä harhaisille "analyyseilleen". Mitään järjellistä analyysia ja vuoropuhelua kun tuossa paatoksessa ei kertakaikkiaan ole löydettävissä. Mutta hei, kun Financial Times julkaisi viisi vuotta sitten yhden kirjoituksen joka osittain sopi meidän narratiiviin, niin sehän riittää... Tai se, että tech-miljonäärit rakentavat huviloihinsa bunkkereita.

Otetaan käsittelyyn pari valikoitua pätkää:

Kapitalismi lävistää kaiken, Tanskanen kuvailee. Se on tapa, jolla ihmisen perustarpeet, ravinto ja suoja, järjestetään yhteiskunnassa. Se vaikuttaa ajatteluun, siihen miten toisiin ihmisiin suhtaudutaan, miten nähdään oma paikka ja mahdollisuudet maailmassa.

Tämä paljastaa jo itsessään että kyseessä on huuhaa ja humpuuki. Perusteellisemmassa analyysissa voitaisiin jo kättelyssä todeta, että tällainen lähestyminen on silkkaa ylisovittamista. Jos kaikkea katsotaan vain (oman olkiukkoisen) kapitalismimääritelmän kautta ja muita tekijöitä huomioimatta, on itsestäänselvää että kapitalismi näyttää "lävistävän kaiken".


Ehkä kapitalistisen järjestelmän ulkopuolella olisimme päässeet hitaammin samaan kehitykseen ilman sortoa, Tanskanen pohtii. Mutta tällaisia ajatuksia pidetään usein pelkkänä haihatteluna, hän lisää.

No tämähän se on varsin todennäköistä ottaen huomioon, että pahinta sortoa on esiintynyt niissä hienoissa kapitalismivapaissa valtioissa. Mutta jos minä saisin määritellä todellisuuden niin sitten... Ja tähän liittyen seuraava:


Siksi Tanskasen mielestä on tuskastuttavaa, että järjestelmää kritisoiville annetaan vaihtoehdoksi joko vetäytyminen maakuoppaan tai paluu Neuvostoliittoon.
Pitäisi katsoa menneisyyden kommunismikauhujen sijasta eteenpäin.


Hmm, eli ei-kapitalististen valtioiden täysin hirvittävä kansanmurhien täyteinen ihmisoikeus- ja elintasohistoria voidaan pyyhkäistä pois noin vain kun taas kapitalismi se vaan on jotenkin fundamentaalisesti parantumaton kehikko, kaiken pahan alku ja juuri. "Kapitalismi toimii kuten pitää" kun asiat menevät kuvataiteilijan mielestä huonosti, mutta vaihtoehtojen traagista historiaa muisteleville voi ylimielisesti toivotella tikulla silmään ja esittää pokkana että sieltä raunioista ja sorron keskeltä olisikin voinut löytyä hitaammin mutta pienemmällä sorrolla samanlainen kehitys. Ihan kiinnostavia keloja jos on valmis heittämään empirian ja logiikan tunkiolle.


Tanskanen sanoo, että hänen sukupolvensa on todistanut lähinnä laman traumaattiset jäljet, yt-neuvotteluiden aallot, jatkuvaa tehostamista ja suorittamista, epävarmuutta, pahenevia mielenterveysongelmia ja häämöttävän ekokatastrofin.

Jep, viis siitä että hänen (ja myös minun) sukupolvi on todistanut myös täysin ennennäkemättömiä hoitoja sairauksiin jotka ovat ennen johtaneet elämänlaadun täydelliseen romahtamiseen ja kuolemaan. Viis siitä, että sukupolvemme on todistanut täysin ennennäkemätöntä suvaitsevaisuutta erilaisia vähemmistöjä kohtaan nimenomaan kapitalistisissa (sehän kuulemma läpitunkee kaiken) maissa. Viis siitä, että sukupolvemme ei tarvitse murehtia kuoleeko perhe nälkään tai aliravitsemukseen (yliravitsemuskin on jo isompi ongelma kehittyvissä maissa kuin esim. Suomessa). Kapitalismi paha.

PS. Minusta olisi kuitenkin aidosti kiinnostavaa kuulla kuvataiteilijan soveltavan ajatuksiaan omaan alaansa. Esim. miksi ihmeessä pienelle eliitille suodaan puhtaan ydinkapitalistisen tekijänoikeuskäsitteen takia omistajuus taiteeseen? Todellisuudessahan luominen ei tapahdu tyhjiössä vaan kuvataiteilijakin ratsastaa aiempien taiteilijoiden tekemällä työllä sekä yhteiskunnan koulutuksella, tuella ja usein suoralla rahoituksella. Lisäksi taideteoksen saaminen mihinkään julkaistavaan formaattiin vaatii lähes poikkeuksetta lukuisten ihmisten panoksen paperimiehistä äänitysteknikkoihin ja toimittajiin. Eikö olisi parempi demokratisoida taide kaikkien vapaasti käytettäväksi ja saatavilla olevaksi ja antaa ihmisten luovuuden kukoistaa ilman kapitalistista hapatusta tekijänoikeuksista, jotka alistavat taiteenkin rahan ja kapitalismin alttarille? Eikö taiteessa olekaan kyse luomisesta ja toisinaan kenties jopa altruistisesta toiminnasta omistamisen sijaan? Joku kenties huolehtii, että kuka tekisi taidetta jos tekijänoikeuksia ei olisi? Vastaan kysymällä: mitä edes on taide, jonka ainoana motiivina on omistaa luomisen tulos?

Tähän haluaisin kuvataiteilijalta vastauksen, joka osoittaisi onko hänen ajattelunsa edes moraalisesti johdonmukaista vai onko kyseessä jälleen kerran postmodernia purkautumista siitä, että porvarit ärsyttää.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toimittajakin jaksoi haastaa vierailijoita, mutta olisi voinut tehdä sitä vielä enemmän. Etukäteen olin skeptinen haastattelun suhteen, mutta oli ihan avartavaa kuunnella vaihtoehtoista näkökulmaa kapitalismista, vaikka olinkin heidän kanssa aivan eri mieltä.

Olen näitä itsekin kuullut ja kenties sitten olen kyyninen, mutta minusta "vaihtoehtoinen näkökulma" tuppaa aina olemaan se sama väärinymmärryksistä ja mustavalkoisesta yksioikoisuudesta kumpuava levy jonka on saanut tähän mennessä kuulla jo tuhat ja yksi kertaa. Kunpa joku toimittaja uskaltaisi edes kerran esittää tuon kuvaamani tekijänoikeuskysymyksen niin saataisiin aidosti tietää mitä kyseiset "toisinajattelijat" ihan oikeasti ajattelevat omistusoikeuksista.

Mutta eihän kukaan toimittaja niin hullu ole, että kutsuisi tuolla tavalla raivokkaan taidekansan kimppuunsa kohtuuttomine syytöksineen.

edit: Ja tosiaan Ylen antama julkisuus alleviivaa pointtiani hienosti. Kitistään, kuinka taloustieteilijät yleensä ovat julkisuudessa kommentoimassa taloutta (kyllähän kaikki tietävät että taloudesta pitäisi kysyä kuvataiteilijoilta), mutta todellisuudessa tällaiset humpuukimaakarit saavat julistaa tajunnanvirtaansa valtakunnan kahdessa ykkösmediassa vieläpä useiden formaattien voimin ("tietokirjastaan" puhumattakaan).
 
Viimeksi muokattu:

Byvajet

Jäsen
Olen näitä itsekin kuullut ja kenties sitten olen kyyninen, mutta minusta "vaihtoehtoinen näkökulma" tuppaa aina olemaan se sama väärinymmärryksistä ja mustavalkoisesta yksioikoisuudesta kumpuava levy jonka on saanut tähän mennessä kuulla jo tuhat ja yksi kertaa.

Tietyistä arvoista syntyy tietynlainen sävelmä. Siksi se kuulostaa toistolta.

Minä en hyväksy ihmisten välistä kilpailua, koska kannatan tasa-arvoa. Ihmiset ponnistavat elämäänsä hyvin erilaisista lähtökohdista ja heillä on käytettävissään hyvin erilaisia välineitä elämässä selviämiseen, joten omasta näkökulmastani tasa-arvo ei voi koskaan perustua kilpailuun.

Siksi kapitalismia ja tasa-arvoa ei voi sovittaa yhteen. Kapitalismin voi hyväksyä ainoastaan ihminen, joka kannattaa ihmisten kyvykkyyseroihin ja lähtökohtiin perustuvaa eriarvoisuutta.

Toinen kapitalismiin liittyvä ongelma on se, että se ei myönnä epäonnistumistaan ongelmien ratkaisemisessa. Esimerkiksi yhteismaan (ja yhteisilmaston) ongelman aiheuttama ympäristötuho näyttää olevan ratkaisematon. Ilmaston lämpenemistä ei pystytä enää estämään.

Haittoja ei saada hinnoiteltua järjestelmään tuhoavan kulutuksen alas ajamiseksi, vaan maapallo ottaa osumaa vuosikymmen toisensa perään.

Kapitalismi sietää huonosti poliittista säätelyä, koska silloin se lakkaa olemasta kapitalismia. Itsesäätelylläkään kapitalismi ei kuitenkaan näytä sopeutuvan luonnon kantokyvyn rajoihin.

Jos ympäristötuhot kasvavat riittävän suuriksi (esimerkiksi toistuvat ruokakriisit) ja samaan aikaan tekoäly ja muu kehittyvä tekniikka kyseenalaistaa koulutuksen arvon eli vie ihmisiltä viimeisenkin mahdollisuuden kilpailla ja tekee heistä järjestelmän heittopusseja, kritiikki järjestelmän perustaa kohtaan rupeaa nousemaan aivan varmasti. Kulutusmyllyä ja siihen liittyvää kilpailua on kestänyt lyhyt aika, ihmiskunnan historiassa pelkkä silmänräpäys. Tilanne voi jo joidenkin vuosisatojen päästä olla erilainen.

Omasta mielestäni länsimainen keskiluokka on jo aloittanut laskun kohti huonompaa. Nousevissa talouksissa olot voivat edelleen parantua, mutta täältä lännestä rupeaa kuulumaan kriittisempiä ääniä.

Yhä harvempi länsimaiden ihminen pystyy menestymään entiseen malliin globaalissa kilpailussa pelkällä ahkeruudella. Pärjääminen perustuu korkeaan koulutukseen, riittävään älylliseen kapasiteettiin ja tietynlaisiin persoonallisuuden piirteisiin. Tämä tarkoittaa, että suurella osalla ihmisistä on materiaalisesti ja elämänlaadullisesti edessään huonompaa.

Älykkyys jakautuu normaalijakauman mukaisesti. Vähintään puolet ihmisistä saa varautua siihen, että suunta on alaspäin. Heillä ei ole kykyä pärjätä.
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
mutta todellisuudessa tällaiset humpuukimaakarit saavat julistaa tajunnanvirtaansa valtakunnan kahdessa ykkösmediassa vieläpä useiden formaattien voimin ("tietokirjastaan" puhumattakaan).
Juuri kuin omia sanojani! Aina kun näen siellä esim. Björn Wahlroosin.

Vakavasti ottaen onhan se kai hyvä että emme ole jossain diktatuurissa missä ei sananvapautta? Tai että ainoastaan ne saavat äänen jotka siitä maksavat?
 

Jeffrey

Jäsen
Juuri kuin omia sanojani! Aina kun näen siellä esim. Björn Wahlroosin.

Vakavasti ottaen onhan se kai hyvä että emme ole jossain diktatuurissa missä ei sananvapautta? Tai että ainoastaan ne saavat äänen jotka siitä maksavat?

Björn Wahlroos on sentään taloustieteen tohtori jonka akateeminen CV on vähintäänkin todella kova suomalaisessa vertailussa. Hänen tieteellisten saavutusten väheksyminen on vähintäänkin erikoista ja esimerkiksi Ivy League tasolle pääsyn väheksyminen sen takia, että hän on kyennyt jalostamaan akateemisen uransa jälkeen äärimmäisen menestyksekkään yritysjohtajan uran ja tämän takia porvari ärsyttää.

Tieteen politisoituminen on mielestäni ihan aito ongelma. Ehdottomasti mielipiteitä ja tieteen popularisointia tulisi levittää monelta kantilta katsoen, mutta tässä kohtaa Hesarin käyttämä tieteilijä ja/tai hänen tituleeraaminen ylipäänsä (talous)tieteilijäksi on vähintäänkin harhaanjohtavaa. Tiede kehittyy kyseenalaistamisella ja parempien ratkaisujen kehittämisellä, mutta tällainen sivusta ja vinoon vetäminen lienee vähintäänkin kyseenalaista. Vastaaviin artikkeleihin Hesari löytäisi halutessaan varmasti myös ihan päteviä tekijöitä. Ei siellä lääketieteen artikkeleihin haastatella Maria Nordinia vaan ihan vakavasti otettavia tahoja.
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Björn Wahlroos on sentään taloustieteen tohtori jonka akateeminen CV on vähintäänkin todella kova suomalaisessa vertailussa. Hänen tieteellisten saavutusten väheksyminen on vähintäänkin erikoista ja esimerkiksi Ivy League tasolle pääsyn väheksyminen sen takia, että hän on kyennyt jalostamaan akateemisen uransa jälkeen äärimmäisen menestyksekkään yritysjohtajan uran ja tämän takia porvari ärsyttää.

Tieteen politisoituminen on mielestäni ihan aito ongelma. Ehdottomasti mielipiteitä ja tieteen popularisointia tulisi levittää monelta kantilta katsoen, mutta tässä kohtaa Hesarin käyttämä tieteilijä ja/tai hänen tituleeraaminen ylipäänsä (talous)tieteilijäksi on vähintäänkin harhaanjohtavaa. Tiede kehittyy kyseenalaistamisella ja parempien ratkaisujen kehittämisellä, mutta tällainen sivusta ja vinoon vetäminen lienee vähintäänkin kyseenalaista. Vastaaviin artikkeleihin Hesari löytäisi halutessaan varmasti myös ihan päteviä tekijöitä. Ei siellä lääketieteen artikkeleihin haastatella Maria Nordinia vaan ihan vakavasti otettavia tahoja.
No en väheksy Wahlroosin akateemista taustaa omalla alallaan. Jos jotain tässä "väheksyn" niin lähinnä kai sitä ettei taloustiede ole sinänsä verrannollinen esim. luonnontieteisiin. Lisäksi muistutan että vallallaolevat ja yleisesti hyväksytyt länsimaiset näkemykset taloudesta ovat johtamassa maailmaa ennennäkemättömään katastrofiin. En muista kuinka Hesari nyt tarkkaan ottaen tituleerasi tämän uuden kirjan toista kirjoittajaa, mutta jos nyt kaivataan muodollisesti pätevämpiä vaihtoehtoista koulukuntaa edustavia taloustieteilijöitä haastatteluihin, niin toki heitä löytyisi. Mutta juuri tämän kirjan lukeneena väitän, että kyllä siinä juuri samoja näkemyksiä esitetään kuin hekin tekisivät. Eikä minua porvari ärsytä. Hän pelaa roolinsa tässä näytelmässä kuten kuuluukin, mutta se näytelmä alkaa olla jo nähty.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri kuin omia sanojani! Aina kun näen siellä esim. Björn Wahlroosin.

Vakavasti ottaen onhan se kai hyvä että emme ole jossain diktatuurissa missä ei sananvapautta? Tai että ainoastaan ne saavat äänen jotka siitä maksavat?

Tottahan toki sananvapaus kuuluu asiaan ja aivan mainiosti maailmaan mahtuu talouspuhetta ja kapitalismikritiikkiäkin myös ei-taloustieteilijöiltä, se on selvä. Mutta ei sananvapaus tarkoita, että kaikki diletantit pitää nostaa ykkösmedioihin toistuvasti huuhaataan julistamaan. Ei Wahlroosiakaan, joka muuten on toiminut Suomessa taloustieteen professorina ja Yhdysvalloissa apulaisprofessorina, kutsuta arvioimaan romaaneja tai taidenäyttelyitä.
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Mutta ei sananvapaus tarkoita, että kaikki diletantit pitää nostaa ykkösmedioihin toistuvasti huuhaataan julistamaan.
Tuo on aika subjektiivista. Itse antikapitalistina väijyn mediasta kuin haukka näitä valtavirtaa haastavia puheenvuoroja, mutta koen että ne jäävät vieläkin kovin vähiin. Talouskasvun, kilpailukyvyn ja talouskurin sanomaa sen sijaan tulee joka tuutista. En edes noteerannut näille annetun ruutuajan ja palstatilan hurjaa määrää silloin kun vielä jotenkin uskoin amerikkalaiseen unelmaan. Mutta tämäkin kokemus tietty subjektiivinen. Ja tottahan ne kapitalismikriittiset ulostulot varmaan lisääntyvät ajan sekä lisääntyvien ongelmien ja kriisien myötä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo on aika subjektiivista.

Kenties näin, mutta aika harva taloustieteilijäkään on päässyt sekä kirjoittamaan Hesarin puheenvuoron, saanut kirjan julkaistua että vielä vierailun useammassa Ylen ohjelmassa. Toki on kourallinen taloustieteilijöitä jotka ovat tiheään julkisuudessa, mutta kyllä tuo aktivistikaksikko on saanut melkoisesti julkisuutta oman osaamisalansa ulkopuolelta.


Itse antikapitalistina väijyn mediasta kuin haukka näitä valtavirtaa haastavia puheenvuoroja, mutta koen että ne jäävät vieläkin kovin vähiin.

Ei valtavirran haastamisessa sinällään ole ongelmaa, mutta jotain järkevää argumentaatiota sen tueksi soisi löytyvän. Varsinkin jos toistuvasti tarjotaan alusta tuollaiselle paasaukselle. Ehkä sitten vakavamminkin otettavat keskustelijat innostuisivat raottamaan näkemyksiään.


Talouskasvun, kilpailukyvyn ja talouskurin sanomaa sen sijaan tulee joka tuutista. En edes noteerannut näille annetun ruutuajan ja palstatilan hurjaa määrää silloin kun vielä jotenkin uskoin amerikkalaiseen unelmaan. Mutta tämäkin kokemus tietty subjektiivinen. Ja tottahan ne kapitalismikriittiset ulostulot varmaan lisääntyvät ajan sekä lisääntyvien ongelmien ja kriisien myötä.

On tietysti myös mahdollista, että kyse on ainakin osittain vahvistusharhasta. Kun saa käsityksen, että kapitalismi on kaiken lävistävä ja läpeensä paha supervoima, sitä tuntuu yhtäkkiä näkevän siellä sun täällä ikävyyksiä aiheuttamassa. Vähän niin kuin toisilla maahanmuuttajat.

Keskustelu olisi paljon mielekkäämpää jos voitaisiin lähteä järkevästä kapitalismin määritelmästä ja siitä, mitä kapitalismiin mukamas väistämättä kuuluu ja mitä ei. Esim. mitä mieltä sinä olet tekijänoikeusesimerkistäni? Nyt keskustelu kuolee jo alkuunsa kun kritiikkisiipi rakentaa valtavan kapitalismiolkiukon, joka on syyllinen kaikkeen pahaan mitä viimeisen sadan vuoden aikana on tapahtunut. Ennen oli paremmin...
 

rpeez

Jäsen
Siksi kapitalismia ja tasa-arvoa ei voi sovittaa yhteen. Kapitalismin voi hyväksyä ainoastaan ihminen, joka kannattaa ihmisten kyvykkyyseroihin ja lähtökohtiin perustuvaa eriarvoisuutta.

Kyvykkyyserot on fakta, ja sen kieltäminen tai niiden mahdollistamien potentiaalin kieltäminen keinotekoisesti on käsittämätön ajatus.
Kyvykkäimmät yksilöt tekevät parhaimmat keksinnöt ja jos se vaatii heille muita paremmat palkkiot, niin suotakoon heille. Jos kaikille annettaisiin sama, ketä huvittaisi enää yrittää yhtään mitään, eikö?

Olen elänyt ajan, missä näin kommunististen maailman tuottavuuden paskuuden. Omakohtaisesti naapurimaiden touhuja ihmetellen. Ei ole epäilystäkään, etteikö kapitalistinen järjestelmä ole parempi jos halutaan hyvät elinolosuhteet, tuotteet ja maapallon kestämiselle edes mahdollisuus.

Tämä Riina näyttää niin nuorelle ettei hänellä ole aavistustakaan mitä kommunismi oikeasti on.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietyistä arvoista syntyy tietynlainen sävelmä. Siksi se kuulostaa toistolta.
Kyllä kyse on myös määritelmistä ja perusteluista. Vastakkaisista arvoista lähtevää argumentaatiota on aivan helppoa ymmärtää ja se voi olla erinomaisestikin perusteltua. Nyt ei ollut kyse siitä.

Minä en hyväksy ihmisten välistä kilpailua, koska kannatan tasa-arvoa.

Tämä sai hieman naurahtamaan urheilufoorumilla kirjoitettuna. Lätkä on vissiin jo boikotissa, vai kuinka?

Mutta näitä yleviä julistuksia on tietysti helppoa rustailla. Minäkin kannatan kapitalismia nimenomaan siksi, että arvostan ihmisyyttä, sananvapausta ja heikompien mahdollisuutta elää ihmisarvoista elämää vailla sortovaltaa.

Ihmiset ponnistavat elämäänsä hyvin erilaisista lähtökohdista ja heillä on käytettävissään hyvin erilaisia välineitä elämässä selviämiseen, joten omasta näkökulmastani tasa-arvo ei voi koskaan perustua kilpailuun.

Siksi kapitalismia ja tasa-arvoa ei voi sovittaa yhteen. Kapitalismin voi hyväksyä ainoastaan ihminen, joka kannattaa ihmisten kyvykkyyseroihin ja lähtökohtiin perustuvaa eriarvoisuutta.

Minkälainen systeemi sinulla tarkalleen on mielessäsi jos kilpailu loppuu pysyvästi? Käytännössähän tuo siis tarkoittaa ihmisille sitä, että on pakko mennä syömään pahaa ruokaa koska jossain on heidän puolestaan näin päätetty. On pakko käyttää samanlaisia vaatteita koska vaatevalmistajat eivät saa yrittää erottautua niin, että ihmiset ostaisivat mieluummin heidän vaatteitaan. Ravintolaa (jos sellaisia utopiaasi edes kuuluu) ei saa itse valita, koska sehän tarkoittaisi että ravintolat kilpailevat keskenään palvelun ja ruuan laadun osalta.

Vastaavat esimerkit pätisivät tietysti myös esim. lääkkeiden kehittämiseen jne. Kilpailua syntyy jos ihmisille sallitaan vapaus valita. Henkilökohtaisesti en kaipaa mitään totalitarismia lääkkeeksi "kapitalismin aiheuttamille ongelmille".


Toinen kapitalismiin liittyvä ongelma on se, että se ei myönnä epäonnistumistaan ongelmien ratkaisemisessa. Esimerkiksi yhteismaan (ja yhteisilmaston) ongelman aiheuttama ympäristötuho näyttää olevan ratkaisematon.

Hyvin sanottu! Luettelenkin tähän kaikki muut talousjärjestelmät jotka ovat myöntäneet epäonnistumisensa: . Miten talous tai -yhteiskuntajärjestelmä edes voisi myöntää epäonnistumisensa, ja missä tämä on tapahtunut sosialismin ja kommunismin taholta? Ja kun nyt olet päässyt vauhtiin, niin kerro samalla missä ei-kapitalistisessa maassa tämä yhteismaan ja yhteisilmaston ongelma on onnistuneesti ratkaistu kun kyse kerran on kapitalismin onnistumisesta?

Haittoja ei saada hinnoiteltua järjestelmään tuhoavan kulutuksen alas ajamiseksi, vaan maapallo ottaa osumaa vuosikymmen toisensa perään.

Kapitalismi sietää huonosti poliittista säätelyä, koska silloin se lakkaa olemasta kapitalismia. Itsesäätelylläkään kapitalismi ei kuitenkaan näytä sopeutuvan luonnon kantokyvyn rajoihin.

Jos ympäristötuhot kasvavat riittävän suuriksi (esimerkiksi toistuvat ruokakriisit) ja samaan aikaan tekoäly ja muu kehittyvä tekniikka kyseenalaistaa koulutuksen arvon eli vie ihmisiltä viimeisenkin mahdollisuuden kilpailla ja tekee heistä järjestelmän heittopusseja, kritiikki järjestelmän perustaa kohtaan rupeaa nousemaan aivan varmasti. Kulutusmyllyä ja siihen liittyvää kilpailua on kestänyt lyhyt aika, ihmiskunnan historiassa pelkkä silmänräpäys. Tilanne voi jo joidenkin vuosisatojen päästä olla erilainen.

Omasta mielestäni länsimainen keskiluokka on jo aloittanut laskun kohti huonompaa. Nousevissa talouksissa olot voivat edelleen parantua, mutta täältä lännestä rupeaa kuulumaan kriittisempiä ääniä.

Yhä harvempi länsimaiden ihminen pystyy menestymään entiseen malliin globaalissa kilpailussa pelkällä ahkeruudella. Pärjääminen perustuu korkeaan koulutukseen, riittävään älylliseen kapasiteettiin ja tietynlaisiin persoonallisuuden piirteisiin. Tämä tarkoittaa, että suurella osalla ihmisistä on materiaalisesti ja elämänlaadullisesti edessään huonompaa.

Älykkyys jakautuu normaalijakauman mukaisesti. Vähintään puolet ihmisistä saa varautua siihen, että suunta on alaspäin. Heillä ei ole kykyä pärjätä.

Jätän nyt kunnioittaen tämän sinulle tyypillisen länsimaiden rappiosta paasaamisen kommentoimatta. Sen sijaan, kun nyt arvoista niin innokkaasti puhuit, haluaisin kuulla lisää niistä arvoista joita koet antikapitalismissasi edistäväsi. Puhut tasa-arvosta, mutta vielä alle kaksi viikkoa ennen Venäjän hyökkäystä kirjoitit vapaus- ja arvokäsityksestäsi ao. tavalla. Suomi siis epädemokraattinen yhden totuuden junttimaa ja Venäjä moniarvoinen maa, jossa toisinajattelu sallitaan. En aina näihin ja muuhun kirjoitteluusi peilaten tiedä miten suhtautua tähän jatkuvaan tolkutukseen kapitalististen länsimaiden rappiosta...


Heti tuossa itärajan takana on merkittävästi Suomea moniarvoisempi maa. Kun siellä tapaa kaksi ihmistä, jotka ovat samanikäisiä ja saman koulutuksen saaneita, toinen voi esittää harkittuja perusteluita sille, miksi Suomen kuuluisi olla osa Venäjää ja miksi Venäjän pitäisi vallata Suomi, kun toinen taas puolustaa kiivaasti Venäjän eurooppalaistumista ja kritisoi synnyinmaansa häiriköintiä.

Venäjällä myös riittää vähemmistöjä. Muslimejakin taitaa olla kymmenen prosenttia väestöstä. Heitä on runsaasti Moskovassakin.

Moniarvoisuuden haittapuolena on se, että kansa on hajallaan. Näkemyserot eri ikäryhmissä, eri ihmisten välillä ja kaupungin ja maaseudun välillä ovat suuria. Luottamusta yhteiseen tulevaisuuteen ja kansaan ei ole, eikä sen vuoksi myöskään vallanpitäjille pystytä laittamaan painetta, mikä osaltaan vaikuttaa umpikorruptoituneen järjestelmän jatkumiseen.

Ei Suomi tai länsi ennenkään ole ollut demokratia. Täällä on ties kuinka kauan ollut pääideologiana markkina- ja kasvutalous, eikä media tai politiikka ole aidosti mahdollistanut vaihtoehtoisten näkemysten kehittymistä. Se ei paljon auta, että Hesari julkaisee silloin tällöin vaihtoehtoisjuttuja, jotka poikkeavuutensa vuoksi kiinnostavat ihmisiä, koska niidenkin tarkoitus on vain tehdä firmalle rahaa.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Minä en hyväksy ihmisten välistä kilpailua, koska kannatan tasa-arvoa. Ihmiset ponnistavat elämäänsä hyvin erilaisista lähtökohdista ja heillä on käytettävissään hyvin erilaisia välineitä elämässä selviämiseen, joten omasta näkökulmastani tasa-arvo ei voi koskaan perustua kilpailuun.
Kun kerta kiekkopalstalla ollaan niin mietin onko tasa-arvoa vastaan vaikka asia, että parhaalle kiekkoilijalle maksetaan eniten vai onko se kapitalimismia?

Ja jatkokysymyksenä sitten, että onko oikein tai väärin maksaa paremmalle pelaajalle enemmän rahaa tasa-arvon näkökulmasta?
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Toki on kourallinen taloustieteilijöitä jotka ovat tiheään julkisuudessa, mutta kyllä tuo aktivistikaksikko on saanut melkoisesti julkisuutta oman osaamisalansa ulkopuolelta
Voisiko olla ihan vaan yksinkertaisesti niin, että taustastaan huolimatta ovat tehneet kirjan, joka osuu aikaan ja puhuttelee? Nyt olisi tosi mielenkiintoista kuulla meidän johtavien talousasiantuntijoiden kommentit kirjan sisällöstä. Tai miksei vaikka paneelikeskustelu, jossa olisi tuo kaksikko sekä vaikka Wahlroos ja joku muu samalta puolelta esim. EK:sta. Mutta todennäköisempää lienee että kirja vaietaan kuoliaaksi ekonomistien toimesta.
Keskustelu olisi paljon mielekkäämpää jos voitaisiin lähteä järkevästä kapitalismin määritelmästä ja siitä, mitä kapitalismiin mukamas väistämättä kuuluu ja mitä ei. Esim. mitä mieltä sinä olet tekijänoikeusesimerkistäni?
Kirja on oikeasti hyvä lähtökohta keskustelulle, tätä ollaan Suomessa kaivattu. Se on selkeä ja johdonmukainen ja se johdattaa lukijan kapitalismin muutaman sadan vuoden historian läpi nykypäivään ja kuvaa sen vaikutukset esimerkiksi hoiva-alan ongelmiin, populismin nousuun, työhyvinvoinnin heikkenemiseen jne. uhkaavasta ekokatastrofista puhumattakaan. Mutta ei se silti tyystin pidä kapitalismia syyllisenä nyt ihan kaikkeen pahaan. Sen avulla esim. rakennettiin hyvinvointivaltio 50-70 -luvuilla kun tasapainottavat sekatalouden elementit olivat mukana. Mutta yleisesti ottaen kapitalismi perustuu riistolle (luonnon, eläinten ja ihmisten). Tekijät käyttävät kapitalismista hyvin perustellen termiä kaappauskone. Markkinatalous poikkeaa kapitalismista lähinnä siinä että toisessa tuotetaan ja myydään perustarpeisiin ja toisessa siksi, että saataisiin lisää rahaa. Näin nyt karkeasti.

Niin, en itse ole taiteilija, mutta useamman tuntevana valistunut arvaukseni heidän suhtautumisestaan tekijänoikeuksiin... Ne takaavat heille elannon (useimmiten niukan). Ja se nimenomaan tässä kapitalistisessa järjestelmässä, kehittyneemmässä se elanto voisi ehkä olla saavutettavissa muutenkin ja silloin heidän omistajuutensa töihinsä ei ehkä olisikaan niin mustasukkaista. Useimmat taiteilijat ja luovan alan tekijät seuraavat sisäistä paloaan ja olisivat tyytyväisiä jos saisivat ihan elää sillä. Tuskin monikaan megarikastumisesta haaveilee.
 

Hilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kohtuulliset
Hyppään nyt itse vähän ohi keskustelun, mutta on tuo kirja oikeasti lukemisen arvoinen? Tykkään itse lueskella kirjoja ja niiden ei tarvitse olla välttämättä omaa maailmankuvaa kannattavia.
Kyllä se mielestäni nivoo mainiosti yhteen useita kapitalismikriittisiä näkökulmia. Varmasti löytyy helppojakin vasta-argumentteja ja vaikeahan tai siis mahdoton tästä aiheesta on poliittisesti neutraalia tietokirjaa tehdä. Mutta ei se nyt ihan peruspamflettikaan ole. Ja tyyli on selkeää ja teksti sujuvaa. Tekijöistä vielä se että ovat siis 90-luvulla syntyneitä nuoria. Nuoret joutuvat kohtaamaan todellisuuden jo ihan eri tavalla. Olisipa hienoa, jos muutkin antaisivat muutaman tunnin elämästään heidän äänensä kuulemiseen siitä maailmankuvasta riippumatta.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielekäs lähtökohta on se, että kukin kykenevä maksaa työllään tai varallisuudellaan oman elintasonsa. Samaa ajattelua, mitä tuossa kirjoitat, on ajatuksessa siitä, että tarvitsemme maahanmuuttajia, koska eläkepommille (ponzihuijaus) ei löydy riittävästi maksajia, joten ulkomailta pitäisi saada maahanmuuttajia maksamaan meidän elintasoamme. Elämä olisi ihanaa, kunhan vain "joku muu" saataisiin maksajaksi. No niin varmasti olisi.

Joku Musk ei käytännössä käytä elintasoonsa kuin aivan murto-osan varallisuudestaan tai sen tuotoista. Loput varallisuudesta on vain Muskin hallinnoimaa, ja aika hyvin on sitä hallinnoinut. Musk on kehittänyt maailmaa ja panostanut uusiin teknologioihin. Tältä planeetalta löytyy varmasti 5 miljardia ihmistä, jotka "tietäisivät paremmin", miten Muskin 200 miljardin omaisuus pitäisi käyttää =jaetaan rahat (jollakin perusteella). Meidänkin vaaleissa valitsemat päättäjät ovat saaneet valtion velkaantumaan reippaasti. Sekö sitten on kehitystä ja kansan edun mukaista, jos mietitään kansalaisten asemaa vaikka 25 vuoden aikajanalla?
Niin sehän on jo todistettu, että valtiotasollakin se minkä toinen voittaa, niin toinen häviää, ja se pätee ihan varmastikin myös ihmisiin täällä. Eli se kun joku saa paljon, tarkoittaa väistämättä sitä, että joku toinen saa vähemmän, vielä vähän vähemmän tai ei ollenkaan. Niin se vaan menee, ja se kuulema on kivaa se.

Siinä demografiassahan on sisäänasennettuna se, että jonkun muun velvollisuus on aina rahoittaa toisten elämää, sillä sitähän varten kai niitä lapsiakin kehotetaan tekemään, että saisi sitten lisää sitä työvoimaa rahoittamaan touhua. Ja jos ei tehdä, niin pitää niistä "tekijöistä" tehdä sitten tuontituote, että jos muualta suostuisivat tulemaan touhuamista rahoittamaan, ja mielellään vielä halpatyövoimaksi, ja näemmä osin jopa orjuuteen, kuten olemme saaneet nähdä.

Kun Muskiinkin viittasit, niin kyllä sieltä löytyy ihan paljon kyseenalaisikin juttuja jolla se raha on hänelle ohjautunut. Tuskin ne Ruotsissakaan ihan vaan vittuttaan lakkoilevat Teslan touhuja vastaan. Ja ihan varmastikin moni tavallinen pulliainen tietää parempia kohteita sen omaisuudelle kuin hän itse. Samoin monen urheiljankin omaisuuksille varmastikin löytyisi parempaa käyttöä, ja voisikin jo alunalkaenkin miettiä, että ei edes makseta moisia summia, kun ne eivät mihinkään järjelliseen perustu, eivätkä juurikaan yhteiskuuntia mitenkkän kehitä tahi auta.

Ei se vaan toim sellainen omaisuuksien liika keskittyminen, vaikka miten ajattelisi sen olevan upea asia, ja niihin ihan aina liittyy jotakin sellaista, joka ei ihan sitä päivänvaloa kestä, kun oikein aletaan tonkimaan.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin sehän on jo todistettu, että valtiotasollakin se minkä toinen voittaa, niin toinen häviää, ja se pätee ihan varmastikin myös ihmisiin täällä. Eli se kun joku saa paljon, tarkoittaa väistämättä sitä, että joku toinen saa vähemmän, vielä vähän vähemmän tai ei ollenkaan. Niin se vaan menee, ja se kuulema on kivaa se.

Siinä demografiassahan on sisäänasennettuna se, että jonkun muun velvollisuus on aina rahoittaa toisten elämää, sillä sitähän varten kai niitä lapsiakin kehotetaan tekemään, että saisi sitten lisää sitä työvoimaa rahoittamaan touhua. Ja jos ei tehdä, niin pitää niistä "tekijöistä" tehdä sitten tuontituote, että jos muualta suostuisivat tulemaan touhuamista rahoittamaan, ja mielellään vielä halpatyövoimaksi, ja näemmä osin jopa orjuuteen, kuten olemme saaneet nähdä.
Lapsia syntyi aikoinaan enemmän koska ei ollut ehkäisyä, mutta toisaalta lapsikuolleisuus oli korkeampi. Ei jälkeläisiä yhteisöissä ennen kamalaa kapitalismiakaan tarvittu kuin työvoimaksi ja omaksi vanhuuden turvaksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös