Ikävänkantaja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) lähetti keskiviikkona lausuntokierrokselle muistion, jossa esitetään lukuisia tiukennuksia nykyiseen alkoholilainsäädäntöön (s. 28, kohta 5.3: Ehdotukset alkoholilainsäädännön päälinjauksiksi). STM on antanut lausunnoille aikaa syyskuun loppuun, jonka jälkeen alkaa hallituksen esityksen valmistelu. Lainsäädännön tiukentamisen tavoitteena on suomalaisten alkoholin keskikulutuksen merkittävä vähentäminen, ja uudistustyön kannalta keskeisimmät linjausehdotukset ovat:
1) Alkoholin saatavuuden yleinen rajoittaminen
Otteita muistiosta (s. 29): "Varsinkaan alkoholijuomien vähittäismyyntiä koskevia säännöksiä ei siis tulisi miltään osin lieventää. Alkoholin kulutusta voitaisiin todennäköisesti vähentää ainakin lyhentämällä joko vuorokautisia tai viikoittaisia vähittäismyyntiaikoja. Seuraavat mahdollisuudet nousevat esiin:
- Alkoholijuomien vähittäismyyntiä ei harjoitettaisi sunnuntaisin ja pyhäpäivinä. Tämä vaihtoehto vähentäisi kokonaiskulutusta eniten ja suuntaisi kulutuskysyntää merkittävimmin ravintola-alalle.
- Alkoholijuomien vähittäismyynnin päivittäistä myyntiaikaa lyhennettäisiin erityisesti illan tunneista. Pienellä muutoksella voitaisiin saada aikaan vaikutuksia kokonaiskulutukseen ja myös ravintola-alan toimintaedellytyksiin, jos alkoholijuomien myynti lopetettaisiin sekä kaupoissa, kioskeissa ja huoltamoilla että Alkoissa perjantaisin ja lauantaisin kello 18.
...
Tehokkain tiedossa oleva keino olisi luvanvaraisessa vähittäismyynnissä myytävien alkoholijuomien alkoholipitoisuuden alentaminen. ... Käytännössä markkinoiden toimivuuden kannalta olisi parasta valita prosenttirajaksi sama kuin Ruotsissa eli yli 3,5 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävät alkoholijuomat myytäisiin myös Suomessa vain Alkon myymälöistä. ... Millään muulla yksinkertaisesti toteutettavalla lainsäädännöllisellä toimenpiteellä, joka lisäksi on varmuudella unionioikeuden mukainen, ei saada aikaan vastaavia tuloksia."
2) Alkoholijuomien nauttimistilanteiden rajoittaminen
Ote muistiosta (s. 30): "Alkoholijuomien anniskeluaikaa tulisi tässä yhteydessä lyhentää aamuyöstä vähintään tunnilla siten, että anniskelun jatkaminen esimerkiksi kello yhden jälkeen liitettäisiin nykyistä enemmän ravintolan oman järjestyksenpidon seurantaan ja lähiympäristölle syntyvien melu- ja muiden haittojen ehkäisemiseen" sekä
3) Hallinnon ja kansalaisyhteiskunnan vuorovaikutuksen lisääminen
Ote muistiosta (s. 31): "Käytännössä lainsäädännön uudistuksessa voitaisiin tukea paikallisia vaikutusmahdollisuuksia esimerkiksi siten, että alkoholilupahallinnon tulisi lakisääteisesti pyytää ja ottaa huomioon paikallisten tahojen lausunnot uusien anniskelulupien ja erityisesti jatkoaikalupien mahdollisesti aiheuttamista haitoista. Edellä on myös esitetty, että paikallisia olosuhteita ja näkemyksiä voitaisiin nykyistä enemmän ottaa huomioon sen määrittelyssä, millä yleisillä paikoilla taajamissa alkoholijuomien nauttiminen voitaisiin järjestyslain nojalla kieltää."
Muistioon on kirjattu lisäksi lainsäädännön uudistamisehdotuksia, jotka koskevat yritystoiminnan hallinnollisen taakan vähentämistä (s. 31), toimivan kilpailun edistämistä (s. 32: "[p]äätös merkitsisi luonnollisesti sitä, että esimerkiksi kauppojen oluen myynti vähenisi merkittävästi samalla, kun Alkojen myynti lisääntyisi. ... Toisaalta Alkojen myynnin lisääntyminen johtaisi niiden määrän lisäämiseen. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nykyistä useammat Alkot sijoittautuneena myös paikallisesti pienempien kauppojen ja kaupparyhmien yhteyteen vähentäisivät kaupan keskittymistä ja tukisivat näin terveempää kilpailua", ja harmaan talouden ehkäisyä sekä järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa (s. 32).
Uutisia aiheesta:
YLE: Ministeriön muistio: Alkoholin myyntiin kieltoja kiellon päälle, verot ylös ja olut laimeaksi (21.8.2013)
HS: STM: Suomen alkoholilainsäädäntö on epäonnistunut (21.8.2013)
Keskisuomalainen: Ministeriö ehdottaa rajuja tiukennuksia alkoholilakiin (21.8.2013)
Kannatatko STM:n ehdotuksia alkoholilain uudistamiseksi?
1) Alkoholin saatavuuden yleinen rajoittaminen
Otteita muistiosta (s. 29): "Varsinkaan alkoholijuomien vähittäismyyntiä koskevia säännöksiä ei siis tulisi miltään osin lieventää. Alkoholin kulutusta voitaisiin todennäköisesti vähentää ainakin lyhentämällä joko vuorokautisia tai viikoittaisia vähittäismyyntiaikoja. Seuraavat mahdollisuudet nousevat esiin:
- Alkoholijuomien vähittäismyyntiä ei harjoitettaisi sunnuntaisin ja pyhäpäivinä. Tämä vaihtoehto vähentäisi kokonaiskulutusta eniten ja suuntaisi kulutuskysyntää merkittävimmin ravintola-alalle.
- Alkoholijuomien vähittäismyynnin päivittäistä myyntiaikaa lyhennettäisiin erityisesti illan tunneista. Pienellä muutoksella voitaisiin saada aikaan vaikutuksia kokonaiskulutukseen ja myös ravintola-alan toimintaedellytyksiin, jos alkoholijuomien myynti lopetettaisiin sekä kaupoissa, kioskeissa ja huoltamoilla että Alkoissa perjantaisin ja lauantaisin kello 18.
...
Tehokkain tiedossa oleva keino olisi luvanvaraisessa vähittäismyynnissä myytävien alkoholijuomien alkoholipitoisuuden alentaminen. ... Käytännössä markkinoiden toimivuuden kannalta olisi parasta valita prosenttirajaksi sama kuin Ruotsissa eli yli 3,5 tilavuusprosenttia alkoholia sisältävät alkoholijuomat myytäisiin myös Suomessa vain Alkon myymälöistä. ... Millään muulla yksinkertaisesti toteutettavalla lainsäädännöllisellä toimenpiteellä, joka lisäksi on varmuudella unionioikeuden mukainen, ei saada aikaan vastaavia tuloksia."
2) Alkoholijuomien nauttimistilanteiden rajoittaminen
Ote muistiosta (s. 30): "Alkoholijuomien anniskeluaikaa tulisi tässä yhteydessä lyhentää aamuyöstä vähintään tunnilla siten, että anniskelun jatkaminen esimerkiksi kello yhden jälkeen liitettäisiin nykyistä enemmän ravintolan oman järjestyksenpidon seurantaan ja lähiympäristölle syntyvien melu- ja muiden haittojen ehkäisemiseen" sekä
3) Hallinnon ja kansalaisyhteiskunnan vuorovaikutuksen lisääminen
Ote muistiosta (s. 31): "Käytännössä lainsäädännön uudistuksessa voitaisiin tukea paikallisia vaikutusmahdollisuuksia esimerkiksi siten, että alkoholilupahallinnon tulisi lakisääteisesti pyytää ja ottaa huomioon paikallisten tahojen lausunnot uusien anniskelulupien ja erityisesti jatkoaikalupien mahdollisesti aiheuttamista haitoista. Edellä on myös esitetty, että paikallisia olosuhteita ja näkemyksiä voitaisiin nykyistä enemmän ottaa huomioon sen määrittelyssä, millä yleisillä paikoilla taajamissa alkoholijuomien nauttiminen voitaisiin järjestyslain nojalla kieltää."
Muistioon on kirjattu lisäksi lainsäädännön uudistamisehdotuksia, jotka koskevat yritystoiminnan hallinnollisen taakan vähentämistä (s. 31), toimivan kilpailun edistämistä (s. 32: "[p]äätös merkitsisi luonnollisesti sitä, että esimerkiksi kauppojen oluen myynti vähenisi merkittävästi samalla, kun Alkojen myynti lisääntyisi. ... Toisaalta Alkojen myynnin lisääntyminen johtaisi niiden määrän lisäämiseen. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nykyistä useammat Alkot sijoittautuneena myös paikallisesti pienempien kauppojen ja kaupparyhmien yhteyteen vähentäisivät kaupan keskittymistä ja tukisivat näin terveempää kilpailua", ja harmaan talouden ehkäisyä sekä järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa (s. 32).
Uutisia aiheesta:
YLE: Ministeriön muistio: Alkoholin myyntiin kieltoja kiellon päälle, verot ylös ja olut laimeaksi (21.8.2013)
HS: STM: Suomen alkoholilainsäädäntö on epäonnistunut (21.8.2013)
Keskisuomalainen: Ministeriö ehdottaa rajuja tiukennuksia alkoholilakiin (21.8.2013)
Kannatatko STM:n ehdotuksia alkoholilain uudistamiseksi?
Viimeksi muokattu: