Jaahas, savolaisderbyn jälkipuinti on näköjään parissa päivässä leimahtanut ilmiliekkeihin ja itse pelin päätyttyä alkoi silmitön parjaaminen Jukureiden pelityylistä. Sen verran pitää nyt keittoa hämmentää, että lasketaan nyt omat mielipiteet julkisuuteen.
Eli ensin ihan itse pelistä. Mielestäni Jukureiden viisikko oli huomattavasti tiiviimpi Kuopiossa kuin torstaina Kalevankankaalla. Silti KalPalla oli selvästi hyvää liikettä ja pyrkimys oli maalintekopaikoille. Etiskkoaikahan kotijoukkueella oli eittämättä toisen erän alussa, ja se on nyt kyllä sanottava, että omaan soossiin kotijoukkue hukkui, koska vastaava tilanne erän loppupuoliskolla ratkaisi pelin vieraille. Eli kuten useasti on kulminaatiopisteistä ja henkisen otteen merkityksestä höpötetty, niin kyllä se selkärankaa heikentää, kun edes kahden minuutin 5-3 yv ei tuota tulosta.
Tapaus Niinimäki-Saarinen oli episodi, josta en uskalla sen suuremmin kommentoida, näin sen hyvin hätäisesti ja vaikka en siinä mitään törkeyttä havainnutkaan, niin kyllä lopputulos oli oikea, eli laidan lähellä pitää vaan malttaa pelata suurella kunnioituksella kaveria kohtaan. Mutta kuten pelin aikana kuopiolaisten suusta kuuntelin juttuja siitä, että joukkueet telovat nyt KalPan parhaat miehet nyt lasareettiin, niin eipähän se nyt ihan niinkään ole... Totta kai se on suuri menetys, mutta ei KalPan tasoinen joukkue saa kaatua esim. Salosen poissaoloon tai edes kahden miehen poissaoloon. Menestyvässä joukkueessa ratkaisijoita on aina laajalla rintamalla.
Kuten JA:n raportti ja monet paikalla olleet kuopiolaisekin pelin näkivät, minun mielestäni Jukurit oli parempi. Piste. Kulmaväännöissä ja maalillenousuissa se oli terävämpi ja osin hieman eteensä pomputtanut Kuivalainen ei asiaa helpottanut. Toisaalta Jukureiden maalilla Strömberg pelasi ehdottomasti hienon ottelun ja etenkin miehen hyvä liike maalin taakse ja mailapeli oli onnistunutta. Blokki- ja mailanhäirintäpeli on asia, joka ei kyllä taatusti ole Jukureiden suurin synti. Jos parivaljakko Pieniniemi-Kapanen haluaa "puhdistaa" suomalaisen jääkiekon, niin talkoita riittää varmasti. Tappion myötä oli vaan niin helppo heittäytyä marttyyriksi ja syyttää Dufvaa väärästä pelityylistä. Muistan edelleen niin elävästi miten Hannes Kapanen käyttäytyi viime vuonna lehdistötilaisuuksissa ja sikäli hyvä, ettei itku tällä kertaa tullut hänen suustaan, sen sai suorittaa ykkösvalmentaja ihan itse.
Ja kun tästä lehdistötilaisuudesta nyt nousi hirmuinen haloo, niin sikäli kun itse asian ymmärsin, niin asetelma oli Dufva vs. Kuopio. Eli voittaneen valmentajan niskaan hyökkäsi lehdistötilaisuudessa niin paikallinen lehdistö kuin kotijoukkueen valmentajakin. Itsekin joskus tiedottamista harjoittaneena en ymmärrä kenen ammattiylpeys sallii kuullun laisen paskan heiton Risto Dufvaa kohtaan. Tilaisuudessa haukuttiin ensin Jukureiden sikailu illan pelissä ja sen jälkeen asetettiin koko miehen ammattitaito kyseenalaiseksi kysymällä onko RD viemässä samaa pelityyliä nuorten maajoukkueeseen. Todella alhaista journalismia. Jos kolme Mestis-mestaruutta on tullut sikaa pelaamalla, niin olkoon sitten niin, mutta aika kovaa sontaa heitetään ammattimiehen niskaan moisilla kysymyksillä!
Kysynpähän vaan, että kenen kantti kestää olla paikalla, kun oma ammattitaito niitataan seinään ja joka puolelta tulee kommenttia, että maajoukkueeseenko tätä pelityyliä ollaan nyt viemässä... En ihmettele hetkeäkään, että mies poistuu tilaisuudesta. Ja sitä paitsi kommentti, minkä Dufva poistuessaan heitti, ja joka on Savon Sanomien raportin viimeisenä repliikkinä, oli mielestäni aika osuva.
Eli kaikkinensa ilta oli hieno tapahtumana, tunnelmaa oli ja peli oli vauhdikasta. Mutta kyllä kuopiolaisten tyyli hävitä peli oli heikko; ei niinkään katsomossa, missä vallitsi oman kokemukseni perusteella jokseenkin yhteisymmärrys illan joukkueiden paremmuudesta, mutta enemmänkin joukkueiden johdon tasolla.