KalPa ja IPK – pohjoissavolaista yhteistyötä

  • 85 855
  • 188

KiekkoMes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Detroit Red Wings, KuPS
Mitenkä tuo Koponen on koskaan päässyt Liigaa pelaamaan? Ollut kyllä pidempään täysin toivoton tapaus IPKn puolustuksessa, ja oikea sarjataso ei todellakaan ole Mestis. Ainakaan tuossa roolissa, mitä hän täällä nauttii. Junnumaisia virheitä joka pelissä aivan liikaa, tehotilasto -16, joka on ylivertaisesti joukkueen huonoin kymmenen erolla seuraavaan. En ymmärrä miten poika saa ylivoima-aikaakin, vaikka ei saa edes syöttöä lapaan. Onko tuo aina ollut tuollainen hasardi?
Mitä itselle Koposesta mieleen jäi oli se että ei virheitä tehnyt ja pelasi ihan hyvää peruspeliä.
 

Uncle Ben

Jäsen
Koposen rooli taisi kuitenkin niissä harvoissa liigapeleissä olla niin pieni, ettei niistä voi juuri johtopäätöksiä tehdä. Ei erityisen hasardi, vaan enemmänkin näkymätön, niin itse muistelisin.
 

Zibbazubba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Koponenha oli (Joonas Lyytisen kanssa) ikäluokkansa ylivoimanen pakkilupaus Kuopiossa vielä C-junnuiässä. Itseasiassa "Kuopion Pronger" oli koko Suomen mittakaavalla selkeästi lahjakkaimpia ysivitosia ja päivänselvä vakionimi vielä U16-maajoukkueessa.

Sittemmin työnteko ei ole kiinnostunut edes vähää alusta ja vaikka kiloja tiputti viimesillä A-junnukausilla ni kyllä pohjat jäi tekemättä. Isokokosena pysty tarvittavan määrän vääntää ja kääntää yli-ikäsenä junnuissa, mutta miehet on miehiä.

Pelejä en ole mestiksessä nyt nähnyt, mutta liike ja löysä puolustaminen (mikä junnuissa riitti) varmasti näkyy pelaamisessa. Pelikäsityshän Koposella on aivan loistava, mutta kiire se mestistasolla tulee, vaikka rauhallisuus ja itseluottamus ollut aina vahvuuksia.

Harmi, että työnteko jäi junnuna vajaaksi. Taidot kyllä oli.
 

Knap

Jäsen
Juusola testaillut useamman pelin nyt, eikä taso oikein riitä Mestistasolla, ainakaan tuloksentekoon. Ei varsinaisesti riippakivi, mutta ei vahvistuskaan.

Alkaa tässä myös tuntumaan, että KalPan päässä on sanottu, että Koposta teidän on pakko peluuttaa, tai muuten lähtee Kokkola, Piipponen ja Kinnunen pois. Jos jotain kiinostaa tilastot Koposesta tältä kaudelta, niin tein aika laajan tilastotutkimuksen tuonne IPKn ketjuun jätkästä. Mutta pari tälläistä tärppiä voin tähänkin heittää:
- Ollut n. 40% IPKn päähän tehtyjen maalien aikaan kentällä.
- Miinuksella tähtitieteellisien lukujen verran, jotain -30, en jaksa enää edes tarkistaa.
- Pelaa TOP-3 aikoja, ylivoimaa ja alivoimaa. Mutta on joka vaihdossa silti kusessa, myös ylivoimalla.

Piipponen ollut dominoiva pelaaja Mestistasolla, tekee lähes mitä haluaa. Aina kun pääsee vetämään, joko soi tai osuu tolppaan, mutta silti syöttää liian usein laadukkaasta paikasta. Loistava pelaaja, ja takuuvarma tulevaisuuden Liigan laatupelaaja, todennäköisesti myös tähtipelaaja. Tarpeeksi iso, nopea, hyvä laukaus ja kädet. Pystyy pelaamaan alivoimaa ja ylivoimaa laadukkaasti. Ihmettelen suuresti, että tuon tasoinen jätkä pelaa Iisalmessa Mestistä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihmettelen suuresti, että tuon tasoinen jätkä pelaa Iisalmessa Mestistä.
Piipponen ei ole historiassa ollut tällainen pelaaja, mutta viimeisimmät esitykset olivat hyviä. Saanut sellaista Luostarismaista röyhkeyttä ja rohkeutta pelaamiseen ja pelin ytimessä olemiseen eli ilmeisesti mestiksessä pärjääminen on tehnyt hyvää itseluottamukselle. Aiemmin hän on ollut vähän 0-0 peliä pelaava karvaaja ja taklaaja.
 

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Suurin syy varmaan Piipposen pelaamiselle Mestiksessä on Gymereille jne tehdyt sopparir. Pakko peluuttaa heitä kun on kerran hommattu.

Toivon kuitenkin, että enemmän on kyse siitä, että Topille annetaan Iisalmen kautta runsaasti vastuuta. Ja täten ensi kaudella poimittaisiin marjat talteen. Olen itsekkin ihmetellyt miksi siellä pelaa Ikosia Gymereitä ennen Piipposta. Ikonen nyt toki sen takia, koska on sentteri. Gymerin saisi iskeä sinne Mestikseen. CHLssä hyvät tehot ja kauden ekassa maali. Sen jälkeen ei ole ollut mitään käyttöä. Liikkensä avulla voisi Mestiksessä olla ihan hyvä tekijä.
 

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
Alkaa tässä myös tuntumaan, että KalPan päässä on sanottu, että Koposta teidän on pakko peluuttaa, tai muuten lähtee Kokkola, Piipponen ja Kinnunen pois.

Nyt kannattaa ymmärtää, että tällaisista asioista eivät ole päättämässä 11-vuotiaat pikkutytöt, jollaisten logiikalta tuollainen esittämäsi ajatusmaailma enemmänkin kuulostaa. Eiköhän siellä Iisalmessakin niistä peluutuksista päätä valmentaja käytettävissä olevan pelaajamateriaalin ehdoilla. En oikein ymmärrä, miten KalPa edes hyötyisi, että Koponen saa peliaikaa IPK:ssa. Ei varmastikaan ole enää tulevaisuuden liigakaavailuissa mukana. Kuten sanoitkin, on Koposen pelaaminen ollut erittäin heikkoa läpi kauden. Esim. pari viikkoa sitten haahuili Imatrallakin haluttomasti ja katseli selkä suorana kotijoukkueen maaleja vierestä. Katsomoon pelaamisen yleisilme näytti lähinnä sellaiselta, että Koponen pistää keväällä hokkarit naulaan. Mainitsemasi "kiristysteoria" kuulostaa joka tapauksessa hupaisalta.
 

Knap

Jäsen
Mainitsemasi "kiristysteoria" kuulostaa joka tapauksessa hupaisalta.
Ei kuulosta ei. Mutta olen katsonut sen 42 peliä Koposen menoa, eikä minulla ole mitään aavistusta, miksi hän edelleen pelaa. Yksi asia on täysin varma, ja se on se, että Jasi ei todellakaan peluttaisi Koposta sekuntiakaan, mikäli tässä ei olisi jotain taustalla.

Ja olen kyllä tässä miettinyt ihan kaikkea, mutta ei siinä hänen pelissään nouse mikään peliaikaa puoltava asia esille.
 

Bondarev

Jäsen
Mutta olen katsonut sen 42 peliä Koposen menoa, eikä minulla ole mitään aavistusta, miksi hän edelleen pelaa. Yksi asia on täysin varma, ja se on se, että Jasi ei todellakaan peluttaisi Koposta sekuntiakaan, mikäli tässä ei olisi jotain taustalla.
Ja olen kyllä tässä miettinyt ihan kaikkea, mutta ei siinä hänen pelissään nouse mikään peliaikaa puoltava asia esille.

Aika suora epäluottamus päävalmentajaa kohtaan, jos väitetään toisen seuran ohjailevan ammattivalmentajaa peluutuksen suhteen! Höpö höpö tason juttuja mun mielestä.
 

Knap

Jäsen
Aika suora epäluottamus päävalmentajaa kohtaan, jos väitetään toisen seuran ohjailevan ammattivalmentajaa peluutuksen suhteen! Höpö höpö tason juttuja mun mielestä.
Niin vai Mestiksen huono asema? En minä näitä faktoina heittele todellakaan, mutta kuten sanoin, jotain tässä on taustalla. Olen aika varma, että et löydä yhtään IPKn pelejä katsonutta, joka voi sanoa olleensa tyytyväinen kys. pelaajan edesottamuksiin. Itse luotan kyllä Sinkkoseen valmentajana, ja on hommassaan yksi Mestiksen parhaista, mutta tämä peluutus kun ei aivan varmasti mene hänen kauttaan.
 

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
Niin vai Mestiksen huono asema? En minä näitä faktoina heittele todellakaan, mutta kuten sanoin, jotain tässä on taustalla. Olen aika varma, että et löydä yhtään IPKn pelejä katsonutta, joka voi sanoa olleensa tyytyväinen kys. pelaajan edesottamuksiin. Itse luotan kyllä Sinkkoseen valmentajana, ja on hommassaan yksi Mestiksen parhaista, mutta tämä peluutus kun ei aivan varmasti mene hänen kauttaan.
Mestiksen asema ainakin siellä Ylä-Savossa tuntuu todellakin olevan huono, jos sarjan parhaimmistoon kuuluva valmentaja alistetaan isomman seuran sätkynukeksi peluutusasioissa. Itse en Sinkkosena jäisi tuollaiseen asemaan enkä seuraan hetkeksikään. Tuollainen ukko löytää kyllä vastaavan tasoisia töitä aina. (Korostan nyt vielä, että en usko tuohon kiristysteoriaan alkuunkaan.)
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Ei kuulosta ei. Mutta olen katsonut sen 42 peliä Koposen menoa, eikä minulla ole mitään aavistusta, miksi hän edelleen pelaa. Yksi asia on täysin varma, ja se on se, että Jasi ei todellakaan peluttaisi Koposta sekuntiakaan, mikäli tässä ei olisi jotain taustalla.
Tämmöisiä ihmepeluutuksiahan on joka paikkakunnalla. KalPassakin oli aikoinaan ainakin Teemu Virtala ja tällä kaudella Konsta Mäkinen. Ei tuo yllätä yhtään.
 

Uncle Ben

Jäsen
Alkaa tässä myös tuntumaan, että KalPan päässä on sanottu, että Koposta teidän on pakko peluuttaa, tai muuten lähtee Kokkola, Piipponen ja Kinnunen pois.

Minusta tältä epäillyltä ”rikokselta” puuttuu vähän motiivikin, mihin A.P.Järvikin tuolla aikaisemmin viittasi. Miksi KalPa tuollaista tekisi, tai mitä hyötyä siitä KalPalle olisi? Noista alkuperäisistä yhteistyöpelaajista (Kinnunen, Koponen) ja muuten vaan pääosin Iisalmessa pelaavista lainamiehistä (Piipponen, Kokkola, Nevalainen) ainoastaan Topi Piipposella on tällä erää sopimus ensi kaudesta. Hänen suhteensa voisin uskoa, että KalPan intresseissä on saada pelaajalle peliaikaa Mestiksestä, kun merkittävää roolia liigassa ei vielä tällä erää ole tarjolla ja toivon mukaan Mestis-pelit valmistavat miestä kohti säännöllisempää vastuuta liigassa ensi kaudella. Tatu Kokkola voisi olla toinen vastaava, toivottavasti hänelle jatkosopimus myös saataisiin. Mutta näiden herrojen peluuttaminen lienee yhtä lailla IPK:n intresseissä.

Muiden suhteen KalPalla tuskin on erityisiä suunnitelmia tällä erää, joten vaikea jo siitäkin syystä kuvitella, miksi KalPa edes haluaisi puuttua heidän peluutukseensa.
 

Knap

Jäsen
Tämmöisiä ihmepeluutuksiahan on joka paikkakunnalla. KalPassakin oli aikoinaan ainakin Teemu Virtala ja tällä kaudella Konsta Mäkinen. Ei tuo yllätä yhtään.
Jep, on näitä ennenkin nähty, mutta esimerkiksi Konsta Mäkinen ei kellota KalPassa jättiminuutteja, ja pelaa joka erikoistilanteessakin. Jotenkin tämä on minulle aivan ennennäkemätöntä, koska tämä vaarantaa otteluiden voittamisia tiukoissa peleissä. Lisätiedot YVllä, en enää viitsi Koposesta pelkästään viestejä laittaa, kun olen niitä jonkin verran suoltanut ärtymyksen takia.
Minusta tältä epäillyltä ”rikokselta” puuttuu vähän motiivikin, mihin A.P.Järvikin tuolla aikaisemmin viittasi. Miksi KalPa tuollaista tekisi, tai mitä hyötyä siitä KalPalle olisi? Noista alkuperäisistä yhteistyöpelaajista (Kinnunen, Koponen) ja muuten vaan pääosin Iisalmessa pelaavista lainamiehistä (Piipponen, Kokkola, Nevalainen) ainoastaan Topi Piipposella on tällä erää sopimus ensi kaudesta. Hänen suhteensa voisin uskoa, että KalPan intresseissä on saada pelaajalle peliaikaa Mestiksestä, kun merkittävää roolia liigassa ei vielä tällä erää ole tarjolla ja toivon mukaan Mestis-pelit valmistavat miestä kohti säännöllisempää vastuuta liigassa ensi kaudella. Tatu Kokkola voisi olla toinen vastaava, toivottavasti hänelle jatkosopimus myös saataisiin. Mutta näiden herrojen peluuttaminen lienee yhtä lailla IPK:n intresseissä.

Muiden suhteen KalPalla tuskin on erityisiä suunnitelmia tällä erää, joten vaikea jo siitäkin syystä kuvitella, miksi KalPa edes haluaisi puuttua heidän peluutukseensa.
Piipponen, Kinnunen, Kokkola on selkeitä vahvistuksia, Nevalainenkin mahtuu pelaavaan kokoonpanoon myös (nyt tosin A-Junioreissa).

Kuten sanoin, en heittele faktoja, enkä usko itsekään siihen, koska käsittääkseni tämä yhteistyö on sujunut ihan hyvissä väleissä, niin miksi KalPa haluaisi heittää kapuloita rattaisiin. En vain keksi syytä, miksi hän pelaa noin helvetisti, kun ette löydä ketään, joka voisi puoltaa hänen peluuttamistaan. Menen myös takuuseen, että tämä ei ole yksin omaan Jasin päätös. Onko se KalPan käsky, en tiedä. Mutta jos IPKlla olisi kaikki oikeudet Koposeen, hän ei pelaisi. Kinnunen ja Koponen on yhteistyöpelaajia seurojen välillä, olisikohan voinut sopimuksen teko hetkellä olla jotain pykäliä, jotka nyt puoltavat Koposen peluutusta? Itsellä oli kovat oletusarvot Koposta kohtaan, kuten varmaan IPKlla myös. Ihan pelkkää spekulaatiota, ei tähän koskaan varmaan faktaa saada taustalle valitettavasti.
 

Kopari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jokipojat, Mikkelin Kittaajat
Mitenkäs tämä Galin sopisi KalPan rosteriin? Tilannehan on melko lähelle se, ettei nykyinen rosteri kärsi pakkien osalta yhtään loukkaantumista.
Kokoa ja näköä miehellä on, riittäisikö rahkeet liigan puolella stay at home -tyyppiseksi suorittajaksi?
 

KiekkoMes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Detroit Red Wings, KuPS
Itse kyllä Galinin voisin ottaa ens kauden rosteriin. Ennemmin alempiin pareihin kunnon stay at home pakki ku Konsta Mäkinen/ Saku Kinnunen
 

Knap

Jäsen
Kausi on ollut ohi kummaltakin joukkueelta jo jonkin aikaa, niin lyhyehkösti voisi käydä läpi mennyttä kautta. Mutta sitä ennen kysyn, onko yhteistyösopimus kuinka pitkään voimassa? En äkkiseltään löytänyt tietoa, niin ajattelin täältä kysyä.

IPKlle oli merkittävä apu muutamasta KalPa lainasta (Kokkola, Piipponen ja Kinnunen), Nevalainen ja Juusola jätti taas aika +- = 0 kuvan kaudesta, Nevalaisella voisin tarjota jopa IPKsta omaa pelipaikkaa, jos/kun KalPa ei miehelle sopimusta enää tarjoa. Yksi pelaaja taas jätti huonon maun suuhun, ja herätti jopa synkän kauden aikana allekirjoittaneessa monia salaliittoteorioita, eli Janne Koponen. Koponen nuori pelaaja, tuli ehkä liikaakiin ruoskittua, vaikka hämmästelen edelleen miehen suurta vastuuta. Todennäköisesti savoon ei jää pelailemaan, vai voisiko jopa olla mahdollista kiekkouran lopettaminen, kun A-Junioreissakaan ei saa pelata enää. Toivottavasti ei lopu, ja Janne löytää oman paikkansa.
KalPa hyötyi tässä siinä missä IPK, ehkä pelillisiä apuja ei tullut Piipposta lukuunottamatta, joka itseluottamusta sai varmasti Mestis onnistumisista. Kokkola kävi myös stunttaamassa kahdessa pelissä KalPassa. Kokkola oli IPKn paras sentteri ehdottomasti hyvällä kahdensuunnan pelillä ja korkealla pistemäärällään. Harmi, kun esimerkiksi VVV jatkaa KalPassa, eikä näin ollen Kokkola pääse ainakaan aloittamaan luontaisimmalla pelipaikalla KalPassa, mikäli sopimuksen saa. Olen nimittäin erittäin varma Kokkolan tason riittävän Liigaan. Piipposta vertaisin Kärppien Koblizekiin, dominoi Mestiksessä, mutta Liigassa eivät paukut aivan riitä. Topikin tulee olemaan vielä laadukas liigapelaaja (toivottavasti myös hyökkäävässä roolissa).

KalPa voi tuurillaan hyötyä maantieteellisestä sijainnistaan johtuen myös IPKn kovatasoisista pelaajista. Yksi näistä tason puolesta olisi Damir Galin, Galinhan on venäläinen joten sijainti ei varmaan juuri kiinosta, mutta ehkäpä IPK on antanut hyvää signaalia KalPasta. Teidän joukkueen rakennus ketjussa on Konsta Mäkisen tilalle toivottu ennemmin kovaa oman pään luutaa, eikä "kiekollisesti ok, mutta pehmyt kuin untuva". Galin olisi upgradea aivan varmasti Mäksieen verrattuna, eikä kiekollisesti nyt aivan toivoton, eikä isosta koostaan huolimatta jäätävän kankea edes. Jani Säteri myös kehaissut Galinia, ja olisi jo täksi kaudeksi miehen voinut laittaa heikoimpien pakistojen puolustukseen heittämällä. Aleksi Autio on toinen tällainen (mikäli et seuraa Mestistä, puhumme nyt Mestiksen tämän kauden TOP-3 maalivahdista), ensi kaudelle KalPassa ei ole tilaa, mutta ehkä sitä seuraavalle. En kyllä ihmettelisi, jos Autiolle olisi kysyntää jo ensi kaudelle muista liigaseuroista. Nostan vielä jokerikortin, Valtteri Pihlajamäen esiin, hänellä oli tavoitteena pelata kaksi vuotta mestistä, jonka jälkeen Liigaan, no ensi kausi olisi se toinen kausi Mestistä. Luontaisempi paikka tulee olemaan varmaan Pori, kun mies on sieltä kotoisin ja sai edarissakin näytönpaikkaa. Neloskentän voimahyökkääjä loistavalla laukauksella, ehkä ei KalPan tyylinen pelaaja, mutta itse pidän todella paljon.

Ensi kaudella toivottavasti yhteistyötä pienennetään. Itse toivoisin IPKlta vieläkin enemmän omavaraisuutta, eikä KalPan lainat kuuluisi silloin mukaan. Viime kaudelle linjattiin jo, että koko kauden lainat kelpaavat vain. Siinä pysyttiin varsin hyvin. Ensi kaudelle toiveissa taas yhteistyöpelaajat (Esim. Knuutinen ja Juusola), mutta siihen se olisikin hyvä jäädä. IPKn loukkaantumisissa KalPa toivottavasti auttaa. Mielestäni ihan reilun kuuloinen paketti olisi, IPK kehittää kahta pelaajaa KalPalle, mutta hyötyisi myös heidän peli panoksestaan.
 

Uncle Ben

Jäsen
Kausi on ollut ohi kummaltakin joukkueelta jo jonkin aikaa, niin lyhyehkösti voisi käydä läpi mennyttä kautta. Mutta sitä ennen kysyn, onko yhteistyösopimus kuinka pitkään voimassa? En äkkiseltään löytänyt tietoa, niin ajattelin täältä kysyä.

Niin, pitkää kokemustahan tästä ei vielä ole. Minusta vaikuttaa, että tätä yhteistyötä on tarkasteltu aina kausi kerrallaan, liekö tuosta sen kummempaa sovittukaan.

Ensi kaudella toivottavasti yhteistyötä pienennetään. Itse toivoisin IPKlta vieläkin enemmän omavaraisuutta, eikä KalPan lainat kuuluisi silloin mukaan. Viime kaudelle linjattiin jo, että koko kauden lainat kelpaavat vain. Siinä pysyttiin varsin hyvin. Ensi kaudelle toiveissa taas yhteistyöpelaajat (Esim. Knuutinen ja Juusola), mutta siihen se olisikin hyvä jäädä.

So called yhteistyöpelaajinahan ovat olleet ensimmäisellä kaudella Aleksi Hämäläinen ja nyt menneellä kaudella Saku Kinnunen ja Janne Koponen. Sen lisäksi sitten KalPan nuorisoa on esiintynyt IPK:ssa, ei nyt erityisen laajalti, mutta muutamia pelaajia.

En oikein tiedä mitä tuo ”yhteistyöpelaajan” status on oikeastaan käytännössä meinannut.. ainakin nuo pelaajat ovat pelanneet lähes pelkästään Iisalmessa. Olisko sitten niin, että KalPa on osallistunut heidän osaltaan kustannuksiin ja KalPalla on sitten ollut mahdollisuus pyytää heidät ”ylös”, jos tarvetta on. Menneellä kaudellahan Saku Kinnunen pelasi jonkin verran KalPassa.

Taitaa vain olla niin, että nuo KalPan nuorisolainat ovat oikeastaan olleet kummallekin joukkueelle merkityksellisempiä kuin nuo varsinaiset yhteistyöpelaajat. Tai ainakin tällä kaudella Tatu Kokkola ja Topi Piipponen ovat ymmärtääkseni olleet hyödyksi Iisalmessa ja KalPa varmaan hyötynee tästä ainakin Piipposen kohdalla niin, että hän on toivon mukaan valmiimpi pelaamaan liigaa ensi kaudella. No, toki Saku Kinnusen panoksestakin jotain hyötyä KalPalle tällä kuluneella kaudellakin oli.

Itse veikkaan, että yhteistyö jatkuisi suunnilleen tällä kaudella nähdyllä tavalla. Kenties joku ”yhteistyöpelaaja” tulee (voisiko Tatu Kokkola jopa olla tällainen?), ja mitä todennäköisimmin muutama nuori KalPa-pelaaja tulee myös esiintymään Iisalmessa. Kuten nyt vaikkapa Mikko Juusola, Aleksi Klemetti, Juuso Könönen, Henri Knuutinen tai Joona Riekkinen.

Minusta IPK:n kannattaisi käyttää (kuitenkin rajalliset) rahansa mieluummin kärkipelaajien hommaamiseen, kuin rosterin leveyteen periaatteellisen omavaraisuuden nimissä. Ennemmin siis aatuhämäläiset omiin nimiin ja ihan suosiolla about ketjullinen tai kentällinen KalPan nuorisoa lähtökohtaisesti ei-niin-isoon-vastuuseen. Olisiko IPK tällä kaudellakaan saavuttanut jotain sillä, että olisi itse hommannut ja maksanut pelaajat Kokkolan, Piipposen ja Nevalaisen tilalle..? Ehkä ripauksen sitä omavaraisuutta ja itsenäisyyttä, mutta paljonko siitä toisaalta kannattaa maksaa.
 

Knap

Jäsen
Itse veikkaan, että yhteistyö jatkuisi suunnilleen tällä kaudella nähdyllä tavalla. Kenties joku ”yhteistyöpelaaja” tulee (voisiko Tatu Kokkola jopa olla tällainen?), ja mitä todennäköisimmin muutama nuori KalPa-pelaaja tulee myös esiintymään Iisalmessa. Kuten nyt vaikkapa Mikko Juusola, Aleksi Klemetti, Juuso Könönen, Henri Knuutinen tai Joona Riekkinen.

Minusta IPK:n kannattaisi käyttää (kuitenkin rajalliset) rahansa mieluummin kärkipelaajien hommaamiseen, kuin rosterin leveyteen periaatteellisen omavaraisuuden nimissä. Ennemmin siis aatuhämäläiset omiin nimiin ja ihan suosiolla about ketjullinen tai kentällinen KalPan nuorisoa lähtökohtaisesti ei-niin-isoon-vastuuseen. Olisiko IPK tällä kaudellakaan saavuttanut jotain sillä, että olisi itse hommannut ja maksanut pelaajat Kokkolan, Piipposen ja Nevalaisen tilalle..? Ehkä ripauksen sitä omavaraisuutta ja itsenäisyyttä, mutta paljonko siitä toisaalta kannattaa maksaa.
Tuo yhteistyöpelaaja ei ehkä onnistunut viime kaudella niin, kuin sen olisi pitänyt. Suunitelmissa varmasti oli, että Janne Koponen tai Saku Kinnunen tulevat paikkaamaan, mikäli KalPalle tulee loukkaantumisia, mutta kummallakaan heillä ei oikein riittänyt taso siihen paikkausrooliin, joten KalPa antoi IPKn pitää heidät.

Mikko Juusolan nään ensi kaudeksi potentiaalisimpana yhteistyöpelaajana, on todennäköisesti Liigan rajalla, mutta hänelle ominaista roolia ei vielä löydy. Tatu Kokkola olisi IPKlle unelma yhteistyöpelaaja, vaikka olisikin varmasti KalPan käytössä enemmän vrt. Kinnunen. Joona Riekkisestä en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta pelko persiissä vähän noiden KalPa-pakkien suhteen viimeisen kokemuksen takia, vaikkakin ei se yksi siellä kaikista huonoja tee. Yhteistyöpelaajaksi mielellään kuitenkin sellaisia varmoja pelaajia, joiden taso on Mestis vähinään.

Olet oikeassa, että ilman Piipposta, Kokkolaa tai Kinnusta tuskin oltaisiin edes pudotuspeleihin päästy. Aatu Hämäläinen, joka nyt olikin vain esimerkki, on ollut kyllä kummatkin kaksi vuotta IPKn oma sopimuspelaaja. Itse olisin tyytyväinen näin ensi alkuun, jos nähtäisiin vain kolme KalPa pelaajaa Iisalmessa ensi kaudella. Oma varaisuus on vaikeaa nyky-mestiksessä, enkä nyt vaadi täyttä omavaraisuutta, kun ei siihen pysty yksikään muukaan seura. KalPan kanssa sinällään sujunut asiat hyvin, että ainakanaa viime kaudella ei omaan rinkiinsä ottanut omia pelaajiansa, kun IPK oli myös playoffeissa.
 

Knap

Jäsen
No nyt on sitten todettu, että yhteistyö jatkuu, mutta mitään kovin konkreettista kerrottavaa asiasta ei tässä kohtaa ollut.

KalPa ja IPK jatkavat yhteistyötään | Iisalmen Peli-Karhut Ry

KalPa ja IPK jatkavat yhteistyötään | KalPa
Itsellä osui silmiin tuo "Tavoitteena on myös saada yhteistyöpelaajia." Eli olisiko tälläinen scenaario, jossa hommattaisiin joku Liigan rajoilla oleva jätkä yhteistyöpelaajaksi, jota kummatkin organisaatiot käyttäisivät tarvittaessa. Eli käytännössä olisi IPKn pelaaja todennäköisesti lähtökohtaisesti, mutta olisi KalPalle ensimmäisiä apuja loukkaantumisien sattuessa. Toinen viahtoehto olisi KeuPalla ja Lukolla oleva diili jossa pelaaja x olisi ensimmäisen kauden IPKn pelaaja, mutta toisen kauden KalPan pelaaja. En tiedä, mutta tuossa ei puhuta KalPan A-juniorista, vaan ihan hommattavasta pelaajasta. Sami, heitäppäs verkkos vesille ja hommaa yhteistyöpelaajaksi joku Mini-Majoneesi.
 

Knap

Jäsen
Janne Katosalmi IPK:n ja KalPan yhteistyöpelaaja ensi kaudella. Tulee varmaan toinenkin. Katosalmi kyllä pelaajana sellainen josta vain ei voi olla tykkäämättä. Toivottavasti olisi liigavalmis parin kauden päästä. Meneeköhän näissä niin, että KalPa maksaa puolet Jannen palkasta ja IPK puolet, kahden vuoden kontrahti kun on.
 

Uncle Ben

Jäsen
Janne Katosalmi IPK:n ja KalPan yhteistyöpelaaja ensi kaudella.

Juu..

Janne Katosalmi jatkaa ja Riku Korhonen aloittaa IPK-paidassa | Iisalmen Peli-Karhut Ry
IPK:n Janne Katosalmi KalPan yhteistyöpelaajaksi | KalPa

Noin äkkikuulemalta vähän yllättävä yhteistyöpelaaja. Kaipa KalPan puoleltakin sitten Katosalmen kohdalla jotain liigapotentiaalia nähdään, kun tällainen diili on tehty. Katosalmi ei nyt ole ihan junnu enää, mutta onhan tuo ura tietysti periaatteessa nousujohteinen ollut.

Pitää tosin muistaa, että nuo kolme edellistä yhteistyöpelaajaa ovat tainneet pelata yhteensä kymmenen liigapeliä plus muutaman CHL-pelin KalPassa, että tuskinpa Katosalmen varaankaan KalPassa kovin paljoa lasketaan.

Meneeköhän näissä niin, että KalPa maksaa puolet Jannen palkasta ja IPK puolet, kahden vuoden kontrahti kun on.

Eipä näistä rahakysymyksistä taida mitään julkista tietoa olla. Kaipa yhteistyöpelaajan rooli meinaa sitä, että jollain tapaa yhteistyössä kustannuksiakin sitten jaettaisiin, niin voisi ainakin olettaa.

Itse jäin vähän miettimään, että onko tuo yhteistyöpelaajan status myös sovittu suoraan kahdeksi kaudeksi… ehkä tuo pitää niin ymmärtää.
 

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
Ketjussa muutamaan otteeseen mainittu Tatu Kokkola ei ainakaan ihan heti ole Liigaan tulossa solmittuaan sopimuksen Jokipoikien kanssa.

edit: Ah, tämä olikin jo tuossa junioriketjussa mainittu. Sanotaanko nyt kuitenkin vielä niin, että omaan silmääni Kokkolan kahden suunnan pelaaminen ei ainakaan viime talvena ollut vielä liigavaatimuksia vastaavaa. Mestiksessä jatkaminen onkin juuri siksi varsin perusteltua.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös