Mainos

Kalle Rovanperä – rallimestari

  • 67 613
  • 319

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
40-50 kierrosta paineli F1:llä. Siinä on niskat ja fysiikka jo aika hyvällä mallilla, että tuollaisia määriä pystyy ylipäätänsä ajamaan. Olisi mielenkiintoista tietää vähän kierrosaikoja, rata oli kuitenkin Porschella jo tuttu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
40-50 kierrosta paineli F1:llä. Siinä on niskat ja fysiikka jo aika hyvällä mallilla, että tuollaisia määriä pystyy ylipäätänsä ajamaan. Olisi mielenkiintoista tietää vähän kierrosaikoja, rata oli kuitenkin Porschella jo tuttu.

Joo ja päälle vielä F4 ja F3.5 autojen kierrokset. Olisi kiva tietää tosiaan minkälaisia aikoja . Sieltä vain sitten Perizin tilalle Red Bullille :)
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuo Kallen ajama autohan oli vuodelta 2012 joten ei enää vertaudu kovin hyvin nykypäivän autoihin. Toki sai varmaan hyvän tuntuman siihen, miten paljon F1-auto poikkeaa jousitukseltaan, downforceltaan ym. ralliautosta.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Red Bullin Youtube-kanavalla vähän tällainen kiusoitteleva video miten Rovanperältä F1-autolla ajo luonnistuu.

Hyvinhän tuo näytti sujuvan. Yllättikö ketään? Olisi kiva tietää kun ikää on vasta 24 vuotta, että mitenhän realistista olisi hypätä jossain vaiheessa ykkösiin..
No, omalla tavallaan jos olisi "tosi hyvä" niin vähänkin vauhdin takana pysyessään hännille ajelemaan hyvänä mainostemppuna keräämään kohut ja otsikot, mutta kun vastassa noita muutamaa kuskinpaikkaa hamuamaan on junnuformulat täynnä koko ikänsä radalla ja koko nuoruutensa pikkuformuloilla ajaneita ehdokkaita tai jopa työttömänä olevia entisiä F1-kuskeja, niin eipä siinä Kallella ole mitään asiaa ja jakoa näiden erikoisseppien rinnalla.

Eli en näe millään tavalla realistisena tai mahdollisena siirtyä F1-kuskiksi.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, omalla tavallaan jos olisi "tosi hyvä" niin vähänkin vauhdin takana pysyessään hännille ajelemaan hyvänä mainostemppuna keräämään kohut ja otsikot, mutta kun vastassa noita muutamaa kuskinpaikkaa hamuamaan on junnuformulat täynnä koko ikänsä radalla ja koko nuoruutensa pikkuformuloilla ajaneita ehdokkaita tai jopa työttömänä olevia entisiä F1-kuskeja, niin eipä siinä Kallella ole mitään asiaa ja jakoa näiden erikoisseppien rinnalla.

Eli en näe millään tavalla realistisena tai mahdollisena siirtyä F1-kuskiksi.
Rovanperä ajoi siis n. 50 kierrosta - paras kierrosaika oli 1:15.680. Toki Itävallan GP tuli kalenteriin vasta uusien moottoreiden myötä kaudelle 2014. Joten sinänsä Rovanperän ajama aika vanhalla tekniikalla ei tietyllä tavalla ole vertailukelpoinen - ehkä tätä myös haettu tällä ettei spekulaatioita lähtisi liikkeelle.

2014 Paalupaikalle ajoi Felipe Massa ajalla 1:08.759 ja heikoin aika-ajoissa oli Marcus Ericsson ajalla 1:12.673.
2015 Paalupaikalle ajoi Lewis Hamilton ajalla 1:08.455 ja heikoin aika-ajoissa oli Will Stevens ajalla 1:15.368.

Toisaalta jos verrataan esimerkiksi suurinta osaa F1 kauden kilpailuista 2012 vs. 2014, nähdään että kierrosaikojen heittelyt ovat n. 1,5s nopeampia 2014. Eli sinänsä Rovanperän ajasta voi jotain päätellä.

Mielestäni on todella outo kommentti ettei Rovanperän siirtoa voisi pitää realistisena. Minusta Rovanperän ajama kierrosaika on aivan saatanan hyvä siihen nähden, että kaveri hyppää kylmiltään pikku formuloista F1:een rutistamaan 50 kierrosta - ja pinkoo tuon ajan.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni on todella outo kommentti ettei Rovanperän siirtoa voisi pitää realistisena. Minusta Rovanperän ajama kierrosaika on aivan saatanan hyvä siihen nähden, että kaveri hyppää kylmiltään pikku formuloista F1:een rutistamaan 50 kierrosta - ja pinkoo tuon ajan.
No se oli minun mielipiteeni, minä en pidä realistisena että Kalle Rovanperä siirtyisi ajamaan F1-sarjaan.

Hyvin Kalle on formulalla ajanut noita kierrosaikoja, sitähän en kiistänyt ollenkaan.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hyvinhän tuo näytti sujuvan. Yllättikö ketään? Olisi kiva tietää kun ikää on vasta 24 vuotta, että mitenhän realistista olisi hypätä jossain vaiheessa ykkösiin..
En näe minkäänlaista realismia sen suhteen, että Kalle ajaisi F1-sarjassa kilpaa. Ne kuskit tuossa sarjassa on todella kovia lahjakkuuksia ja lisäksi he ovat ajaneet koko ikänsä kilpaa radalla. Sitä kokemusta Kallella ei ole ja pelkästään tästä syystä on turha haihatella formuloiden perään.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuota on tosi hankala arvioida koska kierrosaika on jo sillä alueella, missä isointa eroa tekee, ja vertailua vaikeuttaa:
- sää
- oliko vanhan auton moottorissa millaiset asetukset (yleensä noissa on tyyliin kierrosrajaa pudotettu 1000rpm, että kestää show-käyttöä)
- mitkä renkaat kun autolle sopivia tai renkaita joille auto suunniteltiin ei enää saa.

Ajo näytti ihan hyvältä ja rajoja kokeili, joten varmasti oli hauskaa :)
 

nksh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Kyllähän Räikkönenkin ajeli rallia Red Bullin rahoittamana niin en nyt ihan suorilta itse lyttää Rovanperän mahdollisuuksia ajaa formuloissa. Ja aika taitaa olla valitettavasti kypsempi tällaisille ei niin puhtaasti urheilun kautta ajattelulle. Netflixin kautta miljoonat liikkumaan kun seurataan Drive to Survivessa Kallea.

Mutta missä se oikea "katto" kyvyissä menee niin se on hyvä kysymys.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllähän Räikkönenkin ajeli rallia Red Bullin rahoittamana niin en nyt ihan suorilta itse lyttää Rovanperän mahdollisuuksia ajaa formuloissa. Ja aika taitaa olla kypsempi tällaisille ei niin puhtaasti urheilun kautta ajattelulle. Netflixin kautta miljoonat liikkumaan kun seurataan Drive to Survivessa Kallea.
Tässä ehkä kuitenkin ymmärrettävä, että Kimi oli suht tuoreena F1-maailmanmestarina maailman top5 autourheilijoilta näkyvyydeltään, arvoltaan, suosioltaan ja ajotaidoiltaan, ja taisi silti ajella rallia ainakin osittain omilla rahoilla (tai siis ferrari-palkka taisi juosta) . Kalle on ehkä top50 eli jonkun vähäpätöisen pikkusarjan maailmanmestari. Nimenä samaa tasoa kuin Vanthoorn, Fuoco, Newgarden, eli isossa kuvassa osastoa "kuka vittu?". Ja tuokin voi olla tunnettuuden osalta optimisesti arvioitu.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eipä se Kiminkään rallistintti kovin menestyksekäs ollut, vaikka kaikki varmaan komppaa että kova rattimies on kyseessä.

Rovanperän osalta täytyy myös muistaa, että hirveästi ei taida olla kokemusta kilvanajosta radalla muita vastaan. Kelloa vastaan on kuitenkin eri asia ajaa, kuin kisata rengas rengasta vastaan muiden kanssa. Jos olisi junnusta asti lähtenyt rata-autopuolelle niin varmasti potentiaalia olisi ykkösiin saakka ollut, mutta ehkei tässä kohtaa enää.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä se Kiminkään rallistintti kovin menestyksekäs ollut, vaikka kaikki varmaan komppaa että kova rattimies on kyseessä.

Rovanperän osalta täytyy myös muistaa, että hirveästi ei taida olla kokemusta kilvanajosta radalla muita vastaan. Kelloa vastaan on kuitenkin eri asia ajaa, kuin kisata rengas rengasta vastaan muiden kanssa. Jos olisi junnusta asti lähtenyt rata-autopuolelle niin varmasti potentiaalia olisi ykkösiin saakka ollut, mutta ehkei tässä kohtaa enää.
Ihan hyvää perustelua. Tosin Porsche Cup Beneluxissa pesi märkäkorvana kuljettajia, jotka ajaneet koko elämänsä rata-ajoa mm. Paul Meijer.
Toki aivan eri levelillä F1:een verrattuna, mutta vaatinee tuollakin jonkinlaista luontaista kykyä pärjätä.

Kallen ikä tietysti on jo superlisenssiä ajatellen "vanha". Täydellä panostuksella ja rahakassilla voisi Strollit saada ehkä 2-3 vuoden päästä.

Olisihan se mahtavaa kun Taponen/Rovanperä olisi seuraava kaksikko :)
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rovanperä ajoi siis n. 50 kierrosta - paras kierrosaika oli 1:15.680. Toki Itävallan GP tuli kalenteriin vasta uusien moottoreiden myötä kaudelle 2014. Joten sinänsä Rovanperän ajama aika vanhalla tekniikalla ei tietyllä tavalla ole vertailukelpoinen - ehkä tätä myös haettu tällä ettei spekulaatioita lähtisi liikkeelle.

2014 Paalupaikalle ajoi Felipe Massa ajalla 1:08.759 ja heikoin aika-ajoissa oli Marcus Ericsson ajalla 1:12.673.
2015 Paalupaikalle ajoi Lewis Hamilton ajalla 1:08.455 ja heikoin aika-ajoissa oli Will Stevens ajalla 1:15.368.

Toisaalta jos verrataan esimerkiksi suurinta osaa F1 kauden kilpailuista 2012 vs. 2014, nähdään että kierrosaikojen heittelyt ovat n. 1,5s nopeampia 2014. Eli sinänsä Rovanperän ajasta voi jotain päätellä.

Mielestäni on todella outo kommentti ettei Rovanperän siirtoa voisi pitää realistisena. Minusta Rovanperän ajama kierrosaika on aivan saatanan hyvä siihen nähden, että kaveri hyppää kylmiltään pikku formuloista F1:een rutistamaan 50 kierrosta - ja pinkoo tuon ajan.
Vähän tarkennan kun tuossa videossa puhutaan 10:stä kierroksesta. Yhteensä siis kaikillä kolmella formulalla F4, FRenault ja F1. Jos jokainen kierros sisältäisi varikolta sisään/ulos niin yhteensä max 30 kierrosta(luultavasti vähemmän) joista alle 1/3 F1 autolla. Arvelen että 3-5 kierrosta F1 autolla. Vaikka Kalle hyvä ja taitava kuski onkin, niin varsin harjaantumaton edelleen radalle ja vielä vähemmän F1 autoon joten niskat ei millään kestä 50 kierrosta F1:llä noin kylmiltään...

Noin muuten Kallen suoritusta arvioimatta, niin itse olen Jouhkin linjoilla F1:n suhteen eli jos saisi harjoitella niin sinne gridin häntäpäähän parhaimmillaankin olisi mahkut... Erikoismiehet on erikoismiehiä...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noin muuten Kallen suoritusta arvioimatta, niin itse olen Jouhkin linjoilla F1:n suhteen eli jos saisi harjoitella niin sinne gridin häntäpäähän parhaimmillaankin olisi mahkut... Erikoismiehet on erikoismiehiä...

Joo toki ei tuossa varmaan Jouhkikaan haluaisi että Rovanperä alkaisi formuloihin ja rata-autoihin suuntautua kun tulot tippuisi melkoisesti siitä mitä täysipäiväisenä rallikuskina saa. Enemmänhän tuo kuitenkin ajatuksen tasolla kiehtoo jos Rovanperä alkaisi täysipäiväisesti treenata pelkkää formuloita että mihin voisi yltää. Minusta jos kuski edes omilla avuillaan pääsisi sarjaa pari kautta ajamaan olisi jo huikeata suorittamista.

Eniten kuitenkin Rovanperän kohdalla että ikää nyt 24v ja ensikauden jälkeen 25v että alkaisi olemaan jo iän suhteen aika viimeisiä aikoja tuonne siirtyä. Valmistautuminen pitäisi aloittaa jo rallikauden aikana mitä esim. fysiikan suhteen pystyisi ja muuta pienempää valmistautumista. Se etuus toki moneen tavikseen nähden että Rovanperällä on suhteita sponsoreihin ja omaakin rahaa käytettävissä joten ainakin mahdollisuus täysipäiväisesti valmistautua jos lähtisikin yhtäkkiä tähtäin formuloihin.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo toki ei tuossa varmaan Jouhkikaan haluaisi että Rovanperä alkaisi formuloihin ja rata-autoihin suuntautua kun tulot tippuisi melkoisesti siitä mitä täysipäiväisenä rallikuskina saa. Enemmänhän tuo kuitenkin ajatuksen tasolla kiehtoo jos Rovanperä alkaisi täysipäiväisesti treenata pelkkää formuloita että mihin voisi yltää. Minusta jos kuski edes omilla avuillaan pääsisi sarjaa pari kautta ajamaan olisi jo huikeata suorittamista.

Eniten kuitenkin Rovanperän kohdalla että ikää nyt 24v ja ensikauden jälkeen 25v että alkaisi olemaan jo iän suhteen aika viimeisiä aikoja tuonne siirtyä. Valmistautuminen pitäisi aloittaa jo rallikauden aikana mitä esim. fysiikan suhteen pystyisi ja muuta pienempää valmistautumista. Se etuus toki moneen tavikseen nähden että Rovanperällä on suhteita sponsoreihin ja omaakin rahaa käytettävissä joten ainakin mahdollisuus täysipäiväisesti valmistautua jos lähtisikin yhtäkkiä tähtäin formuloihin.
Suurin ongelma on superlisenssi. Kallelle siis voi jo suoraan sanoa, että jos siirtyisi rata-autoihin Rallista, on F1 vähintään 2-3 vuoden matka - menestyksestä riippumatta. Ja tuohon sitten lisää varmasti muutama vuosi, että fysiikka ja tottumus sarjoihin tulee.

Superlisenssin sisältöä mm:
  • Complete at least 80% of two full seasons in a single-seater championship
  • Accumulate at least 40 points over three years in selected championships
  • Complete 300km in a representative F1 car over no more than two days, either as part of an official F1 session or in a test certified national racing authority.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, enää ei lisenssiä saa kuten OG-Kimin aikaan vaan perustelemalla että on se hyvä poika. Esim Herta jäi ilman lisenssiä. Ikäraja kai ainoa mistä voidaan tinkiä.
En tiedä onko vaikka F4 tai F3 jotain lisenssivaatimuksia, mutta sinnehän varmaan Kallen omatkin rahat riittäisi ajopaikkaan jos intoa riittää eikä parempaakaan tekemistä ole.
 

Sambody

Jäsen
Vähän tarkennan kun tuossa videossa puhutaan 10:stä kierroksesta. Yhteensä siis kaikillä kolmella formulalla F4, FRenault ja F1. Jos jokainen kierros sisältäisi varikolta sisään/ulos niin yhteensä max 30 kierrosta(luultavasti vähemmän) joista alle 1/3 F1 autolla. Arvelen että 3-5 kierrosta F1 autolla. Vaikka Kalle hyvä ja taitava kuski onkin, niin varsin harjaantumaton edelleen radalle ja vielä vähemmän F1 autoon joten niskat ei millään kestä 50 kierrosta F1:llä noin kylmiltään...
Se oli pr-video. Dirtfish uutisoi paikan päältä, että kierroksia tuli kaikilla kolmella yhteensä noin 50 ja Motorsport.com uutisoi 40-50 kierroksen määrästä. Tuossa Red Bullin videossa ensin opeteltiin mukamas rataa, minkä siis Kalle tunti jo entuudestaan, koska kilpaili samalla radalla Porchella. Sitten rakennettiin tarinaa jostain 10 kierroksesta. Kieltämättä siitä varmasti saatiin parempi mainosvideo noin kuin kuvaamalla Kallea ajamassa Red Bull Ringiä ympäri eri luokkien formuloilla.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
JYP vs TPS
  • 2.50
  • 4.05
  • 2.48
Jukurit vs Ilves
  • 4.30
  • 4.75
  • 1.64
KalPa vs KooKoo
  • 1.53
  • 5.10
  • 4.95
Kärpät vs HPK
  • 1.63
  • 4.70
  • 4.40
Lukko vs Tappara
  • 1.92
  • 4.40
  • 3.65
Pelicans vs K-Espoo
  • 1.89
  • 4.35
  • 3.40
Sport vs HIFK
  • 2.70
  • 4.25
  • 2.24
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös