Mainos

Kaljamaha!

• 4 711
  • 21

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Minulla on ongelma josta pitäisi päästä eroon, eli tämä kyseinen, varsinkin meille miehille monesti ongelmallinen kaljamaha. Kertokaa minulle hyvät ihmiset miten siitä voisi päästä helpoiten eroon? Tiedän ettei oikotietä onneen ole, mutta olen tarvittaessa valmis uhrautumaan paljonkin sen eteen. Olen 24 vuotias ja strategiset mittani ovat 170cm/70-73kg, eli en ole mikään älyttömän painava, mutta minusta tuntuu että vähintään puolet tuosta painosta on vatsan seutuvilla.

Olen viimeiset 5 v. harrastanut pieniä aikoja punttisalilla käyntiä ja muuta urheilua, mutta ne ovat olleet vain hetkittäisiä päähänpinttymiä. Loput tuosta ajasta on kulunut ennemminkin kaljan ja hyvän ruuan seurassa.

Vaikka tuo kokoni on sikäli aika vaatimaton ja ei ehkä vaikuta siltä, että voisin olla kaljamahan ei niin kauhean onnellinen omistaja, niin voin luvata että mahani ei jää suurudessa paljoakaa jälkeen raskaana olevan naisen mahasta.

Olen nyt 2 viikkoa ollut juomatta yhtään kaljaa ja vähän yli viikon harrastanut lähes joka päivä, muunmuassa punttisalia ja luistelua. En tietenkään odota, että vielä olisi tapahtunut mitään ihmeellistä, mutta kiinnostaisi tietää onko suunta kuitenkin oikea vai tarvitsenko vielä lisäksi kävelyä, juoksua ja ruokailutapojen muutosta? Olen jo vähän muuttanut ruokailutapojanikin ja yritän syödä vähän kerrallaan, vähemmän rasvoja ja enemmän vihanneksia ja juon myös proteiini juomaa.

Minua myös kiinnostaisi jos joku voisi kertoa "kädestäpitäen" minulle miten nämä hommat pitäisi tehdä oikein? Minä en kuitenkaan halua syödä liian vähän, ettei lihakseni tai tulevat lihakseni häviä kokonaan ja näin ollen salilla käymiseni olisi turhaa. Myös proteiineista, hiilihydraateista ja vitamiineista kiinnostaisi saada lisää tietoa?

K

kangaroo

JHag tietää tuosta ravinto/kuntopuolesta kaiken tietämisen arvoisen. Hän kertoi näistä asioista viime syksynä tai talvena jossakin ketjussa, jota en enää search´illa onnistunut löytämään.

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti kangaroo
JHag tietää tuosta ravinto/kuntopuolesta kaiken tietämisen arvoisen. Hän kertoi näistä asioista viime syksynä tai talvena jossakin ketjussa, jota en enää search´illa onnistunut löytämään.

Kiitos tiedosta, täytyy yrittää etsiä jostain Jatkoajan arkistoista. Haluaisin lisätä tuohon edelliseen kirjoitukseeni sen verran, että tavoitteeni ei ole niinkään laihduttaa vaan päästä eroon läskistä mahassa ja lisätä lihaksia. Minulle ei ole väliä vaikka painaisin 85kg, kunhan se kaikki vaan on lihasta tyyliin jääkiekkoilijan kroppa.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ck, turha jännitys pois. Esim. Viivi Avellan sanoi jommankumman iltapäivälehden juhannushaastattelussa, että miehelle pitää kaljan maistua ja kaljamahaa pitää olla. Ei ehkä sanatarkkaan noin, mutta to that effect kuitenkin.

Minulla on myös pikku kaljamaha mistä rakas tyttöystäväni aina muistaa huomautella. En todellakaan ole kiinnostunut painoni tarkkailusta (en ole ylipainoinen), mutta satuin huomaamaan, että olen kesän aikana laihtunut seitsemän kiloa. Tyttöystävän mukaan mahanikin on hieman pienentynyt.

En harrasta kuntoilua tai muuta sellaista, mutta uskoisin tämän painonputoamisen johtuvan siitä, että kävelen joka aamu töihin mennessä 2km juna-asemalle. Bussi lähtisi ihan vierestä. Iltapäivällä sama 2km takaisin kotiin. Ei ehkä kuulosta edes kovin paljolta, mutta 5x tuo ja vielä erittäin reippaasti, koska lähes aina on kiire. Ei kai se voi olla vaikuttamatta?

Bisse maistuu yhä enenevässä määrässä ja myöskin rasvainen grilliruoka on tullut tutuksi. Tiedä sitten mistä on kyse, mutta näillä mennään.

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti pernaveikko
Ck, turha jännitys pois. Esim. Viivi Avellan sanoi jommankumman iltapäivälehden juhannushaastattelussa, että miehelle pitää kaljan maistua ja kaljamahaa pitää olla. Ei ehkä sanatarkkaan noin, mutta to that effect kuitenkin.

Minä muistan myös tuon suosikkijuontajani haastattelun juhannukselta. Kavereilta tulee aina pientä kuittia mahasta, Kun luin tuon jutun tokaisin että: "Eihän tässä olekaan mitään hätää, jos Viivi kerta tykkääkin että on pieni kaljamaha"

Milloinkohan muuten Viivi tulee takaisin lomilta. Alkaa nimittäin olemaan jo vähän ikävä... ;)

En harrasta kuntoilua tai muuta sellaista, mutta uskoisin tämän painonputoamisen johtuvan siitä, että kävelen joka aamu töihin mennessä 2km juna-asemalle. Bussi lähtisi ihan vierestä. Iltapäivällä sama 2km takaisin kotiin. Ei ehkä kuulosta edes kovin paljolta, mutta 5x tuo ja vielä erittäin reippaasti, koska lähes aina on kiire. Ei kai se voi olla vaikuttamatta?

Kyllä tuo on jo aika paljon liikkumista päivittäin. Itse en syystä jos toisesta joudu lähtemään kotoani minkään erityisen asian takia säännöllisesti ja näin ollen tuo hyötyliikuntakin on jäänyt tekemättä. Tuohon minunkin täytyy yrittää pyrkiä.

Bisse maistuu yhä enenevässä määrässä ja myöskin rasvainen grilliruoka on tullut tutuksi. Tiedä sitten mistä on kyse, mutta näillä mennään.

Minullakaan ei ole aikomus koko elämäkseni ruveta syömään pupun ruokaa ja aion kyllä ottaa vielä monet kerrat. Haluan vaan päästä tästä mahasta eroon, ei välttämättä sixback asteelle, mutta niin että itsellä on hyvä olla. Sitten kun olen tähän päässyt aion jatkaa urheilua, mutta myös syödä tavallisia ruokia.

Ainut hyvä puoli tässä on se että en ole mikään "herkuttelija" eli en syö käytännössä mitään makeata, en käy mäkkäreissä ja heseissä, enkä myöskään syö sipsejä. Minä tykkään ihan tavallisista ruuista, mutta en ole kuitenkaan mikään ahmatti senkään suhteen. Tämä kertymä tähän vatsalle on vaan niin monen vuoden tulos.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eiköhän siitä kaljamahasta pääse parhaiten eroon vähentämällä voimakkaasti sen aineen juomista johon tuo nimi jo itsessään viittaa. Lisäksi tietysti hölkkä ja esim. linkkuveitset voivat olla aika hyvä keino tuosta kompostista eroon pääsemiseen.

Minulla ei onneksi ole kaljamahasta liiemmin pelkoa. Tälläinen kukkakeppi kun muutenkin olen. Sen olen kyllä vakaasti päättänyt että jos kessiä alkaa ilmaantumaan, niin elämäntapoihin tulee radikaalit muutokset samantien. =)

Damien

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja suomen maajoukkueet.
Liity muukalaislegioonaan tai vaihtoehtosesti suomen armejaan josset sitä vielä ole käynyt ensimmäisen 2vk aikana putosi paino 10kg vaikka sielä syödään 3 - 4 kertaa päivässä.

Sillähän se lähtee millä se on tullutkin joten lisää kaljaa vaan :)

JanJ

Jäsen
Mä pudotin 6 kiloa 6 viikossa ja koko kaljamahan pois Painonvartijoiden pistetaulukon avulla. sain sen kaverilta ilmaiseksi.

Nyt sitten keräsin 12 lisää, ja taas ois sama urakka edessä.
Nyt tosin aloitin myös kuntosalilla käymisen, ja se saattaa avittaa.

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Senior
Saavutetut linjat pitää säilyttää.
No joo, kilot vaan tuli tossa epilepsialääkkeen sivuvaikutuksena. Tai no olihan se tiedossa, mutta ruuan mättäminen kun on oikeasti kivaa!

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Damien
Liity muukalaislegioonaan tai vaihtoehtosesti suomen armejaan josset sitä vielä ole käynyt ensimmäisen 2vk aikana putosi paino 10kg vaikka sielä syödään 3 - 4 kertaa päivässä.

Sillähän se lähtee millä se on tullutkin joten lisää kaljaa vaan :)

Olen käynyt armeijan ja 5 vuotta sitten se loppui ja siitä alkoi tämä minun mahan turpoaminen. Muistan hyvin tuon ensimmäisen 2-4 viikkoa kun itsekin laihduin 67 kilosta 60 kiloon. Silloin minulla ei vaan ollut tätä kaljamahaa kun olin tuossa 67kg:ssa ja minulla ei nyt ole tarkoitus laihduttaa, vaan päästä mahasta eroon ja saada lisää lihaksia. Minulle painolla ei ole mitään merkitystä. Mieluummin painan vaikka sen 85kg kunhan se vaan on lihasta.

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edelleenkin kaipaisin jotain hyviä vinkkejä tähän minun kaljamaha projektiin. Olen nyt sen pari viikkoa harrastellut tässä ja tuntuu siltä, että kunto alkaa olemaan jo aika hyvä. Minulla on siis ollut vielä jäljellä jotain peruskuntoakin, koska en olisi muuten pystynyt näinkään kovaan tahtiin.

Sunnuntaina olin luistelemassa ja luistelin noin 20 minuuttia. Siitä vaihdoin sitten kävelyyn ja kävelin 45min. Nämä siis ennen aamupalaa.

Maanaantaina kävelin ennen aamupalaa 1 1/2 tuntia. Illemmalla olin muuttamassa ja siellä tuli kanneltua rappusia ylös kaiken laista raskasta, eli meni hyvin punttistreenistä ja hikikin virtasi.

Tänään ajoin kunto pyörällä 1 tunnin taas ennen aamupalaa. Huomenna olisi taas punttisalin vuoro ja mahdollisesti aamupyöräilyä, luistelua tai kävelyä.

Olen myös yrittänyt syödä terveellisemmin ja myös vähän vähemmän, mutta ei siitä minun mahastani ole kyllä milliäkään lähtenyt. Melkein tuntuu että olisi tullut lisää, mutta siihen en kyllä usko itsekään.

Toivoisin siis että joku vois antaa vinkkejä onko suunta nyt oikea, nimenomaan siihen kaljamahan hävittämiseen vai pitäisikö minun tehdä joitain asioita toisin. Kaikki mahdollinen apu olisi nyt tarpeen.

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pyykkilautavatsa on muinaishistoriaa - Pesupallo se olla pitää! Näin joku elämänfilosofi tokaisi, en minä sitä keksinyt...itselläni on paino tippunut nyt hmm...4-5kk:n aikana riippuen päivän kunnosta 6-7kg. Jenkkakahvat ovat pienentyneet ja vatsa on kyllä jonkinverran laskenut. Varpaatkin näkyvät ;) No ei sentään niin iso tuo kessi ollut, mutta kuitenkin.

Mittaa on 181 ja talvella paino pyöri 95-96kg:n kieppeissä. Nyt mennään lukemissa 87-88kg. Rasvat minimiin, runsaasti vettä, rehujakin inhimillisesti, iltasyönti kuriin ja ennenkaikkea yksinkertaista perusliikkumista lisää (kävelyä, pyöräilyä, punttijumppaakin höysteeksi). Tämä nyt ei auttanut varsinaisesti siihen tavoitteeseesi rasvat lihakseksi, mutta toivottavasti toimii kannustimena.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
vaikka Jhag kenties kirkuukin kauhusta niin loppujen lopuksi kaljamahahan taitaa syntyä siinä kun "kalja" (lue mikätahansa paljon energiaa sisältävä aine) palaa ja normaaliravinnossa oleva rasva varastoituu kehoon.
Eli siis tosiaan kaljan käytön vähentäminen luultavimmin pysäyttää mahan kasvun ja lisäämällä urheilua maha alkaa joskus kutistumaan.

Taitavat rasvanpolttoon suositella pitkäkestoisia, ei maksimeilla, vedettyjä harjoituksia l. siis vaikkapa pitkiä kävelylenkkejä tai kevyitä juoksulenkkejä(pitkiä).

Tällä aikaa sitten syö normaalisti ja kenties vähentää rasvan käyttöä(ja luonnollisesti kaljankin) niin jossain vaiheessa keho alkaa polttamaan vararasvoja kun energiatalous on negatiivista.

Rasvanpolton kohdistamisesta en sitten tiedä, varmaan vatsalihasten tekeminen ainakin hieman kiinteyttäisi vatsan seudun lihaksia mutta en usko että samalla juuri vatsarasvat katoaisivat.

Tietenkin sitten aina on olemassa HC-laihduttajan keino eli 30-50% ruumiinpainosta selkään ja parinkymmenen kilometrin kävelylenkki, parin päivän välein.
Lapin vaelluksilla syön kuin hevonen mutta ~5000 kcal päiväkulutuksella on vaikea ehtiä syömään tarpeeksi.
Varma keino laihtua jos vain paikat kestävät :)

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Tässä tulee kokemuksen kautta joitakin ideoita:

2v sitten (viimeeksi) pudotin painoa 21 kg n. 3 kk aikana. Olen 190cm ja silloin oli massaa kertynyt 117kg ja pääsin siis 96kg:oon jolloin näytin muittenkin mielestä jopa hoikalta...nyt on tullut n.10kg takas mutta hitaasti. Joka tapauksessa alkaa olla taas aika ottaa rykäys. Olen näitä dieettejä muutamia kertoja tehnyt samalla kaavalla joka kerta ja aina toimii (ja yhtä raakaa ja vittumaista). Olen sitä lajia siis joka ei voi syödä mitä tahansa. (dieetin jälken repsahtavat syömätavat palailevat pikkuhiljaa..)

Eli pointti on tietenkin ruokavalio. Ei mikään nestepaasto. Silloin massa tulee takaisin yhtä nopiasti kuin meneekin.

Söin kerran päivässä jonkin palkitsevan: täyspihvin, kanahommelin tai kalaa + keitettyjä/raakoja vihanneksia (ei kastikkeita). Väliajoilla tankkasin enemmän mitä silloin kuin en ollut "ruokavaliolla".

Pointtihan on että jos meinaat laihduttaa pitää syödä.
Meni vähän väliä tomaattia, kurkkua, salaattia, kaalia, yms kaikenlaista vesipitoista siis. Elikkä maha pysyi täytenä eikä tullut kiusausta syödä iltaisin "rankkaa" ruokaa. Täysdieetti ei toimisi ainakaan minulla, pitää olla palkinto edes kerran vuorokaudessa.

Lisäksi kerran viikossa pystyy syömään "rankemminkin" kunhan malttaa jatkaa taas hommia seuraavat 6pv. Elimistö ei ehdi varastoimnaan ravintoa tällöin joku ihmeen 36 tunnin sääntö..en tiedä tarkemmin mutta kerran viikossa kuitenkin paaston aikana esim. sunnuntaina voi vetää kunnon ateriankin. Sehän on psykologisestikin jatkuvuuden kannalta tärkeätä.

Pois jätin pääpiirteittäin: rasvat (leivän päältä, lihoista, kastikkeista yms), juustot,leikkeleet (paitsi kinkut joissa pari prossaa rasvaa), sokrut (karkit, viinat, limpat) , sipsit, naksut yms, makkarat (paitsi Tulikepit joissa vähän kaloreita), pullat yms vehnäset, kioskiruuat sekä kaikkein tärkein poisjättö sokerilimsat ja aamumehut (tilalle light-juomat, joissa ei kaloreita juurikaan) tai vesi).

Kummallista kyllä en tinkinyt bissestä yms, säädin vain niin että siirryin kuiviin viineihin, puhtaaseen viinaan ilman mixereitä ja kevytsiideriin. Pois jäi tältä osastolta kaikki sokeripitoinen: liköörit yms.

Tällä meiningillä paino lähti aluksi pois n. 4kg/viikko hidastuen luonnollisesti kun edistystä tapahtui.

Tärkeintä valiossa on aloitus. Kun kestää muutamat ekat päivät loppu onkin yllättävän helppoa.

Olen liikkunut sekä ennen että jälkeen valiohommelien (pelaan säännöllisesti pallopelejä) enkä näe liikuntaa ratkaisevimpana metodina painon pudottamisessa. Päinvastoin: rankan liikunnan jälkeen tankkauskin voi olla rankaa...

Eli tässä tämä kokemuksen kautta.

Aloitus muuten tapahtuu parhaiten kun katselee omaa kroppaansa peilistä silloin tällöin...vihdoin tulee inho-ilmiö ja päätös syntyy ja kilot alkaa lähteä.

Tietysti voit olla Mikko Kivinen ja syödä VAIN pelkkää näkkäriä pari kuukautta jolloin massa lähtee 2x nopsemmin. Mutta se on karujen tyyppien meininki.

tämä oli siis itsekoettua faktaa...

Jukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Samaa mieltä, että liikunta ei yksin auta laihtumiseen. Itse vetelin 4xviikossa vähintään 10 km:n lenkin ja 4xviikossa tuli käytyä salillakin. Yli 90 kg:n paino pyöri kuitenkin(pituutta about 172cm). Ruokavalio on paljon ratkaisevampi.

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Näin tossa eräällä kaverilla hauskan paidan koskien kaljamahaa:

"This is not a beer belly, but a fuel tank for...SEX-MACHINE!"

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Rebel
Näin tossa eräällä kaverilla hauskan paidan koskien kaljamahaa:

"This is not a beer belly, but a fuel tank for...SEX-MACHINE!"

Minä kerran vastaavan paidan kirjoituksella:

''Mies ilman mahaa, on kuin lompakko ilman rahaa.''

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiitos taas kaikille vastanneille. Näistä teidän viesteistä on ollut paljon apua tässä minun projektissani. Eilen minulla oli sitten punttisali vuorossa ja kohta aion vetäistä 30-45 minuuttia kunto pyörällä.

Sitten kysymyksiä ruuasta ja kaloreista:

-Mitä mieltä fitness muroista?
-Mitä mieltä sulatejuustosta, jossa 9% rasvaa? Onko se liika ja olisiko jotain millä voisin korvata sen?
-Paljon keskimäärin saisi tulla kaloreita päivässä että laihtuu?

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Jukka
Samaa mieltä, että liikunta ei yksin auta laihtumiseen. Itse vetelin 4xviikossa vähintään 10 km:n lenkin ja 4xviikossa tuli käytyä salillakin. Yli 90 kg:n paino pyöri kuitenkin(pituutta about 172cm). Ruokavalio on paljon ratkaisevampi.

Njaah..

Tuosta asiasta uskaltaisin kyllä olla erimieltä. Molemmillahan on suuri merkitys laihdutuksessa, sekä ruokavaliolla sekä liikunnalla (=rasvan polttamisella). Kun halutaan laihduttaa, niin silloin pitäisi pyrkiä polttamaan niitä kiloja pois, ja välttämään uusien tulemista. Ei se kevyemmän ruuan syöminen niitä kiloja vähennä. Niinkuin varjo tuossa mainitsikin, niin laihduttajalle suositellaan eniten sitä pitkäkestoista liikuntaa. Sen huomaa sitten itse, mikä on sopivanpituinen lenkki ja vauhti, taisin jo tuonne toiseen ketjun kirjoittaa, että ei ole oikein pituista lenkkiä, on vain oikean kestoinen lenkki.

Netistä saa kyllä todella loistavia ohjeita tuohon laihduttamiseen kun vaan jaksaa etsiä ja onnistuu löytämään hyvät sivut. Niin no, mitäpä netistä ei nykyään saisi..

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy