Kaljakellunta

• 8 541
  • 20

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Taas alkaa lähentyä tämä maailman nerokkain, rennokkain ja leppoisin keino viettää vapaapäivää, eli kaljakellunta.
Jo yhdennentoista kerran järjestettävä "riemuralli" kerännee taas tänäkin vuonna, sään salliessa, satoja innokkaita kellujia. Tänä vuonna päivämääräksi on valittu lauantai 28.7. Kellunnan reitistä ei ole sen enempää hajua, kuin lähtöpaikastakaan, mutta se on varmaa, että "homma hoidetaan" taas Kerava - tai Vantaanjoen laineilla.
Laiska, kun olen niin en jaksa sen enempää tästä informoida, vaan kehotan tutustumaan www.kaljakellunta.com - sivustoon.
Huomasin, että tästä aiheesta on olemassa jo ketju vuoden 2003 kellunnasta keskustelemaan, mutta päätin silti avata oman ketjun tämän vuoden kellunnoille. Onkos muita jatkislaisia vetänyt jo rastin tuon päivämäärän kohdalle ja lähdössä mukaan?

Viimeksi muokattu:

Barry

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Itse tutustuin tähän tapahtumaan vasta muutamia kuukausia sitten ja täytyy kyllä sanoa, että ideahan on aivan loistava. Tänä kesänä tarkoituksena olisikin kerätä kaveripoppoo kasaan ja pamahtaa tuonne kelluskelemaan ja ryypiskelemään säiden niin salliessa.

Kelluntavälineestä ei ole viel sen kummempaa tietoa, mutta pitänee pitää jonkinmoinen aivoriihi asian tiimoilta. Kunhan väline vain pysyy pystyssä ja pitää pinnalla itseni lisäksi tarpeeksi ison lastin viinaa, niin olen tyytyväinen. Katselin tuossa jokunen aika sitten noita vanhoja kuvia ja inspiroiduin kovasti kuvasta, jossa muutama kundi oli virittänyt pallogrillin mukaan kellumaan. Fantastista.

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nostetaanpa tämä ylös, jos tältä palstalta löytyisi muitakin innokkaita, kuin minä lähtemään mukaan toimintaan. Ensi lauantaina siis kellutaan jälleen.
Tänä vuonna kellutaan enimmäkseen Vantaanjoella. Reitin lähtöpaikka on Siltamäessä ja päätepysäkki on Pikkukosken uimaranta Oulunkylässä. Lähtö tapahtuu klo. 11.00 ja loppuu muutaman tunnin myöhemmin. Tarkempia ohjeita siis www.kaljakellunta.com -sivustolta.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Vaikuttaa hauskalta ajatukselta. Niinhän se on että lapset uikoot mutta aikamies kelluu. On vaan tuo välimatka hiukan liikaa, mutta lupaan kellua Pielisessä samaan aikaan ja olla hengessä mukana.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämä tapahtuma kiinnostaisi erittäin paljon ja on ollut aikaisempinakin vuosina pohdinnan alla. Valitettavasti muut kesänviettotavat jyräävät taas kerran tämän yli.

Annan täyden tukeni idealle ja osallistujille.

Ruma lapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC
Tulossa ollaan. Taitaa olla mulle kuudennet kellunat. Suosittelen kaikille. Viime vuosi jäi omalta osin väliin koska frendini meni pitämään häät tjs. turhakkeet samana päivänä. Kaljakellunta on ehdottomasti kesän parhas tapahtuma.
Tämän vuoden kelluntavälinettä ei ole vielä hankittu mutta päätynen perinteiseen etolan kumiveneeseen. Reittinä näyttäisi olevan siis Tammisto-Pikkukoski reitti joka taidetaan nyt kellua jo kolmatta kertaa.
Kuningasmeininkiä.

elliv

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston/Chicago
tää o kyl kova :) Viime vuonna olin ja täydellisyys hipoi huippua arskan porottaes kirkkaalt taivaalt. mahtimenoa!

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
tää o kyl kova :) Viime vuonna olin ja täydellisyys hipoi huippua arskan porottaes kirkkaalt taivaalt. mahtimenoa!

Viime vuonna olin itsekin mukana, ja ensimmäistä kertaa tuolloin. Kaikki meni ensimmäiset 2½-3 tuntia kivasti, kunnes kusitauolta takaisin kelluessani tapahtui jotakin. Vene nimittäin puhkesi ja tyhjeni ja meikäläisen kellunnat oli siinä siltä osin. Tänä vuonna olisi tarkoitus päästä perille saakka.
Reitti kuulostaa mukavalta, eikä vähiten sen takia, jos tulee lopussa väsy, niin on kävelymatka kotiin.
Toivottavasti sää olisi hyvä tänäkin vuonna.

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jaahas. Mä kuvittelin, että täällä ois ollut enempi porukkaa lähdössä kellumaan. Mutta eipä se mitään, minä lähden ainakin viettämään päivää joelle. Katsotaan miten tänä vuonna käy.

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tämä riemu on ohjelmassa huomenna. Kolmen vuoden tauon jälkeen hyppää Brunokin taas veneeseen.
Tänä vuonna näyttää, ainakin kaljakellunnan facebook-ryhmän mukaan, olevan yli 2000 kellujaa. Mahtaa olla melkoinen ralli joella ja varmaan osittain joessa huomenna.

Tuosta linkkiä omakaupungin sivuilla olevaan juttuun.

scholl

Jäsen
Ideana varmasti ihan pätevä, mutta seurauksiltaan ei niin toivottava kuten juttu roskaamisesta kertoo: Kellujat jättivät roskat
Poliisin pitäisi olla ehdottomasti hereillä ja antaa vaikka 500 euron sakot roskaamisesta jokaiselle, joka ei vie tavaroitaan pois.

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ideana varmasti ihan pätevä, mutta seurauksiltaan ei niin toivottava kuten juttu roskaamisesta kertoo: Kellujat jättivät roskat
Poliisin pitäisi olla ehdottomasti hereillä ja antaa vaikka 500 euron sakot roskaamisesta jokaiselle, joka ei vie tavaroitaan pois.
Tuo on ihan totta.

Viime vuonna vastaavaan aikaan sekä tänään olin tuota tapahtumaa seuranneena aamuna lenkillä Vantaanjoen tuntumassa, ja paikoittain todella rujon näköistä maisemaa kun on mäyräkoiran raatoja ja kaikenlaista kelluketta ja kumikippoa nuo laituri- ja ranta-alueet täynnä.

Varmaan kiva siellä on kellua ja kaljoitella, mutta voisi sitä vähän katsoa minkälaista jälkeä peräänsä jättää.

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson

Jotenkin toi roskaaminen pitäisi saada kuriin. Kävin tänään fillaroimassa Vantaanjoen varrella ja näky oli aika kuvottava. En tiennyt mistä megalomaanisesta sikailusta on kyse ennen kuin luin uutisen. Mielestäni koko touho voitaisiin kyllä lopettaa, jos järjestäjät eivät ota vastuuta roskien poistamisesta.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielestäni koko touho voitaisiin kyllä lopettaa, jos järjestäjät eivät ota vastuuta roskien poistamisesta.
Siinäpä se, kun tapahtumilla ei kai varsinaisia järjestäjiä ole olemassakaan, jotka ottaisi jonkinlaisen vastuun. Tuo taitaa olla enemmänkin sellainen kollektiivinen päätös, että nyt kellutaan ja jotkut vaan levittää sanaa siitä. Eli enemmänkin yhteistempaus.

Tuostahan oli jotain juttua, että viranomaiset haluaisi kieltää tapahtuman kokonaan, koska vedessä kelluminen + alkoholi ei ole kovinkaan turvallinen yhdistelmä ja tottahan se on, että ei kyllä ole. En nyt silti lähtisi kieltämään tapahtumaa, mutta pitäisihän siellä tietyt asiat olla järjestettynä esim. tapaturmien varalta. Toki jonkun mielestä homman spontaanius ja yleishenki voisi siinä mennä pilalle, koska tietyllä tapaa omalla vastuulla tuohon lähdetään mukaan muutenkin. Roskaaminen on totta kai tuomittavaa, oli tapahtuma mikä hyvänsä ja siinä jokaisen pitäisi itse ottaa henkilökohtaisesti sitä vastuuta ja ymmärtää. Näin ei valitettavasti ole yleisesti ottaenkaan oli kyse sitten festareista tai melkein mistä hyvänsä ikinä, joten turha odottaa tämäntapaisessa tapahtumassakaan sellaista käytöstä monelta.

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Yllättyykö joku kun kaljanjuonnin ja suomalaisten lopputulos on sotkua?
Ihankuin ne peruskeravalaiset yms. edes humalapäissään pystyisivät siirtämään roskia roskikseen ja kun tosiaan kukaan ei ole "pakottamassa" eikä valvomassa niin tuossa nyt on aika odotettava lopputulos.

scholl

Jäsen
Toki jonkun mielestä homman spontaanius ja yleishenki voisi siinä mennä pilalle.

Mitä spontaanisuutta siinä on, jos tapahtuma järjestetään joka vuosi?

Roskaaminen on totta kai tuomittavaa, oli tapahtuma mikä hyvänsä ja siinä jokaisen pitäisi itse ottaa henkilökohtaisesti sitä vastuuta ja ymmärtää.

Mäyriksen pahvit yksittäisissä kappaleissa ehkä vielä jotenkin ymmärtää, mutta että kumiveneetkin jätetään sinne lojumaan niin onhan se aivan uskomatonta. Mielestäni tuohon ei sovi kuin keppi ja porkkana. Jenkeissä kun lähet lentokentältä autovuokraamosta autolla moottoritielle niin aika nopeasti alkaa näkyä kylttejä missä lukee, että tulee isoa penaltya, jos heität roskia. Tässä pitäisi olla sama juttu eli iso penalty. Ei tollaiseen jengiin päde mikään muu kuin penalty. Samalla tavalla olen joutunut itse esim. uhkailemaan uimastadionilta fägäreitä saunasta, jotka ovat pyrkineet tulemaan housut jalassa löylyihin. Pitää kysyä siis haluaako joku keppiä vai porkkanaa.

Tuohon pitäisi tulla selkeät pitstop-paikat minne voisivat viedä tyhjät pullot ja tölkit ja maalissa sitten veneet viedään takaisin kotiin, eikä jätetä lojumaan. Vai onko niin, että valkoiset neekerit eivät osaa tyhjentää ilmoja veke.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitä spontaanisuutta siinä on, jos tapahtuma järjestetään joka vuosi?
Lähinnä meinaan, että tapahtuma voidaan järjestää nopeasti lyhyellä viiveellä ja vaivatta sekä ilman kaikenlaisia säätöjä, kuten juuri pelastushenkilökunta, kaikenlaiset luvat ja muut byrokratiat. Jos tuollaisia asioita pitäisi järjestellä kuntoon jotta tapahtuma olisi totta, niin monella voisi motivaatio järkkäämiseen olla kadoksissa. Eikä tapahtumaa siten olisi välttämättä lainkaan. Nyt se on enemmän sitä, että valitaan vaan päivämäärä, paikka ja porukka tuo omat kaljat ja paatit sekä muut kellukkeet ja lähtee menemään jokea pitkin.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuohon pitäisi tulla selkeät pitstop-paikat minne voisivat viedä tyhjät pullot ja tölkit ja maalissa sitten veneet viedään takaisin kotiin, eikä jätetä lojumaan. Vai onko niin, että valkoiset neekerit eivät osaa tyhjentää ilmoja veke.

Vähän sama meininki oli tänä(kin) vuonna täällä Turussa järjestetyssä Botellón-piknikissä. Virallista järjestäjää ei ole, joten roskat ja paskat ovat jokaisen omalla vastuulla. Kaupunki olisi tietenkin voinut puuttua tilanteeseen tuomalla paikalla helvetisti lisää roskiksia/ pari roskalavaa, mutta eipä niitä siellä näkynyt. Roskikset olivat alueella täynnä jo ennen kuin koko tapahtuma oli virallisesti edes alkanut.

Tässä kelluntatapauksessa mikään varautuminen ei varmaankaan olisi auttanut. Surullista silti, että varmasti hauskan tapahtuman maine pilataan tuollaisella sikailulla.

Hockey Story

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Vanha säikähti

HUHHUH! kun kuulin ekaa kertaa tästä kansanjuhlasta, tuli heti mieleen että hyvää kaljaa käytetään väärin eli siinä kaljassa kellutaan, mutta helpotus oli melkoinen kun kuulin että muovilautalla kellutaan järvessä ja juodaan kaljaa.
Vanhana sitä osaa olla iloinen pienistäkin huojennuksista..
Kas.Herra kärpänen on yrittänyt puoli tuntia nousta tuoppini sisäreunaa pitkin, nyt se heilautti kerran käpälää hyvästiksi ja putosi lopullisesti selälleen vaahtoon.Hyvä tapa kuolla. Kunnioituksesta vainajaa kohtaa, jätän tuopin jämän juomatta.Pari sanaa lippis kourassa hänen muistokseen ennenkun hautaus tiskikoneeseen, ja surunvalvojaisiksi uusi olvi kaapista tilalle.
Kun ei itte päässy kaljakelluntaan, pitää ottaa vielä yksi kelluvalle kärpäselle.

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joopa joo. Tuli oltua mukana ja täytyy sanoa, että hauskaa oli taas.
Vastuuntunnotonta jengiä riitti taas oikein kivasti mukaan. Joessa kellui kaikenlaista pulloista ja tölkeistä hajonneisiin veneisiin.
Olen täysin samaa mieltä sakotuksesta. Sakkoja pitäisi kyetä antamaan, mutta rannalta käsin on vaikeaa rangaista joessa roskaavaa sakkia.
Poliisit vain mukaan temmellykseen.
Kellunta on myös räjähtänyt käsiin. Aivan naurettava määrä porukkaa oli mukana, yli 2000 kellujaa. Sen kyllä huomasi.
Yksi asia johon poliisin olisi mielestäni pitänyt puuttua, oli tuo silloilta hyppiminen. Siinä voi loukata itsensä pahasti, ja mikä pahinta, joku pahaa aavistamaton kelluja saattaa juuri kellua alle ja saada hyppääjän niskaansa.
Selkeät pelisäännöt pitäisi olla.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy