Kaksikieliset kuulutukset Sportin kotiotteluissa

  • 6 586
  • 38

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kävinpä tuossa viikonloppuna oikein Vaasassa kaverilla ja tietty eksyttiin Sportin peliin. Kylläpä vitutti ja ärsytti, kun piti kuunnella ruotsin mongerrusta jokaisen kuulutuksen yhteydessä. Ymmärrän toki kaksikielisten huomioonottamisen tiettyyn rajaan, mutta tokkopa Åbossa tai Helsingforssissa vastaavaa on..ja kyllä ne suomea kaikki sen verran ymmärtää ettei tarvisi ruotsintaa.

Niin ja jos nyt jotain positiivista täytyy etsimällä etsiä niin Sportin äänekäs faniporukka hoilotti suomeksi ( jos promilleiltani oikein kuulin)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Rocco

Jäsen
opelix kirjoitti:
Kävinpä tuossa viikonloppuna oikein Vaasassa kaverilla ja tietty eksyttiin Sportin peliin. Kylläpä vitutti ja ärsytti, kun piti kuunnella ruotsin mongerrusta jokaisen kuulutuksen yhteydessä. Ymmärrän toki kaksikielisten huomioonottamisen tiettyyn rajaan, mutta tokkopa Åbossa tai Helsingforssissa vastaavaa on..

Niin ja jos nyt jotain positiivista täytyy etsimällä etsiä niin Sportin äänekäs faniporukka hoilotti suomeksi ( jos promilleiltani oikein kuulin)
Meikäläistä ainakin rasittaa se, että kuulutukset tulee sekä suomeksi että ruotsiksi. Suomi saisi ilman muuta riittää. Veikkaan että tämä kaksikielisyys kuulutuksissa johtuu siitä, että täälläpäin Suomea tuolla rannikkomaakunnassa (Närpiö, Oravainen yms.) on umpipatrioottisia ruotsinkielisiä jotka eivät kirveelläkään halua ymmärtää suomea. Onneksi heitä on todella vähän, mutta he valittavat kaupassakin aina jollei saa palvelua selkeällä ruotsinkielellä. Usien heille ei edes riitä se, että myyjä on suomenkielinen ja puhuu suomenmurteella ruotsia... Mutta tämä on nyt ihan off topic.

HIFK:n matsissa muuten taitaa tulla niinikään kahdella kielellä kuulutukset.
 

Shearer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Rocco kirjoitti:
HIFK:n matsissa muuten taitaa tulla niinikään kahdella kielellä kuulutukset.

Kyllä näin on. Eli ei olla ainoa, ylemmältäkin tasolta löytyy.

Olen samaa mieltä kanssanne, lähes kaikki katsojista ymmärtää suomea. Mutta kai tässä pätee sama kuin pakkoruotsissa, eli sitä on niin kauan kuin yksikin ruotsinkielinen sitä vaatii. Perkele.
 

ShitBreak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, NHL
Mulla ei ainakaan oo mitään noita ruotsinkiekisiä kuulutuksia vastaan. Mitä väliä sillä jos tulee ruotsiks, eikä edes ihan kaikkia tule mm. yleisömäärä ja ottelun palkitsemiset eivät tule ruotsiksi.

ps. muistaako joku futiksen puolelta, kun Vepsu pelas Ipswichiä vastaan tässä joku vuosi takaperin? kuulutukset tuli kolmella kielellä :) "kymmenen, tio, ten Ville Priha" tms
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Shearer kirjoitti:
Kyllä näin on. Eli ei olla ainoa, ylemmältäkin tasolta löytyy.

Olen samaa mieltä kanssanne, lähes kaikki katsojista ymmärtää suomea. Mutta kai tässä pätee sama kuin pakkoruotsissa, eli sitä on niin kauan kuin yksikin ruotsinkielinen sitä vaatii. Perkele.

Huvittavinta tässä vielä on se, ettei tuo kuuluttajan ruotsi ole mitenkään kauniin kuuloista. Kaipa siitäkin joku etujärjestö pian vääntää porun. Melko älytön homma tosiaan.
 

Rocco

Jäsen
turisas kirjoitti:
ps. muistaako joku futiksen puolelta, kun Vepsu pelas Ipswichiä vastaan tässä joku vuosi takaperin? kuulutukset tuli kolmella kielellä :) "kymmenen, tio, ten Ville Priha" tms
En kyllä muista, koska en oikein jalkinepallosta perusta, mutta muistan että kun Vaasassa pelattiin jääkiekon nuorten maaottelu Suomi-USA, kuulutukset tulivat vain suomeksi ja englanniksi. Which was nice...
 

Shearer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Niin, eihän se ole missään tapauksessa multa pois vaikka siellä ruotsiksikin kuulutetaan.

Jos se sen vaatii, että Sport pysyy koko kaupungin ja lähialueiden suosiossa niin olkoon näin. Sitä paitsi eikös Sportin ole perustaneet juuri ruotsinkieliset joten perinteitä kunnioittaen...
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Rocco kirjoitti:
Meikäläistä ainakin rasittaa se, että kuulutukset tulee sekä suomeksi että ruotsiksi. Suomi saisi ilman muuta riittää.
Arvostan suuresti sinun kirjoituksiasi yleensä, mutta nyt en ole sinnepäinkään samaa mieltä. Olen itse kaksikielinen (äidinkieli ruotsi) ja se saattaa olla syy minun mielipiteeseen.

Katsomossa arvion olevan noin 30-40% ruotsinkielisiä. Onko Sportilla varaa uhrata nämä heidän tuomat tulot muuttumalla pelkästään suomenkieliseksi seuraksi? Myöskin sponsoreista löytyy monta yrityksiä jotka ovat täysin ruotsinkielisiä.

Olen sanonut että Suomi on liian pieni maa sulkeakseen SM-liiga, meillä ei ole varaa menettää lahjakkuuksia muihin lajeihin. Samasta syystä sanon että Sport on pysyttävä kaksikielisenä joukkueena, meillä ei ole varaa jättää pois 30-40% tuloista sen takia että asia rasittaa. Ei se ainakaan maksa mitään.
Rocco kirjoitti:
Usien heille ei edes riitä se, että myyjä on suomenkielinen ja puhuu suomenmurteella ruotsia...
Tämä taas on ihan bullshittiä. Niinkuin sanoin, äidinkieleni on ruotsi, vanhemmat ja koko sukuni ruotsinkielisestä maakunnasta. Ei kukaan ole koskaan vetänyt herneitä nenäänsä siitä että joku olisi palvellut huonolla ruotsilla. Päinvastoin, he arvostavat sitä että suomenkielinen edes yrittää palvella ruotsiksi.

Edit:
Shearer kirjoitti:
Niin, eihän se ole missään tapauksessa multa pois vaikka siellä ruotsiksikin kuulutetaan.

Jos se sen vaatii, että Sport pysyy koko kaupungin ja lähialueiden suosiossa niin olkoon näin. Sitä paitsi eikös Sportin ole perustaneet juuri ruotsinkieliset joten perinteitä kunnioittaen...
Tämäkin seikka unohtui minulta

Yleiseen kielipoliittiseen keskusteluun en lähde. Kaikki puhukoot mitä haluaa/osaa.
 

Rocco

Jäsen
fastasashark kirjoitti:
Arvostan suuresti sinun kirjoituksiasi yleensä, mutta nyt en ole sinnepäinkään samaa mieltä. Olen itse kaksikielinen (äidinkieli ruotsi) ja se saattaa olla syy minun mielipiteeseen.
Ja itselläni mielipiteisiini varmasti vaikuttaa se, että olen umpisuomalainen ja sitä kautta aivan umpisuomenkielinen. Olen siksi tässä kieliasiassa varmasti aivan ääripään edustaja, sillä yksikielisyyteni takia en ole koskaan saanut kaupungissa alani töitä. No, se sikseen.

fastasashark kirjoitti:
Niinkuin sanoin, äidinkieleni on ruotsi, vanhemmat ja koko sukuni ruotsinkielisestä maakunnasta. Ei kukaan ole koskaan vetänyt herneitä nenäänsä siitä että joku olisi palvellut huonolla ruotsilla. Päinvastoin, he arvostavat sitä että suomenkielinen edes yrittää palvella ruotsiksi.

Yleiseen kielipoliittiseen keskusteluun en lähde. Kaikki puhukoot mitä haluaa/osaa.

Joo, turha lähteä mihinkään isompaan, koska siinä tulee vastakkain sellaisia meilipiteitä ja näkökohtia, joissa ei ole voittajia vaikka kuinka väitellään. Ja kuten sanoin niin onneksi tällaiset partioottiset kielipoliisit ovat harvassa. Itsellänikin on katsomossa paljon tuttuja jotka ovat kaksikielisiä eikä heidän, kuten ei sinunkaan kanssa täällä, ole ollut koskaan mitään ongelmia.

Eikä se ole minulta pois vaikka kuulutukset ovatkin kahdella kielellä, kunhan vain ihmettelen että näin on koska esim. Kokkolassa ei ja siellä asuu saman verran kaksikielisiä.

Härifrån tvättas.
 
Suosikkijoukkue
Entisen pääkaupunkiseudun oma joukkue
Olen tottunut siihen että tiedotukset eri paikoissa tulevat ainakin suomeksi, enkä enään reagoi siihen, vaikka äidinkielenikin on ruotsi. Siksi en ymmärrä millä tavalla se häiritsee että tässä tapauksessa kuulutetaan molemmilla kielillä ei se kuulutus vei kovin paljon aikaa. Ja voihan joillekin termit kuten "kampitus" olla epäselvä. Eihän se millään tavalla vaikuta itse peliin, se ei maksaa Sportille paljon, ja en ole saanut päänsärkyä taikka muita pahoja oloja siitä että kuulen vieraan kielen. Toki jos tämä kuulutus ärsyttää vierasjoukkueen pelaajia tai vastaavia, niin sehän on päin vastoin hyvä juttu ;)
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Rocco kirjoitti:
Eikä se ole minulta pois vaikka kuulutukset ovatkin kahdella kielellä, kunhan vain ihmettelen että näin on koska esim. Kokkolassa ei ja siellä asuu saman verran kaksikielisiä.
Yksi syy tähän taitaa olla se että Kokkola on "suomenkielistynyt" melkein täysin viimeisten vuosikymmenien aikana. Itse junnuna (70-80 -luvun taitteessa) muistan kaupungin melkein fifty/fifty -kielisenä. Silloin junnupeleissä maalintekijät kuulutettiin suomeksi ja ruotsiksi.

Pietarsaaren ympärillä löytyy Luoto, Kolppi, Kruunupyy, Leppilahti, Uusikaarlepyy jne. Nämä (melkein) täysin ruotsinkielisien alueiden asukkaat käyvät välillä Vaasassa katsomassa jääkiekkoa, yksi syy on että Kokkola on suomenkielinen. Työskentelen itse tuolla alueella ja tiedän että jos palvelua ei ruotsiksi saa, niin saa olla. Samoin kuin Vöyri, Oravainen, Maksamaa, Maalahti, Korsnäs, Närpiö, Pirttikylä.... ja osittain Mustasaari. Aika lailla ihmisiä noissa kunnissa asuu...
 

spector

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meikäläistä ainakin rasittaa se, että kuulutukset tulee sekä suomeksi että ruotsiksi. Suomi saisi ilman muuta riittää. Veikkaan että tämä kaksikielisyys kuulutuksissa johtuu siitä, että täälläpäin Suomea tuolla rannikkomaakunnassa (Närpiö, Oravainen yms.) on umpipatrioottisia ruotsinkielisiä jotka eivät kirveelläkään halua ymmärtää suomea.
----------------------------------------------------------------------------

Joskus kieltämättä rasittaa sekin,että on niin umpi"patrioottisia" Suomalaisia jotka ei halua ymmärtää,että Suomessa toki puhutaan muutakin kuin Suomea,ihan lain voimalla.
Rehellisesti sanottuna,ei ole ikinä tullut mieleenkään valittaa siitä,että kuulutukset on kahdella kielellä.
Onhan se joskus rasite tuo kaksikielisyys mutta hei...se on samalla se erilaisuus mikä erottaa Vaasan seudun kiekon ja Spårtin savolaismassasta.
 

traktor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, VPS ja Suomen maajoukkueet
Ei haittaa pätkääkään, että asiat esitetään molemmilla kotimaisilla.
Olen umpisuomalainen syntyjään. Myöhemmin ruotsinkieli tarttunut mukaan enemmän. Kyllä se on rikkaus eikä rasite, että kaksikielisesti asiat hoidetaan.
 

MotSundom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Liverpool (Ässät-sympatiat tauolla)
Rocco kirjoitti:
Meikäläistä ainakin rasittaa se, että kuulutukset tulee sekä suomeksi että ruotsiksi.
Rocco kirjoitti:
muistan että kun Vaasassa pelattiin jääkiekon nuorten maaottelu Suomi-USA, kuulutukset tulivat vain suomeksi ja englanniksi. Which was nice...

Mutta hei Rocco, molemmissa kuulutetaan kahdella kielellä, miksi toinen on nice ja toinen rasittaa :)

Rocco kirjoitti:
HIFK:n matsissa muuten taitaa tulla niinikään kahdella kielellä kuulutukset.

Kyllä, ja väittäisin että tämä on sekä HIFKille että Sportille myös identiteettikysymys.

Ja voihan se olla kiva kuulla kuulutukset omalla äidinkielellä semmoisille pelaajille kuin m.m. Westerback, Hjerpe, Hallbäck, Nabb ja vaikkapa Osala (kun palaa ensi vuonna :))
 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ilman muuta hallin kuulutukset täytyy tulla molemmilla kielillä. Aivan älytöntä kitistä moisesta asiasta. Mielummin soisi ihmisten keskustelevan miten tapahtumaa jäähallissa saisi vielä paremmaksi.

ps. tänään Hifkin matsissa kuulutukset tulivat vain på finska.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
SPORTTIKOTKA kirjoitti:
ps. tänään Hifkin matsissa kuulutukset tulivat vain på finska.
Sen takia, koska kyseessä oli selvästi vakituista kuuluttajaa huonompi varamies, joka nähtävästi ei ruotsin kieltä hallitse.

Ruotsinkieliset kuulutukset eivät todellakaan häiritse yhtään, vaan kuuluvat olennaisena osana ruotsinkielisen seuran otteluihin.
Rocco kirjoitti:
Härifrån tvättas.
Jumaliste! Sähän osaat ruotsia!
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
opelix kirjoitti:
jkyllä ne suomea kaikki sen verran ymmärtää ettei tarvisi ruotsintaa.
Kyllä ne ruotsia kaikki sen verran ymmärtää ettei tarvisi suomentaa. Hah. Vaasa on kaksikielinen kaupunki ja hieno juttu, että Sportin otteluissa kuulutukset annetaan kahdella kielellä. Tuskin kaksikielisyys maksaa yhtään ylimääräistä Sportille, mutta onhan se hienoa, kun voidaan sponsoreille osoittaa, että molempien kieliryhmien asiakkaat otetaan huomioon. Pelkkää plussaa Sportille siis.
 

Viikatemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Hifk
Mielestäni kaksikieliset kuulutukset eivät häiritse,vaikka yksikielinen, valitettavasti, olenkin. Ja kyllähän se kuuluu meidän rannikon perinteeseen.
Tosin viime pelissä, jossa joku muu kuin tämä loistava normikuuluttaja esitteli pelaajat, tällaisen umpifinnin korvaan särähti numero 22..tsyykutsyy..eikös se ole paremminkin tsyykutvoo...
No, rikkaus tämäkin..
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Meinasin kirjoittaa että ollanpas siellä Vaasassa pervoa väkeä kun kuulutetaan kaksimielisesti mutta täällä päässä tulikin pieni lukihäiriö.
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Tämän ketjun aloitti Jyväskyläläinen, joten ymmärrän kitinän sieltä suunnalta. Omien valittamista tällaisesta pikkujutusta en kyllä jaksa ymmärtää.

BTW: Mitä väliä sillä on tuleeko ne kuulutukset kahdella kielellä? On aivan oikein palvella myös ruotsinkielisiä asiakkaita ja sponsoreita joita Sportilla on todella paljon.
 

Ronde79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Tappara, (Hermes)
Kokkolan hallikuulutukset

Kävinpäs tuossa viime lauantaina katsomassa Kokkolassa pelin Hermes - Raahe-kiekko. Kyllä tuossa pelissä ainakin kuulutuksia tuli sekä suomeksi että ruotsiksi. Eli kyllä tuota Kokkolassakin harrastetaan. Itsellänikään ei ole mitään tuota kaksikielistä kuulutusta vastaan koska molemmat kielet ymmärrän vaikka nyt suomenkielinen olenkin. Myös Jeppiksen peleistä minulla on sellainen mielikuva että siellä kuulutetaan niin ruotsiksi kuin suomeksikin (Maalilaulu oli ainakin ennen suomeksi, sisko teki sen vaikka onkin ruotsinkielinen!) vaikka voisi sanoa että Pietarsaari on lähes yksinomaa ruotsinkielinen kunta. Eikös se ole loppujenlopuksi sama millä kielellä sitä kuulutetaan, kunhan saa "statsit" selville. Pelin katsomisessahan ei tuo kuulutuskieli näyttele minkäänlaista osaa.
 

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
MS kirjoitti:
Vaasa on kaksikielinen kaupunki ja hieno juttu, että Sportin otteluissa kuulutukset annetaan kahdella kielellä. Tuskin kaksikielisyys maksaa yhtään ylimääräistä Sportille, mutta onhan se hienoa, kun voidaan sponsoreille osoittaa, että molempien kieliryhmien asiakkaat otetaan huomioon. Pelkkää plussaa Sportille siis.

Juuri näin. Ihmeellistä kitinää. Vaasan ympärillä asuu paljon kaksikielisiä, joita on varmasti tavallisina katsojina ja sponsorien edustajina. Miksi kaksikielisellä alueella ei saisi kuuluttaa kaksikielisesti? Todellakin pelkkää plussaa. Ihmeellinen ruotsi-kammo jollain, jos kaksikielisellä alueella ei saa kuuluttaa kaksikielisesti. Tämä kun varmasti ruotsinkielisiä hyödyttää ja tuo extraeuroja.

Kuopiossa kuulutetaan myös kaksikielisesti, savoksi ja keskisuomeksi, tosin ne tulevat samassa lauseessa. Savolaisesti murtaen mutta jyväskyläläisen ärsyttävästi venyttäen, kyllä Tapaaaaaani Mieeeeettinen osaa.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
En ymmärrä "umpisuomalaisten" kitinää Vaasassa, kuin sen paremmin Helsingissäkään tästä asiasta! Keneltä se on pois että kuulutukset tulevat sekä SUOMEKSI että RUOTSIKSI?? Minun mielestäni hienoa että otetaan huomioon myös ruotsinkielisiä katsojia! Vaikka heitä on vain 6% koko väestöstä tällä hetkellä, niin haluan muistuttaa että rannikkoseutu niin lännessä kuin etelässäkin on joskus aikoinaan ollut täysin ruotsinkielistä seutua ennenkuin lapista ja savosta alkoi pakkaamaan jengiä nauttimaan merellisestä ilmastosta!
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kyynikko kirjoitti:
En ymmärrä "umpisuomalaisten" kitinää Vaasassa, kuin sen paremmin Helsingissäkään tästä asiasta! Keneltä se on pois että kuulutukset tulevat sekä SUOMEKSI että RUOTSIKSI?? Minun mielestäni hienoa että otetaan huomioon myös ruotsinkielisiä katsojia! Vaikka heitä on vain 6% koko väestöstä tällä hetkellä, niin haluan muistuttaa että rannikkoseutu niin lännessä kuin etelässäkin on joskus aikoinaan ollut täysin ruotsinkielistä seutua ennenkuin lapista ja savosta alkoi pakkaamaan jengiä nauttimaan merellisestä ilmastosta!

Tarkoitus ei ollut kitistä, ainostaan vitutukseni ilmaisin, koska ne sekoittivat kuulutuksia ja loppujen lopuksi ainakin oma huomioni meni epäoleellisiin asioihin...niin ja näillä leveysasteilla vain masokistit ihanasta merituulesta "nauttivat". Ennemmin vaikka seipäännokassa istuisin.

No kaikkeen varmaan tottuu, niin ihanaan meri-ilmastoon kuin kaksikielisyyden iloihinkin.
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Minusta Sport on yksi parhaista jutuista Vaasassa, joka tosiaan toimii ja viihdyttää kaksi kielisenä.
Itse olen pesunkestävä suomenkielinen, mutta ymmärrän hyvin että myös ruotsiksi kuulutetaan. Sport on yhtähyvin kummankin kieliryhmän joukkue.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös