Kaksi vai yksi tuomaria

  • 2 283
  • 38

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Yritin etsiä aiheesta aiempaa viestiketjua, mutta haun avulla en löytänyt.

Ensimmäiset harjoitusottelut ovat nyt siis takana päin ja ainakin Fiesta-turnauksen viestiketjussa käytiin taas keskustelua ensi kauden yhden päätuomarin systeemiä vastaan. Ainakin itse tosin näkemättä yhtään peliä livenä olen saanut sen käsityksen, että tuomaritoiminta on ollut aika lailla luokatonta ja tuomarit aika lailla hukassa. Kaksi silmäparia näkee paremmin kuin yksi ja ainakin selän takana tapahtuvat kostot tulevat varmasti lisääntymään ja niistä tulee hämminkiä syntymään takuuvarmasti enemmän kuin viime kaudella.

Mutta minkälaisia näkemyksiä on teillä, jotka olette nähneet pelejä paikanpäällä, eli onko yksi päätuomari mielestänne pystynyt pitämään pelin yksin hallussaan ja onko tällä nyt saavutettu sitä loogisuutta ja yhdenmukaisuutta tuomioihin, jota tällä ollaan haettu.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kaksi vai yksi viestiketjua?
 

Kemulator

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
No niin, nyt kun pääkaupunkiseudun suuret miehet ovat saaneet olla nokkelia, otanpa kantaa itse aiheeseen...

Orivedellä JYP-Ilves-ottelun nähneenä olen sitä mieltä, että liiga tekee suuren virheen palatessaan takaisin yhteen erotuomariin. Suurin ongelma minusta on klassinen "kaksi tuomaria näkee enemmän kuin yksi". Toisin sanoen tarkan tuomarilinjan vetäminen ei onnistu mitenkään, koska jäähynarvoisia rikkeitä jää väkisinkin yhden tuomarin näkemättömiin. Tämä taas näkyy linjan lipsumisena ja tuomarin auktoriteetti näyttää katsomoon horjuvan epätasaisina vihellyksinä.

Toinen ongelma on se, että liigatuomareiden joukossa on vain muutamia sellaisia oikeudenjakajia, jotka olivat mukana jo edellisen kerran yhdellä tuomarilla mentäessä. Epävarmat keltanokat eivät varmasti pysty kantamaan liigavastuuta kokonaan yksin.

Tämä on niitä harvoja kertoja, kun SM-liigan kannattaisi seurata NHL:n esimerkkiä. Kellään ei voi olla mitään sitä vastaan, että rikkeet kitketään pois. Oma tuntumani on, että kahdella erotuomarilla myös ottelujen täydellinen kuumeneminen jäi vähemmälle kuin yhdellä.
 
Kaksi päätuomaria. Ehdottomasti.

Muutaman ottelun seurasin tuomariystäväni kanssa ja seurasimme pelin lisäksi myös tuomaria. Useasti oli tuomari jäljessä tilanteesta kymmeniä metrejä ja tästä syystä jotkut tuomiot menivät poskelleen. Muuta jäähy jäi antamatta ja muutama annettiin turhaan. Selän takana tapahtui kaikkea pientä jatkuvasti. No, pääseväthän Kiviharjut ja kumppanit toteuttamaan itseään.

Oli muuten erittän mielenkiintoista seurata peliä tuomarin kanssa. Moni asia selveni ja tuli myös uusia näkökulmia peliin. Kaverini ei ollut edes mikään Liigatuomari mutta silti hän pystyi avaamaan silmiäni moneen asiaan.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Viestin lähetti Satunnainen matkailija
Kaksi päätuomaria. Ehdottomasti.

Muutaman ottelun seurasin tuomariystäväni kanssa ja seurasimme pelin lisäksi myös tuomaria. Useasti oli tuomari jäljessä tilanteesta kymmeniä metrejä ja tästä syystä jotkut tuomiot menivät poskelleen. Muuta jäähy jäi antamatta ja muutama annettiin turhaan. Selän takana tapahtui kaikkea pientä jatkuvasti. No, pääseväthän Kiviharjut ja kumppanit toteuttamaan itseään.

Oli muuten erittän mielenkiintoista seurata peliä tuomarin kanssa. Moni asia selveni ja tuli myös uusia näkökulmia peliin. Kaverini ei ollut edes mikään Liigatuomari mutta silti hän pystyi avaamaan silmiäni moneen asiaan.

.... jospa kyseessä olikin varatuomari ? ............... tai kihlakunnantuomari ? Raastuvanoikeuden tuomari ? Tuomari Nurmio ?
Olitko ns. pilkillä , kun piti silmiä avata ? Zot , zot ! Ei saa läträtä viinaksien kanssa !
 

Tepa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Raksilassa Ford turnauksen seuranneena voi sanoa, että tuomarien linja oli kuin tuuliviiri, riippui siitä, mikä Raksilan ovista oli auki.

Viimekaudella sentään toinen tuomari saattoi pelastaa, jos toisella meni ihan käteen. Nyt tuntui turnauksessa, että tuomarit useissa tapauksissa napsi koston tai koston koston.
 

ribis

Jäsen
Suosikkijoukkue
EspooBlues
Ennemmin 1 hyvä kuin 2 huonoa. Nyt tosin tuntuu että parhaat lopetti ja heikot tuomarit jäi.
Linjatuomareiden näkemykset päätuomarin avuksi.
4 on liikaa näinkin pieniin kaukaloihin, jatkuvasti lätkä kimpoilee tuomareissa.

Kuningas-Jumala NHL:n siirtyminen kahteen päätuomariin vaikuttanee monen mielipiteeseen.
 

Tuamas

Jäsen
Yksi

Yksi hyvä tuomari on parempi, kuin kaksi huonoa ja omasta mielestäni jopa parempi kuin kaksi hyvää yhdessä.

Tämä kausi pelataan yhden päätuomarin systeemillä, mikäs siinä. Jos linjatuomarit tuovat kantaansa aktiivisemmin esiin, niin homma varmasti toimii kohtuullisesti.

Nyt vain alkoi pelottamaan, kun useampi hyvä ja kokenut tuomari lopetti tuomaroinnin. Itselläni on varmasti vaikeaa hillitä itseni, jos kaukalosta löytyy ainoana tuomarina vaikkapa Perttu, Kaislehto tahi joku muu linjaton, munaton ja muutenkin sokea auktoriteetista vapaa tuomarin irvikuva. Näitä nähtiin viime vuonna porissakin, vielä kun kaksi vastaavaa eksyy samaan tuomarikaksikkoon, niin johan on piru irti. He aiheuttavat yhdessä nimittäin enemmän tuhoa, kuin erikseen.

Levosen Japan tapaisia äijiä tarvittaisiin tuomaritoimintaan lisää, särmikkäitä äijiä joilla on auktoriteettia ja munaa.

Noh, kai tämä tästä.
 

JVR

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
Minäkin kallistun yhden päätuomarin systeemiin...

Asiahan on selvästi niin, että moni oli valmis teilaamaan systeemin kun aikoinaan SM-liigassa siirryttiin yhden päätuomarin käytöstä kahteen. Silloin kritisoitiin hyvin vahvasti sitä, että näiden päätuomareiden linjat poikkeavaisit liikaa toisistaan. Eli siis yhteistä säveltä ei löytyisi.
Vastaavasti nyt kun ollaan jo totuttu näkemään kaukalossa kaksi sepraa ja heidän tarkkaa tuomarityöskentelyä kritiikin kohde vaihtuu.
Olen sitä mieltä, että kyllä nämä liigapelit ihan hyvin yhdellä päätuomarilla menee. Kuluissakin säästetään ihan kiva summa vuoden aikana. Toki päätuomareiden pitää olla ammattitaitoisia ja kyetä tekemään valtavasti yhteistyötä linjureiden kanssa.
Ja hyvät Fiesta-turnauksen ihmiset! Muistakaa, että noi kyseiset ottelut olivat myös monelle tuomarille ensimmäiset pitkään aikaan. Ja vieläpä yksin. Eihän se pelaajienkaan kauden avausottelu usein häävisti suju:D
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Olen joutunut kääntämään kelkkani tässä asiassa. Kahden tuomarin kokeilun alussa olin yhden päätuomarin kannalla, mutta tilanteiden nopeuden ja tuomarien yleisen heikon tason vuoksi pidän kahden päätuomarin järjestelmää toimivampana.

Kokonaan toinen asia on sitten, onko oikein pitää SM-liigaa testipenkkinä?! Jatkuvat muutokset eivät ole hyvästä. Uusia virityksiä pitäisikin testata ensin riittävän pitkään alemmilla sarjatasoilla, jotta tuuliviirimäisesltä touhuilulta vältyttäisi.
 

axe

Jäsen
Minä peesailen Oloneuvosta. Olin yhden päätuomarin kannalla koko kahden tuomarin kokeilun ajan. Olin sitä vielä silloinkin, kun päätös paluusta yhteen tuomariin tehtiin.

Sitten kävin katsomassa Jazz-turnauksessa kaksi peliä. Kummassakin pelissä se ainoa tuomari oli itse asiassa oikein hyvä. Silti se yksinäinen tuomari näytti jäällä niin orvolta, kun joka puolella näytti tapahtuvan. Kiekollista pelaajaa kahvattiin puolirikollisesti irti kiekosta kulmassa ja samaan aikaan maalin edessä painittiin oikein kunnolla elintilasta. Ja kenties vielä siniviivalla pakilla ja laitahyökkääjällä oli käynnissä oma estämispelinsä tilanteeseen pääsyn kanssa. Nyt vasta hitaana hämäläisenä tajusin, ettei se yksi tuomari voi nähdä joka puolelle. Ja kumpikin peli oli vieläpä varsin rauhallinen eikä niissä tunteet kuumenneet kuin kahdeksi sekunniksi yhdeltä pelaajalta. Entä sitten kun on käynnissä oikein kuuma taistelu, jossa niitä vääntöpareja ja pikkukoiraa on käynnissä koko ajan siellä ja täällä?

Ei, minä käänsin takkini ja olen kahden tuomarin kannalla. Ehkä sitten JOS taas jossain vaiheessa siirrytään kahteen, minä aloitan propagandan yhden tuomarin ja yhden linjan puolesta. Tuuliviiri rauhaton.
 

Dave

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Edellä mainitun surkuhupaisan Ford Fiesta -turnauksen veteraanina ja muutenkin on helppo todeta oikea päätuomarien lukumäärä: 2. Perustelut on jo lueteltu.
 

Kippari

Jäsen
Suosikkijoukkue
useampiakin
Jo ammatissani olen nähnyt, että 4 silmää näkee enemmän kuin yksi silmäpari. Ehdottomasti 2 päätuomaria SM-liigaotteluihin ja mielestäni myös Mestikseen. A-SM ja muut alemmat sarjat pärjännevät yhdellä (kunnon) päätuomarilla.
 

Ilmala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Yksi dumari.

Todellakin yksi tuomari. Ne on kuitenki puusilmiä, niin mitä hyötyä kahdesta on? Hyvin se näytti menevän aikoinaan yhdellä dumarilla. Lisäksi saadaan jälkipeliä lisää, mikä ei ole ollenkaan huonoasia, ainakaan paikallisrähinöissä! Nythän joka jengillä on jonkunäköstä pelotetta, ni ei hätää, noutaja tulee jos siel ruvetaan sikailemaan! Linja selkenee, tuomari joutuu ottamaan vastuuta, tuomari ei voi enää syyttää toista puupäätä, kun jotain sähläilyä tapahtuu....
 

theref

Jäsen
Minä kuuntelisin Hannu Aravirran mielipidettä tässä asiassa. Kannattaa tutustua aiheeseen, uskon että Aralla kuitenkin on näkemystä asiasta.
 

Kunkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Tuomarit
Aravirta

Eikös Aravirralla ollut aika tiukka linja myöskin koukkimiseen ja kahvaamiseen tänä kesänä?
theRef varmaankin osaa kertoa enemmän?
Nythän tulkinta tälle kaudelle kuuluu:

Takaapäin suoritettu koukkausliike on rangaistava.

Eli ekasta nyppäsystä pitää tulla jäähy.
 

theref

Jäsen
Aravirta oli ehdottomasti sitä mieltä, että koukkimiset ja kahvaamiset on saatava pois ja Liigassa on oltava kaksi päätuomaria. Luulisin että Aralla on jonkin verran kokemusta ja näkemystä tässä mukana.

Pelaajien mielipide päätuomarien määräänhän on ollut tiedossa pitkän aikaan. 70% ja 80% ovat lukuja jotka kertovat aika paljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös