Mainos

Kaksi kysymystä??

• 668
  • 4

Huuhaa

Jäsen
Ensinnäkin: Jos oma suosikkijoukkue häviää jollekin joukkueelle, niin miksi sen joukkueen fanit, jolle oma suosikkijoukkue on hävinnyt vitt.ilevat hävinneen joukkueen faneille?! Fanit kannattavat joukkueita, mutta fanit eivät pelaa niissä kannattamissaan joukkueissa. Pelaajat pelaavat, joten pelaajillehan se provosoiminen pitäisi osoittaa, eikä faneille, sillä fanit eivät mahda mitään otteluiden lopputuloksille, eivätkä fanit pysty vaikuttamaan käytännössä millään tavalla otteluiden lopputuloksiin. Ja sitten taas toisaalta: Miksi hävinneen joukkueen fanit provosoituvat voittaneen joukkueen fanien ärsyttämisestä?!

Yhteenveto: Pelaajat pelaa, fanit kannustaa, fanit eivät voi vaikuttaa otteluiden lopputuloksiin, joten tappiota ei pidä kokea ikään kuin omana tappiona, eikä fanin pidä ottaa voittoa ikään kuin omaksi kunniakseen sikäli, että provosoituu, tai alkaa provosoimaan.

Toinen juttu: Tämä nyt ei ole osoitettu kaikille, mutta minua on ärsyttänyt jo jonkin aikaa se, että tuomareille huudetaan "nuija" -huutoa. Mitä hyötyä?! Ainakin/Varsinkin Ilveksen fanikatsomo muistaa "kannustaa" tuomareita monasti ottelun aikana tällä hyödyttömällä ja kuluneella huudolla, että minua hävettää heidän puolestaan. Luulevatko jotkut todella, että se vaikuttaisi muka jotenkin tuomareihin. Se vaan osoittaa tietynlaista lapsellisuuttaa ja yksinkertaisuutta. Noh, pääasiassa nuo huutajat ovatkin kyllä ainakin huutoäänistä päätellen alaikäisiä lapsia. Uskotaanhan lapsina joulupukkiinkin, joten miksipä ei uskottaisi siihenkin, että "nuija, nuija" -huudot horjuttaisivat tuomareiden henkistä tasapainoa.... :D

Viimeksi muokattu:

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Niin minä kyllä väitän että nuo huudot horjuttavat tuomareiden tasapainoa. Monta kertaa on nähty tilanne, jossa tarpeeksi kauan tuomareille viheltäminen ja huutaminen saa aikaan sen, että käsi nousee helpommin. Ei pitäisi nousta mutta nousee.

Vittuilu taas liittyy siihen, että jääkiekko on monille lähes elämää suurempi asia. Jääkiekkoon liittyy tunteita, jotka aikaansaavat erilaisia reaktioita. Jos joukkue, jota kannustaa ja jonka tekemisiä seuraa 25 tuntia vuorokaudessa, onnistuu ottamaan voiton kovasta kilpakumppanista kuuluu vittuilu fanikulttuurissa asiaan. Ja yleensä vittuilun määrä on suoraan verrannollinen siihen määrään, mitä kuittia "varmat voittajat" ovat antaneet tulla ennen peliä. Harvemmin minä olen kuullut liigaa johtavan joukkueen fanin vittuilevan liigassa viimeisenä olevan joukkueen faneille voitetun ottelun jälkeen. Toisinpäin tapahtuu useammin vittuilua, koska uho on liigaa johtavan joukkueen faneilla ollut todennäköisesti melko suurta ennen ottelua.

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Juuri tämä hävinneen joukkueen faneille kuittailu on faniuden suola. Mikäpä sen mukavampaa, mutta tällaisissa tapauksissa pitää muistaa että joskus hävinneenä osapuolena osaa ottaa asian pelkkänä huumorina.

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hävinneen joukkueen faneille vittuilu on typerää, lapsellista ja epäurheilijamaista. Siinä häväistään oman joukkueen voitto. Lisäksi siinä kerjätään verta nenästä, sillä hävinneen joukkueen faneilla saattaa välittömästi ottelun jälkeen olla sytytyslanka TODELLA lyhyt. Muistan kuinka eräänkin hävityn ottelun jälkeen kaverin saama vittuilusoitto, sai aikaan puhelimeen kohdistuneen väkivaltaisen reaktion.

Vahvemman joukkueen fanien etukäteen uhoaminen on myöskin vaarallista, sillä sitten kun mitätön kahvakiekkojoukkue vailla perinteitä tulee ja voittaa, niin silloin saa varautua niittämään sitä mitä on tullut kylvettyä.

Tietty suunsoitto ja naljailu kuuluu tietenkin asiaan ja tuovathan ne tähän hommaan lisämaustetta ja tunnetta. Jossakin vaan on se hyvän maun raja.

Huuhaa

Jäsen
Viestin lähetti Ghost
Niin minä kyllä väitän että nuo huudot horjuttavat tuomareiden tasapainoa. Monta kertaa on nähty tilanne, jossa tarpeeksi kauan tuomareille viheltäminen ja huutaminen saa aikaan sen, että käsi nousee helpommin. Ei pitäisi nousta mutta nousee.

Vittuilu taas liittyy siihen, että jääkiekko on monille lähes elämää suurempi asia. Jääkiekkoon liittyy tunteita, jotka aikaansaavat erilaisia reaktioita. Jos joukkue, jota kannustaa ja jonka tekemisiä seuraa 25 tuntia vuorokaudessa, onnistuu ottamaan voiton kovasta kilpakumppanista kuuluu vittuilu fanikulttuurissa asiaan. Ja yleensä vittuilun määrä on suoraan verrannollinen siihen määrään, mitä kuittia "varmat voittajat" ovat antaneet tulla ennen peliä. Harvemmin minä olen kuullut liigaa johtavan joukkueen fanin vittuilevan liigassa viimeisenä olevan joukkueen faneille voitetun ottelun jälkeen. Toisinpäin tapahtuu useammin vittuilua, koska uho on liigaa johtavan joukkueen faneilla ollut todennäköisesti melko suurta ennen ottelua.

No joo, mutta tarkoitinkin tässä lähinnä tuota, että huudetaan aina vaan tuota kulunutta "nuija, nuija" -huutoa. Keksikööt uusia huudahduksia, jos jotain on pakko huutaa. Ja jossain määrin ainakin jotkut tuomarit menevät tuohon lankaan, että vihelletään (jäähy) (kotijoukkueen fanien) vihellyksistä, mutta en usko tuon pätevän kovinkaan kummoisesti.

Mitä tulee taas tuohon toiseen asiaan, niin onhan se toki totta, että paikallisjoukkueiden fanit (HIFK-Jokerit, Ilves-Tappara) ovat keskenään niitä kiivassanaisimpia ärsyttäjiä, ja jotenkin tuntuu siltä, että varsinkin viime aikoina TPS on tullut aikaslailla vihatuksi stadilaisten joukkueiden ja joukkueiden fanien keskuudessa. Mutta rajansa on tuollakin faniudella. Jos sitä ollaan sitten niin fania, jolloin kiakko on suunnilleen elämän tärkein asia, niin jätetään ne asiattomat ja turhat vastustajan faneille provosoinnit, vittuilut ja ärsyttämiset sitten edes pois, ja iloitaan sitten oman joukkueen menestymisestä. Allekirjoitan tuon nimimerkki wertherin viestin: Rajansa kaikella. Faniudessakin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy