Kakkosluokan, hitaampi sähköpostiviesti

  • 3 308
  • 15

scholl

Jäsen
Miksi kaikki sähköpostit pitää mennä perille heti? Viime aikoina on ollut paljon erilaisissa tutkimuksissa juttua siitä, etteivät ihmiset pysty enää keskittymään työntekoon kunnolla, kun saapuva sähköposti keskeyttää ja saa heidän ajatuksensa sekoamaan. Mikäli sähköpostiohjelma ei ole henkilöllä koko ajan auki ruudulla niin hän ainakin toistuvasti tarkastaa onko uusia viestejä saapunut. Tänään samasta aiheesta kirjoitti FT:n Maija Palmer lähes sivun jutun sivulla 12. Jutussa sanotaan mm. että Klick nimisen digitaalisen markkinointifirman CEO Leerom Segal sanoo sähköpostin olevan fundamentaalisesti tehoton. Siinä ei ole priosirointia, jossa tärkeimmät viestit olisivat päällimmäisenä. Jutussa sanotaan myös mm. että Intel on ottanut käyttöön no-email perjantait ja rohkaissut työntekijöitään hoitamaan asiat puhelimitse tai face-to-face. Joku sähköpostien management ekspertti nimeltään Monica Seely sanoo, että yritykset menettävät jopa 20 päivää vuodessa työntekijää kohti, kun käsittelevät sähköpostiasioita huonolla tavalla.

Ongelma on se, että ihmiset saavat hirveästi sähköpostia, tuon Monica Seelyn mukaan monet saavat yli 100 päivässä ja tuntevat paineen vastata nopeasti. Tutkimuksen mukaan 1/4 ihmisistä odottaa vastausta tunnin sisällä ja 1/3 kahden tunnin sisällä. Tämä Seely toteaa myös, että elämme välittömän palkkion yhteiskunnassa, jossa odotamme vastausta heti. Siksi ihmiset tsekkaavat koko ajan sähköpostejaan.

Monet firmat ovat ottaneet käyttöön jonkinlaisia sosiaalisen median työkaluja, jotta sähköpostiongelma vähenisi, mutta itse en pidä sitä välttämättä ratkaisuna, vaan mielestäni sähköpostissa on suunnitteluvirhe. En ymmärrä, miksi joka viesti pitää mennä heti perille, vaan olisi hyvä, jos viestejä voisi lähettää eri nopeusluokassa. Toisen luokan sähköpostit voisivat tulla perille vaikkapa vasta klo 24 jälkeen tai seuraavana aamuna ja ne menisivät eri boksiin. Silloin voisi katsoa päivän aikana duunissa vain ne asiat, jotka ovat oikeasti tärkeitä ja osan voisi sitten hoitaa, kun on aikaa tai halua paneutua löysempiin juttuihin. Monille se voisi sopia esim. ennen lähtöä duunista himaan tai jättää vaikkapa perjantaille. Hyvin monet sähköposteistahan ovat sellaisia, mitkä olisi voinut lähettää vaikka kirjeellä Suomesta Englantiin ja se vajaan viikon matka-aika olisi silti ollut riittävä. Niinpä on älytöntä, että sellainen "posti" menee kiireellisempien asioiden joukkoon ja häiritsee ihmisten työpäivää. Voisimmeko siis kehittää entistä paremman sähköpostin, joka ei toimittaisi kaikkia viestejä heti perille sen sijaan, että pohtisimme, mitä kaikkia sosiaalisen median työkaluja voimme käyttää sähköpostin sijaan? Toki se vaatisi DIN-normin, jotta jokainen osaisi toimia sen jälkeen samalla tavalla.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Miksi kaikki sähköpostit pitää mennä perille heti?
Koska jos kaikkien ihmisten sähköpostit pitäisi toimituksen ajaksi säilöä johonkin, vaadittaisiin aika melkoisia tietovarastoja.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Eipä toisaalta hassumpi idea schollilta tällä kertaa. Itsellä tosin päivittäiset työsähköpostit huitelevat ihan siedettävissä määrissä (n. 15-30 päivässä), joten en tunne mitään erityistä stressiä niiden hoitamisen suhteen. Mutta tunnen kyllä ihmisiä joilla kyseinen ongelma on ihan arkipäivää.

Tosin tällöin viestien tulisi mennä suoraan tähän "kakkospostilaatikkoon", eikä niitä voisi säilöä, kuten vilperttikin huomauttaa.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Kyllähän tässä pointtia on. Omassa käytössäni olen huomannut, että esim Facebookin viestit ovat onneksi korvanneet kavereiden ennen mailitse lähettämiä kokoonkutsuja ym. Nämä ovat valitettavan usein loppujenlopuksi turhista viesteistä täyttyviä pitkiäkin kirjeenvaihtoja. Sähköposti on ikäänkuin tärkeämpi kuin ennen. Jos joku lähettää mailia, on hänellä todennäköisesti jotain ihan asiaakin.

Firmakäytössä taas ongelma lienee turhaan lähetettävän postin määrä enkä. Erilaiset automaattiviestit tilanvaraus- ym järjestelmistä sekä ennen kaikkea useille henkilöille lähetettävät postit ovat usein suurimmalle osalle vastaanottajista täysin turhia. Sähköpostin lähettämisen "tehostaminen" voisi olla paras ratkaisu, tosin silloin muurahaisten pitäisi ihan omilla aivoillaan järkeillä, ennenkuin Jatkoajan sääntöjen mukaan painaa sitä lähetä-nappia.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Miksi kaikki sähköpostit pitää mennä perille heti? Viime aikoina on ollut paljon erilaisissa tutkimuksissa juttua siitä, etteivät ihmiset pysty enää keskittymään työntekoon kunnolla, kun saapuva sähköposti keskeyttää ja saa heidän ajatuksensa sekoamaan.

Tässä tapauksessa taitaa helpompi ratkaisu olla se, että toimii itse tässä moderaattorina ja lukee+vastaa sähköposteihin vain tietyn ajan työpäivässä esim 9-10 tai 9-11 tai miten vaan.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä tapauksessa taitaa helpompi ratkaisu olla se, että toimii itse tässä moderaattorina ja lukee+vastaa sähköposteihin vain tietyn ajan työpäivässä esim 9-10 tai 9-11 tai miten vaan.
Itse olen jo pidemmän aikaa tehnyt erilaisia moderointitoimenpiteitä sähköposteille mm. siten, että viestit, joissa en ole vastaanottajana vaan pelkästään "cc:nä" menee automaagisesti omaan kansioon, josta käyn ne sitten max kerran päivässä skannaamassa läpi ja jos ei viesteissä ole mitään suoraan minulle osoitettua asiaa, deletoin ne raa'alla kädellä.

Toinen hyvä tapa vaikuttaa sähköpostin määrään ja laatuun on se, että rupeaa tietoisesti hidastamaan vastaustahtia. Pahimmatkin sähköpostispämmääjät vähentää kummasti lähettämiensä viestien määrää, kun ei ole välittömästi vastailemassa heille.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Itse olen jo pidemmän aikaa tehnyt erilaisia moderointitoimenpiteitä sähköposteille mm. siten, että viestit, joissa en ole vastaanottajana vaan pelkästään "cc:nä" menee automaagisesti omaan kansioon, josta käyn ne sitten max kerran päivässä skannaamassa läpi ja jos ei viesteissä ole mitään suoraan minulle osoitettua asiaa, deletoin ne raa'alla kädellä.
Myös omat työsahköpostit menee eri sääntöjen perusteella eri kansioihin (lähettäjien, vastaanottajien ja avainsanojen perusteella) joten nopeasti sähköpostia vilkaisemalla näkee onko tullut jotain oleellista postia. Lisäksi sähköpostiohjelmani ilmoittaa ruudun alalaidassa uuden sähköpostin tullessa mihin kansioon sähköposti tuli jolloin ei tule turhaan katsottua oliko saapunut sähköposti tärkeä vai ei. Oleelliset luen yleensä heti tai kohta ja muita sitten myöhemmin jos ne näyttävät oleellisilta.

Ja onhan noita tärkeys-lippuja kaikissa sähköpostiohelmissa jo olemassa jos lähettäjä haluaa nostaa viestinsä tärkeyttä esille tai laskea sitä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mitään järjestelmää tähän ei tarvita, vai onko nykysähköpostinkäyttäjistä tullut näin avuttomia?

Sähköpostilaatikkoahan (POP) käy sähköpostiohjelma lukemassa ihan niin usein tai harvoin kuin haluat.... IMAP laatikon tai Web mailin kanssa laitat vaan hälyt pois ja päätät itse kuinka usein käyt niitä lukemassa

Uusia posteja voi asettaa tulemaan vaikka kaks kertaa päivässä, problem solved. Ja/Tai erotella eri laatikoihin eri tunnuksilla.

Kaikki tekniset ratkasut on tähän olemassa, ja olleet jo sähköpostin alkutaipaleelta asti
 

scholl

Jäsen
Tässä tapauksessa taitaa helpompi ratkaisu olla se, että toimii itse tässä moderaattorina ja lukee+vastaa sähköposteihin vain tietyn ajan työpäivässä esim 9-10 tai 9-11 tai miten vaan.

Ongelma on se, että välillä tulee jotain hyvinkin tärkeitä sähköposteja. Ottaisin mielelläni vastaan ping-äänen, jos joku haluaa tehdä jonkun tarjouksen tai jos tulee joku muu tärkeä viesti, mutta monet muut viestit saisivat tulla vasta myöhemmin, koska vaikka niihin ei juuri silloin perehtyisi niin alitajuisesti niitä saattaa silti ajatella ja se haittaa, jos sillä hetkellä on joku tärkeämpi asia tehtävänä. Tuo aamu on muuten sellainen, että jos herää hyvin virkeänä niin saattaa käyttää sen tehokkaimman ajan sitten niihin sähköposteihin ja yrittää iltapäivällä sitten väsyneenä tehdä töitä. Ei ehkä parasta mahdollista. Toki ei joka päivä ole yhtä kiireistä kuten nyt ennen joulua esim. voi olla hiljaisempaa, jolloin on osittain sama, kuinka aikansa käyttää, eikä joka työtehtävässä muutenkaan toki ole yhtä kiireistä tai vaadi yhtä hyvää keskittymistä. Fakta on kuitenkin se, että jos esim. isoissa yrityksissä on valtavasti porukkaa töissä ja heidän työpäivänsä pituus on rajallinen eli eivät esim. jatka duunin puurtamista illalla himassa niin silloin on hölmöä käyttää iso osa päivästä sähköpostien parissa. Eikä se pelkkä määrä ole se ongelma, vaan se, että työskentelystä tulee katkonaista, jolloin keskittyminen herpaantuu. Samahan se osittain puhelimien kanssa. Jos kännykkä soi koko ajan niin ei pysty oikeasti 100% keskittymään johonkin asiaan.

Ymmärrän tuon tiedon säilytysongelman, mutta entäpä sellainen ratkaisu, jossa kakkosluokan posti menee kuitenkin perille, muttei näy saapuvana? Kyllähän sen pitäisi olla mahdollista. Jos sähköpostissa voisi valita lähettäessään laittaako ykkös- vai kakkosluokan postissa niin kakkosluokka näkyisi vasta kakkosluokan laatikossa seuraavana päivänä. Se voisi olla jossain webmailin näkymättömässä välivarastossa sen aikaa tai palveluntarjoajan serverillä.
 

scholl

Jäsen
Nimim. scholl on jo lukenut tämän kirjan. Siksipä hänellä on aikaa kelata 31 sivua jatkoajan keskusteluja löytääkseen oikean ketjun.

Kelasin 131 sivua eilen, enkä ehtinyt lähteä siinä hötäkässä lounaallekaan. Tosin aika nopeasti meni per sivu, kun piti vain silmäillä otsikoista parturiaihetta.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Noin 10-20 viestiä päivässä tulee mailiin, helppo käsitellä. Pitää vain osata hoitaa homma niin ettei mene chat meiningiksi. Jää sitten facebookkiin aikaa tuhlattavaksi enemmän.
 

scholl

Jäsen
Noin 10-20 viestiä päivässä tulee mailiin, helppo käsitellä. Pitää vain osata hoitaa homma niin ettei mene chat meiningiksi. Jää sitten facebookkiin aikaa tuhlattavaksi enemmän.

Facebookin ja vastaavien järjestelmien hyöty on juuri se, että tuo chattaus siirtyy niihin. Samoin tarpeettomat bilekutsut jne., mutta erityisesti suurten yritysten projekteissa on se ongelma, että kuvitellaan, että kaikkien pitää tietää kaikki. Saa sähköpostia asioista, jotka eivät kuulu varsinaisesti tehtäväkenttään. CC-meilit ovat yksi, mutta kyllä tulee suoraankin paljon turhaa. Tuohan on asia, missä aikaisemmin oli apuna sihteeri käymässä läpi tulevan postin. Nyt sähköpostin suhteen sihteeriä ei käytetä. Kuten aiemmin mainitsin niin se kokonaistyöajan lisääntyminen ei ole se suurin ongelma, vaan se, että työskentelystä tulee hyvin katkonaista. Jos henkilö lukee sähköposteja vaikka puolen tunnin välein, on tilanne vähän sama kuin jos hän herää öisin puolen tunnin välein. Silloin tulee keskityttyä duuniin tai nukkumiseen huonosti. Toki jos henkilö lähtee noutamaan vaikka lasta tarhasta ja työt jäävät tekemättä sen takia, että on mennyt osa päivästä sähköpostien parissa niin sekin on ongelma, eikä pelkästään se em. huono keskittyminen.

Mitä tulee sitten noihin cc-sähköposteihin niin kyllähän nekin on alunperin suunniteltu väärin, kun ne tulevat pääsähköpostiin ainakin lähtökohtaisesti. Niiden pitäisi myöskin tulla erilliseen boksiin, josta voisi tarkastaa vaikkapa vasta ennen jotain meetingiä edellisenä iltana, onko jotain mitä minun pitää tietää. Toki on hyvä, että esim. projekteissa sähköpostit otsikoidaan tietyllä tavalla, joten näppärä henkilö voi siivota laatikkoaan erillisiin alakansioihin, mutta se vaatii taas aikaa ja vaivannäköä, suoraansanottuna jonkinlaista sihteeringeenejä ja se ei monelta onnistu.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Omassa työssäni suurempi ongelma on se, että iso osa tuntuu vieläkin pitävän (tai iso ja iso, osa) meiliä jonain kummana keksintönä, johon ei tarvitse reagoida edes saman päivän aikana, vaikka asia olisi kuinka tärkeä. Ei mielestäni ole nykyaikaa, että joutuu soittamaan maanantaina lähettämään sähköpostiin lisäkyselyn puhelimella vaikka keskiviikkona. En nyt meinaa sitä, että pitäis sillä sekunnilla vastata meiliin, kun se tulee. En sitä itsekään tee, mutta ei näin:

Indi: Lähetin teille sähköpostia tuossa pari päivää sitten. Tulikohan se perille?
Asiakas: Joo, kyllä se taisi tulla, mutta en ole vielä ehtinyt sitä avata.
Indi: ...

Noh, tää on vaan mun näkemys pk-sektorille mainostuotantoa tekevänä ja onhan tämä kakspiippuinen asia, mutta sen sanon että paljon yrityskentässä on vielä ihmisiä ns. "kirjekyyhkyajassa". :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös