Joskus ennevvanhaan sanottiin, että musiikkivideon tarkoitus on myynnin edistäminen. Tämähän ei tarkoita silti sitä, että videoiden tulisi olla mitenkään hyviä tai omaleimaisia: Puoli- tai enemmänkin nakujen ihmisten keikistelyssä hiphoprapdance-videoissa ei ole mitään omaperäistä, vaan sama video voitaisiin laittaa pyörimään miltei minkä tahansa saman genren musiikin taustalle. Näiden videoiden hyöty musiikin tuottajille on tietenkin siinä, että zipaletta voidaan sitten esittää MTV:ssä ja vastaavissa jutuissa. Joten siltä osin tietty tuo myynnin edistäminen toimii edelleenkin. Pelkistetyimmillään sama voidaan toteuttaa äärimmäisen vähän mielikuvitusta käyttäen kuvaamalla pelkästään bändiä esittämässä playbackin soittamista. Ei hjuva tällainen trendi!
Toki sellaisiakin esimerkkejä on, jossa video vie kaiken huomion itse musiikilta. Vaikkapa Nu Virgosin Stop!, joka sai levyraadissa all time low pisteet, kaikkiaan 4/40. Arvon raatilaiset keskittyivät niin kovasti misujen visuaaliseen ilmeeseen, että päättelivät biisin olevan pelkällä seksillä myytävää äärimmäistä roskaa. Vaikka itse asiassa, kyseinen kappale kuunneltuna ei ole juuri sen huonompi kuin mikä tahansa keskimääräinen tuotos tänä päivänä. Olen aivan varma, että levyraadissa on esitetty viimeisten puolen vuoden aikana ihan oikeastikin huonompia biisejä.
Ehkä olen vain puusilmä ja mitään ymmärtämätön tampio, mutta minusta musiikin ja videon tulisi toimia toisiaan tukevina synergisina tekijöinä. Tämä tietenkin edellyttäisi, että molempiin puoliin satsattaisiin kunnolla. Videopuolella onnistuneet satsaukset ovat kuitenkin olleet kovasti vähäisiä sitten Michael Jacksonin Thillerin ja Dire Straitsin Money for Nothingin jälkeen, joille annan ääneni tässä äänestyksessä.
No joo, yllättäen Offsringin Pretty Fly for a white guy musiikkivideo on myös aika synerginen tuote, vaikka en biisistä niin välitäkään.