Mainos

Kaikkien aikojen helle...

• 19 086
  • 103

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Suomessa meneillään oleva hellekausi on siis virallisesti pisin mitä on koskaan ennen tässä maassa koettu (sinä aikana kun tämä katajainen kansa on yleensä tutkinut ja tuteerannut lämpömittareista celsiuslukemia - paha mennä arvuuttelemaan, että oliko esim. kivikaudella kovempia helteitä?).

Miten juuri Sinä koet tällaisen ilmiön, ilmiön josta monet käyttävät veikeätä nimitystä "ei perkele, tää ei ole enää valkoisen miehen keli"? Onko tällainen kostea kuumuus Sinulle yhtä orgastista nautintoa, rusketatko nahkasi paahtavassa auringossa muistuttumaan Michael Jacksonin alkuperäisväriä vai kärsitkö yhä vaan jatkuvasta helteestä?

Ainakin meikäläiselle tämä keli alkaa jo riittää, nimittäin kolmen viikon nukkumattomuus alkaa jo tuntua ja näkyä naamassa. Kaiket yöt joutuu pyörimään sängyssä hikisenä märissä lakanoissa. Tyyny on jo parin tunnin kieriskelyn jälkeen kuin jokin alkulimalla päällystetty niljakas lättänä. Meikäläisellä ainut paikka, johon hellettä on päässyt pakoon, on ilmastoitu auto - kieltämättä se on melkoinen nautinto ajella kolmenkympin helteessä auton ikkunat kiinni kun biilin sisällä lämpöä on öbaut + 19 astetta.
Myös isoissa marketeissa suurten kylmäaltaiden lähistöllä on nautinnolista notkua ostoskärryihin nojaillen - viimeksi eilen tuollaisessa kaupassa teki mieleni piiloutua koko seuraavaksi yöksi viileään maitokaappiin. Jugurtteja ja maitoja järjestellyt puotipuksu kai huomasi vauhkon ilmeeni ja niinpä jätin tuon kuningasidean toteuttamisen pohdiskeluasteelle.

On myös hirveen kivaa tällä kelillä kärsiä flunssasta ja varsinkin flunssan jälkiseurauksena tulleesta vittumaisesta yhdistelmästä - poskiontelotulehdus ja keuhkoputken tulehdus. Olen nyt kaksi viikkoa popsinut vahvaa antibioottia ja räkinyt sieraimistani vihreää, rotanraadon-härskin munapierun hajuista/makuista mätää. Ja sama ihana haju puskee ilmoille hien mukana kaikista ihohuokosista - kumma kun kaupan kassajonossa kaikki taakseni jonottamaan seisahtuneet tekevät hyvin äkkiä uu-käännöksen kärryineen jonkin toisen kassan jonoon... olen kai onnistunut valitsemaan sen kaikkein vastenmielisimmän näköisen kassatytön?

Niin ja ehkäpä muuan nuori moottoripyöräilijäkin olisi edelleen elossa, jos tätä hellettä ei olisi jatkunut näin kauan - tarkoitan sitä kuumuuden takia pökertynyttä ratikkakuskia, joka törmäsi prätkään ja sen jälkeen Stockmanin seinään Helsingissä.

Olen siis täysin kypsä. Mites Sinä?

Viimeksi muokattu:

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Lisää lämpöä koppiin.

Niin, itse olen ollut suorastaan pöyhkeilevän iloinen siitä, että olen ollut lomalla koko helleaallon.

On ollut loistavaa olla mökillä kuhia uistelemassa, kun tarkenee pelkissä shortseissa ja t-paidassa painaa järvellä yötä myöten. Tämän lisäksi on todettava, että kuhiakin on tullut silmät suut täyteen.

Ensi viikolla alkaa työt, mutta eipä silti helle paljon paina. Autossa on ilmastointi ja työpaikka on 23 metriä merenpinnan alapuolella, eli ei paljon helle sinne saakka ulotu.

Kotonakin on sen verran tehokkaat pimennysverhot, että pysyy kämppä juuri ja juuri siedettävänä.

Itselleni sopisi, että ko. helteet jatkuisivat vaikka lokakuulle. Olisi se kuulkaa vänkää mennä lätkäpeleihin sortseissa.

Täältä tähän

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Juha Salminen
Kyllä tätä nyt kestää. Talvella saa palella, antaa mennä vaan! Näin täällä.

Juha hei, eihän talvella tarvitse palella - sehän on pukeutumiskysymys. Hellettä taas ei pääse pukeutumisella tai pukeutumattomuudellakaan pakoon.
Paljon mainostettu merituulikaan ei tällä hetkellä ainakaan Helsingissä hetkauta suuntaan eikä toiseen.
Noh, tietysti meikäläisen oloa pahentaa tämä hillitön mömmökuuri. Olen koko ajan vastenmielisen, kemaisen hikikelmun peitossa - tukka valuu märkänä pitkin päätä ja aivokopassa on omituinen "pilvissä leijuva" fiilis. Stydyä kamaa nämä vahvat antibiootit...

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Lisää lämpöä koppiin.

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, itse olen ollut suorastaan pöyhkeilevän iloinen siitä, että olen ollut lomalla koko helleaallon.

Niinpä. Niin toisilla käy mäihä. Meikäläinen vietti rattoisat neljä viikkoa kesäkuussa mökillä. Neljän viikon aikana KOLMENA päivänä ei satanut. Yli kahden viikon ajan putkeensa lämpötila oli öisin miinuksen puolella.

Kele!

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Predator
Miten juuri Sinä koet tällaisen ilmiön, ilmiön josta monet käyttävät veikeätä nimitystä "ei perkele, tää ei ole enää valkoisen miehen keli"?

Siinähän tuo tuki kiteytettyä. Paremmin tämä sopii toisenlaisessa ilmastossa elävien ihmisten arkeen. Kamalampaa keliä ei voi kuvitella. Tällainen kuumuus on meikäläiselle pelkkää tuskaa. Merivesikään ei juuri tuo vilvoitusta, sillä kotolahdessa lämpötila alkaa olla lähempänä kolmea- kuin kahtakymmentä astetta.

Yölläkin sama surkeus jatkuu. Olisin jo ollut kypsä ostamaan huvilalle ilmastointilaitteen, mutta kun joku muukin oli saanut saman idean. Niinpä masiinat olivat lopussa ja hikoilu jatkuu. En muutenkaan pidä kuumasta, enkä ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka makoilevat auringossa väittäen vielä pitävänsä siitä. Mikään äärimmäisyys ei ole koskaan hyvästä. Ei sen paremmin kuumuus kuin pakkanenkaan. Mielummin sitten kylmä kuin kuuma, jos on kerran ihan pakko valita.

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Huh huh hellettä, tälläkin hetkellä mittari näyttää 34 astetta varjossa täällä Vaasassa. Ainut mikä minua *ituttaa kesäsin, on se kun tulee helteellä pää kipeeksi. Ennenkuin käskette pistää päänsuojaksi jotain, ei auta. Tulkoot sitten auringosta tai kuumuudesta, sitä en tiedä. Tänä kesänä olen onneksi säästynyt pahimmalta, mutta esimerkisi viimme kesänä särki lähes 2 viikkoo päätä putkeen.

No helle purkautui pari päivää sitte aika makeesti täällä. Harvoin sitä näkee vedenki virtaavan mäkeä ylös tuulen voimasta.

Takas tähän päivään, kämpässä kaikki ikkunat auki että vaihtuisi edes vähän ilma. Hiki valuu, ja mielessä käy että tulis jo talvi ja kunnon pakkaset. Mutta oota kun se talvi tulee, niin mitäköhän on mieles? Tulis jo kesä ja kunnon helteet, näin se vaan menee.

Kesälomaa enää muutama päivä jäljellä, ja Maanantaina viideltä ylös ja se saatanan rumba alkaa taas. Meni se taas nopeesti...

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
En pidä kesästä, harvemmin olen pitänyt. Tänä kesänä suorastaan vihaan tätä elämää. Helle alkoi samana päivänä kuin lomani ja pahalta näyttää, että jatkuu loman loppuun. Lomalla ei ole jaksanut tehdä mitään ja lisäksi sain myös ilokseni tuon kesäflunssa, joka vei loputkin mehut.

Oma lempilämpötilani on noin -20 astetta, jolloin kaikki on ihanaa. Rakastan villapaitojani...

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Kaikkien aikojen helle...

Viestin lähetti Oloneuvos

Olisin jo ollut kypsä ostamaan huvilalle ilmastointilaitteen, mutta kun joku muukin oli saanut saman idean. Niinpä masiinat olivat lopussa ja hikoilu jatkuu.

Ou jea, sama vika täällä Stadissa. Kodinkoneliikkeet myyvät pelkkää "eioota" ilmastointilaitteiden ja pöytätuulettimien suhteen. Esim. Vantaalla suuri Mustan Pörssin kodinkoneliike ilmoitti eilen että "kaikki pöytätuulettimet ovat loppu, eikä uusia ehditä saada enää tämän sesongin aikana"... tätä minä kyllä hieman ihmettelen. Luulisi että noita viipperöitä suoltavia tehtaita olisi maailmalla pilvin pimein ja luulisi että kuljetuksetkin toimivat?

PAH!

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Re: Kaikkien aikojen helle...

Viestin lähetti Predator
Kodinkoneliikkeet myyvät pelkkää "eioota" ilmastointilaitteiden ja pöytätuulettimien suhteen.

Pelastukseksi on kaupungissa koitunut kylmähuone, jonka töllin suunnitellut neropatti on onneksi älynnyt haluta riittävän suureksi. Sinne mahtuu helposti vaikka makuulle. Ihanan kylmä lattia antaa hetkellisen helpotuksen paljaalle iholle. En olisi koskaan uskonut, miten viihtyisältä alumiiniseinät voivat vaikuttaa! Viidessä asteessa elämä hymyilee!

Kun vielä vaimon viinikellari sijaitsee samassa tilassa, on oleilu tuossa lukollisessa huoneessa ollut selviö. Kylmäkone on tosin pitänyt sulattaa muutamaan otteeseen sen kerättyä ympärilleen melkoisen jääklimpin.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti JMK81

No helle purkautui pari päivää sitte aika makeesti täällä. Harvoin sitä näkee vedenki virtaavan mäkeä ylös tuulen voimasta.

Jees, tuli ihasteltua sitä Vaasan myräkkää tv-uutisten välityksellä.
Telkkarikuvissa varsinkin se yksi vaasalainen karpaasi sai meidän huushollissa raikuvat abloodit - mies väkisin sotki fillarilla eteenpäin jossakin alikulkutunnelissa vaikka vesi ulottui pyörän satulassa istujan munille!
Toisaalta ihan kivaa nähdä, että luontoäiti muistaa välillä vittuilla länsirannikollakin - meikäläisen mökillä sisämaassa, Etelä-Savossa kun vakasuoraan voltteja tehden lentävät soutuveneet ovat jokakesäistä tuttua juttua trombin iskiessä maastoon.

Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti Annuli
Lomalla ei ole jaksanut tehdä mitään ja lisäksi sain myös ilokseni tuon kesäflunssa, joka vei loputkin mehut.

Toivottavasti tuo avausviestissäni kuvailemani flunssan jälkitauti ei iske sinuun.
Jos kärsit yleensä kesäisin allergioista, heinänuhasta yms. niin olet kyllä vaaravyöhykkeessä. Nimittäin heinänuhan rääkkäämille limakalvoille naamassasi voi olla liian kova urakka työntää ulos kaikki se flunssan aiheuttama räkä - ja silloin saattaa bakteerikanta päästä muhimaan poski- ynnä muissa onteloissa. Kehottaisin niistämään v a r o v a i s e s t i, sillä sellainen "väkisin" kovalla voimalla suoritettu räkiminen nimenomaan tukkii ne pikkuruiset kanavat poskissa.

Koita parantua!

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Minulle ei ole helle tuottanut tuskaa muutaman päivän ylimenokauden jälkeen, vaaleat vaatteet päällä ulkona ja sisätiloissa pelkät kalsarit ja/tai sortsit jalassa. Asuntokin on sopivasti kuumimman ajan auringolta suojassa eikä ilta-aurinko enää ehdi kuumentamaan kämppää yli 27 asteen.
Raskaana (7kk) oleva vaimoni ei jaa tyytyväisyyttäni säätilaan, etenkin kun työpaikkansa ilmastointi otti ja lakkasi toimimasta. Tässä valossa ei olisi pahitteeksi jos lämpöä olisi viitisen astetta vähemmän.

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Viestin lähetti JMK81

Ainut mikä minua *ituttaa kesäsin, on se kun tulee helteellä pää kipeeksi. Ennenkuin käskette pistää päänsuojaksi jotain, ei auta. Tulkoot sitten auringosta tai kuumuudesta, sitä en tiedä. Tänä kesänä olen onneksi säästynyt pahimmalta, mutta esimerkisi viimme kesänä särki lähes 2 viikkoo päätä putkeen.

Äidillä on sama homma aina, kun helle jatkuu yhtäjaksoisesti 2-3 päivää kauemmin.

Henkilökohtaisesti helle ei itseäni haittaisi, jos sisällä saisi ilman pidettyä viileänä, mutta kun ei. Etenkin makuuhuoneessa 29 asteen lämpötila on aika ikävä.

JMK81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Aston Villa
Viestin lähetti Predator
Jees, tuli ihasteltua sitä Vaasan myräkkää tv-uutisten välityksellä.
Telkkarikuvissa varsinkin se yksi vaasalainen karpaasi sai meidän huushollissa raikuvat abloodit - mies väkisin sotki fillarilla eteenpäin jossakin alikulkutunnelissa vaikka vesi ulottui pyörän satulassa istujan munille!
Toisaalta ihan kivaa nähdä, että luontoäiti muistaa välillä vittuilla länsirannikollakin - meikäläisen mökillä sisämaassa, Etelä-Savossa kun vakasuoraan voltteja tehden lentävät sotuveneet ovat jokakesäistä tuttua juttua trombin iskiessä maastoon.

Heh, samaa minäkin ihastelin ja nauroin vedet silmistä. Vaasan veri ei vapissu siinä tilanteessa:D Eikä se tainnu olla alikulkutunneli vaan ihan risteyksen suojatie. No oli tai ei, hauskalta näytti.

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Viestin lähetti Predator
Toivottavasti tuo avausviestissäni kuvailemani flunssan jälkitauti ei iske sinuun.
Jos kärsit yleensä kesäisin allergioista, heinänuhasta yms. niin olet kyllä vaaravyöhykkeessä.

Koita parantua!

Heinänuhasta kärsin tosiaan, mutta onneksi viisaat tutkijat ovat keksineet sen verran tuhteja tabuja, että ei nuhasta tarvitse kauhean paljon välittää.

Olen suunnaton himoniistäjä, joten saan onteloni melko nopeasti puhtaaksi kaikesta limasta, tosin ikävänä seurauksena on punainen, erittäin arka nenä. Lisäksi ikäväksi sivuoireeksi kaikkeen nuhaan on tullut yskä, joka tuntuu syöpyvän myös äänihuuliini, ehkä puhujantyön kirousta. Näin kesällä tuosta ei ollut haittaa kuin Pitsiturnauksessa, jossa surkea raapiva ääneni ei varmaan kantanut edes edessä seisoneen korviin.

Kyllähän tämä tästä. Elämä voittaa ja talvi lähenee.

axe

Jäsen
Niin, nyt on ennätyksellinen hellekesä. Edellinen ennätyskesä oli vuonna 1988. Kas kummaa, molempina kertoina edellisenä keväänä Tappara voitti mestaruuden. Aukoton päättely siis on, että aurinkokin hymyilee kauniimmin, kun Känädä-malja kannetaan oikeaan osoitteeseen. Joten kaikki lämpöisen ystävät, ei muuta kuin toivomaan taas Tapparalle mestaruutta, jotta saamme nauttia lämmöstä ensi kesänäkin.

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti axe
Joten kaikki lämpöisen ystävät, ei muuta kuin toivomaan taas Tapparalle mestaruutta, jotta saamme nauttia lämmöstä ensi kesänäkin.

Rosterista päätellen taitaa sataa vanhoja mummoja ja räntää ensi suvena...

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Predator

Olen siis täysin kypsä. Mites Sinä?

Tää on nastaa, tästä minä tykkään! Siitä ei pääse mihinkään, että suorastaan nautin tällaisestä helteestä - lämmintä tosin saisi olle vielä jokunen aste lisää mutta ilmankosteus hivenen matalampi. Mutta menee se näinkin, onhan sitten jotain mitä muistella talvipakkasilla.

Viime kesää muistelin lämmöllä, meikäläinen paineli shortseissa pitkälle syyskuun puolelle. Toivottavasti tänä vuonna käy samanlainen tuuri!

Pieni nenän tukkoisuuskaan ei ole haitannut, kuten ei lyhyt kesäflunssa jonka tässä taannoin sairastin.

Näillä keleillä on todella nautinnollista käydä "rääkkäämässä" itseään pyörän satulassa. Kyllä tuntuu hyvältä painella fillarilla helteessä tunti puolitoista, ah! sitä nautintoa. Muuten täydellistä mutta harmi kun meikäläinen ei oikein tahdo ruskettua, sen sijaan palaminen onnistuu mainiosti. Tällä viikolla kolmennen kerran tänä kesänä kuuppa kärähti punaiseksi. En valita vaan nautin säästä kaikesta huolimatta!

vlad#16.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti axe
Joten kaikki lämpöisen ystävät, ei muuta kuin toivomaan taas Tapparalle mestaruutta, jotta saamme nauttia lämmöstä ensi kesänäkin.

Ei millään pahalla, mutta eiks porkkanakin nahistu liian kuumassa ja kuivassa? Saattaa jopa käydä niin, että porkkana ei kehity ollenkaan? Ei ainakaan yhtä isoksi kuin edellisenä vuonna.

Ennusmerkeistä puheenollen, aina kun Helsingin IFK on voittanut Suomen mestaruuden niin naisväkeä on globaalisesti kohdannut hameen helman lyhentyminen seuraavana vuonna muodin nimissä.
Olisi siis suotavaa suoda IFK:lle mestaruus. Edellisestä hameiden lyhentämisestä on jo kulunut ikävän pitkä aika...

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura

Viestin lähetti vlad
Näillä keleillä on todella nautinnollista käydä "rääkkäämässä" itseään pyörän satulassa. Kyllä tuntuu hyvältä painella fillarilla helteessä tunti puolitoista, ah! sitä nautintoa.

Aamen. Kaikki liikunta toimii erinomaisesti yli 30 asteen keleissä. Ns. alkulämpöjä ei välttämättä edes tarvita ja jo tunnin matalasykkeinen treenikin tehoaa kuin tauti. Sisätiloihin en silti menisi hakkaamaan säkkiä tmv. kuin aseella uhattaessa.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue

Viestin lähetti vlad
Näillä keleillä on todella nautinnollista käydä "rääkkäämässä" itseään pyörän satulassa. Kyllä tuntuu hyvältä painella fillarilla helteessä tunti puolitoista, ah! sitä nautintoa.

Jaahas, olet himopyöräilijä niinkuin minäkin. Minua tämän mömmökuurini takia on nimenomaan suuresti vituttanut se etten pysty lähtemään edes pyörällä ajelemaan - ei nääs huvita kaiken tämän naamasta ulos pursuavan paskan lisäksi hankkia mahdollista sydänlihaksen tulehdusta tässä iässä. Tai yleensä sitä ei kenenkään kannata hankkia heilumalla ympäriinsä kipeenä missään iässä.
Vlad, mitä muuten näin kuumalla juot pitkän pyörälenkin aikana? Miten pidät bodyn suolat ja sokerit tasapainossa?

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet

Viestin lähetti vlad

Nimen omaan. Lämpimän ja kostean ilman haittapuolena tosin on pyöräilyn aiheuttama loppumaton jälkihikoilu, joka minulle työmatkoja pyöräilevänä menee plussia ja miinuksia jaettaessa sinne miinuksen puolelle. Toisaalta, onpahan tuo kesälomalla hankittu "nestepöhökin" kadonnut melkoisen vilkkaasti.

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Ei kai noin lyhyillä lenkeillä, alle parituntisilla, tarvitse vielä huolehtia suoloista, kunhan vain juo parin kymmenen minuutin välein pari desiä nestettä. Itselläni on yleensä laimeaa mehua tai pelkkää vettä. Sitten jos tuosta pitempiä lenkkejä alkaa tekemään, niin yleensä laimea urheilujuoma riittää, ja jos tekee tosi pitkiä lenkkejä niin energiageelit+vesi on aika hyväksi koettu. Harjoitusten päälle kannattaa tietenkin sitten syödä ja juoda riittävästi (alkoholi hidastaa palautumista, joten nestevarastoja ei heti lenkin päälle kannata täydentää kylmällä oluella, vaikka kieltämättä näillä keleillä tekisikin mieli).

Ja jos aiheeseen kommenttia, niin kyllä nämä helteet saisi riittää. Treenaaminen ja yöunet kärsivät ihan liikaa.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti calvin
Ei kai noin lyhyillä lenkeillä, alle parituntisilla, tarvitse vielä huolehtia suoloista, kunhan vain juo parin kymmenen minuutin välein pari desiä nestettä.

Samoilla linjoilla calvin'in kanssa. Olen yleensäkin näissä asioissa huono antamaan neuvoja koska minulla ei oikein ole mitään vakiintunutta käytäntöä, enkä varsinkaan noudata mitään yleispätevää ohjeistusta. Itseasiassa monasti en edes viitsi varata noin tunnin lenkeille mitään juomaa mukaan, vaikka hyvähän se olisi jos noin parin kymmenen minuutin välein jotain nestettä nauttii. Ennen lenkkiä juon riittämiin nestettä ja hetimiten sen jälkeen urheilujuomaa tms. Olen kyllä huomannut, että näillä keleillä olisi hyvä olla jotain nestettä mukana lenkillä kuin lenkillä.

Pidemmille lenkeille varaan kyllä mukaan aina jotain nestettä, joillain toimii oikein hyvin vissyt, mineraalivedet tms., minulle ne eivät oikein sovellu. Sen sijaan tyydyn joko ihan tavallisiin laimennettuihin mehuihin tai urheilujuomiin, muutaman kerran olen kokeillut vettä ja energiageelejä ja hyväksi havainnut.

Pidemmän lenkin jälkeen pyrin aina jotain kevyttä syömään. Alko ei kuulu valikoimiini missään nimessä.

vlad#16.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy