Nostetaan tätä ylös kun tuolla sähköketjussa on ollut kovasti puhetta budjetoinnista ja varautumisesta yllättäviin menoihin.
Viimeinen viesti tässä ketjussa on maaliskuulta ja asiat ovat muuttuneet tuosta ajanhetkestä aika radikaalisti. Kaikki on kallistunut ja monella on tuo budjetointipuoli noussut enemmän esille. inflaation syödessä ylimääräisten rahavarojen määrää.
Henkilökohtaisesti olen kasvanut köyhässä perheessä, joten penninvenyttäminen on ollut aina läsnä elämässä ja on nykyäänkin osa arkipäivää, vaikka ei välttämättä tarvitsisi. Ansaitsen aika tarkkaan suomalaisen mediaanipalkkaa ja asun yksin kaksiossa Itä-Helsingin lähiössä hyvinkin edullisella vuokralla. Vuokra on noussut kerran kuuden vuoden aikana, koska vuokranantaja on yksityinen ja arvostaa pitkäaikaista vuokralaista. Autoa minulla ei ole eikä tule, koska teen duunit etänä himasta
Muutama huomio vuosien varrelta asioista, joissa voi säästää:
Sähkösopimus. Turha varmaan tästä pitkään kirjoitella. Kaikille lienee jo selvää, että ne "mulla on ollut 20v sama sopimus, ei kiinnosta" ajat ovat ohi. Itse olen aina katsonut jo hyvissä ajoissa etukäteen ennen vanhan sopparin loppumista mistä saa edullisimman määräaikaisen sopparin. Sopimus on jo pitkään loppunut elokuussa, joten minulla on ollut mahdollista saada melkolailla edullisimmat hinnat kahden vuoden sopparilla.
Puhelimet ja netti. Näistä ei nyt mahdottomia säästöjä ole saatavissa, mutta jonkun verran vuositasolla kuitenkin riippuen minkälaista käyttö on. Himassa mulla on DNA:n 600M laajakaista, joka maksaa 21.90€/kk. Tästä ei pystynyt paljoa tinkimään, kun talossa on taloyhtiölaajakaista, joka käytännössä sitoo tuohon yhteen toimijaaan. Puhelimessa on Elisan pelkkä rajaton 100M dataliittymä 7.90€/kk, koska en soita tai tekstaa kuin satunnaisesti. Kulut voisivat olla helposti 30€/kk isommat, jos asia ei kiinnostaisi. Monet maksavat molemmista liittymistä 30€/kk/kpl, jolloin kolmessa vuodessa on laitettu 1000€ turhuuksiin.
Ruoka. Paras säästö tuli lounasedusta. Yksi noutoruoka buffetista riitti helposti parin päivän lounaisiin, josta johtuen lounasedusta pystyi nauttimaan myös viikonloppuisin ja joskus jopa saattoi tarjoilla kavereille pizzat. Nykyisessä duunissa tuota etua ei ole, joten käyn koluamassa paikallisen kauppakeskuksen kolme ruokakauppaa läpi duunin jälkeisellä kävelylenkillä. Jos on punaisia lappuja tai muuten hyviä tarjouksia, ostan reilut satsit ja laitan pakkaseen. Mulla taitaa olla ainakin kuukauden lihat pakkasesta ja nyt pitää olla ostamatta, koska pakkaseen ei mahdu ja lähden ulkomaille kuukauden päästä.
Viinakset ja tupakit. Viinakset olen pitkään tilannut Saksasta. Alkossa en ole käynyt varmaan kymmeneen vuoteen. Joskus marketista ostanut jonkun erikoisoluen. Baarissa tulee käytyä enää harvoin ja enemmän tulee istuskeltua kavereiden kanssa jonkun kämpillä. Tupakointi on ikävä tapa, minkä aion kohtapuoleen lopettaa, mutta tällä hetkellä rullailen itse röökit ja käyn hakemassa sätkäröökit Eckerö lineltä, jossa se on puolet halvempaa kuin Suomessa. Sätkäpaperipinkka maksaa virossa 20c/kpl ja Suomessa vissiin 1.50€/kpl. Laskeskelin tuossa, että röökaaminen maksaa mulle n. 2€/pv kun sitä ei ihan mahdottomasti enää mene.
Vaatteet. En edes muista koska olisin ostanut uusia vaatteita. Lähiostarilla on UFF ja Fida. Aiemmin oli vielä pelastusarmeijan kirppari. Noista löytyy edullista vermettä. Yleensä olen ostanut vain merkkivaatteita. Noita saa uudenveroisia murto-osalla uusien hinnasta. Mulla on esim. kuudet golf-shortsit ja saman verran paitoja. Nuo ovat kuumassa ilmastossa ihan ykkösiä, kun päästävät hien läpi, eikä ole cd-levyjä kainalossa tai persvako märkänä. Nuo kaikki maksoivat about satkun, kun kaupasta hakiessa esim. noita shortseja saisi n. 1.5 kpl satkulla.
Yksi juttu mistä saa lisäfyrkkaa on kaiken nurkissa pyörivän turhan tavaran myynti. Jos hinnat ovat kohdallaan, ostajia löytyy aina, ainakin täällä pk-seudulla. Monet heittävät tavaraa roskiin, vaikka siitä voi saada lisätuloja. Melko pieni vaiva ottaa kuvat ja laittaa tavarat myyntiin sopivaan paikkaan.
Säästäminen ja sijoittaminen kannattaa aina ja nyt korona-aikana on jäänyt mukavasti ylimääräistä massia. Olen viimeiset 2.5 vuotta laittanut 300€ säästötilille ja toiset 300€ rahastoihin ja osakkeisiin joka tilistä. Ennen koronaa summat olivat paljon pienempiä. Matkustelen paljon, joten joskus tarvitsee käteistä. Siksi tuo säästötili, josta saa fyrkat nopeasti käyttöön. Mulla oli tarkoitus säästää oman kämpän käsirahaan, mutta nyt päätin poistua Suomesta lämpöisempään paikkaan tienaamaan, joten se saa jäädä.