Tää sama asiantuntija joka nyt tuomitsi Kakon hädintuskin NHL-pelaajaksi piti Mikko Rantasta maksimissaan kolmosketjun pelaajana ja Lainetta parempana kuin Ovetskinia. Kannattaa suosiolla sivuuttaa ippen viestit.
Toki myönnän mielelläni olleeni väärässä Rantasen kohdalla. Tosin sen verran pitää väitettäsi korjata, että sanoin kyllä aikoinaan Rantasen peliälyn ja taitojen sinänsä riittävän jopa huippupelaajaksi. Oli kuitenkin osoittanut varsin pitkään silloin niin suurta intensiivisyyden puutetta ja passiivisuutta pelissään, että siitä syystä olin jo käytännössä menettänyt toivon siitä, että hänestä tulisi todellinen huippupelaaja. Intensiivisyys ja pelirohkeus kun ovat melkeinpä heti erinomaisen pelikäsityksen jälkeen ne tärkeimmät ominaisuudet huippujääkiekkoilijalle.
Rantasella siis sentään oli jo aikoinaan pelikäsitys lähes erinomaisessa kunnossa - onneksi löysi myös vähintäänkin hyvällä tasolla olevan intensiivisyyden sekä myös erittäin hyvän pelirohkeuden hyödyntää taitojaan. Kakolla eivät ole valitettavasti pelikäsitys (hyökkäyspäässä), intensiivisyys ja pelirohkeus edes välttämättä NHL:n keskimääräisellä tasolla. En millään jaksa kyllä uskoa, että saisi nuo kolme ominaisuutta maagisesti hyvälle tai jopa erinomaiselle tasolle. Ja se pelikäsitys pitäisi nimenomaan saada erinomaiselle tasolle, jos haluaa olla NHL:ssä todellinen tähtipelaaja. Edelleenkin olen mielelläni väärässä Kakonkin suhteen, ja toki oikeastaan olenkin ollut, koska hänhän on ollut todella paljon huonompi kuin itse ajattelin omissa arvioissani aikoinaan. Täällä vain porukka aivan kiimassa hehkutteli useita 100 pisteen kausia Kakolle tulevaisuudessa, joten taidan sitten kuitenkin olla omien varovaisempien arvioideni kanssa lähempänä totuutta.
Vieläkö joku muuten veikkailee Kakolle noita lukuisia 100 pisteen kausia? Melkoinen huumoriveikko täytyy kyllä olla, jos niin oikeasti vieläkin uskoo tapahtuvan.
Toki Laineenkin kehitys tuli väärin arvioitua osaltani, vaikka taisi niin tapahtua suurimman osankin täällä kirjoittavan kohdalla. Omalta osaltani uskoin Laineen fyysisen kehityksen menevän paljon enemmän eteenpäin kuin on sitten mennyt. Jätkähän on fyysisesti hyvinkin heikkolahjainen huippukiekkoilijaksi, ja on vieläpä urallaan kärsinyt varsin paljon loukkaantumisista. Se on sitten johtanut aika ikävästi olemassaolleen potentiaalin menettämiseen. Toki viime kauden näytöillä on jo varsin hyvä pelaaja kuitenkin NHL-tasolla. Aivan helvetisti parempi kuin esim. Kakko.
Ovechkinistä sen verran, etten edelleenkään häntä arvosta niin hyväksi kuin maalimäärät itsessään osoittaisivat. Todella yliarvostettu ja ärsyttävä pelaaja jo ilman ällöttäviä Putin kytköksiäänkin. Monikin pelaaja menee minulla Putinchkinin ohi arvostuksessa jo ihan puhtaasti pelillisistä syistä. Niin olisi Lainekin tehnyt, jos olisi pystynyt fyysisesti kehittymään odottamallani tavalla.
Ai niin, ja Ahon ja Puljujärven kohdalla ovatkin sitten arvioni urakehityksestä menneet aikalailla kohdilleen. Niin näyttäisi käyneen myös Kakon osalta ainakin jossakin määrin - toki vasta tulevaisuus osoittaa lopullisen tilanteen Kakonkin osalta.
Eihän sitä tietenkään kaikessa voi oikeassa olla, joten Rantanen ja Laine eivät tosiaan olleet nappisuorituksia arvioideni osalta. Ensimmäisessä olin toki hyvin mielelläni väärässä ja toisessa tapauksessa ei ihan viimeistä sanaakaan ole ehkä vielä sanottu, vaikka toki myönnän, että tuskin sen tason pelaajaa Laineesta koskaan tulee, kuin olen parhaimmillaan odottanut.