Viestin lähetti Mr Pilli
mutta kaikki "asiantuntevat fanit" ei varmasti ole läpäissyt yhtäkään sääntökoetta, vai mitä?
Eivät kaikki, mutta jotkut. Totuus on se, että kannattajan asiantuntevuutta ei todellakaan mitata sillä ovatko he suorittaneet yhtään sääntökoetta. Kannattaja voi olla asiantunteva haukkuu hän tuomaria tai ei. Eilisestä Sport-Ahmat -ottelusta on nyt kulunut hiukan yli 24 tuntia. Itse en ole lukenut/kuullut montaakaan negatiivista kommenttia tuomarista. Sen sijaan olen kuullut paljon puhetta siitä, kuinka hän vihelsi tarkalla linjalla (Eli hän teki ratkaisuja, jotka perustuvat lajin sääntökirjaan) ja kuinka hän oli kuitenkin tasapuolinen ja ottelu pysyi aika mukavasti hänen hallussaan. Arvatkaa kuka oli tuomari? Kyllä. Teemu Salminen, jota minäkin monesti mollasin viime kaudella. Tänään kommentteina tästä miehestä olen kuullut mm. "uranuurtaja". Omasta mielestäni hän oli eilen loistava. Uskomatonta mikä muutos mieheen on tullut yhden kesän aikana. Vai oliko tämä vain sattumaa? mene ja tiedä.
Mikä sitten tekee tuomarista huonon? Vaasassa tästä on moniakin esimerkkejä. Tuomari on omasta mielestäni huono silloin kun:
a) linja ei ole tasapuolinen
b) linja muuttuu ottelun kuluessa
c) mitään linjaa ei ole
d) linja muuttuu eri tilanteissa
e) tuomari antaa pelaajien hakata toisiltaan jalat irti ja itse katselee vain vierestä
Usko pois. Tiedän kuinka vaikeaa on olla tuomarina. Aina et voi nähdä tilanteita riittävän läheltä, tai muusta syystä et ole hyvin sijoittunut. Se ei todellakaan ole helppo homma. Tämän takia toivoisinkin, että kaikki tuomarit toimisivat kuin Teemu Salminen eilen ja mikä parempaa, siellä kentällä olisi niitä kaksi kappaletta. Tällöin jääkiekosta vietäisiin kaikki tuo typerä mailapeli pois ja taito pääsisi kunniaan. Tällä hetkellä monet joukkueet (kuten Sport) muodostaa keskialueelle sellaisen mailaviidakon että siitä ei ilman kolhuja läpi pääse. Puhtaat miehen irtipelaamiset, taklaukset, mies vs. mies -tappelut ja muut vastaavat pitäisi lajiin jättää, mutta mielestäni jääkiekkoliiton olisi aika tehdä jotain korrekteja muutoksia, jotta kentällä nähtäisiin entistä tasapuolisempi linja, entistä vähemmän mailahäirintää ja entistä enemmän hienoja harhautuksia ja maaleja.
Tähän pystytään vain sillä tavalla, että kentällä on kaksi tuomaria jotka valvovat tarkasti, että 12 kenttäpelaajaa noudattaa sääntöjä tarkasti. Nimittäin pian joku loukkaantuu vakavasti.
Anteeksi kirjoitus-virheet.
EDIT: Tämä menee kyllä valitettavasti pahasti off-topic, mutta toivottavasti moderaattorit tämän sallivat. Kiitos.