Käytätkö satulatuolia?

  • 7 027
  • 20

Käytätkö satulatuolia?


  • Äänestäjiä
    137

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Raipe
Conan O'Brien mainosti hienosti suomalaista satulatuolia, joten kysytäänpä kuinka moni jatkoaikalaista käyttää tätä maan mainiota keksintöä.

Eli käytätkä satulatuolia?

edit:lisätty linkki
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen kokeillut, en erityisemmin tykännyt. En ottaisi ilmaiseksikaan kotiin tuollaista kolisemaan.

Työpaikalla kokeilutettin ihmisillä joskus takavuosina aikamoinen kokoelma erilaisia työtuoleja. Joukossa oli myös näitä uudempia innovaatioita, myös sellaisia joiden kohdalla ei ole ihan selvää miten niillä on tarkoitus istua. Mitä ihmeellisemmän näköinen härveli, sitä härskimpi hintalappu tietenkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän tuollaista jossain vaiheessa työpaikalla kokeilutettiin mutta eihän tuollaisella tuolilla perkelekään istu. Kyllä minä lähden siitä että tuolissa pitää olla kunnon selkänoja ja käsinojat.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Meidänkin työpaikalta tuollainen kyl löytyy. Enpä ole ite kovinkaan montaa kertaa käyttänyt. Jo tuolille pääseminen tuottaa vaikeuksia... Ei ole mun juttu.
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Lahesta
En ole kokeillutkaan satulatuolia mutta kuten jo tuossa ylempänä todettiin, se ei sovellu miehen anatomialle. Satulatuolissa kiveksille ei jää tilaa ja "säkit" jäävät puristuksiin.

Naisille sopiva istuin - etenkin kassaneideillä kivasti korostaa reisien muotoa ja lantiota... *krö-hömm*
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
En käytä. Duunikaverilla on sellainen ja hän mainosti sen olevan erinomainen tuoli jos selkä on kipeä: Ei tarvitse kuin puoli tuntia istua siinä kun perse on niin kipeä että selkäsärky unohtuu varmasti.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tuossahan tuo tuoli toimii ylimääräisenä pöytänä, jonka päällä on hyvä makuuttaa paperipinoja jotka ovat vain väliaikaisessa säilytyksessä matkalla jonnekin... eli käytän, mutta en todellakaan istuakseni sillä.

Paska tuoli istua, mutta toimiva sisustuselementti varmastikin toimistoissa...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Nykyään ei tule käytettyä mutta aiemmassa toimipisteessäni oli kyseinen tuoli ja sitä tuli käytettyä pidemmänkin aikaa. Alkuun sen käyttö kieltämättä vaati totuttelua, tuli sellainen tunne, ettei istumisesta tule mitään. Kunhan siihen sitten tottui ja huomasi kuinka se vaikutti ryhtiin ja työskentelyyn niin kyllähän se oikein kätevältä tuolilta vaikutti - ehdottomasti parempi kuin suurin osa perinteisistä toimistotuoleista.

vlad.
 

scholl

Jäsen
En ole kuullutkaan ko. tuolista. Tai sitten olen unohtanut, että sellainen on ollut olemassa. Yleensähän akrobaattituolit ovat norjalaisen Stokken käsialaa. No itse istun Martelan tuolissa. Saa kelvata.

SAS:n Scanorama -lehdessä mainostetaan muuten kopioita Eero Aarnion pallotuolista. Sanotaan vielä "ass colours", joten ihme on, jos joku uskaltaa tilata.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
SAS:n Scanorama -lehdessä mainostetaan muuten kopioita Eero Aarnion pallotuolista. Sanotaan vielä "ass colours", joten ihme on, jos joku uskaltaa tilata.
Tähän vielä, että myös Finskin pisteillä voi nykyään ostaa tavaroita, kuten monissa muissa kantissysteemeissä on voinut tehdä jo pitkään. Valikoima on design-painotteinen, ja huomattavasti vähemmän houkutteleva kuin vaikkapa Lufthansalla. Finskin shopissa on muuten tarjolla ihan oikea Eeron pallotuoli vajaalla 6000 eurolla, tai runsaalla 2 miljoonalla lentopisteellä. Toimitetaan asiakkaan tilaamilla featureilla, ei millään kopionegrojen ass-väreillä. Vaan satulatuolia en ainakaan vielä ole tuolta löytänyt.
 

scholl

Jäsen
Finnairin nimi oli aikoinaan Aero ja nykyään Eero Aarnion tuoleja myydään Helsingissä Aero nimisessä liikkeessä. Sattumaako. Itse en ole pallotuolista oikeastaan ikinä pahemmin perustanut. Sen sijaan pari kpl aion Eero Aarnion ponituoleja jossain vaiheessa ostaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
En käytä mutta katson mielelläni naisia, jotka kysisellä tuolilla istuvat. Ryhti ja lantion asento jotenkin saa ajatukset lentämään...
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Meillä on tässä töissä ja itseasiassa tuossa vieressä. Kerran kokeilin mutta ei siinä helvetti millään pysty istumaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Emma Watson käyttää näköjään satulatuolia. Liekö Salli, en oo niin asiantuntija. Minä sen sijaan en käytä.

Ei ole Salli vaan Emma. Olen asiantuntija.

Ei ihan toteutunut Watsonin vuoden 2009 toive vaipua taka-alalle, ja hyvä niin. Hienoja roolisuorituksia tullut useita Potterien jälkeen, ja totta kai nainen on myös kuvankaunista katseltavaa, satulatuolilla tai ilman.

Vastasin tähän kysymykseen myönteisesti, koska eräässä työpisteessäni on satulatuoli, johon minun on pakko istua jos istua ylipäätään haluan. Kotona ei satulatuolia ole, ja muualla töissäkin pääsen normaaliin tuoliin istumaan.

Ei satulatuolissa sinänsä mitään vikaa ole, ryhti pysyy kieltämättä parempana ja selkä suorempana.

Jokuhan juuri satulatuolin kertoi töihinkin vieneensä, taisi olla Leelian Lepotuoli, joka siis paljastui Leelian Leposatulatuoliksi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen kokeillut, en erityisemmin tykännyt. En ottaisi ilmaiseksikaan kotiin tuollaista kolisemaan.
Lainaan itseäni, kun tilanne on noin viidessä vuodessa kääntynyt ylösalaisin. Olen nimittäin hankkinut satulatuolin kotiin.

Viime vuosikymmenellä kokeilemani satulatuoli ei ollut lainkaan mukava. Sellaista en olisi huolinutkaan. Sen sijaan Salli-tuolin miehille suunniteltu "genitaaliterveellinen" malli osoittautui todella mukavaksi, ja sitä käytän mieluusti pidempäänkin. Tuolin istuin on kaksiosainen ja istuinkappaleiden etäisyys on säädettävissä, ja muutenkin säädöt ovat monipuoliset. Tästä mallista olen tykännyt kovasti. Tavallinen työpöytä ei kuitenkaan käy työpöytätyöskentelyyn, vaan pöytälevyn pitää olla standardia korkeammalla. Mieluiten saisi olla korkeussäädettävä pöytä, sillä työasentoa on mukava vaihtaa välillä.
 

bart

Jäsen
Työpaikalla mulla on käytössä myös miehille sopiva Salli Twin tuoli. Kyllä siitä omalle selälle on selkeästi ollut apua. Ennen sen käyttöä vähintään parin kolmen kuukauden välein selkä naksahteli ja edessä oli muutaman päivän sairasloma, kun pahimmassa tapauksessa liikkeelle ei päässyt kuin neliveto päällä. Sen jälkeen kun tuon tuolin hankin reilut kaksi vuotta sitten ei ole tarvinnut olla muistaakseni päivääkään selän takia sairaslomalla. Jotain ongelmia on ollut, mutta ei niin pahoja, että olisi tarvinnut (voinut) jäädä kotiin makaamaan.

Ottihan se aikansa ennen kuin tuolia pystyi käyttämään vaikka koko päivän. Siinä totutteluvaiheessa tuli käytettyä rinnalla joko normityötuolia tai sitten seisoskeltua. Sähköpöytä on siis ehdoton valinta tuon satulatuolin rinnalle, niin voi helposti vaihtaa työkorkeutta.

E: tietenkin tuota selän naksahtelua olisi varmaan voinut estää tai ainakin vähentää pitämällä keskivartalon lihakset kunnossa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tavallinen työpöytä ei kuitenkaan käy työpöytätyöskentelyyn, vaan pöytälevyn pitää olla standardia korkeammalla. Mieluiten saisi olla korkeussäädettävä pöytä, sillä työasentoa on mukava vaihtaa välillä.

Joo, ehdottomasti sähköpöytä. Se ei ole edes kamalasti kalliimpi kuin tavallinen, puhutaan varmaan muutaman kymmenen prosentin hankintahintaerosta. Ja vaikkei käyttäisikään satulatuolia, niin välillä voi olla hyvä työskennellä päätteellä seisaaltaankin. Sallit tuntuu tietysti aika kalliilta kun maksavat about saman verran kun kunnon työtuolitkin, mutta ainakin meidän firmassa Sallit on pikkuhiljaa valtaamassa alaa ja niitä on halukkaille tilailtu. Nykyään ne taitaa olla about kaikki sellaisia unisex-malleja.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Joo, ehdottomasti sähköpöytä. Se ei ole edes kamalasti kalliimpi kuin tavallinen, puhutaan varmaan muutaman kymmenen prosentin hankintahintaerosta. Ja vaikkei käyttäisikään satulatuolia, niin välillä voi olla hyvä työskennellä päätteellä seisaaltaankin. Sallit tuntuu tietysti aika kalliilta kun maksavat about saman verran kun kunnon työtuolitkin, mutta ainakin meidän firmassa Sallit on pikkuhiljaa valtaamassa alaa ja niitä on halukkaille tilailtu. Nykyään ne taitaa olla about kaikki sellaisia unisex-malleja.
Salli-tuolini on mallia MultiAdjuster. Voin lämpimästi suositella tuolia kenelle tahansa, varsinkin jos joutuu tekemään istumatyötä vähänkin enemmän.

Vaikuttaa myös siltä, että Salli-tuolit ovat hyvin kestäviä. Nahasta valmistetty päällinen ei ihan hevillä kulu, ja senkin voi tietysti vaihtaa. Pyörät ovat kaiketi kovimmalla kuormituksella, mutta hyvin nuokin tuntuvat kestävän käyttöä.

Sähköpöytä oli vielä kymmenisen vuotta sitten melkoinen erikoisuus, mutta nykyään on jo hitusen valinnanvaraa. Myös IKEA on kuulemma ottanut taas sähköpöydät valikoimiinsa, muutamalla satkulla kaiketi saa ikeamaisen rakennussarjan. Pöydän kasaaminen on kuitenkin vaivattomimmasta päästä huonekalukasauksia.

Minulla ei ole kotona sähköpöytää vielä. Nykyisen työpöytäni tason korkeutta voi manuaalisesti muuttaa, mutta tuossa mallissa se ei käy kovin kätevästi. Olen hiljalleen kypsynyt sähköpöydän hankintaan, pitää vain valita sopiva ja ostaa semmoinen pois.

Jos haluaa kalustaa oikein viimeisen päälle, niin Salli on innovoinut AutoSmart -työpöytäkonseptin. Linkki vie valmistajan sivuille. AutoSmart on jännä systeemi. Pöydän mukana tulee softa ainakin Windows-ympäristöä varten. Kun käyttäjä kirjautuu omilla tunnuksillaan sisään koneelle, niin ohjelmisto säätää pöytälevyn ja näytön korkeuden käyttäjän asetuksia vastaaviksi. Tuollainen ratkaisu on tietenkin erityisen hyvä silloin, kun samaa työpistettä käyttävät useat eri henkilöt. AutoSmartiin saa jopa kolme näyttöä, joissa on käyttäjän asetusten mukaan säätyvät monitorivarret. Hintaa AutoSmartilla on noin 3500-4000 euroa riippuen varustelusta, joten pöydästä ei taida tulla ihan joka kodin ja toimiston hittituotetta. Jää myös minulta ostamatta, mutta konsepti on kyllä mielenkiintoinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös