Käytätkö puhelimen tai tabletin lataamiseen alkuperäistä laturia?

  • 5 124
  • 14

Käytätkö alkuperäistä laturia?

  • Kyllä, suostun käyttämään vain alkuperäistä laturia

    Ääniä: 7 12,3%
  • Käytän alkuperäistä laturia, mutta muutkin laturit käyvät

    Ääniä: 42 73,7%
  • En käytä, käytän "rihkama-latureita"

    Ääniä: 4 7,0%
  • Tyhjä/muu vastaus

    Ääniä: 4 7,0%

  • Äänestäjiä
    57

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Itse olen käyttänyt aina noita halpismallin latureita. Kotona käytössäni on erittäin eksoottinen yhdistelmä Biltemasta ostettu usb-pistoke + 2-3 metriä usb-kaapelia + Nokian tiedonsiirtokaapeli (eli mini-usb). Tämä ollut minulla päivittäin käytössä jo useamman vuoden ilman mitään ongelmia. Alkuperäisiä latureita minulla on useampiakin (Samsung, Huawei) ja näistä Samsungin laturi hajosi jo satunnaisessa käytössä ehkä vuoden jälkeen. Huawein laturia en ole tainnut edes koittaa, syynä laturin lyhyt johto. Autossa taas on tupakansytkärissä halvin laturi mitä Kiinasta sai tilattua, hinta taisi olla posteineen 1,5e.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ikuisuuskysymys ja eläessäni en ole kuullut. Miksi tarvitsisi ladata jollain muulla kuin mitä vekottimen mukana on tullut.

Edit. Ai tossa edellä on mainittukin. Joo mulla ei ole mennyt laturi koskaan rikki. Ja autossa? Miksi ei lataa kännyä ennen automatkaa ja muutenkin eihän se akku pahemmin siellä kulu kun ajaessa ei saa eikä kannata soitella.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ikuisuuskysymys ja eläessäni en ole kuullut. Miksi tarvitsisi ladata jollain muulla kuin mitä vekottimen mukana on tullut.
Koska ainakin omalla kohdallani laturin käyttöikä on ollut pidempi kuin itse puhelimen. Eipä taida älypuhelimen käyttöikä olla keskimäärin kuin pari vuotta, mutta laturit ovat ainakin minulla kestäneet (poislukien tuo Samsung jota joutui korjaamaan hieman teipillä). Vanhoja latureita käytetään sitten vähän siellä ja täällä.

Itse olen törmännyt myös ihmisiin jotka eivät suostu Samsungin laturia tökkäämään esimerkiksi Nokian puhelimeen. Siis kyseessä kaksi merkkituotetta, mutta suostutaan lataamaan vain oman valmistajan laturissa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Puhelimeni latautuu välillä jostain syystä hitaammin - kuin olisi USB:llä tietokoneessa - onko vika mahdollisesti johdossa vai siinä seinämötikässä?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska ainakin omalla kohdallani laturin käyttöikä on ollut pidempi kuin itse puhelimen. Eipä taida älypuhelimen käyttöikä olla keskimäärin kuin pari vuotta, mutta laturit ovat ainakin minulla kestäneet (poislukien tuo Samsung jota joutui korjaamaan hieman teipillä). Vanhoja latureita käytetään sitten vähän siellä ja täällä.
Ai okei. Ei ole tullut mieleenkään että jättäisin laturin käyttöön jos känny menee vaikka rikki tai muuten vaan vaihdan sen. Siinä uudessa kuitenkin tulee mukana se. Tuolla jossain kaapissa ne vanhat kyllä on ja kyseiset kännyt kanssa. Joo en ole mikään kännykkäfriikki.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Huonot oli vaihtoehdot.
Itse käytän vain luotettujen merkkien latureita, mitkä eivät useimmiten todellakaan ole mitään Samsungin roinaa, mikä hajoaa hetkessä, eikä edes välttämättä sisällä sitä pikalatausta, vaikka se puhelin sitä tukeekin, koska se lisenssi hei maksaa.

Muistakaa myös, ystävät hyvät, uusien USB-C kaapelien kanssa olla varovaisia, kaikkea paskaa on markkinoilla ja voi kärventyä laitteet, jos sattuu huono tapaus kohdalle. Google Pixel Phone - Suggested Peripherals [Curated by Nathan K.] (linkki parin puolueetoman testaajan USB-C standardin kaapelien ja laturien testaus listalle)
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Oma perhe latailee miten sattuu, mutta meillä kaikilla on vanhan mallin micro-USB vehkeet, eikä yhtään pikalatausta tukevaa puhelinta. Itsellä on halppis kiinalainen puhelin, mutta sen laturi on talon kysytyin laturi ja peittoaa selvästi Samsungin merkkilaturit. Kiinalaisessa on pitempi micro-USB liitin ja se napsahtaa helpoiten kohdilleen sisällä.

MUTTA, jos ostatte uusia puhelimia, joissa alkaa lähes jokaisessa olemaan pikalataus mahdollisuuksia, niin muistakaa ladata vain sen puhelimen omalla johdolla ja laturilla! Jos ette oikeasti tiedä mistään mitään, niin aina kannattaa tehdä noin. Jos rupeatte sokeasti sekoittelemaan eri latureita ja johtoja tyyliin "kunhan puhelimeen sopii", niin alkaa menemään puhelimia, johtoja ja latureita paskaksi. Puhelimia on montaa merkkiä, monella on ihan omat systeemit ja sitten on eri versioita. Kunnon pikalaturi alkaa olemaan jo aika iso möhkö ja se antaa paljon virtaa. Siihen lyö väärän johdon tai sen lyö väärään puhelimeen, niin käry käy. Varsinkin USB-C kaapelien kanssa täytyy olla varovainen, kuten yllä @BlackWolf kertoi. On Quickcharge, Quickcharge 2.0, Quickcharge 3.0, Dash Carge ja Huaweilla on kai oma systeeminsa jne. Eli toisin sanoen uudemman puhelimen (varsinkin jos on kalliimpi) kanssa täytyy olla selvillä, mitä saa ladata ja millä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jostain löytyi Samsungin laturi joka sopii tähän Samsungin puhelimeen. Sitä ennen latailin LG:llä. Kiva kun löytyi "oma" laturi vaikka eihän sillä kai mitään väliä niin ole. Omaa käytän pääsääntöisesti ellei käy niin, että olen jossain paikassa missä sitä ei ole saatavilla.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia ladata puhelimia millä tahansa micro-usb laturilla, paitsi jotkut laturit eivät vain yhdistä ja lataa tiettyjä puhelimia johtuen micro-usb liitännän erilaisuuksista.

Yhden kerran on oikeasti meinannut käydä pahasti. Minulla oli melkein viisi vuotta käytössä Nokian vuonna 2010 julkaisema E7. Kaivoin puhelimen viimeisinä kuukausina esille puhelimen alkuperäisen micro-usb -> usb piuhan, eli sen jolla puhelin kytketään tietokoneeseen. Aiemmin olin käyttänyt toista Nokian vastaavaa piuhaa tuohon tarkoitukseen.

Piuhan kytkettyäni huomasin, että piuha sekä micro-usb liitin alkavat kuumentua huomattavasti aiempaa enemmän. Jätin puhelimen kuitenkin tuolla piuhalla tietokoneeseen kiinni ja noin 30 sekunnin kuluttua piuhasta alkoi tulla selvää savua ja sekuntia-kahta myöhemmin näin jo pienet liekit piuhassa. Nykäisin piuhan saman tien irti koneesta ja huomasin piuhan micro-usb liitännän puoleisen pään sulaneen aivan muodottomaksi. Piuha lensi saman tien roskiin ja minun oli pakko kokeilla tuon jälkeen sillä toisella vastaavalla Nokian micro-usb piuhalla yhdistämistä. Tämä piuha toimi edelleen normaalisti, kuten myös puhelimeni, joka ei ehtinyt kärsiä tuosta mitään vahinkoa.

Jos en olisi ollut paikalla, kun tuo piuha todennäköisesti aiheutti jonkinlaisen oikosulkun, niin mahdollisesti vain talo olisi saattanut palaa. Ja kyseessä oli siis juuri tuon puhelimen mukana tullut alkuperäinen piuha, jota käytin ensimmäisen kerran.

Pidetään siis ne vakuutukset voimassa, koska koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu, vaikka käyttäisi aina vain alkuperäisiä tuotteita.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tulee ladattua. Lähinnä senkin takia et en tiiä missä Nokialaisen orggislaturi on (nyt siis Samsung luurina).

Näistä varoittavista esimerkeistä puheenollen, mites nää halvat marketti-autolaturit, onko näistä mitään varoitavia esimerkkejä?

Itellä auton tupakinsytyttimessä joku halpa markettilaturi (2 usbpaikkaa, tulee kyllä tungettua ihan alkuperäinen usb-piuha)
 

Rocco

Jäsen
Puhelimessani käytän vain ja ainoastaan alkuperäistä, koska se toimii niin poikkeuksellisella usb-liittimellä, ettei sellaisia saa tarvikekaupoista.

Tablettia lataan sitten millä tahansa laturilla, sillä se latautuu perus micro-USB:llä. Latureita on jäänyt vanhoista puhelimista yms. eli ne ei ole kuitenkaan tarvikelatureita, vaan eri valmistajan latureita.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Itsellä oli joskus sellainen fantasia, että joskus maailmassa olisi sellainen paikka, mistä saisi vastauksen ihan mihin tahansa kysymykseen, jonka tekee mieli kysyä. Neuroverkot alkaa muistuttaa scifi:n todellisuutta.

Käytän ekaa sopivaa laturia minkä käsiini löydän. Vaimoni sitä toista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös