Eikö se nyt selvää ku "koko" liigajoukkue täytetään palkkasotureilla, Oulun Jokerit.Ja tästä herää aina se kysymys, että miksei kärpät saa pidettyä niistä kovemmista pelaajista kiinni...
Lisäksi tartteis sen Mestis joukkueen oikeesti lähelle
Eikö se nyt selvää ku "koko" liigajoukkue täytetään palkkasotureilla, Oulun Jokerit.Ja tästä herää aina se kysymys, että miksei kärpät saa pidettyä niistä kovemmista pelaajista kiinni...
Jep, varmasti keikuttais top kolmosessa tällä hetkellä, jos ois jätetty ulkkarit hankkimatta ja laitettu Hermoset, Yliniemet ja Alasiuruat ykköskenttään.Eikö se nyt selvää ku "koko" liigajoukkue täytetään palkkasotureilla, Oulun Jokerit.
Jep, varmasti keikuttais top kolmosessa tällä hetkellä, jos ois jätetty ulkkarit hankkimatta ja laitettu Hermoset, Yliniemet ja Alasiuruat ykköskenttään.
Naurettavaa itkeä siitä, että kaikkia omia junnuja ei voida pitää. Joukkueen rakennus on lähtökohtaisesti aika tarkkaa hommaa, että jokainen tarvittava palanen saadaan joukkueeseen. Näyttää nykyään, että niitä palasia ei osata edes ostamalla saada kohdilleen, saati sitten omista junnuista.
Ja isompi ongelma nykyään on siinä, että näillä junnuilla tuntuu olevan kauhea kiire olla nopeasti pitkällä. Valmennuksessa ei välttämättä osata kertoa sitä todellista tilannetta ja laatia yksilöllisiä suunnitelmia riittävänä pitkälle, jotta juniorit kokisivat oman roolinsa riittäväksi juuri sillä hetkellä. Eli jos teet U20 sen parikymmentä maalia kaudessa laiturina niin pitäisi ymmärtää, että töitä liigaan on jäljellä lähes saman verran mitä se U18-U20 aika on vaatinut, etkä sittenkään vielä ole missään vastuu roolissa vaan täytepelaajana rotaatiossa.
Mutta tänä päivänä pitäisi olla ilmeisesti änärissä kun täyttää 16...
Ihanko oikeasti on kovaa painetta? Seurailen muutamaa ikäluokkaa kun niissä on tuttujen poikia pelaamassa eikä maakunnnasta ainakaan näissä ole montaa pelaajaa, joita voisin kuvitella tulevina kausina Kärppien U16 joukkueeseen. No, toki muutama yksilö on, mutta en usko mihinkään massiiviseen invaasioon maakunnista. Toki ainahan ne maalaispelaajat voi kehittyä jos harjoittelee kovaa.Oulun talousalueella siis ympäryskunnat mukaan lukien on hirvittävä paine tuohon U16 joukkueeseen. Esimerkiksi K-Laser tekee likipitäen yhtä laadukasta juniorityötä pienemmissä junioreissa kuin Kärpät itse, eikä varmaan kauas jää KKP/Ahmat/jne.. Lisäksi Muhos on ollut pikkujunioreissa alueen kärkeä. En tiedä, missä iässä sieltä aletaan siirtymään Kärppiin.
Ja sitten kun tähän ynnää Tihc, JHT, RJK jne joille Kärpät on edelleen lähin liigaseura, niin kilpailu säilyy tällä alueella sanoisko, että jopa järkyttävän kovana. En ihmettele yhtään, että alueen junioreita alkaa houkuttelemaan nuo vähän pelaajapulaa kokevat liigaseurojen junnut, oli ne pelaajat sitten kärkeä tai vähän jäljessä olevia. Tämä alue kaipaisi Mestisseuraa, mutta ei taida löytyä sellaista taloudellista selkänojaa, joka sen mahdollistaisi.
Miettinyt tätä samaa joskus, mutta taitaa olla niin, että markkina-alue ei oikein enää riitä sponsoroinnin, katsojien ym. kannalta. Lisäksi jos Raksilaan ilmestyisi uusi joukkue pelaamaan ja treenaamaan, käytänössä tällä hetkellä junioriputkesta pitäisi sitten vähentää harjoittelumahdollisuuksia. Ei taida siis riittää myöskään hallikapasiteetti.Joskus olen mielessäni pyöritellyt ajatusta siitä, että Kärpät perustaisi kakkosjoukkueen, jolla sitten nousisi Mestikseen. Olisi ainakin pelaajapolku olemassa ja omassa hallussa, ei tarvisi kysellä joltain toiselta, että: "passaako jos tehtäis näin?" Kaikki vielä samaan halliin, niin sekin helpottaisi yhteistyötä. Oulun seudullahan ei taida edes olla Mestiksen olosuhde-ehdot täyttävää hallia muuta kuin Raksila.
Oulun talousalueella siis ympäryskunnat mukaan lukien on hirvittävä paine tuohon U16 joukkueeseen. Esimerkiksi K-Laser tekee likipitäen yhtä laadukasta juniorityötä pienemmissä junioreissa kuin Kärpät itse, eikä varmaan kauas jää KKP/Ahmat/jne.. Lisäksi Muhos on ollut pikkujunioreissa alueen kärkeä. En tiedä, missä iässä sieltä aletaan siirtymään Kärppiin.
Ahmat, KKP, K-Laser, Kiekko-Oulu ja MujK ovat kaikki Kärppien yhteistyöseuroja. Minä tunnen erään pojan, joka siirtyi kuluneena kesänä yhdestä noista joukkueesta Kärppiin ja hän ei ollut ainoa, joka sinne yhteistyöseurasta siirtyi. Kyseinen poika edustaa U9-ikäluokkaa. Eli siinä ainakin yksi syy, miksi U16-tasolla ei välttämättä enää takapainetta Kärppiin ole yhteystyöseuroista - koska parhaat ovat siellä jo.Ihanko oikeasti on kovaa painetta? Seurailen muutamaa ikäluokkaa kun niissä on tuttujen poikia pelaamassa eikä maakunnnasta ainakaan näissä ole montaa pelaajaa, joita voisin kuvitella tulevina kausina Kärppien U16 joukkueeseen.
Väitän kyllä, että on. Toki se vaihtelee vuosittain ja akatemia "nykyään" helpottaa. Ja lisäksi sitä porukkaa siirtyy Kärppiin jo varhaisessakin vaiheessa. Mutta en nyt varsinaisesti ole asiantuntija ja voi väittää olevani 100% oikeassa.Ihanko oikeasti on kovaa painetta?
Taitaa olla siinä u16 ikäisenä, kuten voisi ajatella siitä jo jotain hyötyä saatavan.Missä vaiheessa Kärppien junnuissa aloitetaan voimaharjoittelu painojen kanssa?
Näin voisi kuvitella. Onko tuon ikäisillä pojilla joukkueessa jo fysiikkavalmentaja, vai kuka on vastuussa voimaharjoittelun käytänteistä?Taitaa olla siinä u16 ikäisenä, kuten voisi ajatella siitä jo jotain hyötyä saatavan.
Ei ole vielä niin isossa roolissa varsinainen jääkiekkoilijan fysiikkatreeni, joten ei taida varsinaista valmentajaa siihen olla. U18 joukkueella on nimitetty fysiikkavalmennus.Näin voisi kuvitella. Onko tuon ikäisillä pojilla joukkueessa jo fysiikkavalmentaja, vai kuka on vastuussa voimaharjoittelun käytänteistä?
16 on kyllä ihan liian myöhään. Voimaharjoittelusta saa hyötyä jo nuorempanakin.Taitaa olla siinä u16 ikäisenä, kuten voisi ajatella siitä jo jotain hyötyä saatavan.
Absoluuttista totuutta mahdoton tähän sanoa koska pakkohan sen on olla aina yksilöllistä lapsen kehityksen mukaan. Ja kait sitä fysiikkapuolta voi muutenkin kuin kuntosalilla ryskäten harjoittaa. Mutta eikö se u16 tarkoita jotain 14-16 vuoden ikäisiä.16 on kyllä ihan liian myöhään. Voimaharjoittelusta saa hyötyä jo nuorempanakin.
Kuinkahan laadukasta tuo voimaharjoittelu ennen U18-joukkuetta on? Osataanko ohjata ja ohjeistaa perusteet kuntoon? Olen näkemäni perusteella pikkasen huolissani. Mutta minun otos on niin kapea, että kyselijänä ja pohtijana joudun olemaan.Ei ole vielä niin isossa roolissa varsinainen jääkiekkoilijan fysiikkatreeni, joten ei taida varsinaista valmentajaa siihen olla. U18 joukkueella on nimitetty fysiikkavalmennus.
Jäi näköjään U pois tuosta viestistäni. Mutta se 14-15 on mielestäni liian myöhään.Absoluuttista totuutta mahdoton tähän sanoa koska pakkohan sen on olla aina yksilöllistä lapsen kehityksen mukaan. Mutta eikö se u16 tarkoita jotain 14-16 vuoden ikäisiä.
Tässä varmasti iso rooli juniorin eli pelaajan omilla taustajoukoilla, koska yksilöllisyys ja eri tahtiin menevä pituuskasvu jne.Kuinkahan laadukasta tuo voimaharjoittelu ennen U18-joukkuetta on? Osataanko ohjata ja ohjeistaa perusteet kuntoon? Olen näkemäni perusteella pikkasen huolissani. Mutta minun otos on niin kapea, että kyselijänä ja pohtijana joudun olemaan.
Olen eri mieltä. Taidon ja tekniikan oppimisen herkkyyskausi on päällä ennen murrosikää, eikä silloin ole syytä punttia nostella. Puntti päälle siinä vaiheessa, kun testosteroni tihisee kehossa. Toki yksilöllisiä eroja murrosiän alkamisessa on paljon, mutta varmasti hyvä nyrkkisääntö on tuo U16-joukkue, jolloin punttitreeni aloitetaan.16 on kyllä ihan liian myöhään. Voimaharjoittelusta saa hyötyä jo nuorempanakin.
Puntin nostossakin tarvitaan taitoa ja tekniikka, jos käytetään vapaita painoja. Jalkaprässin hinkkaamisessa ei niinkään. Siksi se harjoittelu on hyvä aloittaa tarpeeksi aikaisin. Edellisen valmentamani ryhmän kanssa aloitettiin kun olivat 11-vuotiaita.Olen eri mieltä. Taidon ja tekniikan oppimisen herkkyyskausi on päällä ennen murrosikää, eikä silloin ole syytä punttia nostella. Puntti päälle siinä vaiheessa, kun testosteroni tihisee kehossa. Toki yksilöllisiä eroja murrosiän alkamisessa on paljon, mutta varmasti hyvä nyrkkisääntö on tuo U16-joukkue, jolloin punttitreeni aloitetaan.
Voimanhankintaan liittyvän tekniikan harjoittelu on varmasti hyvä aloittaa herkkyyskauden vielä ollessa päällä, mutta varsinainen voimanhankinta puntilla ei ole kyllä järkevää ennen murrosikää. Yleisurheilijana minulla alkoi rinnallevetotekniikan harjoittelu kuudennella luokalla. Voimanhankinnan kanssa sillä ei kuitenkaan ollut oikeastaan mitään tekemistä, vaan harjoiteltiin liikeradat kuntoon. Yksitoistavuotialle on paljon paljon parempia ja lajia sekä taitoa tukevia voimanhankintaharjoitteita kuin puntti. Mutta taidetaan olla asiasta samaa mieltä, jos sut oikein ymmärsin.Puntin nostossakin tarvitaan taitoa ja tekniikka, jos käytetään vapaita painoja. Jalkaprässin hinkkaamisessa ei niinkään. Siksi se harjoittelu on hyvä aloittaa tarpeeksi aikaisin. Edellisen valmentamani ryhmän kanssa aloitettiin kun olivat 11-vuotiaita.
Luulen, että olet turhaan huolissaan. Ainakin osa Kärppien junnujoukkueista käyttää samaa yritystä, jotka treenauttivat Puljujärven takaisin pelikuntoon lonkkaoperaation jälkeen. Eli kyllä siellä osaamista löytyy.Kuinkahan laadukasta tuo voimaharjoittelu ennen U18-joukkuetta on? Osataanko ohjata ja ohjeistaa perusteet kuntoon? Olen näkemäni perusteella pikkasen huolissani. Mutta minun otos on niin kapea, että kyselijänä ja pohtijana joudun olemaan.
Mutta varmaan tuosta u18 alkaen? Huoleni kohdistuu nuorempiin.Luulen, että olet turhaan huolissaan. Ainakin osa Kärppien junnujoukkueista käyttää samaa yritystä, jotka treenauttivat Puljujärven takaisin pelikuntoon lonkkaoperaation jälkeen. Eli kyllä siellä osaamista löytyy.