Vähän kaikesta tähän viestiketjuun
Kärppä73: Vai että henkisesti loppuunasti rääkättyjä pelaajia. ;) Sen korjaamisessa on varmaan mielenterveyden ammattilaisilla riittänyt töitä. Ihme kun saatiin parsittua jengi kasaan playoffeihin.
Tamin syntilista karkasi vähän pitkäksi: erimielisyyksiä pelaajien kanssa, pelaajien haukkumisia, jääräpäistä peluuttamista, suosikkien suosimisia, tuomareiden arvostelua, johdon haukkumisia (vahvistukset), kirjan kirjoittamista, mediassa paistattelua jne. Minun mielestä ironista oli sekin, että ne kesätreenit mitkä viime kesänä kävin katsomassa, niin ne veti Mika Pieniniemi. Varmaan tuo oli aika yleistäkin pitkin viime kesää ja syksyä. Lopulta Tami veti homman yli ja se riitti niin pelaajille kuin johdolle. Tami sai lähteä.
Se, että mitä positiivista Tamista hakisin? Kun yllä kirjoitin, että "Mielestäni aika pitkälle on Tamin ja KUMPPANEIDEN rakentaman työn (pohjan) ansiota, että Heikkilä ja KUMPPANIT menestyivät hyvin loppu kauden.", niin tarkoitin sitä, että mediamölystä huolimatta Tamin aikana organisaatiossa ja joukkueessa tehtiin paljonkin asioita oikein ja hyvin. Esim usein on valmentajavaihdoksia, jotka eivät kuitenkaan saa muutosta aikaiseksi. Tässä meidän tapauksessa riitti, että VAIN löydettiin kadoksissa ollut peli-ilo ja viisikkopuolustamisen taito.
Tämä on minun mielipide ja luulen, että tuo keskustelu olisi parempi jättää sinne helmikuulle, millon se oli ajankohtaisempaa ja intohimoisempaa. Minun puolesta lopetan kirjoittamisen case Tammisesta tähän paikkaan, spekuloin sitten kyllä muusta...
Paananen: Asia on vielä tässä vaiheessa kevättä just niin kuin kerroit: pakisto ei ole kunnossa, se kaipaa ehkä vielä lisäselvityksiä ja -näyttöjä. Kärppä-puolustuksen suurin sala on ensi kaudella just se mitä rtvaix ja kärppä73 kertoi: viisikkopuolustuspeli. Spekuloidaanpa vähän Kärppien puolustuksen ja senttereden ominaisuuksista ja odotuksista puolustuspelissä:
Se, että Kärppien puolustuspeli onnistuu, riippuu viisikkopuolustuspelin onnistumisesta ja itse puolustajien onnistumisesta. Joukkueen puolustusmateriaali on vielä kapea, ja jokainen pelaaja täytyy pelata hyvä kausi. Jos kohtalo tarttuu pelii eikä nappikausia tule, tulee puolustukseen uusia nimiä, joita ei ole vielä tunnistettu alla olevaan kirjoitukseen.
<b>Kimmo Lotvonen</b> tuo kokemusta ja rauhallisuutta puolustuspeliin. Kontakti tuntuu olevan liian hellä, varmaan voisi koventaa otettaan. Myös laukauksen viritysaikaa voisi lyhentää. Kykyjä olisi Kärppä-puolustuksen johtajaksi, mutta kehityksen olisi jatkuttava. <b>Harri Ahon</b> liike on vuosien mittaan hidastunut ja sitä tarvitsee paikata nykyisin mailahäirinnällä. Tuo tarvittavaa johtajuutta ja pelikäsitystä puolustukseen. Lisäksi hyvä avu siniviivalaukaus ylivoimassa. <b>Mikko Haapakoski</b> on pelatessaan Kärppä-puolustuksen johtaja. Liike ja kovuus maalin edessä riittää. <b>Mikko Myllykoski</b> on uusi kasvo. Jos hän tuo sitä, mitä lappeenrantalaiset ovat luvanneet, niin hyvä on. Liikettä, taistelua (kovuutta), varmuutta, johtajuutta. Jos tuota ja ehjä kausi Mikolta saadaan, niin hyvä on. <b>Kristian Taubert</b> tarvitsi kuluneella kaudella luvattoman paljon aikaa palautuakseen loukkaantumisestaan. Ja sen jälkeen haki rooliaan. Tulevalla kaudella Taubert on uransa käännekohdassa, Kärpät tarvitsee huippukuntoisen Taubertin. Jos keskittyisi puolustuspeliin, toisi sille alueelle tarvittavaa kovuutta. Hyökkäyspeliin aktiivinen osallistuminen sekoittaisi vaan kokonaisuutta. <b>Mikko Lehtonen</b> pelasi hyvän debyyttikauden ja Kärpät tarvitsee, että Lehtonen kehittyy suurempiin tehtäviin ensi kaudellakin. Moderni pakki, joka ehkä turhan kokonaisvaltaisesti yrittää hakea roolia joukkueesta. Minun mielestä Lehtonen voisi panostaa niihin näyttäviin suorituksiin, kuten taklauksiin ja laukauksiin sekä hyökkäyspeliin. Lehtosella pitää olla varmistava pakkipari. <b>Lasse Kukkonen</b> pelasi kanssa hyvän debyyttikauden. Armeija haittaa ensi kautta ja vaikeuksia on sitä kautta odotettavissa. Kukkonen on sen tyylinen pelaaja, mitä Kärppä-puolustus kaipaa: lukee hyvin peliä, on varma ja oikea aikainen, ei tee virheitä. Hyvä puolustaja. Armeija tulee nyt väärään paikkaan. Lisäksi arvioisin vielä <b>Joni Pitkäsen</b>. Moni ilmeisesti odottaa Jonista lähinnä kovaa puolustuspään pelaajaa. Mitä itse näin viime kaudella edustuksen pelejä, Joni on enemmänkin offensiivinen puolustaja. Jonille avautui muutama maalipaikka, ja jonkin verran hän yritti tukea hyökkäyksiä (kuljetti ylös kiekkoa tai nousi toiseen aaltoon odottamaan syöttöä). Voiman puute saattoi haitata oman pään peliä.
Tuli kyllä muitakin ominaisuuksia arvioitua. Niinkuin tuosta yllä olevasta kirjoituksesta huomaa, on Kärppä-puolustus vielä hiukan sekaisin ja täynnä kysymysmerkkejä. Pakkiparikoostumuksiin en kykene kommentoimaan, koska ne käsittääkseni muodostuu kesälle treenien kautta.Jos kaikki toiveet ja odotukset toteutuisi, niin ...
Viisikkopuolustukseen vaikuttaa aika paljon senttereiden pelaaminen. Kärppä-senttereillä tilanne on mielestäni seuraavanlainen:
<b>Brett Lievers</b> vie itsensä melko syvälle puolustustehtäviin ja tekee paljon töitä siellä. Mielestäni Brett ei ole paljon osallistunut ohjauspeliin, se ei ole niin näkyvää. <b>Sakari Palsolan</b> viisikon puolustuspelin taika on se ohjauspeli, jossa vihollisen hyökkäykset yritetään katkaista jo keskikentällä. Jos viholainen saa vyörytettyä hyökkäyksen Kärppä-päätyyn, on Palsolan viisikko vaikeuksissa. <b>Piku Viuhkolalla</b> on senttereistä eniten petrattavaa (tietysti kun on kokemattomin) puolustuspelissä. Pikulla ei ole sellaista kokonaisvaltaista näkemystä sentterin puolustustehtävästä ja usein hän menneellä kaudella viimeisenä palasi puolustustehtäviin. Ajoittain vaikutti, että Piku ei keskity sentterin puolustustehtäviin.
Jip Pii: Se oli hyvä kirjoitus. Tunnut ajattelevan tavoitteista, odotuksista ja toteutumista melko lailla samoin kuin minä. Liika odotuksien kasvu aina hirvittää, sillä ne (odotukset) ei aina ole realistisia.
Minä itse pidän Heikkilän tyylistä. Hän puhuu rauhallisesti ja kun puhuu jääkiekosta esim lehdistötilaisuudessa, hän puhuu asiaa. Osaa tuoda oikeita asioita esille oikein. Nyt ei kannata puhua pelkästään Heikkilän urasta Kärppien valmentajana vaan kannattaa puhua Heikkilän urasta ylipäätänsä valmentajana. Heikkilän ura on kiinni itse Heikkilästä, ja jos hän kehittyy työssään valmentajana, niin silloin hänelle riittää töitä. Esim tulevan kauden aikana Kake voi saavuttaa jotain sellaista, että vaikea on hänet syrjäyttää valmennustouhuista. Pelin kehittäminen, tulosten saavuttaminen jne. tekee vaikutuksensa myös Kärppä-johtoon. Ja mitä minä ajan takaa: minä odotan Heikkilältä itse valmentajana jotain. Kunnianhimoa, taitoa, tuloksia jne.
Toinen juttu minkä esille toit, oli tuo Aravirran Ouluun tulo. Minä en vielä tässä vaiheessa kautta ryhdy enempää spekuloimaan kuin sen verran, että Aravirta jonkinnäköisen oululaistaustan omaavana on yleisesti otettu huomioon vahvana suosikkina Kärppien valmentajaksi jossain vaiheessa tulevaisuudessa. Aravirtaa vastaan on ne seikat, että varmaankin Kärppien valmentajakuviot ovat aika pitkälle Heikkilän tekemisistä kiinni. Jos Heikkilä onnistuu ja saavuttaa yleisön suosiota, eikä lopeta taistelua yleisön suosiosta, niin vaikea on Aravirrankin häntä syrjäyttää. Toinen pieni juttu on se, että vahvasti mediassa olleena Aravirran naama on kulunut, myös täällä Oulussa. Riippumatta siitä, että hän on melkoisen puolijumalan maineessa täällä.