Kärpät - Pohjoisen kiekkoihme -kirja

  • 2 956
  • 4

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Pistäkäähän tänne omia mielipiteitänne kyseisestä kirjasta.

Itse olen sitä mieltä, että kirjassa oli liikaa kuivaa yritys- ja talousasiaa urheilullisen sisällön kustannuksella.

Suoraan sanottuna tylsä opus.
 

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Uleåborgir
Pistäkäähän tänne omia mielipiteitänne kyseisestä kirjasta.

Itse olen sitä mieltä, että kirjassa oli liikaa kuivaa yritys- ja talousasiaa urheilullisen sisällön kustannuksella.

Suoraan sanottuna tylsä opus.
Itse en ole vielä ko. opusta hommannut enkä lukenut, mutta samaa olen itsenikin antanut ymmärtää. Kirja on tehty pikkasen liian aikaisin, itse kaipaisin sellaista vuosien tuomaa perspektiiviä asioihin, kuten oli se edellinen Kärpistä julkaistu kirja. Noin parin kymmenen vuoden päästä kun tämä Kulju olisi Kärpistä kirjan kirjoittanut, niin silloin sille olisi ollut, minun mielestä, ns. tarve. Nyt, kirjaa lukemattakin mulle on selvinnyt, tämä kaikki on ollut luettavissa lehdistä, netistä, tv:stä jne.

Mutta joka tapauksessa, kai tämä kirja kuitenkin sellainen Kärppä-fanin must-juttu on, joten varmaan minäkin jossain vaiheessa sen hommaan. Kai siitä sitten joskun sen ajan kulumisen tuoman perspektiivin löytää...
 

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Musertava arvioni: Huono

Ostin kirjan ja luin. En ole mikään Jukka Kajava, joten mitään viiltävää analyysia en ala tekemään. Jotain huomioita. Kirja on visuaalisesti kaunis. Paljon hienoja kuvia. Alussa on käsitelty lyhyesti varhaishistoriaa. Ja vain lyhyesti mikä onkin oikein, koska siitä voi lukea muualta.

Muuten kirja onkin mielestäni huono ja mainostavaraa. Huonon kirjasta teki asiasisältö. Kärppien tarinasta mestaruudesta konkurssin partaalle ja sieltä takaisin liigaan ja eliittiin niin tuosta taipaleesta olisi saanut huikean tarinan kirjoitettua. Ilmeisesti Jormalla oli kiire tämän kanssa, kun hänen idea kirja oli. Divarikaudet on käsitelty hätäisesti. Yhtään pintaa syvemmälle ei mennä myöskään liigan puolella. Toivottavasti joku vielä tekee tästä pohjoisen hienosta seurasta syväanalyysia sisältävän teoksen (vrt. Ilveksen Veijareita ja virtuooseja). Asiasisällöltään ikävä kyllä tämä on mielestäni kouluarvosanoin 6. Ei mitenkään kiitettävää. Jotenkin jäi sellainen kuva että tämä kirja on tehty yhteistyökumppaneille ja sidosryhmille. Todellisille ikikärpille kirja ei paljoa uutta anna.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
En ole kyseistä opusta vielä lukenut, mutta yleensähän tällaisten ns. virallisten historiikkien ongelmana on se, että ne on tehty seurajohdon pyynnöstä ja seurajohdon laskuun. Ilveksen V&V:hän ei ole näin, siksi siinä onkin kritisoitu ja myös uskallettu mennä pintaa syvemmälle.

Ilveksen kirjan kirjoittamista helpotti myös se, että talossa oli uusi toimiva johto, joka ei kahden vuoden aikana ollut juurikaan virheitä tehnyt (ensin pelastettiin konkurssilta ja sitten saatiin yllätys-pronssia). Kärpissä taas Junno on ollut jo niin kauan puikoissa, että virheitä on väkisinkin tullut. Niiden ruotiminen jää helposti sivummalle, kun palkan maksaa Junno.

Kaikesta huolimatta aion lukea kyseisen kirjan, jahka ehdin ja sen käsiini saan..
 

Suonikohju

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Reds, Oulun Kärpät
Kapa heitti kyllä osuvan kuvauksen kirjasta. Itse luin opuksen tuossa joulun jälkeen ja paljon jäi kysymyksiä käteen joihin ei vastausta kirjasta löydy tai haluaisi jotain tietää. Jäin kaipaamaan myös enemmissä määrin pelaajien mietteitä ja joitain tarinoita, jotka olisi voinut kirjaan yhdistää. No, löytyyhän sieltä joku viisi kysymystä, mihin entinen kaarti vastaa.

Kärppäfanin kirjahyllyyn silti osuva opus, josta ammennetaan sitten omalle jälkikasvulle tietoa, mikäli omasta mielestään jääkiekon puoleen aikoo kallistua ja tietoa haluaa. Tilastoja kirjan loppupuolelta ainakin löytyy.

Mukava oli kuitenkin huomata kirjaa lukiessaan, että ainiin näinhän se menikin jne. kun kaikkea ei vaan pysty muistamaan tai asiat ovat unohtuneet. Kertaus on opintojen äiti sanotaan. Kirjaa lukiessa muistui hyvin mieleen kauhun hetket Tuto-sarjassa, suomisarjan pelit jäälihallissa yms. Näitä negatiivisia ajatuksia muistellessa ainakin itselleni pompsahtaa mieleen kuinka hyvin asiat nyt oikeastaan ovatkaan. Se kannattaa ottaa huomioon kun esim. tallustelemme tänään hallille.

Paha mennä sanomaan antaako kirja mitään käsitystä ulkopuoliselle tästä tuskaisesta matkasta menestyksestä alimpaan hel******n ja takaisin huipulle, siis niille jotka Kärppiä ei niinkään seuraa vaan haluavat asiasta tietää.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin fanin kirjahyllyn must ostos!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös