Eipä sellaista maalilaulua olekaan johon kaikki ovat tyytyväisiä. Jos pelaajat ovat tämän nykyisen valinneet niin olkoon se sitten se, mutta itseäni tympäisee eniten tuo jatkuva soutaminen ja huopaaminen asian tiimoilta. Kyseessä on kuitenkin yksi niistä jutuista jotka identifioituvat seuraan ja sitä ympäröivään yhteisöön hyvin vahvasti ja sen kuulemisesta pitäisi tulla aina sellainen "vittu jes!"-fiilis, mutta jos tuota maalilaulua vaihdetaan vähän väliä, koko homma vesittyy. Vähän sama kun sinun suosikkisarjasi tunnaria vaihdettaisiin jokaisen tuotantokauden aluksi. Tavallaan pieni juttu, mutta sitten toisaalta iso juttu. Tästä nykyisestä vanhasta diskobiisistä en itse hirveästi Kärppiä tai Oulua löydä.
Kärpät on siinä mielessä harvinainen tapaus että noita nimenomaan seuran tarpeisiin kirjoitettu biisejä on useampikin kappale eli Kärpät on rautaa, Verkko heiluu ja kruununjalokivenä Routasydän, joka on mielestä kaikkien aikojen paras kannatusbiisi. Jokaiselle näistä pitäisi löytää ottelutapahtumaan ehdottomasti oma paikkansa ja niiden paikkojen pitäisi nimenomaan pysyä, eikä vaihtua aina vähän väliä. Se on ihan okei jos pelikatkoilla soi tuoreempikin kama niiden iänikuisten maidenien ja priestien kyljessä tai tilalla koska tapahtumaa pitää tehdä myös nuoremmille, mutta tiettyjen juttujen (alkutapahtuma, maali, voitto) kohdalla olisi hyvä pysyä perinteissä ja lyödä noiden biisien käyttö lukkoon. Onhan Routasydän kiva voittobiisi joo, mutta silti jotenkin nurinkurista että tätä biisiä kuullaan Raksilassa korkeintaa silloin tällöin jos Kärpät sattuu voittamaan, vaikka kyseessä on sekä musiikin että tekstin puolesta täydellinen kannatusbiisi. Mitään banniakaan ei ole ollut selvästikään olemassa enää vuosiin, joten biisin hautaaminen vain tuohon käyttöön turhauttaa. Ja kyllä, minulle passaa ihan hyvin se uudempikin versio. Senarit on Senarit, mutta onhan tuo uudempi versio jo audiotekniseltä laadultaan huomattavasti paremmin miksattu ja soi täten paremmin ison PA:n kautta.
Jos MINÄ saisin päättää, niin näiden kanssa mentäisiin kutakuinkin näin.
Alkushow: Routasydän (Täydellinen avaus, kylmät väreet, jumalauta nyt mennään raatelemaan)
Maalilaulu: Kärpät on rautaa (Samaa diskomenoa kuin I Will Survive, mutta kaikinpuolin oululaisittain)
Voittobiisi: Verkko heiluu (Voitokas rock-anthem)