JYP tilastojen valossa

  • 78 861
  • 638

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Tirkkosen ja Santasen lomautuksen jälkeen JYPin tilastot ennen joulutaukoa olivat siis lopulta seuraavanlaiset.



Otteluita: 13



3p Voittoja: 2 (!)

JA/RL - Voittoja: 0 (!)

JA/RL - Häviöitä: 3

Häviöitä: 8 (!)



Tehtyjä maaleja: 29

Tehtyjä maaleja/ottelu: 2.23

Päästettyä maaleja: 49 (!)

Päästettyjä maaleja/ottelu: 3.76 (!)



Pisteitä: 9

Pistekeskiarvo: 0.69 (!)





60 ottelun kausi tällä pistekeskiarvolla tietäisi noin 41 (!) pisteen kauden. Vertailun vuoksi Tirkkonen ja Santanen aikana JYPin pistekeskiarvo oli 1.33, eli vaikka JYPin peli ei ollut priimaa myöskään ennen lomautuksia pistekeskiarvo oli silti lähes puolet isompi. Noh tässä taas tilastoja ihmeteltäväksi.
Kuten tuonne Uusitun valmennusjohdon vaikutus ketjuun laitoin niin on kyllä surullisia tilastoja tämä JYPin meno ollut Tupamäki ja Varmanen aikakaudella. Nyt on pidempi tauko, jossa olisi hyvä hioa peliä, mutta onko tällä kaksikolla oikeasti mitään annettavaa?
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Perustetaan oma ketju tilastoniiloille ja excel-hermanneille. Säästetään samalla tilastoallergikkoja pistekeskiarvovääntämiseltä hieman muissa ketjuissa. Tässä ketjussa saa siis tuoda ilmi omia tai varastettuja tilastoja JYPin otteista.

Retostelin laittavani viikon Jukuri-pelien jälkeen lisää statistiikkaa, mutta laitetaan tähän alkuun tällainen knoppi:

Pistekeskiarvoissa JYP on tällä hetkellä Liigassa toiseksi viimeinen, eli sijalla 14. Samassa tilastossa sijalla 10 on nousujohteisia otteita esittänyt HIFK. JYPin pistekeskiarvo on 1,130 ja IFK:n 1,364.

Arvelin jo aiemmassa ketjussa, että pistekeskiarvo 1,4 riittää sääleihin tänä vuonna. Tähän vaikuttaa tosin vielä kovasti se, kuinka tasaisena Liiga säilyy. Pidän kuitenkin toistaiseksi tuota 1,4 työlukuna säälipaikalle.

Katsoen ainoastaan joukkueita sijalla 14 ja 10 tulisi niiden suoriutua seuraavilla pistekeskiarvoilla loppukausi, jotta 1.4 saavutetaan:

- JYP: 1,130 => 1,56
- HIFK: 1,364 => 1,42

HIFK kuitenkin on alkukankeutensa pisteiden valossa selvittänyt, joten katsotaan sama vielä Ässien osalta. Ässät siis pistekeskiarvotaulukon 9 keskiarvolla 1,375. Jotta Ässät tuon 1.4 keskiarvon saavuttaa, tulee sen pelata loppukausi keskiarvolla 1,41. Viidentenä oleva rakas vihollinen KalPa päätyisi 1.4 keskiarvoon vetämällä loppukauden pelit tahdilla 1.2 / peli. Tässä siis oli tarkoituksena tuoda esille se, kuinka paljon paremmin JYPin tulee loppukausi pelata nyt säälirajan yläpuolella oleviin kilpailijoihin nähden. Onneksi peli on kuitenkin monien mielestä selvästi parempaa nyt, joten tuohon historiassa kerättyyn pistemäärään ei toivottavasti tarvitse liikaa takertua.

Mitä enemmän pelejä pelataan, sitä vähemmän pistekeskiarvo muuttuu. Toisaalta putki sinne, toinen tänne vaikuttaa edelleen merkittävästi (neljä suoraa voittoa JYPille lisää, niin ollaan jo tuossa 1.4 keskiarvossa). Jos Veinin tulon myötä kelkka on saatu käännetyksi, on ihan kohtuulliset mahdollisuudet olemassa.

Sarjataulukkoa tuijottamalla voisi veikata seuraavaa: IFK jatkaa nousua kohti top-8:ia. Vaikea nähdä nykyisestä top-8:sta tipahtavia tässä ajanhetkessä muita kuin Jukurit. KalPa ja Pelicans tekisi mieli sanoa, mutta en ehkä tähän usko (Pelsuilla yli 1.9 / peli!). Tällöin 9-10 paikoista jäisi tappelemaan Jukurit, Ässät, HPK, KooKoo, Sport, JYP ja SaiPa. Ensimmäiset neljä mainittua joukkuetta olisi tässä ajankohdassa ainakin sellaisia, joiden kanssa pelataan niitä "kuuden pisteen pelejä".

Sanaa on vapaa.

P.S. Corsi-tilastoissa JYP keikkuu sijalla 9.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pääsen tähän heti toisena kirjoittamaan, että mä en tykkää tästä ketjusta lainkaan. No mutta tämä keskustelu on jo käyty. :)
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pääsen tähän heti toisena kirjoittamaan, että mä en tykkää tästä ketjusta lainkaan. No mutta tämä keskustelu on jo käyty. :)
Ihan sinua ajatellen tämän perustin :). Tuossa ketjun yläosassa taitaa olla "Jätä ketju huomioimatta" -painike. En ole kokeillut, mutta oletan, että sillä saat ketjun pois näkyvistä, jos kiusaus eksyä lukujen pariin on vaarassa käydä ylivoimaiseksi.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JYPin kahden edellisen ottelun lukuja:

Pistekeskiarvo 3,00.
Tehtyjen maalien keskiarvo 4,00.
Päästettyjen maalien keskiarvo 0,50.

Kivaa hommaa tämä lukujen tuijottaminen.
Hienoa, että pääset jyvälle pikkuhiljaa! Minä jo huolestuin, että ketju täyttyy mielensäpahoittaneiden piruilusta, mutta vielä mitä!
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Meillä itseasiassa on jo vastaava ketju, sinänsä pidän avauksesta, sillä tilastot on aina lähellä omaakin sydäntä, mutta nyt @Moderaattorit voisivat yhdistää tämän ketjun jo olemassa olevaan, niin ei saman genren viestit hajaannu ja huku.

 
Viimeksi muokattu:

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Tilastojen valossa kolmasosa JYPin kolmen pisteen voitoista tältä kaudelta tuli kolmen edellispelin aikana.

Vitsit sikseen, Corsin mukaan JYP on siis pelannut ihan ok, mutta silti hävinnyt pisteitä. Kyllä me ainakin sääleihin mennään, ellei jopa ylemmäs.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Huomenna 3p -> 32p
HIFK tai HPK 0p -> JYP nousee sijalle 10.
HIFK ja HPK 0p -> JYP nousee sijalle 9.

Ja kaikki on taas hyvin, ainakin hetken.
 

jypinfani

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SaPKo, D-Kiekko <3
Huomenna 3p -> 32p
HIFK tai HPK 0p -> JYP nousee sijalle 10.
HIFK ja HPK 0p -> JYP nousee sijalle 9.

Ja kaikki on taas hyvin, ainakin hetken.
Itse asiassa en olekaan varma laskinko oikein mut no 10. sijaan on hyvät mahdollisuudet silti.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihania isoja pisteitä. Kolmen pisteen voitot vs. nollan pisteen tappiot 8-12.
Tuo olisi hyvä vähintään tasoihin mahdollisimman pian. Nyt se tosin näyttää jopa mahdolliselta. Neljä peliä taaksepäin oli hiukan heikompi tilanne.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Eikös tän pleijariviivan tavoittaminen pitänyt olla mahdotonta tilastoniilojen mukaan?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jatkan vielä tänne vähän tuolta posiketjusta. @Hiki-Pena tämä on sinulle osittain suunnattu.

Eli otit esille, kuinka harmittaa, että nyt useamman hyvän pelin jälkeen vinoillaan siitä, että sinä (tai joku muu) olet nostanut esille heikoilta näyttäneitä tilastoja aiemmin. Pyytäisin nyt ajattelemaan asiaa myös minun ja muiden kannalta, jotka ovat yrittäneet heikoilla hetkillä ajatella positiivisemmin.

Sillä minulle on tullut usein sellainen tunne, että kun yritän löytää pelistä positiivisia asioita ja uskoa parempaan, niin joillakin on tapana tulla ajamaan minun ajatuksiani maanrakoon tilastojen voimalla. Eli tullaan toteamaan, että ei sinun toiveilla tai postiivisilla huomioilla ole mitään väliä, kun joukkue ei voita ja tilastot näyttävät pahalta. Eli millään muulla ei ole väliä, kuin tilastoilla, jotka näyttävät pahalta. Tuntuu siltä, että minulta yritetään kieltää positiivinen ajattelu, koska tilastot ovat huonoja.

Tämä ehkä nyt sitten on johtanut siihen, että haluan hyväntahtoisesti vähän vinoilla, kun peli kulkee paremmin ja aiemmat tilastot eivät välttämättä olekaan kertoneet kaikkea. Eli on tehnyt mieli iskeä takaisin niitä lukuisia kertoja, kun olen kokenut, että minun ajatuksiani isketään tilastojen vuoksi maanrakoon.

Toivottavasti tämä avaa tilannetta myös sinne suuntaan. En varmastikaan ole ainoa, joka kokee, että positiivisempaa ajattelua on yritetty tukahduttaa tilastojen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös tän pleijariviivan tavoittaminen pitänyt olla mahdotonta tilastoniilojen mukaan?
Laitapa yksikin viesti, jossa näin olisi väitetty.
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä ehkä nyt sitten on johtanut siihen, että haluan hyväntahtoisesti vähän vinoilla, kun peli kulkee paremmin ja aiemmat tilastot eivät välttämättä olekaan kertoneet kaikkea. Eli on tehnyt mieli iskeä takaisin niitä lukuisia kertoja, kun olen kokenut, että minun ajatuksiani isketään tilastojen vuoksi maanrakoon.
Kiitos, että avasit omaa näkökulmaasi ja ymmärrän nyt sen paremmin.

Oma tarkoitus ei ole ollut tilastoasioissa tuoda esille mitään muuta, kuin sitä, miten menneisyydessä JYP on suoriutunut ja miten jatkossa tulee suoriutua, jotta pudotuspeleihin päästään. Tämä nimenomaan lukuihin perustuen. Kenenkään pilvilinnoja ei minun ole ollut tarkoitus rikkoa.

Se mitä tulevaisuudessa tapahtuu, jää itse kunkin spekuloitavaksi tarjolla olevien tietojen, näkemyksen, asenteiden ja persoonallisuuden mukaan. Minä tykkään täällä usein täysin vastakkaisista mielipiteistä, kun ne on hyvin perusteltu.

1700-luvulta Nisulan monttuun päätyneen @JypFabu :n mielipiteitä seuraan suurella kiinnostuksella, koska kaveri ei selkeästi perusta mielipiteitä yksittäisen pelin tulokseen, kuten moni meistä. Minä mukaan lukien. Oma näkemys lajista ei riitä hänen tasolle, mutta niillä korteilla pelataan, mitkä on saatu.

Sitten tuohon hyväntahtoiseen vittuiluun; arvostan suuresti taidokasta vittuilua etenkin, kun se lähestyy taidetta. Kirjoitustesi osalta olen nyt kokenut jatkuvaa vittuilua tässä ja muissa ketjuissa useamman viestin osalta. Sitä en arvosta. Ymmärsin oikein hyvin ensimmäisen viestisi tähän ketjuun ollen sitä itseään ja todennäköisesti ymmärsit vastaukseni siihen samoin.

Ennen tätä minulla ei riittänyt ymmärrys siihen, miksi numeroiden tuominen osaksi keskustelua aiheuttaa moisen tunnereaktion monissa. Nyt ymmärrän ainakin sinun kohdalla paremmin. Kiitos, että avasit tämän ja vielä kerran; se että pohdin lukujen kautta näitä ei tarkoita, että haluan kenenkään näkemystä dissata tai negailla. Todeta vaan, miten asiat ovat nyt ja mitä tavoitteen saavuttaminen vaatii.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitten tuohon hyväntahtoiseen vittuiluun; arvostan suuresti taidokasta vittuilua etenkin, kun se lähestyy taidetta. Kirjoitustesi osalta olen nyt kokenut jatkuvaa vittuilua tässä ja muissa ketjuissa useamman viestin osalta. Sitä en arvosta. Ymmärsin oikein hyvin ensimmäisen viestisi tähän ketjuun ollen sitä itseään ja todennäköisesti ymmärsit vastaukseni siihen samoin.

Ennen tätä minulla ei riittänyt ymmärrys siihen, miksi numeroiden tuominen osaksi keskustelua aiheuttaa moisen tunnereaktion monissa. Nyt ymmärrän ainakin sinun kohdalla paremmin. Kiitos, että avasit tämän ja vielä kerran; se että pohdin lukujen kautta näitä ei tarkoita, että haluan kenenkään näkemystä dissata tai negailla. Todeta vaan, miten asiat ovat nyt ja mitä tavoitteen saavuttaminen vaatii.
Tässä on nyt mennyt ajatukset ristiin, sillä jos olet kokenut viestini tähän ketjuun vittuiluna, niin ei ole viesti mennyt perille edes vähää alusta. Ensinnäkään, niitä viestejä ei ole suunnattu sinulle. Toisekseen, halusin ihan oikeasti tuoda esille korostetusti positiivisia tilastoja. Tilastoja voi katsoa monelta eri kantilta ja halusin kantaa oman korteni kekoon mahdollisimman positiivisesti ja myös hauskalla tavalla. Toivoin, että jokainen osaisi ottaa kyseiset viestit pelkästään posin kautta.

En ole mielestäni kommentoinut sinun tilastojuttuja juurikaan, enkä ainakaan tarkoituksella ole vittuillut niistä kertaakaan. Olen tarkoittanut pelkkää hyvää ja kehottanut ajattelemaan posin kautta. Ei ole ollut vittuilu mielessä edes etäisesti, jonka vuoksi olen suorastaan järkyttynyt, että minua on tulkittu noin pahasti väärin.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tilasto-ketjuun saa varmaan kirjoittaa ilman Excel-taulukoita ja cortsu-kertoimia?

JYPin parhaat maalintekijät laukaisuprosentteihin nähden:

1. Stråka 50,0% (4 laukausta, 2 maalia)
2. Heljanko 20,0% (5 laukausta, 1 maali)
3. Vidgren 15,2% (33 laukausta, 5 maalia)
4. Lassila 11,1% (9 laukausta, 1 maali) - 23 peliä, 9 laukausta... Muutama peli sitten oli muistaakseni ainoastaan 4 tai 5 laukausta vedettynä nyt on alkanut pyssy soimaan tuon maalin jälkeen.
5. Turkulainen 9,3% (54 laukausta, 5 maalia)

Oikeat maalintekijät ei pärjää näissä tilastoissa. JYPin pelaajat, jotka eivät maalien makuun vielä ole päässeet ovat Petman, Peltola, Malinen, Kakkonen ja Seppälä. Kakkonen ainoa pelaaja vielä kiikareilla.
 
Viimeksi muokattu:

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
25 peliä pelattu ja palasin tarkastelemaan pelattuja pelejä viiden pelin jaksoissa. Samalla huomasin, että kombo Liiga + allekirjoittanut oli laittanut aiemmat lukemat poskelleen, joten nyt tulee korjatuksi nekin. Älkää kysykö, miten meni niin pieleen aiemmin ja anteeksi.

OttelutPisteetTehdyt maalitPäästetyt maalitMaalisuhde
1-54917-8
6-1081416-2
11-1541120-9
16-2041113-2
21-251218711

Eihän tuossa lukuja tarvita, että voi todeta melkoisen käänteen tapahtuneen ja omasta mielestäni ei paljon myöhempään tuota olisi voinut jättääkään. Pistekeskiarvo on kokenut seuraavan muutoksen edellisen viiden pelin aikana: 1,0 => 1,28. Jos edelleen pidetään sitä 1,4 pistettä/ peli oletuksena sääleihin pääsylle, niin ollaan tilanteessa, jossa tasaisella tahdilla puhdas voitto joka toisesta pelistä riittää. Nykytahdilla ja otteilla pitäisi olla melkein helppoa. Nopein tie muuten 1,4 keskiarvoon on enää kaksi peräkkäistä voittoa!

Kun kerran peli kulkee, niin nostetaan nyt se kutossijakin spekulaatioihin mukaan ja käytetään pistekeskiarvoa 1,657 (viiden edellisen kauden keski-arvo). Tuohon pitäisi pelata loppukausi aika tarkkaan 2 pistettä / peli, eli paremmin, kuin kukaan tähän saakka. Ei mahdotonta, mutta vaativaa. Huom! Edellisillä kausilla kutospaikkaan vaadittu vaihteluväli on 1,58-1,75.

Pistekeskiarvoista jauhan muuten siksi, että se antaa mielestäni parhaan kuvan sarjataulukosta, kun joukkueilla on eri määrä pelejä pelattuna. Ja ei, pistekeskiarvon mukaan JYP ei ole vielä 10 sakissa. On 12., joskin hyvin lähellä KooKoo:ta ja Kerhoa.

"Kuuden pisteen" pelit (eli Jukureita 2 x pataan) muuten vaikutti pistekeskiarvoihin seuraavasti:
JYP: 1,13 => 1,28
Jukurit: 1,38 => 1,26

Ensi viikolla onkin sitten vastassa TPS Turussa, KooKoo kotona ja Tappara Tampereella. Väistämättä lähestyy sekin hetki, kun vaihteeksi hävitään, mutta kyllä tuossa on hyvät mahdollisuudet ainakin se kaksi kertaa peräkkäin vielä voittaa. KooKoo-peli onkin sitten taas se kuuden pisteen peli (ehkä jopa TPS:kin???).

Pitääpä muuten nostaa seuraava kova veikkaus Ässä-pelin jälkeen, kun kysyin veikkauksia seuraavan neljän pelin pisteistä (itsehän veikkasin viittä pistettä):

Sanotaan 10 pistettä

@Marcus Juslin kiitokset laukaisutilastoista! Ei ole excelit pakollisia :).
 

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tilastojen valossa JYP ”ylisuorittaa” nyt ihan törkeästi. Kaikki menee reppuun ja erityisesti Veini on jumalamoodissa. Jos Veinillä näin jatkuisi, niin me marssittaisiin näytöstyyliin finaaliin ja mestariksi, keväällä Veini voittaisi meille MM-kultaa ja ensi kaudella pokkaisi Hart, Vezina, Conn Smythe pokaalit Stanley Cupin lisäksi.

Esimerkiksi kahden peräkkäisen Jukurit pelien molempien maaliodottamat me hävittiin ihan pystyyn, asiaa voi käydä tsekkaamassa vaikka Liigaplotin twitteristä.

Eli ollaan tyytyväisiä nyt tähän, ja sormet risriin että Veini jaksaa pitkään tuolla tasolla. Koska sitten kun palaa kuolevaiseksi, niin silloin on huomattavati vaikeampaa jos kiekollinen peli on tätä samaa.
 
Viimeksi muokattu:

JJLehto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oikeat maalintekijät ei pärjää näissä tilastoissa.
”Oikeat maalintekijät” nimenomaan asettavat sen tason jolla on ”oikea maalintekijä” pitkässä juoksussa. Noista luvuista selviää hyvin esimerkiksi ne muutaman laukauksen onnekkaat, logoilijat ja tuhannen laukauksen roiskijat
 

spaceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, #26, #15, #11, #45
Liigan tilastoista pari poimintaa:
  • JYP on tehnyt 6. eniten maaleja, umpisurkeasta alkukaudesta huolimatta, ”ykkössentterin” ja nelossentterin puuttuessa.
  • JYPin YV on sarjan kolmanneksi tehokkainta, vaikka esim. Kemellin väitetään tuhonneen ylivoiman.
  • Juuso Puustinen, yksi vetelistä alisuorittajista on pistepörssin sijalla 11.
  • Top 20 -pistesijoilla myös kakkossyöttö-Platzer ja ykköspakki Niku.
  • JYPin plusmiinus-tilaston kärkenä Gardiner +9(!), sitten Ottavainen +7 ja Suhonen +5. Aikamoista tulosta ottaen huomioon joukkueen päästettyjen maalien määrä.
Ehkä neljä viimeistä ottelua ”vääristää” tuloksia parempaan suuntaan tai sitten alkukausi vääristää niitä väärään suuntaan. Jahka Veiniläinen voittaa vielä pari peliä niin voi koittaa Laurikaista. Mutta huomionarvoista, että sarjajohtaja Lukon maalivahti Zagidulin on pelannut kaikki pelit ja Zagidulin johtaa maalivahtipörssiä.

”One man can make a difference, Michael.”
 

Hiki-Pena

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tilastojen valossa JYP ”ylisuorittaa” nyt ihan törkeästi. Kaikki menee reppuun ja erityisesti Veini on jumalamoodissa. Jos Veinillä näin jatkuisi, niin me marsittaisiin näytöstyyliin finaaliin ja mestariksi, keväällä Veini voittaisi meille MM-kultaa ja ensi kaudella pokkaisi Hart, Vezina, Conn Smythe pokaalit Stanley Cupin lisäksi.

Esimerkiksi kahden peräkkäisen Jukurit pelien molempien maaliodottamat me hävitiin ihan pystyyyn, asiaa voi käydä tsekkaamassa vaikka Liigaplotin twitteristä.

Eli ollaan tyytyväisiä nyt tähän, ja sormet risriin että Veini jaksaa pitkään tuolla tasolla. Koska sitten kun palaa kuolevaiseksi, niin silloin on huomattavati vaikeampaa jos kiekollinen peli on tätä samaa.
Koitin itse asiassa Liigan sivuilta vilkuilla, josko sieltä saisi valitulla otannalla PDO:t. No ei saa. Valmennuksen puheiden sekä täälläkin esitettyjen ajatusten perusteella ollaan siirrytty maalinteon tehottomuudesta erittäin korkeaan tehokkuuteen. Oma mielenkiinto kohdistuu nyt vahvasti siihen, mille tasolle voittoputken jälkeen asetutaan (vai heiluuko taso).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös