Siinähän se on, kokonaistaso, mistä olen olen ratkaisevana tekijänä menestykseen kirjoitellut, mutta se ei minun mielestä mene lineaaristi akselilla hyökkäys puolustus, edes tämän kauden JYPissä. Jo pelkästään loukit ja muut sattumukset merkitsee, että riittävää laajuutta menestyvä rosteri tarvitsee ja jos ei tähän kauteen kärjen takaa ole riittävästi löytynyt perus permanentillakaan, niin stuntteja ei oikeastaan ole olemassakaan laittaa tason tippumatta täydentämään. Oikeastaan tuon kokonaistason puutteen, voi todeta pelkästään sillä, kuinka korkealla kärjen suorittajat on koko liigan tasolla, mutta toistaiseksi tulos kokonaisuutena ei vastaa kärjen tasoa.
Tämä on yksi asia, mutta ei ainoa tämän kauden tarinassa. On ihan syytä ottaa huomioon se lähtötaso verrokkeihin kauteen lähtiessä. JYP on sen kelkkansa ajanut metsään kunnolla ja sieltä irroittelu ei tapahdu hetkessä. Luulenpa tämän haasteen olleen yksi iso syy Rautakorven haluun tulla JYPiin. Valmis pöytä ei konkarille olisi varmaankaan ollut mikään uusi rasti meriitti listaan.
Näistä lähtökohdista olen itse koko ajan mieltänyt, että säälipaikka on se mihin tällä kaudella voi kyetä ja edelleen uskon, että sinne JYP itsensä vielä repii.
Mitä sitten tulee seuraavan kauden rakentamiseen, siellä on materiaalin suhteen aika selvät kuviot, joiden toteutuminen on kiinni sitten markkinasta, että löytyykö mitä etsitään. Näillä näkymin arvelisin, että puolustukseen tulee 2 - 4 muuttujaa, riipuen muutaman jatkon kohtalosta, ja siihen sentteri ruutuun voi miettiä lähestymistapaa, mikä parhaiten palvelisi, laittaako isot rahat, ns. kovaan nimeen vai mennäkkö pariin kokonaistasoa nostavaan sentteri hakuun. Jälkimmäisessä olisi aina stuntti laittaa tulille, jos yllätyksiä tulisi, ensimmäisessä pelko on taas siitä kahden kerroksen väestä, jota tämä kausi on nautittu.
Laitureissa voi muutostarve olla sitten pienempi, Kemell suunnannee amerikoihin oppiin ja jokunen saattaa matkata toisiin liigajoukkueisiin jatkamaan uraansa. Aika näyttää, silti edelleen se ainoa järkevä tapa kehittää ja rakentaa on kokonaistaso mielessä, ei niinkään isot nimet kärkeen. Silti, ei pidä kuvitella että tuo ideologia olisi mitään köyhäilyä, kun liigatasolle hankkii kovatasoista runkoa siitä kyllä saa pulittaa ihan saman, kuin ykköskorin eurooppalaisista kärkiukoista. Enemmän kyse on valinnasta ja analyysistä, millä parhaiten on eväät menestyä.
Mutta paree tapella tämä kausi kotiin ja pohtia tarkemmin sitten kun sen aika on, nythän luulisi motiivia olla olipa minkä "kerroksen" väkeä tahansa, kun joukkue taistelee jatkopaikasta ja moni samalla antaa näyttöjä ensi kauden työpaikasta.