JYP kaudella 2021–2022

  • 588 866
  • 4 307
Suosikkijoukkue
JYP
Maalivahtitilanteeseen on tullut paljon näkemyksiä - ja hyvä niin. Tässä vielä omani. Ja koska täällä oon ollut tapana vedota kokemukseen, niin sanottakoon, että näin joka ikisen pelin jokaisen minuutin:

- Meillä on kaksi liigatason maalivahtia
- Meillä on kaksi liigatason kakkosvahtia

Mikäli ensi kaudella haaveillaan edes säälipleijareista, tarvitsemme ykkösvahdin. Ruusu ja Parkkinen kelpaavat kumpikin avaamaan luukkua ja antamaan lepohetkiä ykköselle. Jos itse tekisin valinnan Ruusun ja Parkkisen välillä päätyisin jälkimmäiseen, mutta kyllä Ruusukin kakkosesta kävisi.

Hyytiän näytöt maalivahtivalmentajana eivät ole kovin vakuuttavat. Mutta toisaalta Laurikainen ja Olkinuora pelasivat hänen aikakaudellaan kohtuullisen hyvät kaudet. Sellaista en muista, että kukaan maalivahti olisi julkisesti kehunut Hyytiän merkitystä omalle uralleen (vrt. esim. Hilli ja Lehtonen). Kertooko tämä jostain, en tiedä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mikäli ensi kaudella haaveillaan edes säälipleijareista, tarvitsemme ykkösvahdin. Ruusu ja Parkkinen kelpaavat kumpikin avaamaan luukkua

Joo, mä ymmärrän että sun okulaari riittää asiassa ensi kauteen, eikä siinä mitään niinkin voi mainiosti ajatella. JYPin kannalta ja omastakin vinkkelistä taas mieli tekee ajatella ensi kautta pidemmälle. Kyse on isosta asiasta joukkueen rakentamisen filosofiassa, mutta myös se mittaa sitä, onko JYPillä kärsivällisyyttä rakentaa sitä menestyvää sapluunaa pitkällä jänteellä.

Tietysti tämä koskee asiana myös muuta joukkuetta kuin maalivahtia, mutta myös maalivahtia. JYP voi niin valitessaan toki hankkia tämmöisen "ykkösen" muualta, mutta hintansa lisäksi se myös tekee linjanvedon tulevaisuuteen. Täällä ei malteta huippuja koulia ja kun ei koulita, joudutaan jatkossakin ostelemaan kalliilla veskarit tarpeeseen.

Eli onko linja ostaa mielestäsi parempi kuin kuin kasvattaa itse? Edut kasvattamiselle tulee hinnassa ja lisäksi yleensä oma kasvatti on seurauskollisempi (siis mahdollinen pidempi aikainen mv) samalla viesti muille junnuveskareille, että täällä voi päästä parrasvaloihin, kun työtä sen eteen tekee.

Muun joukkueen suhteenhan JYP nimenomaan taloudellisista syistä omistaan pyrkii vähintään rungon kasaamaan ja jos taitoa löytyy, niin miksei myös kärkiosaamisen. Tämä on myös imagoasia. Miksi mielestäsi tämä ei päde maalivahtien suhteen?

Kun ollaan tulemassa, missä raha ei puissa kasva, niin edes sitä ensi kautta silmäillen, oletko mieluummin ilman vahvistuksia kentälle, tai hyväksytkö sen, jos riittävän kova mv ulkoa haetaan, ei rahaa tarvittavaan osaamiseen kärjelle kentällä jää riittävästi pelimerkkejä? Entä kumman arvelisit tuottavan paremmin sen sääli paikan vaihtoehdoista, jos tämän päämäräksi koet.

Itse olen elänyt kuvitelmassa, että JYPpiä rakennetaan nyt ihan perustuksiltaan uusiksi ja siinä ensi kausi ja säälit on etappi, jolla on vähemmän painoarvoa, kuin sillä, että päämäärä on rakentaa pitkäjänteisesti nippu ja jatkumo jolla tapellaan kannuista joka vuosi, vaikka kukaan sitä ei joka vuosi pokkaakkaan, en näe tähän tilanteeseen mitään niin järkevää perustetta, etteikö samaan rakentamiseen osallistettaisi myös kahta omaa maalivahtikasvattia, joiden ikä ei mitenkään pois sulje kummaltakaan edelleen kehittymistä muun joukkueen kanssa.

Kiinnostuksella kuulen mielipiteesi kyselyihini, oma näkemys kun on meillä kaikilla ja aina saattaa tulla esiin asioita ja oivalluksia, jotka omaa ajattelua muuttavat ja näkemyksiä muokkaavat.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikäli ensi kaudella haaveillaan edes säälipleijareista, tarvitsemme ykkösvahdin. Ruusu ja Parkkinen kelpaavat kumpikin avaamaan luukkua ja antamaan lepohetkiä ykköselle. Jos itse tekisin valinnan Ruusun ja Parkkisen välillä päätyisin jälkimmäiseen, mutta kyllä Ruusukin kakkosesta kävisi.
Tähän sellainen huomautus, koska tekstistäsi päätellen uutiset ovat ehkä menneet ohi, että Parkkiselle tehtiin äskettäin kahden vuoden jatkosopimus ja Ruusulla ei sopimusta tulevista kausista ole. Itse ainakin oletan tässä kohtaa, että Parkkinen jatkaa ja Ruusu ei.

Sitä en sitten tiedä, että olisiko Ruusun tilalle ajatuksena hankkia selkeämpi ykkösvahti. Varovaisesti Viitasen ja Korpelan kommenteista voisi ehkä päätellä, että ykkösvahti on haussa, koska molemmat ovat puhuneet tärkeistä hankinnoista ja ykkösvahti sitä todellakin olisi.

Minulle käy myös Ruusun jatko, mutta ykköstoive se ei lopulta kuitenkaan ole, vaan selkeämpää ykkösvahtia toivon minäkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin siitä Rajaniemestä jossain kohti huhuiltiin ja ei ole myöskään Jukureissa jatkamassa, paha sanoa sitten olisiko tänne tulossa, EHT taustalla voisi kysyntää myös ulkomailla olla.

Se on sitten asia erikseen onko JYP hankkiassa mitään varmaa nimeä tuohon vai mennäänkö esim. edullisella nuorella Tsekkihankinnalla tai jollain vastaavalla ja sitten Leinonen kolmanneksi lenkiksi tuohon.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin siitä Rajaniemestä jossain kohti huhuiltiin ja ei ole myöskään Jukureissa jatkamassa, paha sanoa sitten olisiko tänne tulossa, EHT taustalla voisi kysyntää myös ulkomailla olla.
Eikös Rajaniemen uutisoitu suuntaavan Ruotsiin? Spekulointi ainakin päättyi, kun tällaista kuultiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo itseltä oli nuo Ruotsi huhut mennyt kokonaan ohi. Luulisi että tässä kun julkaistiin sopimuksia niin kovaan tahtiin yhdessä vaiheessa että jos Ruusu, Salmio tai Allen olisi jatkamassa että ne melkein olisi julkaistu jos sopimus olisi. Muualta tulevat sitten kun se on mahdollista ja kausikorttimyynti alkaisi.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, mä ymmärrän että sun okulaari riittää asiassa ensi kauteen, eikä siinä mitään niinkin voi mainiosti ajatella. JYPin kannalta ja omastakin vinkkelistä taas mieli tekee ajatella ensi kautta pidemmälle. Kyse on isosta asiasta joukkueen rakentamisen filosofiassa, mutta myös se mittaa sitä, onko JYPillä kärsivällisyyttä rakentaa sitä menestyvää sapluunaa pitkällä jänteellä.

Tietysti tämä koskee asiana myös muuta joukkuetta kuin maalivahtia, mutta myös maalivahtia. JYP voi niin valitessaan toki hankkia tämmöisen "ykkösen" muualta, mutta hintansa lisäksi se myös tekee linjanvedon tulevaisuuteen. Täällä ei malteta huippuja koulia ja kun ei koulita, joudutaan jatkossakin ostelemaan kalliilla veskarit tarpeeseen.

Eli onko linja ostaa mielestäsi parempi kuin kuin kasvattaa itse? Edut kasvattamiselle tulee hinnassa ja lisäksi yleensä oma kasvatti on seurauskollisempi (siis mahdollinen pidempi aikainen mv) samalla viesti muille junnuveskareille, että täällä voi päästä parrasvaloihin, kun työtä sen eteen tekee.

Muun joukkueen suhteenhan JYP nimenomaan taloudellisista syistä omistaan pyrkii vähintään rungon kasaamaan ja jos taitoa löytyy, niin miksei myös kärkiosaamisen. Tämä on myös imagoasia. Miksi mielestäsi tämä ei päde maalivahtien suhteen?

Kun ollaan tulemassa, missä raha ei puissa kasva, niin edes sitä ensi kautta silmäillen, oletko mieluummin ilman vahvistuksia kentälle, tai hyväksytkö sen, jos riittävän kova mv ulkoa haetaan, ei rahaa tarvittavaan osaamiseen kärjelle kentällä jää riittävästi pelimerkkejä? Entä kumman arvelisit tuottavan paremmin sen sääli paikan vaihtoehdoista, jos tämän päämäräksi koet.

Itse olen elänyt kuvitelmassa, että JYPpiä rakennetaan nyt ihan perustuksiltaan uusiksi ja siinä ensi kausi ja säälit on etappi, jolla on vähemmän painoarvoa, kuin sillä, että päämäärä on rakentaa pitkäjänteisesti nippu ja jatkumo jolla tapellaan kannuista joka vuosi, vaikka kukaan sitä ei joka vuosi pokkaakkaan, en näe tähän tilanteeseen mitään niin järkevää perustetta, etteikö samaan rakentamiseen osallistettaisi myös kahta omaa maalivahtikasvattia, joiden ikä ei mitenkään pois sulje kummaltakaan edelleen kehittymistä muun joukkueen kanssa.

Kiinnostuksella kuulen mielipiteesi kyselyihini, oma näkemys kun on meillä kaikilla ja aina saattaa tulla esiin asioita ja oivalluksia, jotka omaa ajattelua muuttavat ja näkemyksiä muokkaavat.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että nyt on kasvattamisen aika. En siis lähtisi isolla rahalla ykkösvahtia ostamaan. Viestini ytimessä oli sana "jos". Tarkoitin sillä sitä, että JOS halutaan pleijareihin, ei nykyisten maalivahtien taso riitä. Painotin sillä nykyisten maalivahtien tasoa; en sitä että pitäisi tavoitella play off paikkaa.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Tähän sellainen huomautus, koska tekstistäsi päätellen uutiset ovat ehkä menneet ohi, että Parkkiselle tehtiin äskettäin kahden vuoden jatkosopimus ja Ruusulla ei sopimusta tulevista kausista ole. Itse ainakin oletan tässä kohtaa, että Parkkinen jatkaa ja Ruusu ei.

Sitä en sitten tiedä, että olisiko Ruusun tilalle ajatuksena hankkia selkeämpi ykkösvahti. Varovaisesti Viitasen ja Korpelan kommenteista voisi ehkä päätellä, että ykkösvahti on haussa, koska molemmat ovat puhuneet tärkeistä hankinnoista ja ykkösvahti sitä todellakin olisi.

Minulle käy myös Ruusun jatko, mutta ykköstoive se ei lopulta kuitenkaan ole, vaan selkeämpää ykkösvahtia toivon minäkin.

Joo, ymmärrän että viestistäni voi saada harhaanjohtavan käsityksen, mutta olen kyllä tietoinen julkaistuista sopimuksista. Pointtini oli spekuloida nykyvahtien paremmuutta - ei niinkään ensi kauden todellinen tilanne.
 

manageri6969

Jäsen
Suosikkijoukkue
Osaavat Jääkiekko-organisaatiot, Jypinkylä
Jotenkin tässä hiukan on haju, että tuohon olisi tulossa Veskarikoutsi muualta. Hyytiän vastuu on vuosi vuodelta pienentynyt ja tuuletus lienee todennäköistä myös valmennuksessa...
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, ymmärrän että viestistäni voi saada harhaanjohtavan käsityksen, mutta olen kyllä tietoinen julkaistuista sopimuksista. Pointtini oli spekuloida nykyvahtien paremmuutta - ei niinkään ensi kauden todellinen tilanne.
Hieman tarpeetonta spekuloida sitä kumpi jää kakkosvahdiksi, kun Parkkinen käytännössä on varma kakkosvahti. Toki jos Ruusu jatkaa, niin lähtevät liikkeelle kohtalaisen tasavertaisina. Sellaista vaihtoehtoa ei ole, että Ruusu olisi kakkosvahti ja ykkönen tulisi muualta.
 
Suosikkijoukkue
JYP
Hieman tarpeetonta spekuloida sitä kumpi jää kakkosvahdiksi, kun Parkkinen käytännössä on varma kakkosvahti. Toki jos Ruusu jatkaa, niin lähtevät liikkeelle kohtalaisen tasavertaisina. Sellaista vaihtoehtoa ei ole, että Ruusu olisi kakkosvahti ja ykkönen tulisi muualta.
Aivan. Kuten sanoin, tarkoitus oli spekuloida maalivahtien paremmuutta; ei sitä kumpi jää kakkosvahdiksi.

Alkuperäinen viestini oli harhaanjohtava, koska käsittelin samassa kappaleessa ensi kautta ja spekuloin Ruusun ja Parkkisen paremmuudella. Nostan käden virheen merkiksi. Hyvä että täällä ollaan tarkkana.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Itsellä on sellainen aavistus, että enää ei tule yhtään jatkosopimusta, jos niin olisi nii ne olisi tullut tuohon ryppääseen milloin niitä tehtiin.
Sitten loppu joukkue täytetään ulkopuolelta tulevilla hankinnoilla.
Mikä sitten on sitten sopimusten ilmoittelu strategia,
Itse toivoisin sellaista perinteistä kerta rysäystä niin valmennus tiimin kuin pelaajienkin osalta, tosin valmennus tiimin ilmoittaminen alkaa olla kohta ajankohtainen koska treenithän alkaa käsittääkseni toukokuussa kun ns kauden päättymisen jälkeinen loma päättyy, olisihan se kiva ylipäättän että silloin on valmennuskin kasassa, tuskin sitä jusu yksin aloittaa. Mikä sitten on Varmasen sopimus tilanne, oma mutu on että hänellä ollisi sopimus myös ensikaudesta. Tosin onhan Viitanen ja Tupamäkikin seuran palkkalistoilla mutta oletan heidän palaavan omiin tehtäviinsä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Ruusu, Salmio tai Allen olisi jatkamassa

Tilannettaanhan en tokikaan tiedä, mutta itse toivoisin ainakin Salmion jatkoa, osoitti arvonsa monessa pelissä, eikä vielä ole missään köntys iässä.

Minä kun muiden mukana olen esillä pitänyt tuota veskari asiaa, niin esille on tuotava sekin mahdollinen pointti, että onhan JYP saattanut jopa Ruusulle jatkon tarjota, mutta pelaaja itse haluaa muualle uraansa jatkamaan. Itsekin siihen malliin rustaillut, että kuin olisi pelkästään JYP puolen asia päätettäväksi ja näinhän ei ole. Rahastahan ammattilaiset pelaa ja tarjous on ehkä ollut liian niukka agentin mielestä tai pelaajan. Toisaalta, ei pitäisi hyppiä asioiden edelle, tässäkin on vielä kaikki skenariot auki ja mahdollisia.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Se voisi olla hyvä juttu. Erityisesti Leinosen tulevaisuutta ajatellen JYPin pitäisi palkata niin kova tekijä kuin rahkeista irtoaa.
Tuo on myös aika epätodennäköistä, kun päävalmentajankin kohdalla mentiin siitä mistä aita on matalin. Eikä JYPn maalivahtivalmentajat ole koskaan olleet siitä valtakunnan terävimmästä päästä ainakaan siinä vaiheessa kun ovat palkkalistoilla. ja tässä taloudellisessa tilassa, uskon vakaasti että jatkavat tuolla harmaalla linjalla, Sitä en tiedä kannattaako maalivahti valmentajaa vaihtaa pelkästään vaihtamisen ilosta tai fanien toivetten toteuttamisen vuoksi, Ehkä tässä kuunnellaan eniten itse maalivahteja miten he ovat olleet tyytyväisiä valmennukseen, Ari Hilliäkään kun ei voi saada. Eikä sekään riittäisi kun kaikki muu peliosa-alueet pitäisi saada toimimaan. Maalivahteihin ei tule ensi kausikaan kaatumaan JYPn osalta on siellä pelaavana kaksikkona mikä tahansa
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rahastahan ammattilaiset pelaa ja tarjous on ehkä ollut liian niukka agentin mielestä tai pelaajan. Toisaalta, ei pitäisi hyppiä asioiden edelle, tässäkin on vielä kaikki skenariot auki ja mahdollisia.

Joo ja tämä sama saattanut juuri myös esim. Salmiota koskea. Kokenut peluri nelosketjun roolissa saattaa tässa 2021-22 joukkueessa olla liian kallis ainakin samaan hintaan ja jatkoa ei ole saatu sovittua ja toisaalta kun siellä on kuitenkin näitä nuorempia läpimurrossa olisiko sitten lopulta hirveästi tilaakaan ollut, siellä kuitenkin Valkeejärvi, Siikanen ja kumppanit on tekemässä läpimurtoa ja junnuissakin saattaisi muutamalla kaverilla olla kykyä nousta kokoonpanoon. Onko ulkopuolelta tulossa esim. Larinmaa 3-4 ketjun paikoista taistelemaan ja loppukauden otteilla Salonen saattaisi jopa jatkaa hyökkääjänä.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Joo ja tämä sama saattanut juuri myös esim. Salmiota koskea.

Niinpä, mitkä on seuran visiot ja suunnitelmat, niin sitähän ei tietää voi. Itse kyllä Salmion pitäisin, koska joukkue väkisinkin tarvitsee myös niitä rutinoituneita pelimiehiä rakennettaessakin ja vaikea kuvitella, että Salmion hinta olisi niin korkea, että halvemmalla sen ulkoa toisi. Vielä kun ottaa huomioon pelaajan kyvyn olla tämmöinen syvyys pelaaja, hyvä alivoimassa ja osaa ruokkia oikein ajoitetuilla syötöillä, eli tekee ketjustaan paremman. Tämmöiset osaamisalueet kyllä tunnistetaan kaikissa liigajoukkueissa ja niille nähdään tilin arvo, vaikkei tähtitieteellisiä koskaan kuittaakaan.

Tässäkin tietenkin voi Salmio itse arpoa saamansa tarjouksen kanssa, jos muualta on isompi pino lyöty allekirjoitettavaksi. Toivotaan kumminkin, että aidosti edes neuvottelisivat. Kuten sanoin tuota osaamista ei niin vain löydy halvalla ostettavaksi mistään.

Salonen toki oli positiivinen vasikka laitumella, kun kevään sai hyökkääjänä kurvailla, mutta jotenkin en usko, että siinä olisi hänen positionsa ensi kauteen. Sen uskon, että organisoidumman viisikon kanssa puolustaminen on luokkaa parempaa, kuin mitä menneen kauden sekamelskassa, vaikka mikään ns. "ykköshevonen" ominaisuuksiltaan ei pakkipäässä ole. Olishan tuo toki harvinainen pelipaikan vaihto kokeneella iällä, jos kokonaan hyökkääjäksi vaihtaisi.
 

Coutinho

Jäsen
Voi muuten olla, että Honka lähtee pohjois-amerikkaan. Pelasi ikäisekseen sen verran vakuuttavan kauden pisteiden valossa sarjajumbon riveissä, että voi olla NHL sopimuksen vuoro ja siitä AHL muutamaksi kaudeksi.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Voi muuten olla, että Honka lähtee pohjois-amerikkaan. Pelasi ikäisekseen sen verran vakuuttavan kauden pisteiden valossa sarjajumbon riveissä, että voi olla NHL sopimuksen vuoro ja siitä AHL muutamaksi kaudeksi.

Honka ei tosiaan niin ainutlaatuinen ole että Canes jalostaa kaveria 25 ikävuoteen saakka maltilla. Eli olisi jopa outoa ellei sitä bussiliigaa katsottaisi ja saataisi tietoa että onko yhtä turha kuin veljensä vai kenties NHL-tasoa.

Eli pidetäänkö kaveri vai dropataanko minne tahansa ja säilytetään rfa-status ellei joku halua treidiä.
 

Shakesbeers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Boston Bruins ja NhlÄn suomalaiset.
Voi muuten olla, että Honka lähtee pohjois-amerikkaan. Pelasi ikäisekseen sen verran vakuuttavan kauden pisteiden valossa sarjajumbon riveissä, että voi olla NHL sopimuksen vuoro ja siitä AHL muutamaksi kaudeksi.

Tilastoja skouttaamalla tilanne voisi olla juurikin tuo, mutta jos on pitkällä tähtäimellä seurattu niin Hongallahan on ollut about 4kk ammattilaisen ote pelaamiseen. En usko, että Pohjois-Amerikka kutsuu kun hyvän ja huonon päivän ero on mammuttimaisen suuri.
 

Coutinho

Jäsen
Tilastoja skouttaamalla tilanne voisi olla juurikin tuo, mutta jos on pitkällä tähtäimellä seurattu niin Hongallahan on ollut about 4kk ammattilaisen ote pelaamiseen. En usko, että Pohjois-Amerikka kutsuu kun hyvän ja huonon päivän ero on mammuttimaisen suuri.
Olet oikeassa, mutta minusta paljon kevyemmilläkin näytöillä on saatu tulokas-sopimus ja lähdetty AHL ottamaan seuraavia steppejä. Minusta Hongan uralle tekisi vielä kausi hyvää pelata JYPissä ja siitä sitten AHL.
 

Hexa

Jäsen
Missähän ne JyPin pelaajauutiset viipyy. Jukurit vahvistuu päivä päivältä ja sai juuri kovan luokan lupauksen maalille ensi kaudeksi Oskari Salmisesta. Tuostakinhan oli ollut jo huhua. Ei ole muuten Jukurit ensi kaudella mikään helppo vastus JYPille. Ei ole tietysti ollut tähän astikaan.
 

Tepi#45

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missähän ne JyPin pelaajauutiset viipyy. Jukurit vahvistuu päivä päivältä ja sai juuri kovan luokan lupauksen maalille ensi kaudeksi Oskari Salmisesta. Tuostakinhan oli ollut jo huhua. Ei ole muuten Jukurit ensi kaudella mikään helppo vastus JYPille. Ei ole tietysti ollut tähän astikaan.

En tiedä viipyykö ne varsinaisesti missään, kun Viitanen lupaili sopimusuutisia kevään/kesän aikana. Toki siinä mielessä viipyy, kun odottavan aika on pitkä ja olisi mukava jo kuulla millaisia pelaajia meille saapuu.
 

snake70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Missähän ne JyPin pelaajauutiset viipyy. Jukurit vahvistuu päivä päivältä ja sai juuri kovan luokan lupauksen maalille ensi kaudeksi Oskari Salmisesta. Tuostakinhan oli ollut jo huhua. Ei ole muuten Jukurit ensi kaudella mikään helppo vastus JYPille. Ei ole tietysti ollut tähän astikaan.
Osaa ei käsittääkseni voi vielä tiedottaa, tai ehkä ei ole mitään ilmoitettavaa siltä rintamalta, kenties pelaajat katsoo muut kortit ensin ennen kuin raapustavat nimiään (eli jyp tekee sopimuksia niiden kanssa jotka ei kelpaa muualle ja mahtuu budjettiin)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös