JyP, JyP HT, JYP... kolme nimeä, yksi seura? – keskustelua identiteetistä

  • 23 353
  • 164

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä eniten näissä häiritsee aina menestykseen peilaaminen. Mielestäni alkuperäisyys tulee aina etusijalla, oli menestys mitä hyvänsä. Menestys on hieno asia, mutta ei automaattisesti sementoi sen hetkistä imagoa kaikilta osin tulevaisuuteen. Tai lähinnä kyseenalaistan miksi pitäisi. Ei Helsingin Jokeritkaan pelaa vihreä-violetissa.
Minua häiritsee yhtä paljon se, että väkisin haetaan alkuperäisyyttä, vaikka sille ei olisi mitään erityisiä perusteluita. Ei pelkkä alkuperäisyys tarkoita, että sieltä löytyvät ne parhaat logot tai värimaailmat. Tai edes imagolle ominaisimmat.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Väreissähän on otettu askel uuteen suuntaan, kun nykyisin nuo lauantaimatsit pelataan noilla ihan kivoilla punaisilla paidoilla. Kirjoitusasussa ei ole kehitystä tapahtunut, enkä tiedä miksi pitäisikään, ei uuten, ei vanhaan. Pitäisikö sitten nimessäkin ottaa pientä kehitystä eteenpäin ja samaan aikaan wanhoja faneja mielyttääkseen palata hiljalleen kohti juuria? Miten olisi joku JYP Hockey Team, No Amphetamine Team?
 

Hack

Jäsen
Vaikka JYP on vaihtanut värimaailmaa, niin nimi on pitkälti sama edelleen ja menneitä kunnioitetaan ihan yhtälailla kuin muissakin seuroissa. JYPin nykyiset värit sopivat seuralle mielestäni todella paljon vanhoja paremmin, jonka vuoksi en kykene ajattelemaan värimaailman muutosta negatiivisena asiana. Nykyiset värit korostavat JYPin kotiseutua, joka on mielestäni äärimmäisen hieno asia.

Nyt on pakko ihan vilpittömästi kysyä, että miten JYPin nykyiset värit korostavat JYPin kotiseutua? En siis ole lähtökohtaisesti eri mieltä vaan en vaan keksi punamustavalkoisen juuria Jyväskylään ja Keski-Suomeen. Esimerkiksi Jyväskylän vaakunan värit ovat sinivalkoiset, Jyväskylän kaupunki käyttää kaikessa viestinnässä sinistä väriä ja JYP on alkujaan ollut se oikeistolainen joukkue sinivalkoisilla väreillä, kun taas Lohi (myöhemmin Diskos jääkiekon puolella) on ollut vasemmistolaisen punainen.

En itse haikaile takaisin alkuperäistä logoa ja värimaailmaa, mutta jos 100-vuotiskausi tulee, niin kolmospaita lauantaikotipeleihin voisi olla alkuperäisellä logolla ja väriltään sininen. Tuo mielestäni kunnioittaisi hyvin perinteitä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt on pakko ihan vilpittömästi kysyä, että miten JYPin nykyiset värit korostavat JYPin kotiseutua? En siis ole lähtökohtaisesti eri mieltä vaan en vaan keksi punamustavalkoisen juuria Jyväskylään ja Keski-Suomeen. Esimerkiksi Jyväskylän vaakunan värit ovat sinivalkoiset, Jyväskylän kaupunki käyttää kaikessa viestinnässä sinistä väriä ja JYP on alkujaan ollut se oikeistolainen joukkue sinivalkoisilla väreillä, kun taas Lohi (myöhemmin Diskos jääkiekon puolella) on ollut vasemmistolaisen punainen.

En itse haikaile takaisin alkuperäistä logoa ja värimaailmaa, mutta jos 100-vuotiskausi tulee, niin kolmospaita lauantaikotipeleihin voisi olla alkuperäisellä logolla ja väriltään sininen. Tuo mielestäni kunnioittaisi hyvin perinteitä.
Keski-Suomen maakunnan viralliset värit käsittääkseni kyseessä, sieltä nämä värit ovat myös lähtöisin. Vähän huonosti ovat missään näkyvillä, mutta jossain määrin näkyvät maakuntalipussa, sekä selkeästi Keski-Suomen maakunnan isännänviirissä.

Omissa toiveissa on jo pitkään ollut, että kotipaidan väritys olisi idealla 60-70% mustaa ja loput punaista. Ehkä pientä valkoista höystettä, mutta valkoinen jää pääasiassa vieraspaitaan. Kolmospaidaksi toivoisin perinteitä kunnioittavaa sinistä ja modernisoitua HT-aikojen logoa.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Minua häiritsee yhtä paljon se, että väkisin haetaan alkuperäisyyttä, vaikka sille ei olisi mitään erityisiä perusteluita. Ei pelkkä alkuperäisyys tarkoita, että sieltä löytyvät ne parhaat logot tai värimaailmat. Tai edes imagolle ominaisimmat.

En väkisin hae alkuperäisyyttä. Kerroin sen olevan ennemmin etusijalla kuin menestys, kun haetaan seuralle parhaiten istuvaa imagoa. Tai sitä ainakin koitin tarkoittaa. Mikäli alkuperäiset värit/logo/seuran nimi ei voisi mitenkään toimia, ymmärtäisin muutokset. Makuasioita lopulta, mutta tässä tapauksessa itse en ainakaan osaa nähdä niin. Mielestäni lojaali kulttuuri on sitä että koko historia tuodaan esiin rehellisesti ja kunnioittaen, oli menestys mitä ja missä kohti hyvänsä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En väkisin hae alkuperäisyyttä. Kerroin sen olevan ennemmin etusijalla kuin menestys, kun haetaan seuralle parhaiten istuvaa imagoa. Tai sitä ainakin koitin tarkoittaa. Mikäli alkuperäiset värit/logo/seuran nimi ei voisi mitenkään toimia, ymmärtäisin muutokset. Makuasioita lopulta, mutta tässä tapauksessa itse en ainakaan osaa nähdä niin. Mielestäni lojaali kulttuuri on sitä että koko historia tuodaan esiin rehellisesti ja kunnioittaen, oli menestys mitä ja missä kohti hyvänsä.
Kyllä, nimenomaan koko historia. Monet toivovat nykyisten värien ja logon kuoppaamista, joka on myös epäkunnioittavaa JYPin historiaa kohtaan.

Korostan menestystä sen vuoksi, että menestyksen myötä nykyiset värit ja logo ovat painuneet ihmisten mieliin. Uskoisin, että nykyisillä väreillä ja logolla on nykyisille JYP-kannattajille enemmän merkitystä kuin vanhoilla. En halua, että näitä kuopataan vain sen vuoksi, että halutaan kunnioittaa juuria. Vanhoja aikoja voidaan kunnioittaa muilla tavoin.
 

Hack

Jäsen
Keski-Suomen maakunnan viralliset värit käsittääkseni kyseessä, sieltä nämä värit ovat myös lähtöisin. Vähän huonosti ovat missään näkyvillä, mutta jossain määrin näkyvät maakuntalipussa, sekä selkeästi Keski-Suomen maakunnan isännänviirissä.

Näin ne asiat avautuvat minullekin vuosikymmeniä logon ja imagon muuttumisen jälkeen, kiitos. Kun menin katsomaan Keski-Suomen värejä niin Keski-Suomen vakuunahan todellakin on tuo musta metso, jolla on punainen nokka ja silmät. Wikipedian mukaan värit (musta, punainen ja hopea) ovat peräisin Keskisuomalaisen Osakunnan väreistä, mistä nuo ovat periytyneet Keski-Suomen väreiksi. Keskisuomalaisen Osakunnan vaakuna oli muuten hyvin samanlainen kuin Jyväskylän kaupungin, mutta värit olivat valkoisen ja sinisen sijaan punainen, musta ja hopea (liitteenä). Eli näin ajateltuna JYPin nykyiset värit olivatkin oikeastaan paluu alkuperäisiin Keski-Suomen väreihin.
 

Liitteet

  • KSO_vaakuna.png
    KSO_vaakuna.png
    31,2 KB · kertaa luettu: 187

Baldrick

Jäsen
Kyllä tuohon sota-ajan näköiseen logoon ja kirjoitusasuun on turhaa ja teennäistä palata. Mielummin vedetään pakasta kokonaan uusi jos on pakko muuttaa, mutta itse kyllä olen ihan tyytyväinen nykyiseen. Varsinkin värit ovat heittämällä paremmat nykyään.

Vanhoissa väreissä ja JyPissä ei ole mitään muuta kuin nostalgiaa - osalle enemmän, osalle vähemmän. Itse en sitä kaipaa ja sanon sen, mitä moni ei uskalla: se on helvetin ruma. Tulee mieleen joku pikkupaikkakunnan jalkapallojoukkueen logo. Jos varsinkin nuoriin halutaan vedota, niin se ei tapahdu palaamalla pula-ajan brändiin. Itse yhdistän kaiken nuo vanhat logot, kirjoitusasut ja rallatukset homehtuneeseen karityni-maailmaan, josta olisi aika päästää irti. Sanokaa nyt vielä, että suunnitelma vanhan logon jalkauttamiseksi nuorten keskuuteen on myydä 10€ pinssejä, vain käteismaksulla.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Kyllä, nimenomaan koko historia. Monet toivovat nykyisten värien ja logon kuoppaamista, joka on myös epäkunnioittavaa JYPin historiaa kohtaan.

Korostan menestystä sen vuoksi, että menestyksen myötä nykyiset värit ja logo ovat painuneet ihmisten mieliin. Uskoisin, että nykyisillä väreillä ja logolla on nykyisille JYP-kannattajille enemmän merkitystä kuin vanhoilla. En halua, että näitä kuopataan vain sen vuoksi, että halutaan kunnioittaa juuria. Vanhoja aikoja voidaan kunnioittaa muilla tavoin.
Tämän voi kääntää myös siten, että menestyksen tuomia värejä/tunnuksia voidaan kunnioittaa myös muuten kuin pitämällä ne aktiivisesti käytössä. Alkuperäinen on alkuperäinen ja mielestäni se oikea, nämä muut vain välivaiheita joilla toki voi tulla hienoakin historiaa.

Ja en halua nähdä taas HT-logoa aktiivisesti käytössä, se on myös yksi hieno osa historiaa jota pitää kunnioittaa ja tuoda paremmin esiin kuin nyt, mutta ei pelipaidassa koska se on yksi välivaihe ei alkuperäinen tai sikäli erityisen tärkeä. Ja samaa mieltä siitä, ettei alkuperäinen aina välttämättä ole hyvä ratkaisu jos värit tai tunnus ei vaan toimi, mutta JYPillä alkuperäinen nimi, tunnus ja värit voisivat myös toimia kuten toimii myös nykyiset punamustavalkeat väritkin.

Itse en ainakaan ole mitään seuran historiaa tai logomaailmaa, värejä kuoppaamassa vaikka paluuta alkuperäisiin toivonkin. Olen kokoajan korostanut, että koko historian pitää olla laajemmin ja paremmin esillä. Nyt JYPillä tämä asia on todella huonosti hoidossa, punamustavalkealla ajalla saatu iso menestys, mutta ei sitä silti pitäisi yli korostaa ja unohtaa niin HT, kuin varsinkin ennen HT:ta oleva aika. Koko historian tuominen paremmin esiin pitäisi ehdottomasti toteuttaa JYPin osalta, sen pitäisi näkyä hallilla, markkinoinnissa, nettisivuilla ja ylipäätään kaikessa seuraan liittyvässä.
 

Barney

Jäsen
Myös JyP HT-viittaukset ja nokkeluudet hyväksytään, koska kaikki, jotka muistavat tuon nimen, ovat lähtökohtaisesti vanhoja ja siten vähän höppänöitä. Myös erinäiset lempinimet kuten jypykät, Pyh, PYH tai PyH ovat ihan ok, koska ne ovat selkeästi erilaisia ja selkeästi väärin.
Ensinnäkin kiitoksia toivotun ja pitkään odotetun ketjun avaamisesta. Tämä pitkä avausviesti ei kuitenkaan käsitellyt sitä, että millä tavalla "JyP HT No Smoking Team" pitää kirjoittaa kieliopillisesti oikein. Tähän olisi vielä kiva saada vastaus.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämän voi kääntää myös siten, että menestyksen tuomia värejä/tunnuksia voidaan kunnioittaa myös muuten kuin pitämällä ne aktiivisesti käytössä. Alkuperäinen on alkuperäinen ja mielestäni se oikea, nämä muut vain välivaiheita joilla toki voi tulla hienoakin historiaa.
Miksi se alkuperäinen on se ainoa oikea? Maailma on täynnä hyvin perinteikkäitä urheiluseuroja, joilla ei ole enää käytössä alkuperäiset värit tai logo, koska usein alkuperäiset on saatettu työstää aika kiireellä tai ilman suurempaa ajatusta, jolloin ne eivät ole välttämättä kovin harkittuja tai laadukkaita. Näin on myös JYPin tapauksessa. Alkuperäinen on aina alkuperäinen, mutta läheskään aina en alkuperäistä näe ainoana oikeana.

Toki jotkut tykkäävät JYPin vanhasta logosta ja väreistä, mutta oman käsitykseni mukaan kyse on selkeästä vähemmistöstä. Juttelen aktiivisesti myös todella pitkän linjan JYP-kannattajien kanssa, joista yksikään ei ole kannattanut vanhaan logoon tai väreihin palaamista. Itseasiassa mitä pidemmän linjan kannattajasta on kyse, niin sitä rakkaampi Keski-Suomi heille usein on ja sen vuoksi nykyiset värit ovat lähellä sydäntä.

JYPin vanha logo ei ole kestänyt aikaa hyvin ja alkuperäiset värit eivät ole ainakaan millään tavoin nykyisiä parempia tai imagoon paremmin soveltuvia.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
JYPin vanha logo ei ole kestänyt aikaa hyvin ja alkuperäiset värit eivät ole ainakaan millään tavoin nykyisiä parempia tai imagoon paremmin soveltuvia.
Minun mielestäni JYPin jokainen logo on hieno ja tärkeä ja toki jos alkuperäinen logo olisi kauhea väkerrys tai silloiset värit hirveät ymmärtäisin kritiikin, mutta JYPin alkuperäinen värimaailma ja logo on myös toimivia ja kestävät todellakin aikaa. Ei se TPSn logo visuaalisesti esim yhtään kauniimpi ole tai KalPan, mutta omassa yksinkertaisuudessaan ovat toimia ja niin on myös JYPin alkuperäinen.

Minusta on surullista usean JYP kannattajan näkemys siitä, ettei historiaa tarvitse kunnioittaa tai nostaa esiin, itse toki tosiaan palauttaisi alkuperäiset värit ja tunnukset, mutta jo hyvä alku ja vähintä mitä seuran pitäisi tehdä olisi kunnioittaa historiaa tuoda ja tuoda sitä paremmin esiin ja näkyviin, mitään aikakautta sorsimatta. Nyt JYP ei tuo omaa historiaansa ja eriaikakausia oikeastaa mitenkään esiin.

100v juhlakautena olisi mielestäni vähintä mitä voidaan tehdä, pelata alkuperäisellä värimaailmalla ja alkuperäisellä logolla vaikka viikonloppu kotipelit. Myös muuten tuon pitäisi silloin näkyä paremmin. Paras ratkaisu mielestäni olisi pelata usealla eri aikakauden uudelleen tehdyllä paidalla ja logolla pelejä. Näin esim Lukko teki juhlavuotenaan todella komeita paitoja ja historian kunnioitusta. Myös seuran koko historia tuli muuten näkyviin paremmin ja siitä asti myös näkynyt.

JYPillä katse on tällä hetkellä todella kapea ja lähinnä tässä nykyisessä hurrikaaniteemassa ja punamustavalkeissa väreissä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minun mielestäni JYPin jokainen logo on hieno ja tärkeä ja toki jos alkuperäinen logo olisi kauhea väkerrys tai silloiset värit hirveät ymmärtäisin kritiikin, mutta JYPin alkuperäinen värimaailma ja logo on myös toimivia ja kestävät todellakin aikaa. Ei se TPSn logo visuaalisesti esim yhtään kauniimpi ole tai KalPan, mutta omassa yksinkertaisuudessaan ovat toimia ja niin on myös JYPin alkuperäinen.

Minusta on surullista usean JYP kannattajan näkemys siitä, ettei historiaa tarvitse kunnioittaa tai nostaa esiin, itse toki tosiaan palauttaisi alkuperäiset värit ja tunnukset, mutta jo hyvä alku ja vähintä mitä seuran pitäisi tehdä olisi kunnioittaa historiaa tuoda ja tuoda sitä paremmin esiin ja näkyviin, mitään aikakautta sorsimatta. Nyt JYP ei tuo omaa historiaansa ja eriaikakausia oikeastaa mitenkään esiin.

100v juhlakautena olisi mielestäni vähintä mitä voidaan tehdä, pelata alkuperäisellä värimaailmalla ja alkuperäisellä logolla vaikka viikonloppu kotipelit. Myös muuten tuon pitäisi silloin näkyä paremmin. Paras ratkaisu mielestäni olisi pelata usealla eri aikakauden uudelleen tehdyllä paidalla ja logolla pelejä. Näin esim Lukko teki juhlavuotenaan todella komeita paitoja ja historian kunnioitusta. Myös seuran koko historia tuli muuten näkyviin paremmin ja siitä asti myös näkynyt.

JYPillä katse on tällä hetkellä todella kapea ja lähinnä tässä nykyisessä hurrikaaniteemassa ja punamustavalkeissa väreissä.
Missä olet törmännyt JYP-kannattajiin, joiden mielestä historiaa ei tarvitse kunnioittaa tai nostaa esiin? Itse en ole törmännyt missään yhteenkään tällaiseen tapaukseen. Toki tämä saattaa nuorison puolella tulla esille, mutta siitä en osaa tarkemmin sanoa.

Olen kyllä ymmärtänyt, että sinun mielestäsi alkuperäinen logo on hieno ja värimaailma toimii, mutta tosiaan omien kokemusten perusteella kuulut selkeään vähemmistöön. Etenkin tuon logon suhteen. Mielipiteitä joka suuntaan löytyy aina, mutta kaikkia ei ole mitenkään mahdollista miellyttää.

Siitä olen edelleenkin täysin samaa mieltä, että historiaa tulee kunnioittaa, kuten olen jatkuvasti toistanut. En vain halua, että palataan vanhaan logoon tai värimaailmaan, vaan historiaa voidaan kunnioittaa muilla tavoin.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Olen kyllä ymmärtänyt, että sinun mielestäsi alkuperäinen logo on hieno ja värimaailma toimii, mutta tosiaan omien kokemusten perusteella kuulut selkeään vähemmistöön. Etenkin tuon logon suhteen. Mielipiteitä joka suuntaan löytyy aina, mutta kaikkia ei ole mitenkään mahdollista miellyttää.
Iso osa ei edes tiedä JYPin HT aikaisia asuja, logoja tms, alkuperäisistä puhumattakaan, varsinkaan nuoremmasta väestä kun JYP ei itse tuo noita mitenkään esiin. Mitä tulee alkuperäisen logoon, muuan Vesalainen toi tänä vuonna sillä logolla t-paitoja myyntiin ja kysyntä oli niissä isoa. Se lähinnä kokemus mistä voi jotain päätellä, muuten lähinnä puheita. Se on kyllä tullut selväksi, ettet sinä halua nähdä JYPin alkuperäistä logoa tai muutakaan kovinkaan aktiivisesti missään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on kyllä tullut selväksi, ettet sinä halua nähdä JYPin alkuperäistä logoa tai muutakaan kovinkaan aktiivisesti missään.
Mistä tämä on tullut selväksi, kun toistelen jatkuvasti, että haluan JYPin kunnioittavan omaa historiaansa? Tuntuu siltä, että tämä alkaa mennä hermostumisen puolelle, kun emme ole samaa mieltä. Kyllä tähän maailmaan ja JYP-osioonkin eriäviä mielipiteitä mahtuu.

Todellakin haluan nähdä vanhat logot ja peliasut huomattavasti paremmin esillä JYPin toimesta. En vain halua niitä takaisin aktiiviseen käyttöön.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Todellakin haluan nähdä vanhat logot ja peliasut huomattavasti paremmin esillä JYPin toimesta.
Hyvä jos asia on näin, olet kuitenkin ensimmäisenä jatkuvasti toistelemassa alkuperäisen logon rumuuttua tai sitä ettei se kestä aikaa, myös alkuperäiset värit ei kuulemma toimi. Pahoittelen jos olen käsittänyt väärin, mutta en tiedä miten muuten voisi edes käsittää?
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyp on vahvasti keskisuomalainen juttu. Kannattajia löytyy koko maakunnan alueelta ja joukkue on tärkeä muuallakin kuin vain Jyväskylässä. Näistä lähtökohdista olen usein pohtinut Keski-Suomen maakuntalaulun yhdistämistä Jypin peleihin. Maamme-laulu tuntuu kohtalaisen päälleliimatulta, mutta maakuntalaulussa olisi enemmän paikallista fiilistä ja katsojia yhdistävää henkeä.
Noin siis kirjoitteli nimimerkki @Mikael Pelzfuss 11 vuotta sitten ja kyllähän sitä sitten lopulta alettiinkin laulamaan. Oliko se tuota Merikiven kautta, jolloin ennen pelien alkua vedettiin "Männikkömetsät ja rantojen raidat..."? Jotenkin myös muistan, että JYP olisi aina hävinnyt nämä pelit missä värssy laulettiin, joten silloin ei haitannut yhtään että laulun vetäminen lopetettiin. Mutta punainen, musta, valkoinen = Keski-Suomi, samaa mieltä @Nelforin kanssa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvä jos asia on näin, olet kuitenkin ensimmäisenä jatkuvasti toistelemassa alkuperäisen logon rumuuttua tai sitä ettei se kestä aikaa, myös alkuperäiset värit ei kuulemma toimi. Pahoittelen jos olen käsittänyt väärin, mutta en tiedä miten muuten voisi edes käsittää?
Onhan se ihan totta, että mielestäni vanha logo ei ole kestänyt aikaa hyvin ja pidän nykyisestä värimaailmasta enemmän. Nämä asiat eivät kuitenkaan sodi sitä vastaan, että mielestäni historiaa tulee nostaa esille ja kunnioittaa näkyvästi.

Olet ehkä tehnyt omia päätelmiä mielipiteistäni logoon ja väreihin liittyen, vaikka olenkin toistellut jatkuvasti sitä, että haluan JYPin kunnioittavan historiaansa.

Arvostan JYPin historiaa ja menneitä aikoja logoineen ja väreineen todella paljon, vaikka en haluakaan niitä takaisin käyttöön nykyisen logon ja värien tilalle.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Väittäisin että mikäli alkuperäisiin väreihin ja logoon ammattilainen suunnittelisi hyvin peliasut, kehuja satelisi. Nykyvärit ja ajatus niistä myös hieno, sitä en myöskään kiellä. Asiaan liittyen tämmöinen knoppi(tieto?), Pandan yhteistyökumppanuus taisi olla ysärin lopussa se seikka mikä loi nykyvärit. Toki Keski-Suomi-yhteys sittemmin on varsin perusteltu. Vaan jos saivarrellaan, on JYPin väreissä ilmeisesti alunperin haluttu korostavan jyväskyläläisyyttä, ei keski-suomalaisuutta.
 

Baldrick

Jäsen
Minun mielestäni JYPin jokainen logo on hieno ja tärkeä ja toki jos alkuperäinen logo olisi kauhea väkerrys tai silloiset värit hirveät ymmärtäisin kritiikin, mutta JYPin alkuperäinen värimaailma ja logo on myös toimivia ja kestävät todellakin aikaa. Ei se TPSn logo visuaalisesti esim yhtään kauniimpi ole tai KalPan, mutta omassa yksinkertaisuudessaan ovat toimia ja niin on myös JYPin alkuperäinen.

Minusta on surullista usean JYP kannattajan näkemys siitä, ettei historiaa tarvitse kunnioittaa tai nostaa esiin, itse toki tosiaan palauttaisi alkuperäiset värit ja tunnukset, mutta jo hyvä alku ja vähintä mitä seuran pitäisi tehdä olisi kunnioittaa historiaa tuoda ja tuoda sitä paremmin esiin ja näkyviin, mitään aikakautta sorsimatta. Nyt JYP ei tuo omaa historiaansa ja eriaikakausia oikeastaa mitenkään esiin.

100v juhlakautena olisi mielestäni vähintä mitä voidaan tehdä, pelata alkuperäisellä värimaailmalla ja alkuperäisellä logolla vaikka viikonloppu kotipelit. Myös muuten tuon pitäisi silloin näkyä paremmin. Paras ratkaisu mielestäni olisi pelata usealla eri aikakauden uudelleen tehdyllä paidalla ja logolla pelejä. Näin esim Lukko teki juhlavuotenaan todella komeita paitoja ja historian kunnioitusta. Myös seuran koko historia tuli muuten näkyviin paremmin ja siitä asti myös näkynyt.

JYPillä katse on tällä hetkellä todella kapea ja lähinnä tässä nykyisessä hurrikaaniteemassa ja punamustavalkeissa väreissä.

Sen minä kyllä hyväksyn, että 100-vuotiskautena 3. paita olisi vanha. Vanhaa voidaan kunnioittaa, siinä ei ole yhtään mitään ongelmaa. Täällä vain monen mielestä vanha logo, kirjoitusasu ja paidat pitäisi palauttaa, ja tulkintani mukaan pysyvään käyttöön.

Edit. Näitä kyllä saa, ja jopa pitää tuoda esiin eräänlaisina "blast from the past"-juttuina. Esimerkiksi tuo "JyP on rautaa"-biisi oli todella oivallinen 2009 pleijareihin, mutta niihin pleijareihin olisi saanut jäädäkin. Sen sijaan sitä turhaan renkutettiin pari vuotta perään, jolloin nostalgia kerkesi muuttua ärtymykseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Väittäisin että mikäli alkuperäisiin väreihin ja logoon ammattilainen suunnittelisi hyvin peliasut, kehuja satelisi. Nykyvärit ja ajatus niistä myös hieno, sitä en myöskään kiellä. Asiaan liittyen tämmöinen knoppi(tieto?), Pandan yhteistyökumppanuus taisi olla ysärin lopussa se seikka mikä loi nykyvärit. Toki Keski-Suomi-yhteys sittemmin on varsin perusteltu. Vaan jos saivarrellaan, on JYPin väreissä ilmeisesti alunperin haluttu korostavan jyväskyläläisyyttä, ei keski-suomalaisuutta.
Muistelen, että kun uudet värit ja logo julkistettiin, niin JYPin puolelta perusteltiin värejä sillä, että JYP on koko Keski-Suomen joukkue. Ja sitähän se onkin. Olen itse lähtöisin Jyvväskylästä, mutta elämän aikana on tullut pyörittyä ympäri Keski-Suomea ja todettua siinä samalla, että JYP on iso juttu kaikkialla.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Muistelen, että kun uudet värit ja logo julkistettiin, niin JYPin puolelta perusteltiin värejä sillä, että JYP on koko Keski-Suomen joukkue. Ja sitähän se onkin. Olen itse lähtöisin Jyvväskylästä, mutta elämän aikana on tullut pyörittyä ympäri Keski-Suomea ja todettua siinä samalla, että JYP on iso juttu kaikkialla.
Yhtenä esimerkkinä sinivalkoisessa teemassa voitaisiin keskittyä JyPin Jyväskylän omien värien lisäksi siihen, että JYP on koko Suomen joukkue. Ihan sama, missä asut voit JYPiä rakastaa ja olla joukkueen kannattaja. Ei sinivalkoisilla väreillä muuta maakuntaa unohdettaisi päinvastoin. Ihmisten ajatukset on monesti todella rajottuneita, pitäisi osata enemmän olla innovatiivisia, ajatella boxin ulkopuolelta ja olla luovia. Tämä vain yksi erittäin nopea esimerkki, ettei alkuperäiset värit ja Jyväskylä värit tarkoita välttämättä sitä, että maakunta unohdettaisiin ja toki tehosteväri saa olla mukana.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ensinnäkin kiitoksia toivotun ja pitkään odotetun ketjun avaamisesta. Tämä pitkä avausviesti ei kuitenkaan käsitellyt sitä, että millä tavalla "JyP HT No Smoking Team" pitää kirjoittaa kieliopillisesti oikein. Tähän olisi vielä kiva saada vastaus.

Se on. Jyp Hockey Team No Smoking Team. Toivoisin että aina urheiluruudussa ja ottelulähetyksissä puhuttaisiin Jyp Hockey Team No Smoking Teamista eikä pelkästä JYP.stä.

No smoking team tarkoittaa ettei Jyp Hockey Team No Smoking Teamissä polteta tupakkaa eikä käytetä nuuskaa. Ei edes Kesport Intersport Näppin lastauslaiturilla JKL.n Lutakossa. Siinä eritasoristeyksen vieressä. Tämän vuoksi myös Räsäs Päiviä ja maaseudun raittiusliittoa on houkuteltu Jyp Hockey Team No Smoking Teamin tukijoiksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yhtenä esimerkkinä sinivalkoisessa teemassa voitaisiin keskittyä JyPin Jyväskylän omien värien lisäksi siihen, että JYP on koko Suomen joukkue. Ihan sama, missä asut voit JYPiä rakastaa ja olla joukkueen kannattaja. Ei sinivalkoisilla väreillä muuta maakuntaa unohdettaisi päinvastoin. Ihmisten ajatukset on monesti todella rajottuneita, pitäisi osata enemmän olla innovatiivisia, ajatella boxin ulkopuolelta ja olla luovia. Tämä vain yksi erittäin nopea esimerkki, ettei alkuperäiset värit ja Jyväskylä värit tarkoita välttämättä sitä, että maakunta unohdettaisiin ja toki tehosteväri saa olla mukana.
Mutta kun ei JYP ole koko Suomen joukkue. Ei kansallisessa sarjassa mitään "koko maan" joukkueita pelaa. Tottakai mitä tahansa joukkuetta saa kuka tahansa kannattaa, mutta ei ole loogista, että joukkueen värit heijastavat sen olevan koko Suomen joukkue. Tällainen ajattelumalli ei mielestäni todellakaan ole luovaa ajattelua, vaan lähinnä väkinäinen vastaus siihen, mitä nykyiset värit tuovat JYPin imagolle.

On myös hieman erikoista puhua boksin ulkopuolisesta ja luovasta ajattelusta, sekä samalla kannattaa yksinomaan paluuta vanhaan. Se jos joku on jämähtänyt ajatusmaailma, että vain alkuperäinen kelpaa.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Mutta kun ei JYP ole koko Suomen joukkue. Ei kansallisessa sarjassa mitään "koko maan" joukkueita pelaa. Tottakai mitä tahansa joukkuetta saa kuka tahansa kannattaa, mutta ei ole loogista, että joukkueen värit heijastavat se on olevan koko Suomen joukkue. Tällainen ajattelumalli ei mielestäni todellakaan ole luovaa ajattelua, vaan lähinnä väkinäinen vastaus siihen, mitä nykyiset värit tuovat JYPin imagolle.
Kärpät on hyvin brändännyt itsensä puolen Suomen ja pohjoisen joukkueeksi, vaikka oikeasti Kärpät ei ole pohjoisen joukkue. Markkinointi on onnistunut toimissaan. IFKta myös kannustetaan käytännössä jokaisessa maakunnassa oli siteitä joukkueeseen tai ei, todella lukkiutunutta ajattelua ettei voisi tuollainen ylläoleva toteutua tai olla mahdollista. Ei ehkä todennäköistä, muttei mitenkään mahdotonta, lähinnä oli kuitenkin tarkoitus korostaa ettei sinivalkea väri mitenkään ole pois muulta keskisuomelta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös