JyP, JyP HT, JYP... kolme nimeä, yksi seura? – keskustelua identiteetistä

  • 23 269
  • 164

Vili Huli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylän Palloilijat
Jees, joko ollaan sinällään samaa mieltä, kuten kansainvälisyyden ripottelemisen kohdalla, mutta eri mieltä keinoista (siksi sinne oli lisätty sana 'väkisin'), tai sitten muuten vain eriävin näkemyksin ja sekin on ihan okei. Aika näyttää mitä näiden asioiden suhteen tapahtuu.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Ei tuokaan mitenkään hullumpi logo olisi. Kunhan vaan tuo lentopallo vaihdettaisiin joko kiekkoon tai jätettäisiin tyystin pois. Lentopallon kuva jääkiekkojoukkueen paidassa/logossa on jotenkin korni jo ajatuksenakin.

Minustakin tuo olisi jopa ihan hieno logo. Tosi vanhahtavahan se olisi, mutta silti aika klassinen. Ei se TPS:nkaan logo mikään upea ole, mutta ilmeisesti aito ja alkuperäinen.

Ja tuo "lentopallo" tuskin on lentopallo, jalkapallot taisivat aikoinaan tuollaisia olla. Näin ainakin olettaisin, että tuolla pyrittiin kuvaamaan nimenomaan jalkapalloa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minustakin tuo olisi jopa ihan hieno logo. Tosi vanhahtavahan se olisi, mutta silti aika klassinen. Ei se TPS:nkaan logo mikään upea ole, mutta ilmeisesti aito ja alkuperäinen.

Ja tuo "lentopallo" tuskin on lentopallo, jalkapallot taisivat aikoinaan tuollaisia olla. Näin ainakin olettaisin, että tuolla pyrittiin kuvaamaan nimenomaan jalkapalloa.
Omaan silmään tuo on erittäin vanhahtava ja suorastaan ruma logo. TPS:n logo on todella hieno, mutta en ole kyllä varma kuinka alkuperäinen se on. Samoin esimerkiksi Tapparan logo on tietääkseni alkuperäinen ja sekin on todella tyylikäs.

Jos vanhojen logojen suuntaan halutaan palata, niin se HT-logon punainen versio - joka joskus löytyi Veinin kypärästäkin - on todella tyylikäs.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
En kyllä näe mitään pointtia palata väliaikaiseen HT-logoon, kun meillä on hieno alkuperäinen logokin olemassa, joka toimii sekä alkuperäisillä väreillä, että nykyisillä punamustavalkealla värityksellä.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Omaan silmään tuo on erittäin vanhahtava ja suorastaan ruma logo. TPS:n logo on todella hieno, mutta en ole kyllä varma kuinka alkuperäinen se on. Samoin esimerkiksi Tapparan logo on tietääkseni alkuperäinen ja sekin on todella tyylikäs.

Jos vanhojen logojen suuntaan halutaan palata, niin se HT-logon punainen versio - joka joskus löytyi Veinin kypärästäkin - on todella tyylikäs.

Minä taas en siitä uudistetusta kilpilogosta niin kummemmin välitä, mutta mielipiteitä ja perseenreikiä. Tapparan logosta samaa mieltä, TPS:n logo on, no, vanha, mutta en minäkään tosiaan tiedä onko se alkuperäinen.

Eli toisin sanoen tämän keskustelun perusteella JYPillä ei ole yhtäkään logoa, joka olisi kaikkien mielestä tyylikäs. Tuo hurrikaani on vähän tuollainen kakkakikkura, vaikken sitä kenellekään kasvokkain myönnäkään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En kyllä näe mitään pointtia palata väliaikaiseen HT-logoon, kun meillä on hieno alkuperäinen logokin olemassa, joka toimii sekä alkuperäisillä väreillä, että nykyisillä punamustavalkealla värityksellä.
Niin, makuasioita. Minulle logon tyylikkyys merkitsee paljon enemmän, kuin sen "alkuperäisyys". Ja kun tuo alkuperäinen logo on minun silmääni todella ruma, niin se sitten sitä on. Tietysti jos pitäisin alkuperäistä logoa tyylikkäänä, niin se olisi ehdottomasti ainoa vaihtoehto, mutta näin ei kuitenkaan ole.

Voin ihan rehellisesti myöntää, että olisin äärettömän pettynyt ja jopa surullinen, jos paluu tuohon alkuperäiseen tehtäisiin. Niin jyrkästi olen sitä vastaan.
 

Hedonist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Vanhan logon rumuudelle löytyy katetta... Nyt en lähdettä löydä mutta joskus 90-luvulla Jyp Ht:n vaaleansininen vaakuna valittiin Euroopan tasolla rumimmaksi lätkälogoksi. Mainittakoon, että Jokereiden narrilogo oli tuon kisan paras.

Kyseessä The Hockey News:in logoranking vuodelta 1996
 

Hexa

Jäsen
Niin, makuasioita. Minulle logon tyylikkyys merkitsee paljon enemmän, kuin sen "alkuperäisyys". Ja kun tuo alkuperäinen logo on minun silmääni todella ruma, niin se sitten sitä on. Tietysti jos pitäisin alkuperäistä logoa tyylikkäänä, niin se olisi ehdottomasti ainoa vaihtoehto, mutta näin ei kuitenkaan ole.

Voin ihan rehellisesti myöntää, että olisin äärettömän pettynyt ja jopa surullinen, jos paluu tuohon alkuperäiseen tehtäisiin. Niin jyrkästi olen sitä vastaan.
Minun mielestä taas tuo alkuperäinen logo alkuperäisessä värityksessä on omalla tavallaan hieno. Sillä oli aikoinaan oma vahva symbolinen arvonsa, aivan kuten nykylogollakin nyt. Ei kuitenkaan missään tapauksessa vanhaa logoa uudelleen väritettynä.

Nykyinen logo on myös omalla tavallaan hieno, ja koska on näin onnistuneesti uudistuttu, niin siinä pysyttäköön myös jatkossa. Menneisyyttä voi kunnioittaa muutenkin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vanhan logon rumuudelle löytyy katetta... Nyt en lähdettä löydä mutta joskus 90-luvulla Jyp Ht:n vaaleansininen vaakuna valittiin Euroopan tasolla rumimmaksi lätkälogoksi. Mainittakoon, että Jokereiden narrilogo oli tuon kisan paras.

Kyseessä The Hockey News:in logoranking vuodelta 1996
Hauska nippelitieto sinällään, kun ottaa vielä huomioon sen, että uusi logo muistini mukaan lanseerattiin käyttöön vuonna 1997, eli vuosi tuon rankingin jälkeen.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
En tiedä mistä johtuu, mutta peli peliltä ja kausi kaudelta nykyvärit, logo ja kirjoitusasu tuntuu enemmän ja enemmän teennäiseltä spedeilyltä ja kokoajan vahvistuu vaan halu, että JyP palaisi juurilleen, kuten muutkin seuran tehneet.

Tämä sinänsä jännää ja hämmentävää itsestänikin, kun olen aina pitänyt näistä punamustavalkea väreistä ja niiden mukana myös käytännössä kasvanut jne.

Jotenkin vain silti ne tuntuu hetki hetkeltä enemmän päälle liimatulta paskalta ja toisaalta kokoajan ärsyttää enemmän, että JyP on oikeastaan ainut seura joka ei ole palannut juurilleen.

Muutaman kauden päästä on tosiaan 100v kausi seuralla ja olisi erittäin komeaa jos silloin ja siitä lähtien JyP palaisi pysyvästi juurilleen. Original logo käyttöön kuten myös värit ja kirjoitusasu, eiköhän tämä modernin ajan pelleily ole aina meidänkin jo lopettaa ja antaa arvostus meidän kohta satavuotiaalle seuralle. Tämä mielipide siitä huolimatta, että tosiaan itse kasvanut näissä väreissä, että seura saavuttanut isoimmat saavutukset myös.

Jotenkin ne ei vaan poista uusien värejen, kirjoitusasun tai logon irvokkuutta, pikemminkin korostaa.
 

Tukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Maajoukkue
Ei kyllä todellakaan paluuta tuohon vanhaan logoon, perinteitä voi kunnioittaa muullakin tapaa kuin tuolla logohirvityksellä. Retrohenkisenä fanituotteena se menee oikein hyvin, mutta ei nykyajan menossa voi tuollaisella "brändillä" kulkea. NHL:ssa retroilu on ollut tämän vuoden teemana, mutta siinä onkin se ero, että ne logot siellä ovat oikeasti hienoja ja säilynyt ajassa.

100-vuotis kaudella voisi pelata esim. nuo lauantai-ottelut vanhalle logolle uskollisessa paidassa, siinä olisi kunnioitusta perinteelle ihan tarpeeksi. Ei tuo juhlakausi ole muillakaan joukkueilla pelipaidoissa niin suuresti näkynyt mitä palstaveli @HOOLIGAN_ ehdotti.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
100-vuotis kaudella voisi pelata esim. nuo lauantai-ottelut vanhalle logolle uskollisessa paidassa, siinä olisi kunnioitusta perinteelle ihan tarpeeksi. Ei tuo juhlakausi ole muillakaan joukkueilla pelipaidoissa niin suuresti näkynyt mitä palstaveli @HOOLIGAN_ ehdotti.
Kärpillähän oli pari vuotta sitten yhden kauden verran vanha logo jossa oli joku punainen kolmio (mistä lie lääkepurkin kyljestä otettu). Tiedä sitten et näkyikö tämä katukuvassakin / fanituotteissakin vrt. normilogoon?

Tietty jos Hippos2021-hankkeen valmistuttua olisi joku "2.0" systeemi identiteetistä/logosta?
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä mistä johtuu, mutta peli peliltä ja kausi kaudelta nykyvärit, logo ja kirjoitusasu tuntuu enemmän ja enemmän teennäiseltä spedeilyltä ja kokoajan vahvistuu vaan halu, että JyP palaisi juurilleen, kuten muutkin seuran tehneet.

Tämä sinänsä jännää ja hämmentävää itsestänikin, kun olen aina pitänyt näistä punamustavalkea väreistä ja niiden mukana myös käytännössä kasvanut jne.

Jotenkin vain silti ne tuntuu hetki hetkeltä enemmän päälle liimatulta paskalta ja toisaalta kokoajan ärsyttää enemmän, että JyP on oikeastaan ainut seura joka ei ole palannut juurilleen.

Muutaman kauden päästä on tosiaan 100v kausi seuralla ja olisi erittäin komeaa jos silloin ja siitä lähtien JyP palaisi pysyvästi juurilleen. Original logo käyttöön kuten myös värit ja kirjoitusasu, eiköhän tämä modernin ajan pelleily ole aina meidänkin jo lopettaa ja antaa arvostus meidän kohta satavuotiaalle seuralle. Tämä mielipide siitä huolimatta, että tosiaan itse kasvanut näissä väreissä, että seura saavuttanut isoimmat saavutukset myös.

Jotenkin ne ei vaan poista uusien värejen, kirjoitusasun tai logon irvokkuutta, pikemminkin korostaa.

Olen tästä täysin samaa mieltä. Ei oikeastaan mitään lisättävää. Tuo JYP:n nykyinen logo joka silloin joskus päätettiin rykäistä jostain syystä on paljon väsyneempi kuin JYP:n vanhat logot.
 

Hedonist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Vanha logo tuo muistoja lapsuudesta. Mutta ei logona kyllä ole hääppöinen. No smoking teamista kuittaillaan vieläkin toisinaan.

Minusta Jypin hurrikaani-traktori-identiteetti on mahtava. Harmi vaan, että tämän päivän joukkue ei juuri vastaa mielikuvaa. I want traktori back!
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vanha logo tuo muistoja lapsuudesta. Mutta ei logona kyllä ole hääppöinen. No smoking teamista kuittaillaan vieläkin toisinaan.

Minusta Jypin hurrikaani-traktori-identiteetti on mahtava. Harmi vaan, että tämän päivän joukkue ei juuri vastaa mielikuvaa. I want traktori back!

Traktori identiteetti kelpaa mainiosti. Vanha logo ei ole kovin erikoinen, mutta mielestäni se on kuitenkin paljon parempi kuin tämä nykyinen. Varsinkin jos otetaan semmoinen hieman vanhempi logo kuin No Smoking team logo. Ei haittaa jos mennään nykyisellä, mielummin kuitenkin paluu vanhaan tässä tapauksessa.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Linkitän selkeytyksenä tuon logon mikä tiedetään olevan Jyväskylän Palloilijoiden jääkiekkotoiminnassa se ensimmäinen. Valmiina ei löydy tuota netistä joten ehkei ihme että jotkut sotkee myös "no smoking team"-ajan logoja asiasta puhuttaessa. Makuasioita nämä on, mutta en näkisi tuossa alkuperäisessä mitään hävettävää. Tietyllä terävöinnillä tuo olisi hyvinkin jämäkkä ja tuo sitä piilossa olevaa historiaa osaltaan esiin. Seura koennee muutenkin aikamoisia muutoksia lähitulevaisuudessa, joten siinä jos koskaan olisi paikka tuoda koko vanha brändi takaisin. Minua ei haittaisi yhtään jos näkisin JyP:n pelaavan kokosinisessä peliasussa, tämä logo isolla paidassa.
 

Liitteet

  • jyp-1923-logo.jpg
    jyp-1923-logo.jpg
    17,5 KB · kertaa luettu: 1 536

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Seura koennee muutenkin aikamoisia muutoksia lähitulevaisuudessa, joten siinä jos koskaan olisi paikka tuoda koko vanha brändi takaisin. Minua ei haittaisi yhtään jos näkisin JyP:n pelaavan kokosinisessä peliasussa, tämä logo isolla paidassa.
Juurikin näin, sivutaan nyt ehkä pelipaita ketjuja, mutta jos nopeasti ajatellaan miltä paidat voisivat näyttää.
Sininen ja Valkoinen, paidoissa en ole panostanut visuaaliseen ilmeeseen, kunhan nopeasti hamottelin nykypaidalla ja valkea tietenkin modattu suomi 100v paita.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Lainaan itsekkin peliasuketjua tähän tämän verran kun innostuin myös luomaan näkemyksiä. Eli esimerkkinä tuohon tyyliin näyttäytyisi alkuperäinen brändi kaikessa yksinkertaisuudessaan. Logoa toki pienemmällä reippaasti että saadaan kumppanipaikat mahtumaan!
 

Liitteet

  • images.jpg
    images.jpg
    165,8 KB · kertaa luettu: 1 514

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Lainaan itsekkin peliasuketjua tähän tämän verran kun innostuin myös luomaan näkemyksiä. Eli esimerkkinä tuohon tyyliin näyttäytyisi alkuperäinen brändi kaikessa yksinkertaisuudessaan. Logoa toki pienemmällä reippaasti että saadaan kumppanipaikat mahtumaan!
Toronton kuosissa toimii hyvin tämä original logo ja mitä enemmän tuota makustelee sen paremmalta se näyttää.

Kysyä voi miksi JYP yhä pelaa tällä "uudella" muovisella brändillään, kun oikein suunniteltuna vanha logo toimisi hyvin.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Juurikin näin, sivutaan nyt ehkä pelipaita ketjuja, mutta jos nopeasti ajatellaan miltä paidat voisivat näyttää.
Sininen ja Valkoinen, paidoissa en ole panostanut visuaaliseen ilmeeseen, kunhan nopeasti hamottelin nykypaidalla ja valkea tietenkin modattu suomi 100v paita.

Oon kyllä samaa mieltä "oikean" logon palauttamisen suhteen. paitojen värit on vaan sitten tuossa ajatelmassa uudempaa aikaa. Mikäli muistini ei ihan täysin petä, mun ja JYPin peliasu sillon kauan sitten oli pääväri sininen ja keltaiset teret ja raidat. Muistikuvaa ei enää päässä noilta ajoilta varmasti ole, mutta meillä ei edes mitään vieraspaitoja ollu, eikä tainnu olla juuri muillakaan joukkueilla siihen aikaan, vaan päälle laitettiin valkoinen liivi, jossa oli punaset numerot ja logo, jos kotijoukkueella oli liian samanlainen asu. Tietenkään edes minun aikani paita ei ollut väreiltään ja kuosiltaan se "alkuperäinen" vaan muistan nähneeni a - junioreilla siihen aikaan vanhoja JYPin paitoja treenipaitoina, kun itse olin vielä c :ssä, kuvaukseni on kyllä vielä hatarampi kuin edellinen, mutta jotenkin näin: se oli kuosiltaan enemmän villapaita, kuin nykytyylinen pelipaita ja jos en ihan väärin muista pohjaväri oli tumma, ellei musta ja hihoissa oli huonosti erottuvat raidat (vihreät?) tai sitten oli vaan perityt paidat niin kymmenissä pesuissa kulahtaneet ja haalistuneet, ettei oikeastaan aidosta vanhasta paidasta aitoa näköhavaintoa mulla edes ole, mutta tämä on muistikuva, mustalla/tummanharmaalla pohjalla vihreät raidat ja keltaiset numerot. Takuuseen en mene, mutta muisti sanelee jotenkin noin.

Mullehan siis toi sinikeltainen rätti on se ainoa oikea ja siinä oli logo rinnassa pienellä muistaakseni. Täytyy toki sanoa, että ihan komeita nuo teidän hahmotelmat on, mulle kelpais. Sopis vaikka sitten viimeistään kun uudessa areenassa aloitellaan.
 

Baldrick

Jäsen
No enpä tiedä tuoko se perinteitä kovinkaan suopeasti esiin, jos paita pöllitään Torontosta ja mätkäistään JYPin ikivanha logo päälle.

Onhan tuo vanha logo loppujen lopuksi itsessäänkin melko ruma ja päivänsä nähnyt. Se näyttää juuri siltä mitä se on eli vuosikymmenien takaiselta tekeleeltä, jolloin lätkä oli ulkohöntsää, jossa jaettiin palkinto. Iso ei tuollaiselle pula-ajan tekeleelle.

Toivoisi, että jos vanhoja logoja kaivetaan naftaliinista, niin niiden soisi olevan myös nykypäivään soveltuvia, mutta sellaisia ei JYPillä taida olla.

Toki 3. paidaksi juhlakaudella tuo sininen Mäenpää-hahmotelma voisi mennä. Kaikki siitä eteenpäin on teeskentelyä.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
No enpä tiedä tuoko se perinteitä kovinkaan suopeasti esiin, jos paita pöllitään Torontosta ja mätkäistään JYPin ikivanha logo päälle.
Niin kyse oli siis ulkonäöllisestä suuntaviivoista, ei sen ihmeempää, tuskin kukaan suoraa kopiota haluaa.

Mitä tulee logon estetiikkaan, niin omasta mielestäni ht-logo on kaikkien aikojen hirvein, mutta ei tuo nykyinen logo ole esteettisesti mitenkään onnistunut, monessa paikassa taidettu haukkua liigan rumimmaksi. Omaan silmään vanha logo on komea, mutta mielipide asioitahan nämä on.

@JypFabu itse mitä olen vanhimpia paitoja nähnyt, niin värimaailma oli tuo sinivalkea + oranssit tehosteet. Itse en ole noita harmaa/vihreitä nähnyt.

Itse lähtisin rakentamaan uusvanhaa sinivalkealla värimaailmalla, jossa tehosteena punaista ja kolmospaita voisi olla yhä punainen.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Toronto-mielleyhtymä tuli itsellekkin heti kun hahmotelma oli valmis. Sinänsä ei ihme että jonkun NHL-seuran tyyli osuu, niitä on kuitenkin aika paljon. Innoitus minulla oli siitä Kari Näpin villapusakka-paidasta, mikä on siinä jäähallin vitriinissä, ainakin ollut. Olikohan siinä että 50-luvulta. Sikäli menee aika juurille jos jääkiekkotoiminta on alkanut vuonna -47.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös