JyP, JyP HT, JYP... kolme nimeä, yksi seura? – keskustelua identiteetistä

  • 23 377
  • 164

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämän päivän (24.1.2006) Helsingin Sanomien urheilusivuilla oli mielenkiintoinen juttu liittyen Ottawa Senatorsiin. Pizza Pizza -ketju lupasi ennen kautta tarjota ilmaiset pitsat katsojille aina kun joukkue tekee vähintään viisi maalia kotiotteluissa. Sittemmin raja on noussut kuuteen, sillä Ottawa on ollut tällä kaudella NHL:n maaliahnein joukkue ja pitsaa on kulunut siis reilusti. Kun siis kotijoukkue on tehnyt viisi maalia, niin yleisö huutaa kannustukseksi "Pizza Pizza". So beautiful!

NHL:n meiningeistä kaikkea hyvää ei voi kopioida, mutta jotakin pientä kivaa Hippoksen kaukaloon olisi syytä saada. Olisiko se sitten se, että aina kun JYP tekee viisi maalia, niin Panda tarjoaa lakupussin hallista poistuttaessa?

Toisaalta olen välillä miettinyt sitä, että Hippokselle voitaisiin kehittää jotain heiteltävää joko kotijoukkueen kunniaksi tai herätykseksi. En tarkoita HIFK:n tapaista pakastebroileria, vaan pikemminkin jotain säädellympää. Esimerkiksi faniporukka voisi omistaa ison määrän jotain esineitä, joita hyvän hetken tullen voisi nakella hallitusti kentälle. Harmillista tässä visioinnissa on se, että JYPin tämänhetkinen logo eli hurrikaani ei aiheuta helppoja assosiaatioita. JYPin pehmologo voisi toki olla ratkaisu, mutta ei yhteyden tarvitse olla niin ihmeellinen, sillä esimerkiksi Detroitin mustekalat eivät sinänsä liity joukkueen logoon tai nimeen mitenkään.

Villein idea minkä olen tähän asti keksinyt on Sinuhe Wallinheimon nimestä tuleva Egyptiläis-assosiaatio. Egyptiläisistä jumalhahmoista tai esimerkiksi hirvittävästä määrästä muovisia pientorakoita tai koppakuoriaisia kentälle heitettynä voisi muodostaa Jyväskyläläisittäin omaperäisen katsomon ilmaisutavan.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Mosabacka kirjoitti:
Egyptiläisistä jumalhahmoista tai esimerkiksi hirvittävästä määrästä muovisia pientorakoita tai koppakuoriaisia kentälle heitettynä voisi muodostaa Jyväskyläläisittäin omaperäisen katsomon ilmaisutavan.

En tiedä tarkasti, mutta eikös tästä saa seura sakot? Ei sillä, uusia ideoita kaivataan aina.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Meillä Porissa löytyy valitettavasti niitä, jotka heittävät kaljapulloja. Ilman mitään assosiaatioita.
Kyllä musta henk.koht. toi muoviötököiden heittely on aika naurettava idea. Toki ymmärrän ajatuksesi, joka on hyvä.

ps. Mikä tää hurrikaaniläppä edes on? Musta se Jypin vanha logo ja "no smoking team"- systeemi oli noin sata (100) kertaa parempi.
 

jym

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä ideaa pitää modifioida siihen suuntaan, ettei kentälle heitellä mitään koska se on käsittääkseni ehdottomasti kiellettyä.
 

Mosabacka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
er_bai_wu kirjoitti:
En tiedä tarkasti, mutta eikös tästä saa seura sakot?

Tuo sakkouhka saattaisi kaataa hyvän idean, mutta korostan vielä, että kyse ei ollut mistään hallitsemattomasta heittelystä. Oma ajatukseni oli se, että virallisia heittelyesineitä (olivat ne sitten mitä tahansa, muoviötökät nyt oli vain minun nopea idea, ei siis välttämättä ollenkaan toteuttamiskelpoinen) voisi heittää vasta pelin päätyttyä. Viralliseksi esineet saataisiin myymällä niitä hallissa. Toinen vaihtoehto on antaa vain faniporukan hommata kannustusesineensä ja heittely tapahtuisi tällöinkin rajoitetusti.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että hyvä "heittämisesine" voi toimia paljon paremmin kuin esimerkiksi keväiset rantapallot. Mutta jos olen realisti, niin epäilen kyllä, että Hippoksella tullaan mitään "sallittua" ikinä heittämään. Sen sijaan sponsoreiden kanssa kannattaisi miettiä jotain Pizza-Pizza -firman kaltaista ideaa, joka hyödyttäisi sekä JYPiä että ko. firmaa.

Vielä MustilleKorteille: Et ole ainoa, joka ei ole ihan vielä viehtynyt JYPin nykyiseen hurrikaani-ilmeeseen ja siihen "nike"-logoon. Tosin ei se vanhakaan merkki nyt mikään ikoni ollut. Sitäpaitsi vanha kannustuslaulu on se oikea, eikä mikään punainen-musta-valkoinen.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Halusin avata ketjun aiheelle mikä silloin tällöin nousee esiin eli JYPin nimi; Mistä se tulee, mikä sen pitäisi olla vai pitäisikö sen olla joku muu? Nimeen liittyy kolme vuosilukua: 1923, 1977, 1999. Näinä vuosina nimi on siis vaihtunut erinäisistä syistä. Nykynimestä "JYP" puhutaan erisnimenä, eli se ei ole lyhenne mistään. Ristiriita tulee sikäli siinä että seuran väitetään jossain yhteyksissä olevan lähtöisin vuodesta 1923. Jos näin olisi, mielestäni nimen tulisi olla tässä tapauksessa edelleen JyP eli Jyväskylän Palloilijat. Tällöin myös nimi tarkottaisi jotain eikä tarvitsisi vääntää minä vuonna seura on noista kolmesta vaihtoehdosta perustettu. Nimen vaihdos takaisin alkuperäiseen ei ainakaan muuttaisi logoa mitenkään, ainoastaan joukkueen kirjoitusasua ja tällöin se myös tarkottaisi jotain. Sitä en tiedä olisiko nimen palauttaminen mahdollista tai onko edes mietitty.

Mitä mieltä sinä olet, tulisiko Keski-Suomen kiekkoylpeyden olla alkuperäinen JyP, legendaarinen JyP HT vai nykymuotoinen, oman identiteettinsä jo osin luonut JYP?
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JYP se on nyt ja saa ollakin. Tuntuu, että tämä on nyt vähän näitä "liikaa aikaa, pakko keksiä jotain" -juttuja. Se että JYP on JYP eikä JyP tai JyP HT, ei mielestäni vaikuta siihen miltä vuodelta seura on lähtöisin. Jos nimi olisi joku täysin eri niin ehkä sitten.
 

Hurraa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, FCV, Flames, Happee, JyP, Lohi
Oho, en aivan odottanut näin jyrkkää suhtautumista aiheeseen mikä aiheuttaa tasaisin väliajoin ajoin keskustelua ja mietityttänyt siis myös itseäni. Mutta olihan tuossa asiaakin eli se ettei pelkkä nimen muutos vaikuttaisi siihen milloin seura katsotaan perustetuksi. Hieman häiritsee se että jossain tiedoissa mainitaan että JYP on perustettu 1977. Tällöin siis jalkapallo ja jääkiekko jakautui kahdeksi eri seuraksi kuten moni tietää. Jos katsotaan että seura oli silti edelleen Jyväskylän Palloilijat mutta lajit vaan eri jaostoissa, en näe estettä miksei JYPin perustusvuodeksi voida katsoa vuotta 1923. Mielestäni kaikkein selkeintä olisi että nimi olisi jälleen virallisesti JyP ja tällöin yksioikoisesti seuran perustamisvuosi siis 1923. Selkeä linja tälle asialle olisi seuraidentiteetin kannalta järkevää.
 

Vili Huli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylän Palloilijat
Kiitos, paras keskustelunavaus aikoihin. Puhuit tosin pelkästä nimestä mutta laajennan tämän koskemaan kokonaisuutta, sillä henkilökohtaisesti inhoan Hurrikaani-imagoa vaikka olenkin kasvanut sen aikakaudella. Hurrikaani kun ei kuvaa millään tapaa kaupunkimme katuja tai ylistä ympäristöämme, vaan on paikallisuuden vahvistamisen sijaan just sitä vaivaannuttavaa villitystä jossa kaiken pitää olla niin Amerikkaa että. Monesti kuulee kuinka JYPillä on vahva, oma identiteettinsä ja tietyiltä osin onkin, mutta kuten @Hurraa viittasitkin, tuntuu et pinnan alla kytee kriisi sen suhteen mitä me ollaan. Sinällään pieni, mutta sitäkin surullisempi esimerkki löytyy masentavasta muistikuvastani: joskus Jatkoajan jotain otteluketjua lukiessani sain huomata JYP-kirjoittajan ottaneen loukkauksena kirjoitusasun, jossa keskimmäisin kirjain oli väärin. Siis seuran alkuperäisen kirjoitusasun...

Ja tietysti toinen löytyy itsestäni. Mulla ei ole mitään mielenkiintoa osallistua koskaan yhteenkään Hurrikaani-tsänttiin ja tunnen turhautunutta halua haudata kasvot kämmeniin kuullessani jonkun jauhavan "hurrikaani sitä, hurrikaani tätä". En koe sen edustavan mua, ja se on aika paljon sanottu koska tää seura on yleisesti ottaen hyvin iso osa omaa identiteettiäni. Siksi haaveilen juurille paluusta; siitä että kirjoitusasu palaa entiselleen, logo palaa entiselleen ja mieluiten myös värit palaavat entiselleen. Tossa muutaman vuoden päästä kun on satavuotisjuhlat, olisi täydellinen tilaisuus oikaista vanhat virheet. En kuitenkaan käske muita olemaan samaa mieltä, ja vaikka mulla olisikin joskus asema tehdä muutos ihan itse, haluaisin silti kuunnella koko seurayhteisöä. Toivon vain tän ajatuksen valtaavan koko ajan entistä enemmän alaa.
 

Hexa

Jäsen
Nyt on tietysti niin tottunut JYPin nykyiseen logoon, että sitä ei haluaisi lähteä muuttamaan mistään hinnasta. Mutta jos lähdettäisiin ihan puhtaalta pöydältä nyt, niin itselleni olisi mieluisin se ihan alkuperäinen JyPin 1923 logo ja siihen vain pallon tilalle kiekko. Ja sininen pelipaita (retro) olisi makea edelleen.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
En koe sen edustavan mua, ja se on aika paljon sanottu koska tää seura on yleisesti ottaen hyvin iso osa omaa identiteettiäni.

Hieno kirjoitus kertakaikkiaan! Meikäläisellä on myös ollut nikottelemista vuosien varrella käänteen jos toisenkin vuoksi, nimissäkin. Oma historiani lienee tänne kirjoittavien mielestä sitä Jurassic osastoa, Kun ensi askeleet JYPissä (kai se on noin kirjattava, ettei kukaan loukkaannu) oli nisulan montussa, ensin katsellen Näppejä, Arvajia, korkki Korhosta ym. ja sitten aloittelevana pelaajana. Mulle se JYP lätkän kehto ja kotikenttä oli monttu, sitten kun tuli viimein tekojää ja piti siirtyä hippokselle, siinä oli joku pervessi vastenmielisyys, koska se oli aina ollut kilpailijan Jpk:n kotikenttä, mutta olihan se edistystä, tekojää.

Nimissä nuo kaikenmoiset sekoilut, JypHT ym. tuntui lähinnä säälittäviltä vedätyksiltä, koska tosiaan, se alkuperäinen logo ja alkuperäinen nimi on se, jolle oma sydän sykkii kaikkien nimi ja väri kiemuroiden takaa. Juuri siksi nykyään siihen suhtautuu aika stoalaisesti, mitä bisnes keksii, siellä pohjalla kun on se ydin, mistä asiat kumpuaa. Moni kun tuntuu ajattelevan että tuo sinivalkoinen asu olisi jotenkin se alkuperäinen, niin siinäkin on aika vaihdellut moneen suuntaan, minun ja montun aikaan se oli sininen pääväri ja keltainen, joka tietty itselle on se ainut oikea, mutta jos en ihan väärin muista, 40 -50 lukujen kuosi oli joko musta punainen tai musta keltainen, musta kuitenkin pääväri. Niinpä myönnettävähän se on aika ja värit ja nimet muuttuu, jokaisella kuitenkin se kiinnekohta historiaan on jossain kohtaa, eikä siitä väännettävää ole.

Noista nimistä puheen ollen, kuinka kaipaankaan aitoa puna - asuista Lohea kiekkokartalle, vaikka pääasiassa minun lapsuudessa pesisjoukkue olikin, ensimmäinen seura missä muuten koskaan pelasin virallisen ottelun, muistaakseni huonosti siparina, eikä minusta pesäpalloilijaan sitten tullutkaan. Mun peliaikanani se paikallinen haastaja ja kiistakumppani oli tosiaan Jpk, vai kirjoitettiinko lie Jypk, siitä on kauan, ei voi muistaa. Lohi oli kuitenkin sitten legendaarinen kiekkojoukkue, jossa muistan esim Kemiläisen Juuson 80 - luvulla vetelevän omalla levelillään niin, että jokaiseen maaliin sille olis pitänyt merkkauttaa 1+1, koska itse se ne paikat rakensi ja päätti. Kuulin muuten aikoinaan hauskan tarinan jostain 70 - luvun lätkän mm - kisoista, jossa paikalla ollut tuttavani naureskeli, että cccp - cssr matsin toisessa erässä oli kuulemma ollut pieni hiljainen hetki hallissa, joka katkesi hieman humaltuneeseen HYVÄ LOHI huutoon, mahtoi kv - kiekkoväki miettiä, että mitähän tuokin tarkoitti.

Mutta summa summarum, ihan kiintoisaa on kannattajana pohtia mikä se nimi sydämessä on, vaikka aika vie asioita suuntaan jos toiseenkin ja liiketaloudelliset realiteetit, silti kaikilla se joku alkuperäinen historianjatkumon kohta on läheisin, missä sisään on astunut.
 

Haamu

Jäsen
Itse pelkästään lähinnä Jykylän futis- ja koristaustaa omaavana, Halssilan Nousun kasvattina ja viimeiset ~ 20 vuotta Jyväskylän ulkopuolella asuneena, mutta aktiisena urheiluseuratoimija sanoisin, että on suht' yksi paskan maku on onko seuran nimi JyP, JypHT tai JYP, kunhan seuralla on identiteetti ja toiminta on pitkäjänteistä. Niin kuin tällä hetkellä on. Toki sanottakoon, että nykyistä hurrikaanihimmeliä on vaikea liittää Jyväskylään tai keskisuomalaisuuteen mitenkään.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin seura on perustettu 1923, mutta eikös jääkiekko tullut mukaa joskus 40-luvulla?

Itse pidän nykyisistä väreistä, niihin kasvanut ja väreillä on perusteet. Jos niihin kajotaan niin itse kyllä hermostun. Perinteinen logo olisi tietysti hauska, mutta tosiaan kun tässä on useampi vuosi viritelty hurrikaania seuraan niin kannattaako sitä mennä enään sörkkimään.

Mielestäni JYPiltä identiteetti löytyy, samat arvot olleet niin kauan kuin itse olen seurannut. Eikä sekään ihan tuulesta temmattua voi olla kun lähes aina kun JYPistä puhutaan esim. Ruudussa, tuodaan esiin JYPin oma vahva identiteetti.

Nämä ovat vain omia mielipiteitäni, mutta omassa päässäni tämä on vähän niinkuin lähtisi korjaamaan jotain mikä ei ole rikki. Keskustelua tietysti on hyvä olla.

Edit. Minä taas en mitää kriisiä näe pinnan alla taikka päällä, päinvastoinja erittäin paljon. Se että joku vaatii että seuran nimi kirjotetaan oikein, ei viesti minusta yhtään mistään. Ymmärrän, että nämä aikaisemmat värit ovat sitä historiaa ja perinnettä, mutta millä tavalla ne kuvastaa yhtään jyväskyläläisyyttä tai muutakaan? Minusta on hyvä uudistuakin välillä, kunnioittaa perinteitä mutta ei jämähtää niihin.

Ja tosiaan, vain omia mielipiteitä.
 
Viimeksi muokattu:

Vami Satanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, K-Espoo, Liverpool, Baltimore Ravens
Nyt oli hyvä avaus, kiitokset @Hurraa tästä! Itselleni tuo JyP HT tuo lähinnä mieleen tuo saatanan "No Smoking Team" -lisän, johon heti perään yhdistyy mielikuva Nuuskaa sylkevästä Jari Munckista :D :D

Hurrikaania kovasti vastustellaan, mutta eipä noita konkreettisia mielleyhtymiä brändiin nyt nii runsaasti ole, että tarvis siitä mesoa, ellei herroilla olis jotain muuta tarjolla(?)

Mulle Hurrikaani on ok, mutta tuo "Urho Myrsky" on kun jostain LIdlin mainoksesta, ei jatkoon!

-Vami S.-
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
JyP se mielestäni pitäisi olla, mutta nyt on tuo JYP. Eikä siinä mitään, olkoon nimi kirjoitettu miten tahansa, niin samaksi seuraksi tuo pakko on käsittää eli 1923 on perustamisvuosi.
 
Viimeksi muokattu:

Hexa

Jäsen
JyP se mielestäni pitäisi olla, mutta nyt on tuo JYP. Eikä siinä mitään, olkoon nimi kirjoitettu miten tahansa, niin samaksi seuraksi tuo pakko on käsittää eli 1923 on perustamisvuosi.
Vaikkakin JYPin tapauksessa tuo 1923 on hiukan keinotekoinen ja kaukaa haettu yhteys, toisin kuin HIFKin 1897 mikä on originelli perustamisvuosi ilman seuran nimenvaihdoksia. Tuota 1923 lukua haluttiin lähteä korostamaan fanituotteissa Tynin kaudella osana markkinointibrändiä tyyliin HIFK.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Vaikkakin JYPin tapauksessa tuo 1923 on hiukan keinotekoinen ja kaukaa haettu yhteys, toisin kuin HIFKin 1897 mikä on originelli perustamisvuosi ilman seuran nimenvaihdoksia. Tuota 1923 lukua haluttiin lähteä korostamaan fanituotteissa Tynin kaudella osana markkinointibrändiä tyyliin HIFK.
No eipä oikeastaan, kyllähän HIFK hockey'kin on eriporukkaa kuin alunperin jos aletaan saivartelemaan. Ymmärtäisin tämän jos nimi olisi oikeasti radikaalisti muuttunut, mutta mielestäni JyP, JyP HT, JYP ei sitä radikaalia ole, vaikka nykyinen ei lyhenne olekaan. Mielestäni nimeksi pitäisi palauttaa tuo alkuperäinen, eli JyP ja ottaa originaali logo käyttöön, joskin värjättynä nykyvärein sillä punamustavalkea JYP brändi on jo iskoistunut hyvin. Tosin tätä ei tarvitse radikaalisti tehdä vaan tuoda vaikka tuo ensin olkapäissä ja mahdollisesti kolmospaidan päälogona.

Mielestäni kuitenkin ollaan samaa seuraa kuin alunperin, vaikka aluksi kiekkoa mukana ei ollut ja kyseessä oli yleisseura, sittemmin organisaatio on muuttunut ja nimeä fiksattu, mutta siltikään en mitää radikaalia tuossa näe.

1923 on seura mielestäni perustettu ja nyky JYP on suora jatke tuosta. Eriasia ja hyvä esimerkki on mielestäni vaikka JJK, käytännössä ihan sama perustilanne, mutta olikohan nyt vuonna 1992 muuttui JyP-77'stä JJK'si ja juuret/identiteetti uudistettiin täysin. Seura ei halua liittää itseään JyPiin/JYPiin ja täten kyseessä on täysin eri seura vaikka lähtötilanne nyky JYPin kanssa sama.

Näin muuten Akua (Vallenius) tuossa joku aika sitten ja historiaan ja sen esiin tuomiseen JYP aikoo panostaa nykyistä paremmin, mutta vanhaan halliin ei mitään erikoista pysty/kannata tehdä.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Eikös JYPillä ollut jonkin aikaa 90-luvulla käytössään myös neljäs nimi eli JYP HT? Siinä JyP HT:n ja JYPin välissä.
 

Hexa

Jäsen
Mielestäni kuitenkin ollaan samaa seuraa kuin alunperin, vaikka aluksi kiekkoa mukana ei ollut ja kyseessä oli yleisseura, sittemmin organisaatio on muuttunut ja nimeä fiksattu, mutta siltikään en mitää radikaalia tuossa näe.

1923 on seura mielestäni perustettu ja nyky JYP on suora jatke tuosta.
En itsekään loppupeleissä mitään radikaalia näe tuossa ja se kelpaa vallan hyvin ja on vain looginen jatkumo seuran toiminnassa. JYPin juuret ulottuvat kyllä aina sinne 1923 asti ja pieni nimenmuutos on lähinnä kosmetiikkaa, mutta sitä 1923 ei muistaakseni aiemmin korostettu niin näkyvästi kuin vasta nyt muutaman vuoden. Vaikkakin se 1923 vanhassa logossa hienosti onkin.

Alkuperäinen JyP nimi olisi myös omalla tavallaan upea, mutta JYPiin on jo niin tottunut ja ehkä se kokonaan isoilla kirjaimilla kirjoitettuna on kansainvälisestikin selkeämpi.
 
Viimeksi muokattu:

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
.
Alkuperäinen JyP nimi olisi myös omalla tavallaan upea, mutta JYPiin on jo niin tottunut ja ehkä se kokonaan isoilla kirjaimilla kirjoitettuna on kansainvälisestikin selkeämpi.
Mielestäni monelle kosmetiikkaa onko se JYP vai JyP (ainakin, ei JYP kannattajalle) itse olen jälkimmäisen kannalla ja mitä tulee selkeyteen taitaisi tuo alkuperäinen JyP nimenomaan olla se selkeämpi, nyt porukka järjestään ihmettelee koti- kuin ulkomailla tuota isolla kirjoitettua JYPiä.

Mutta muuten ollaan abaut samoilla linjoilla.
 

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
JyP tuo mulle mieleen 70 - luvun ulkokaukalojoukkueen, joka tärisevin polvin kävi Vaasassa ihmettelemässä hallin kirkkaita valoja ja liukasta jäätä. Ja pelin jälkeen ihmettelivät taululla olevia kaksinumeroisia. Muistaakseni yksi peli päättyi aikoinaan 22-1, mutta saatan muistaa pahasti väärin.

No, tämä homma kääntyi 70 -luvun lopulla ja Jyväskylän hallin myötä. Nyt niitä kiekkoja latoi reppuun JyP.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
joka tärisevin polvin kävi Vaasassa ihmettelemässä hallin kirkkaita valoja ja liukasta jäätä.

Panen vielä paremmaksi: 60 - lopulla pelattiin Tampereella ilvestä vastaan ja voit kuvitella valojen kirkkautta ja jään liukkautta, kun taisi Arvajan Pentti, silloinen valkkukin olla elämänsä ensi kertaa hallissa, pelaajille kaikille se oli mykistävää, tekojääkin oli vielä siihen aikaan kaukainen unelma Jyväskylässä. Eikä tarvinnut tuomarin laittaa erän puolivälissä peliä poikki ja molempia joukkueita kolaamaan lunta pois kentältä, siihen aikaan tuo kuului ihan ottelutapahtumaan meillä junnuilla. Voitettiin vielä 4 -2, mutta tunnustan, että niin oli rotsi auki vastustajalla, ettei pomppa päällä pysynyt, kyllä ne sitten toisessa meitä koulutti, ne numerot valikoiva muisti on vienyt armaaseen unohdukseen.

Semmoinen korjaus täytyy laittaa aiempaan hatarapäisen dementikon horinaan, että piti laittaman nimi korppu Korhonen, ei korkki. Monet sen varmaan äkkäsivät huuhaaksi, vaikkei sormen heristystä tullutkaan palstalaisilta. Korppu piti meillä edistyksellistä koulua treeneissä mailahäirinnästä huolimatta etenemiseen siten, että meidän piti hyppiä kiekon kanssa luistelussa 20 - 30 sentin korkeudelle asetettujen mailojen yli, hukkaamatta kiekkoa tai kaatumatta liike jatkuen, vallankumouksellista oli silloin se.

Minun muistoissani ei sport ollut muuta vastusta kummempi, mutta Mäntän Kiepon (muistankohan silloisen nimen oikein), kanssa oltiin jostain syystä aina nesteessä.
 

Vili Huli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylän Palloilijat
Hieno kirjoitus kertakaikkiaan!
Kuin myös! Aina kiinnostavaa lukea vanhojen muistelua ja muutenkin fiksuja ajatuksia.

Itse pidän nykyisistä väreistä, niihin kasvanut ja väreillä on perusteet. Jos niihin kajotaan niin itse kyllä hermostun. Perinteinen logo olisi tietysti hauska, mutta tosiaan kun tässä on useampi vuosi viritelty hurrikaania seuraan niin kannattaako sitä mennä enään sörkkimään.

Mielestäni JYPiltä identiteetti löytyy, samat arvot olleet niin kauan kuin itse olen seurannut. Eikä sekään ihan tuulesta temmattua voi olla kun lähes aina kun JYPistä puhutaan esim. Ruudussa, tuodaan esiin JYPin oma vahva identiteetti.

Nämä ovat vain omia mielipiteitäni, mutta omassa päässäni tämä on vähän niinkuin lähtisi korjaamaan jotain mikä ei ole rikki. Keskustelua tietysti on hyvä olla.

Edit. Minä taas en mitää kriisiä näe pinnan alla taikka päällä, päinvastoinja erittäin paljon. Se että joku vaatii että seuran nimi kirjotetaan oikein, ei viesti minusta yhtään mistään. Ymmärrän, että nämä aikaisemmat värit ovat sitä historiaa ja perinnettä, mutta millä tavalla ne kuvastaa yhtään jyväskyläläisyyttä tai muutakaan? Minusta on hyvä uudistuakin välillä, kunnioittaa perinteitä mutta ei jämähtää niihin.
Värien kirjoittaminen olisi ollut syytä jättää välistä kokonaan, koska ei mulla niitä vastaan mitään varsinaisesti ole toisin kuin kirjoitusasua ja hurrikaanihorinaa. Kuten kerroit, väreille löytyy hienot perusteet – onhan JYP ennen kaikkea keskisuomalainen seura. Yhdistelmä nykyvärejä, perinteistä nimeä ja vaakunaa (joskin sen joidenkin väläyttämän modernisoinnin uusiin väreihin tai pallosta kiekkoon mieluiten unohtaisin) kuulostaa helvetin hyvältä.

Mä näen edelleen sisimmässä kytevän identiteettikriisin ja pelon olla sitä mitä seura syntyjään. Tarjosin ton esimerkiksi, koska miksi kukaan pahoittaisi mieltään mainitusta, ellei nää nimisekoilut ja vastaavat olisi arka paikka jopa ilmeisesti tätä nykyistä kirjoitusasua kannattavalle? Kannattaa ylipäätään katsoa isompaa kuvaa: eihän siitä edellisestä logomuutoksesta ole kuin reilut kymmenen vuotta, joten miksei seuraava voisi olla jo kulman takana sitten kun jonkun mielestä pitää taas uudistaa uudistamisen vuoksi? Kuka tietää vaikka hurrikaani aletaan kokea ongelmalliseksi luonnonilmiöllisen ikävyytensä takia ja Urho Myrskylle tarjotaan entistä suurempia saappaita, tällä kertaa suoraan seuran pelipaidasta...

Siksi tulevaisuudessa on tehtävänä vain yksi ainoa ja oikea päätös. Paluu alkuperäiseen ei olisi sen korjaamista mikä ei ole rikki, vaan rohkea ja omanarvontuntoinen tunnustus sen suhteen että täällä ollaan korjailtu sitä mikä ei ollut rikki. Nykyään asiaa ei tule enää ajatelleeksi, mutta eihän me ainut seura oltu joka muovitti (teimme sitä toki jo aikaisemminkin...) itseään yrittäessään ysärillä vähän liikaa. HIFK, HPK ja Lukko sekoilivat myös, mutta ovat jo uskaltaneet korjata vanhat virheensä; enää ei kuule puhuttavan peto-, ritari-, tai kettupaidoista. Miksi me jatkaisimme tätä halpaa, paikallisuuden päälle paskovaa hurrikaanilarppia?

Eteenpäin on silloin tällöin välttämätön ottaa askelia vaikka ne toisinaan kipeiltä tuntuvatkin, mutta uudistuminen vain uudistumisen vuoksi ei ole tavoiteltava tila. Edeltävästä erinomainen esimerkki on @JypFabu'n esiin nostama uusi kotikenttä. Olen aivan liian junnu (oletettavasti suunnilleen samanikäinen kuin sinäkin, @k0l1kk0) jotta olisin voinut olla kuvioissa Nisulasta Hippokselle siirtymisen aikoihin, mutta toi tunne tuntuu silti tutulta. Mielessä meinaan tullut kelailtua jo tulevia hyvästejä vanhalle Hippokselle ja ajatus siitä on saanut hyvin haikeaksi kun matseissa käynyt niin kauan kuin muisti yltää lapsuuteen. Sille muutokselle on kuitenkin olemassa perusteet, noille typeryydessä tehdyille nimi- ja logovaihdoksille ei ollut.

Kerroin ekassa viestissäni tähän ketjuun toivovani juuria suuresti kunnioittavan ajatusmaailman valtaavan vuosi vuodelta laajempaa alaa, jonka johdosta paluu alkuperäiseen nähtäisiin satavuotisjuhlakautena mut nääh. Mä en aio jättää sitä vain toivon varaan, mä aion tehdä tulevina vuosina työtä sen eteen.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Kerroin ekassa viestissäni tähän ketjuun toivovani juuria suuresti kunnioittavan ajatusmaailman valtaavan vuosi vuodelta laajempaa alaa, jonka johdosta paluu alkuperäiseen nähtäisiin satavuotisjuhlakautena mut nääh. Mä en aio jättää sitä vain toivon varaan, mä aion tehdä tulevina vuosina työtä sen eteen.
Kannatan, joskin vain logon osalta. Mielestäni nykyinen värimaailma toimii paremmin kuin alkuperäinen. Apua jos tarvitset niin voin yrittää auttaa parhaani mukaan. Laita vaikka yvtä, jos sulla on jo jotain suunnitelman tynkää.
 
Viimeksi muokattu:

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loistava avaus. Seura- ja lajikulttuuria on vaikea luoda jos ei tunneta historiaa ja kunnioiteta perinteitä. Itselle on oikeastaan sama onko nimi JYP, JyP vai kenties JyP HT. Logon vaihtaisin vanhaan "nahkapaikkaan" mutta ehkä pitäisin seuran ja logon värityksen nykyisellään. Hurrikaani on omasta mielestä ollut alusta asti hieman muovinen ja tekaistu eikä oikeastaan liity JKL:n tai Keski-Suomeen mitenkään, vaikkei se itseäni suuresti haittaa. Itse näkisin myös että perustamisvuotena voidaan pitää 1923.

Itselle tulee parhaat fiilikset kun saa jossain vainun ylikuumaan patteriin sulaneen erkan ja kumimaton hajusta. Klassinen tuoksu Hippoksen tekojään pesiskopista, jossa 80 / 90-luvulla saanut muutaman kerran pyörähtää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös