Halla-ahon yleisönosastokirjoitus koskien Valko-Venäjää ja sinne myönnettyjä jääkiekon MM-kisoja julkaistiin eilen Helsingin Sanomissa.
Halla-aho aivan perustellusti vertaa Kiinalle myönnettyjä olympialaisia tällä hetkellä käytävään keskusteluun jääkiekon mm-kisojen järjestämisoikeuden perumisesta Valko-Venäjällä. Sortohallinnosta ja ihmisoikeusrikkomuksista huolimatta olympialaiset Kiinassa järjestettiin, mutta hyvinkin saattaa olla, että jääkiekon mm-kisoja ei Valko-Venäjällä järjestetä. Olkoonkin, että myöntävä taho on täysin eri, on tässä ristiriita - siitä olen Halla-ahon kanssa samaa mieltä.
Loppukaneettiin asti olin jo valmis myöntämään olevani kerrankin samaa mieltä Halla-ahon kanssa, mutta sitten päästiinkin taas halla-ahomaisiin naurettavuuksiin. Halla-aho kirjoitti nimittäin näin:
"Euroopan ja kolmannen maailman totalitaarisia järjestelmiä arvioidaan selkeästi eri mittareilla. Taustalla saattaa olla jonkinlainen "aateluus velvoittaa" -asenne: kiinalaisilta, jotka eivät ole valkoisia, ei voida vaatia sitä, mitä vaaditaan valkovenäläisiltä, jotka ovat valkoisia. Toinen selitys voi olla se, että kiinalaisilla totalitarismin uhreilla, jotka eivät ole valkoisia, ei ole yhtä paljon väliä kuin valkovenäläisillä totalitarismin uhreilla, jotka ovat valkoisia. Kummassakin tapauksessa kaksinaismoralistinen suhtautuminen sortoon on olemukseltaan puhtaan rasistista."
Tietenkin on tyypillistä Halla-aholle vetää rodullistaminen ja rotukeskustelu mukaan lähes mihin tahansa asiaan, mutta en nyt olisi uskonut, että tähän asiaan saa millään tuota aspektia mukaan. Edes Halla-aho.
Nyt menee nimittäin mutkat jo Halla-ahonkin mittapuulla törkeästi suoraksi.
Itse olen toki sitä mieltä, että olympilaisten tai vaikka jalkapallon mm-kisojen kaltaisia tapahtumia ei pitäisi myöntää Kiinan kaltaiselle, räikeästi ihmisoikeuksia polkevalle maalle sen kummemmin, kuin kiekon mm-kisoja Valko-Venäjälle (myöskin ihmisoikeuksia polkeva diktatuuri). On kuitenkin raadollinen tosiasia, että olympiakomitea ja lajiliitot haluavat talouden nimissä nuolla Kiinan persettä, mutta Valko-Venäjän kohdalla on paljon helpompi vetää hommat jäihin ihmisoikeuksien ja demokratiavajeen nimissä.
Rodulla tässä nyt ei ole kuitenkaan
paskankan vertaa tekemistä.
Yleisönosastokirjoitus näyttää löytyvän kokonaisuudessaan
Halla-ahon blogista, Scriptasta.