Juniorivalmentajat

  • 240 601
  • 907

Since 1953

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers, Jokerit vol. 2023
Valmentajien valitseminen on urheilujohtajan yksi tärkeimmistä ellei tärkein tehtävä. Rekry on työlästä ja sen takia se pitääkin jättää henkilöille joka sitä tehtävää varten on palkattu.
Eipä ole ikinä tullut vastaan valmentajaa joka pitäisi vanhempia vihollisena, mutta ymmärrän kyllä jos joskus valmentajia / seuratoimijoita turhauttaa kuten tässäkin ketjussa nostettiin esille Janne Ojasen turhautuminen vanhempien ainaiseen kitinään. Ennemminkin voisi sanoa että vanhempien ei pidä nähdä valmentajia vihollisena vaan he tekevät lapsien ja nuorten eteen arvokasta työtä.
Ennemminkin niin, että tekevät arvokasta työtä heille jostakin syystä mieluisten pelaajien (vanhempien) sekä oman valmentajan uransa eteen. CV:ssä näyttää paremmalta muutama "huipulle" saatettu ja juniorisarjan voittanut joukkue, kuin joukkueellinen oikeudenmukaisesti eteenpäin vietyjä pelaajia ja sen myötä ison pelaajamäärän varmistaminen.
 

läpy

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Urheilutoimenjohtajan, toiminnanjohtajan, tj:n, valmentajien yms. työtä selittää ymmärrettävästi oma etu. Oman edun ajaminen näyttäytyy eri tavoin eri seuroissa. Valitettavasti oma etu ei ole aina sama asia kuin esimerkiksi seuran sääntöihin kirjatut päämäärät ja arvot. Sellaistahan se elämä on, silloinkin kun kyse on lapsista, minkä takia valtaa pitää jakaa ja toiminnan olla avointa.
 

kilpakiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nmj
Ennemminkin niin, että tekevät arvokasta työtä heille jostakin syystä mieluisten pelaajien (vanhempien) sekä oman valmentajan uransa eteen. CV:ssä näyttää paremmalta muutama "huipulle" saatettu ja juniorisarjan voittanut joukkue, kuin joukkueellinen oikeudenmukaisesti eteenpäin vietyjä pelaajia ja sen myötä ison pelaajamäärän varmistaminen.
Kehotan since ottamaan asiasi reilusti esille omassa seurassasi. Tietenkin kannattaa lähteä keskustelemaan rakentavasti omasta lapsesta eikä tyyliin v..tu mikä idiotti valmentaja sinä olet kun tuo naapurin Sepi saa pelata paremmassa kentässä kuin minun poikani. Näitä keskustelun avauksia valmentajat ovat kuulleet jo tarpeeksi. Jos puhe ei valmentajan kanssa tuo sinulle riittävää vastausta niin ota yhteys seuran johtoon tai voit vaikka kirjelmöidä seuran hallitukselle, mutta ensin kannattaa aina aloittaa rakentava keskustelu valmentajan kanssa.
Sinällään ihmettelen tuota sinun näkemystäsi että valmentajat valmentavat niitä joilla on mieluisat vanhemmat??? Ei se valmentaja siellä jäällä mieti kuka kenenkin poika on. Ja kuten jo aikaisemmin sanoin niin en edes tuntenut pelaajien vanhempia kun viimeksi valmensin ja niin se hyvin monesti on vanhemmissa ikäluokissa.

Läpyn mielestä kaikki muu tuntuu olevan paskaa paitsi kusi, mutta voihan sitä toki ajatella noinkin että kaikki maailman ihmiset ajattelevat vaan omaa etuaan ja ymmärrettäväähän se on... No minulla on sitten sattunut erittäin hyvä tuuri ilmeisesti kun niissä seuroissa missä minä olen toiminut on sattunut hyvä johto joka ajaa seuran etua ja huippupelaajiakin on näistä seuroista tullut aika paljon ja myös seurat ovat menestyneet hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Jos jossain seurassa toiminta on oikeasti tuollaista kuin since ja läpy kertovat, niin silloin jäsenistön pitää toimia. Parivaljakon esiin nostamat esimerkit ovat todella vakavia, eikä toiminta saa olla tuollaista missään seurassa. Hyvä esimerkki, miten jäsenistö voi toimia löytyy Joensuusta kuuden vuoden takaa. Muistan tapauksen hyvin koska oma jälkikasvu pelasi vielä tuolloin kiekkoa. Jäsenistö ja joensuulaiset kiekkoihmiset olivat olleet jo jonkin aikaa tyytymättömiä seuran toimintaan. Hommia tehtiin seurassa vähän sinnepäin asenteella johtoa myöden. Paras paikka vaikuttaa ovat seuran kevät- ja syyskokoukset ja jäsenistö otti kantaa seuran tilanteeseen juuri syyskokouksen kautta. Toki onhan mahdollista pyytää myös ylimääräistä kokousta. Homma meni tuolloin välillä aika likaiseksi, kun silloiset toimijat luonnollisestikin puolustivat asemaansa ja paikallinen mediakin huomioi asian. Mutta värikkäiden vaiheiden jälkeen palaset loksahtivat viimein jäsenistön näkökulmasta paikallaan. Puheenjohtaja sai väistyä ja toiminnanjohtaja sekä valmennuspäällikkö lähtivät myös. Tuuletus teki hyvää ja nykyisin näin junnukiekkoa seuraavan katsojankin näkökulmasta toiminnan taso on ollut tuuletuksen jälkeen ihan eri tasolla, niin urheilullisesti kuin taloudellisestikin.

Toki eihän koskaan siihen päästä seuroissa, että kaikki olisivat tyytyväisiä. "Putkella" ja näillä palstoilla puretaan usein juuri tätä tyytymättömyyttä ja monesti pelkästään kuulopuheiden ja huhujen perusteella. Kuulopuheet ja huhut syntyvät yleensä juuri näiden muutamien vanhempien toimesta, jotka eivät ole tyytyväisiä oman jälkikasvun peliaikaan tai muuhun vastaavaan ja puheet sitten paisuvat ja osin muuttuvatkin matkan varrella. Totuus on usein ihan muuta. Minun neuvo on, jos joku on tyytymätön johonkin seuran toiminnassa, niin rohkeasti vaan seuran toimistolle puhumaan asiasta. Lisäksi, jos on hyviä ideoita toiminnan kehittämiseen, niin niistä kannattaa käydä kertomassa. Itsekin käyn vielä nykyisinkin aina välillä juttelemassa toimistolla sekä hallilla joukkueiden toimihenkilöiden, pelaajien ja heidän vanhempienkin kanssa siitä missä mennään. Kannattaa keskustella avoimesti kaikkien kanssa, eikä muodostaa käsitystä seuran toiminnasta pelkästään "putkella" murjottavan "asiantuntijaryhmän" juttujen perusteella. Ja jos jonkin seuran toiminta on oikeasti mätää, niin sitten jäsenistö vaan vaatimaan muutosta seuran kevät- ja syyskokouksiin.
 

Since 1953

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers, Jokerit vol. 2023
Jos jossain seurassa toiminta on oikeasti tuollaista kuin since ja läpy kertovat, niin silloin jäsenistön pitää toimia. Parivaljakon esiin nostamat esimerkit ovat todella vakavia, eikä toiminta saa olla tuollaista missään seurassa. Hyvä esimerkki, miten jäsenistö voi toimia löytyy Joensuusta kuuden vuoden takaa. Muistan tapauksen hyvin koska oma jälkikasvu pelasi vielä tuolloin kiekkoa. Jäsenistö ja joensuulaiset kiekkoihmiset olivat olleet jo jonkin aikaa tyytymättömiä seuran toimintaan. Hommia tehtiin seurassa vähän sinnepäin asenteella johtoa myöden. Paras paikka vaikuttaa ovat seuran kevät- ja syyskokoukset ja jäsenistö otti kantaa seuran tilanteeseen juuri syyskokouksen kautta. Toki onhan mahdollista pyytää myös ylimääräistä kokousta. Homma meni tuolloin välillä aika likaiseksi, kun silloiset toimijat luonnollisestikin puolustivat asemaansa ja paikallinen mediakin huomioi asian. Mutta värikkäiden vaiheiden jälkeen palaset loksahtivat viimein jäsenistön näkökulmasta paikallaan. Puheenjohtaja sai väistyä ja toiminnanjohtaja sekä valmennuspäällikkö lähtivät myös. Tuuletus teki hyvää ja nykyisin näin junnukiekkoa seuraavan katsojankin näkökulmasta toiminnan taso on ollut tuuletuksen jälkeen ihan eri tasolla, niin urheilullisesti kuin taloudellisestikin.

Toki eihän koskaan siihen päästä seuroissa, että kaikki olisivat tyytyväisiä. "Putkella" ja näillä palstoilla puretaan usein juuri tätä tyytymättömyyttä ja monesti pelkästään kuulopuheiden ja huhujen perusteella. Kuulopuheet ja huhut syntyvät yleensä juuri näiden muutamien vanhempien toimesta, jotka eivät ole tyytyväisiä oman jälkikasvun peliaikaan tai muuhun vastaavaan ja puheet sitten paisuvat ja osin muuttuvatkin matkan varrella. Totuus on usein ihan muuta. Minun neuvo on, jos joku on tyytymätön johonkin seuran toiminnassa, niin rohkeasti vaan seuran toimistolle puhumaan asiasta. Lisäksi, jos on hyviä ideoita toiminnan kehittämiseen, niin niistä kannattaa käydä kertomassa. Itsekin käyn vielä nykyisinkin aina välillä juttelemassa toimistolla sekä hallilla joukkueiden toimihenkilöiden, pelaajien ja heidän vanhempienkin kanssa siitä missä mennään. Kannattaa keskustella avoimesti kaikkien kanssa, eikä muodostaa käsitystä seuran toiminnasta pelkästään "putkella" murjottavan "asiantuntijaryhmän" juttujen perusteella. Ja jos jonkin seuran toiminta on oikeasti mätää, niin sitten jäsenistö vaan vaatimaan muutosta seuran kevät- ja syyskokouksiin.
Joissakin seuroissa osa valmentajista, toimiston väestä ja hallinnosta muodostaa niin epäterveen, toinen toisiaan suojelevan klikin, että epäkohtien esille tuominen on helppoa tyrehdyttää ja salata.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Joissakin seuroissa osa valmentajista, toimiston väestä ja hallinnosta muodostaa niin epäterveen, toinen toisiaan suojelevan klikin, että epäkohtien esille tuominen on helppoa tyrehdyttää ja salata.
Edelleen sanon samaa, jos tilanne on jossain seurassa oikeasti noin paha, eikä vain "putkella" olevan "asiantuntijaryhmän" mielestä, niin jäsenistö osallistuu aktiivisesti seuraavaan kevätkokoukseen tai pyydetään ylimääräinen kokous. Silloin ei pysty kukaan enää suojelemaan toisiaan, vaikka olisivatkin muodostaneet epäterveen toisiaan suojelevan klikin. Yleensä asiat saadaan selvitettyä muutenkin, mutta jos muu ei auta, niin kokoukset ovat se viimeinen paikka, jossa jäsenistö voi vaikuttaa seuran toimintaan ja suuntaan, mihin sitä viedään. Jäsenistön tulisi käydä muutenkin näissä kokouksissa aktiivisemmin, vaikka ei olisikaan ongelmia. Silloin saa tiedon, siitä missä mennään oikeasti, eikä olla kuulopuheiden ja huhujen varassa. Itsekin kävin aikoinaan, kun olin jäsen. Suosittelen.
 

läpy

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Väärävaihto. Joensuun tilanne kiinnostaa siinä määrin, että osaatko sanoa paljonko jäsenistö on kasvanut kuudessa vuodessa ja miten menestys on muuttunut vastaavana ajankohtana. Joensuuhan on perinteinen kiekkokaupunki.
 

kilpakiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nmj
Heitänpä näin sunnuntain ratoksi läpylle kysymyksen. Sinä olet ollut jo vuosikymmeniä mukana Suomi kiekossa nähden koko junnuputken eri seuroissa. Olet ollut todistamassa jos jonkinlaisia vääryyksiä seuroissa niin kysynkin miten olet toiminut kun olet nähnyt näitä rikkomuksia? Oletko vain hiljaa hyväksynyt kaikki vai mitä konkreettista olet tehnyt jotta asiat olisi muuttunut parempaan suuntaan seuroissa?
 

Glove

Jäsen
Seuraamassani pelissä sattui tänään ikävä loukkaantuminen. Tästä tuli sitten mieleen semmoinen asia, että kun aikuinen menee uuteen työpaikkaan niin heti kättelyssä käydään läpi työturvallisuuteen liittyvät asiat ja mm. mahdollisten suojavarusteiden käyttö. Jonnekin ei pääse edes töihin ilman työturvakorttia. Jääkiekkoilijalle löytyisi normaalin varustuksen lisäksi esim. viiltosuojasukkia ja -rannesuojia, hammassuojia, lisäsuojaa antavia paitoja ja housuja. Lieneekö missään seuratasolla vaatimusta vaikka viiltosuojasukkien käytöstä tai vaikka seuran tarjoamana kyseisiä varusteita? Aika pieni hinta verrattuna vaikkapa luistimen terän katkaisemaan akillesjänteeseen.
 

läpy

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Kilpakiekko. Kiinnität huomion minuun ja hyökkäilet minua vastaan (ad hominem taitaa olla termi tälle). Tarkoitus sinulla lienee kääntää huomio itse asiasta ja saada keskustelu loppumaan. Tyylisi muistuttaa aika paljon niitä junioriurheiluun liittyviä ongelmia, joita varsinkin tuolla kiusaamisosiossa on puitu. Mutta kyllä, olen ollut liian heikko puolustamaan heikkoja. Neuvotteluja on käyty valmentajien ja seuran kanssa, on palaveerattu toimihenkilöiden kesken, pidetty vanhempainkokousta - ja kaikki yleensä turhaan. Jonkin aikaa asiat yleensä aina paranivat, mutta vaikutukset eivät ole olleet kovin pysyviä. Toisinaan asiat menivät huonompaan suuntaan. Pelaajia on tämän takia lopettanut tai lähtenyt muihin seuroihin. Olen myös nähnyt taantumisia, mihin olen ollut osasyyllinen, kun en ole kyennyt muuttamaan joukkueen ja seuran arvoja. Toivonkin, että tällainen keskustelu ylilyönneistä, epäoikeudenmukaisuudesta ja huonosta urheilullisesta laadusta saisi jotakin hyvääkin aikaiseksi. Kilpakiekko. Minä en ole kiinnostunut sinusta, olen kiinnostunut juniorijääkiekosta.
 

läpy

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Tuo Gloven esittämä on hyvä. Hyvin usein vanhemmat ylipäätään kaipaisivat pienessä päässä apuja varusteasioissa henkilöltä, jolla ei ole taloudellinen intressi varusteiden suhteen. Monen kaverin taidon kehitys jää vajaaksi, kun vedellään vääränlaisilla kamoilla (maila ja luistimet ennen kaikkea) parhaimmat taidon herkkyysiät.
 

kilpakiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nmj
Kilpakiekko. Kiinnität huomion minuun ja hyökkäilet minua vastaan (ad hominem taitaa olla termi tälle). Tarkoitus sinulla lienee kääntää huomio itse asiasta ja saada keskustelu loppumaan. Tyylisi muistuttaa aika paljon niitä junioriurheiluun liittyviä ongelmia, joita varsinkin tuolla kiusaamisosiossa on puitu. Mutta kyllä, olen ollut liian heikko puolustamaan heikkoja. Neuvotteluja on käyty valmentajien ja seuran kanssa, on palaveerattu toimihenkilöiden kesken, pidetty vanhempainkokousta - ja kaikki yleensä turhaan. Jonkin aikaa asiat yleensä aina paranivat, mutta vaikutukset eivät ole olleet kovin pysyviä. Toisinaan asiat menivät huonompaan suuntaan. Pelaajia on tämän takia lopettanut tai lähtenyt muihin seuroihin. Olen myös nähnyt taantumisia, mihin olen ollut osasyyllinen, kun en ole kyennyt muuttamaan joukkueen ja seuran arvoja. Toivonkin, että tällainen keskustelu ylilyönneistä, epäoikeudenmukaisuudesta ja huonosta urheilullisesta laadusta saisi jotakin hyvääkin aikaiseksi. Kilpakiekko. Minä en ole kiinnostunut sinusta, olen kiinnostunut juniorijääkiekosta.
No huh huh. Miten sait tämänkin asian käännettyä negatiiviseksi? Minun tarkoitus ei ole hyökätä ketään vastaan eikä varsinkaan saada keskustelua loppumaan jos ongelmia on niin niistä nimenomaan pitää keskustella.
Miksi sitten esitin tuon yllä olevan kysymyksen sinulle? Sanot että sinulla on noin 40 vuoden kokemus Suomi kiekosta ja siinä ajassa sattuu varmasti niin positiivisia kuin negatiivisia asioita. Täällä esimerkiksi nimimerkki since on tuonut esiin ilmeisesti omassa seurassaan olevia ongelmia niin ajattelin että sinulta voisi saada niin since kuin muutkin vinkkejä siihen miten kannattaa näissä ongelmatilanteissa toimia. Sitten esimerkiksi nimimerkki väärävaihto toi hyvin esille sen että kannattaa viedä asiat tarvittaessa seurojen vuosikokouksiin tai kutsua ylimääräinen kokous jos muu ei auta, mutta vääryyttä ei pidä missään seurassa hyväksyä.
Sitä en tiedä oletko toiminut seurajohtajana kun puhut arvojen muuttamisesta, mutta jos puhutaan yksittäisestä valmentajasta niin minusta yksittäisen valmentajan ei pidä määritellä seuran arvoja vaan seuran hallituksen pitää määrittää seuralle arvot ja niihin arvoihin pitää jokaisen seurassa toimivan sitoutua.
Minä uskon että suurin osa ongelmista saadaan korjattua helposti kun vain asiat tuodaan seuroissa esille, mutta sitten jos muu ei auta niin pitää ottaa mallia tuosta nimimerkki väärävaihdon Joensuusta olevasta esimerkistä ja vaatia uusia henkilöitä seuran johtoon. Joensuun esimerkki kertoo että se on mahdollista jos vain tahtoa riittää ja ongelmat ovat oikeita.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Ihan hyvä heitto kilpakiekolta läpyn suuntaan pyytää esimerkkiä, miten hän on itse toiminut tai toimisi, kun tuntuu, että joka paikassa on ollut vain huonoa toimintaa ja kaiken maailman salaliittoja seuratoimijoiden kesken. Saman voi kysyä myös sinceltä jos kerran toiminta seuroissa on niin huonoa. Onko joitain ratkaisuja tai paranus ehdotuksia antaa seuroille, vai onko ainut keino purkaa pettymyksiään täällä palstalla. Jos asiat ovat oikeasti huonosti, niin jäsenistö pystyy niihin vaikuttamaan, miten tuolla aikaisemmin mainitsin.

Huvittavaa läpyltä vääntää kilpakiekon heitto/kysymys niin, että tarkoitus on kääntää huomio itse asiasta pois ja saada keskustelu loppumaan. Onkohan jälleen joku salaliitto kyseessä? Kun suhtautuu näin joka asiaan, niin ei ole mikään ihme, että joka paikasta löytyy pelkästään negatiivisia asioita ja salaliittoja.

Mitä varusteisiin tulee, niin eiköhän seuroissa mennään yleisesti jääkiekkoliiton ohjeistuksien ja sääntöjen mukaan. Valmentajien, huoltajien ja tuomareiden tulee katsoa, että varusteita käytetään. Kaulasuojien käytössä oli ainakin ennen usein pelaajille huomautettavaa.

Ja vaikka läpy löysi tässäkin jotain salaliittoa (joku taho jolla on taloudellinen intressi varusteissa), niin käsittääkseni useat seurat auttavat varusteissa harrastuksen alussa. Joensuussa ei tarvitse olla heti omia varusteita, vaan niitä saa lainaan, kun tulee luistelu-ja kiekkouluun. Maalivahdit saavat myös paljon apua varusteiden kanssa ja monesti seuroilla on "varustepörssejä", jossa jäsenistö saa hommattua/vaihdettua varusteita. Lisäksi Jääkiekkoliitolla on avustuksia vähävaraisille perheille ja ainakin osalla seuroista on tarjota myös omia kanavia muun muuassa säätiöitä, mistä voi hakea avustusta ja käyttää ne sittenpä vaikka varusteiden ostoon.
 

Since 1953

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers, Jokerit vol. 2023
Ihan hyvä heitto kilpakiekolta läpyn suuntaan pyytää esimerkkiä, miten hän on itse toiminut tai toimisi, kun tuntuu, että joka paikassa on ollut vain huonoa toimintaa ja kaiken maailman salaliittoja seuratoimijoiden kesken. Saman voi kysyä myös sinceltä jos kerran toiminta seuroissa on niin huonoa. Onko joitain ratkaisuja tai paranus ehdotuksia antaa seuroille, vai onko ainut keino purkaa pettymyksiään täällä palstalla. Jos asiat ovat oikeasti huonosti, niin jäsenistö pystyy niihin vaikuttamaan, miten tuolla aikaisemmin mainitsin.

Huvittavaa läpyltä vääntää kilpakiekon heitto/kysymys niin, että tarkoitus on kääntää huomio itse asiasta pois ja saada keskustelu loppumaan. Onkohan jälleen joku salaliitto kyseessä? Kun suhtautuu näin joka asiaan, niin ei ole mikään ihme, että joka paikasta löytyy pelkästään negatiivisia asioita ja salaliittoja.

Mitä varusteisiin tulee, niin eiköhän seuroissa mennään yleisesti jääkiekkoliiton ohjeistuksien ja sääntöjen mukaan. Valmentajien, huoltajien ja tuomareiden tulee katsoa, että varusteita käytetään. Kaulasuojien käytössä oli ainakin ennen usein pelaajille huomautettavaa.

Ja vaikka läpy löysi tässäkin jotain salaliittoa (joku taho jolla on taloudellinen intressi varusteissa), niin käsittääkseni useat seurat auttavat varusteissa harrastuksen alussa. Joensuussa ei tarvitse olla heti omia varusteita, vaan niitä saa lainaan, kun tulee luistelu-ja kiekkouluun. Maalivahdit saavat myös paljon apua varusteiden kanssa ja monesti seuroilla on "varustepörssejä", jossa jäsenistö saa hommattua/vaihdettua varusteita. Lisäksi Jääkiekkoliitolla on avustuksia vähävaraisille perheille ja ainakin osalla seuroista on tarjota myös omia kanavia muun muuassa säätiöitä, mistä voi hakea avustusta ja käyttää ne sittenpä vaikka varusteiden ostoon.
Hyvin klassinen tapa viedä keskustelut sivuraiteille sinulla Väärävaihto. Et kykene myöntämään epäkohtia fanittamassasi toiminnassa, etkä itsekään välty toisten keskustelijoiden mielipiteiden tuomitsemisesta vääriksi, kun ne eivät ole yhtenevät sinun mielipiteidesi kanssa.
 

kilpakiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nmj
No nyt en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Tietääkseni täällä kukaan ei ole väittänyt että missään ei olisi ongelmia kun jääkiekosta puhutaan. Jos on yli 70000 lisenssipelaajaa ja siihen päälle vanhemmat ym niin jääkiekon parissa pyöriin aika paljon ihmisiä ja konflikteja syntyy välillä väkisin. Aika naurettavaa on väittää että vaikkapa nimimerkki Väärävaihto ei kykene myöntämään epäkohtia kun nimenomaan Väärävaihto toi esille Joensuussa olleen epäkohdan joka korjattiin johtoa vaihtamalla.

Vaikka minä ja nimimerkki Läpy ollaan varmaan monesta asiasta erimieltä niin en minä koe että Läpy hyökkää kirjoituksillaan minua vastaan vaan se on sitä keskustelua.
Sen sijaan jos näkisin asian niin että jos joku on erimieltä kuin minä niin se hyökkää minua vastaan niin se olisi vaarallista, mutta en todellakaan näe asioita niin vaan toivon rakentavassa hengessä että täällä tuotaisiin esille keinoja joilla seuroissa saadaan ongelmatilanteita ratkottua. Silloin tämä keskustelupalsta on ajanut asiansa jos yksikin ongelma saadaan ratkaistua jossain seurassa niillä esimerkeillä mitä täältä voisi saada.
 
Viimeksi muokattu:

läpy

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Väärävaihto. Tuo kommenttisi kuvastaa hyvin paljon sitä asennoitumista, mihin olen törmännyt juniorijääkiekossa, kun ongelmia on pyritty ratkomaan. Kun olen käynyt esim. sanomassa joukkueessa, että pelaajia pitäisi kierrättää eri harjoitusryhmissä, on valmennuksen tapana hyvin usein dissata ei pelkästään mielipiteen antaja, vaan myös po. pelaaja (lapsi) sekä pelaajan vanhemmat. Sinun argumentit ovat kuin suoria lainauksia seuratoimijoiden suusta ongelmatilanteessa: vanhemmat ovat hulluja, eivät ymmärrä mitään, lapsista ei tule mitään ja kaikki jotka yrittävät ratkaista ongelmia, ovatkin pettureita tms. Surullista. Ja Väärävaihto, sinun ei tarvitse kertoa minulle joensuulaisen jäsenmäärän kehitystä. Saan tarkat ja luotettavat tiedot muualta.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Väärävaihto. Tuo kommenttisi kuvastaa hyvin paljon sitä asennoitumista, mihin olen törmännyt juniorijääkiekossa, kun ongelmia on pyritty ratkomaan. Kun olen käynyt esim. sanomassa joukkueessa, että pelaajia pitäisi kierrättää eri harjoitusryhmissä, on valmennuksen tapana hyvin usein dissata ei pelkästään mielipiteen antaja, vaan myös po. pelaaja (lapsi) sekä pelaajan vanhemmat. Sinun argumentit ovat kuin suoria lainauksia seuratoimijoiden suusta ongelmatilanteessa: vanhemmat ovat hulluja, eivät ymmärrä mitään, lapsista ei tule mitään ja kaikki jotka yrittävät ratkaista ongelmia, ovatkin pettureita tms. Surullista. Ja Väärävaihto, sinun ei tarvitse kertoa minulle joensuulaisen jäsenmäärän kehitystä. Saan tarkat ja luotettavat tiedot muualta.
Kun olet käynyt sanomassa joukkueessa, että pelaajia pitäisi kierrättää harjoitusryhmissä, niin missä asemassa olet ollut itse tällöin seurassa ja mistä ikäluokasta on ollut kyse? Yleensä seuroissa kierrätetään pelaajia ja kokeillaan eri ryhmissä ainakin pienemmässä päässä. Jos tämä on totta, että valmennus dissaa (mitä nyt sillä tässä kohtaa sitten tarkoitatkin) keskustelun jälkeen sinut, pelaajan ja pelaajan vanhemmat, niin on kyllä todella outoa toimintaa. Seuran pitää puuttua, jos valmennuksen käytös on epäasiallista, eivätkä perustele miksi näin toimitaan ettei kierrätystä tapahdu. Toki aika paha ottaa kantaa saatikaa antaa neuvoja, kun ei tiedä taustoja. Joka tapauksessa, jos toiminnassa on jotain kyseenalaista, niin ei muuta kuin valmennuspäällikön juttusille.

Jäsenmääristä en osaa sanoa, mutta ainakin jääkiekkoliitto mittaa seurojen harrastajamääriä pelipassien muodossa ja ne määrät pitäisi löytyä liiton sivuilta. Käsittääkseni passien määrät ovat olleet Joensuussa kasvussa, varsinkin nyt ihan lähiaikoina, kun harrastekiekkoon ja harrastesarjoihin ovat panostaneet lisää. Harrastajamäärien kasvattamisessa on varmasti haasteensa täällä kuten myös muuallakin päin Suomea tänä päivänä. Aikaisemmin kysyit jokkuemenestyksistä tuuletuksen jälkeen, niin U16 on pelannut nyt jo useamman kauden SM-sarjassa, muut ikäluokat normaalisti Mestiksessä. Mutta kuten tiedät toimijana ja kuten esim. Jokipoikien valmennuspäällikkö sanoi lehtijutussa sarjataulukoita ei pidä tuijottaa liikaa ja painopiste on pelaajien kehityksessä. Junnukiekossa onnistuminen mitataan juuri siinä miten yksittäisiä pelaajia saadaan vietyä eteenpäin. Joukkueen menestyminen on plussaa ja tietenkin tulee säilyttää sarjataso, missä pelaajia saadaan kehitettyä. Tässä suhteessa on mennyt hyvin tuuletuksen jälkeen, sillä seuran pelaajia on päässyt junnumaajoukkueisiin jo täällä pelatessaan ja heti myöhemmin uudelleen. Lisäksi pelaajia on nostettu hyvin omaan edustukseen ja osa on päässyt liigaorganisaatioihin. Ennen tuuletusta toimintomaksut olivat nousussa, mutta ei enää tuuletuksen jälkeen ja harrastamisen aloittaminen on entistä halvempaa. On talent toimintaa ja seura on pystynyt antamaan hyvin taloudellista tukea joukkueille. Tässä vain osa asioista missä on menty eteenpäin. Ja sincelle tiedoksi fanitan kaikkien jääkiekkoseurojen toimintaa, en vain Joensuun.
 

Glove

Jäsen
”Painopiste on pelaajien kehityksessä” on aika suosittu selitys huonolle menestykselle nykyään. Pelaajien kehitys ei ole onnistunut, jos joukkue ei pärjää. Yleensä sieltä sarjataulukon kärjestä löytyy ne joukkueet, joissa on myös parhaat yksilöt. Kehittäkää niitä pelaajia niin paljon, että pelaajat ovat oman sarjansa parhaita niin kyllä se näkyy joukkueen voittosarakkeessakin.
 

Since 1953

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers, Jokerit vol. 2023
”Painopiste on pelaajien kehityksessä” on aika suosittu selitys huonolle menestykselle nykyään. Pelaajien kehitys ei ole onnistunut, jos joukkue ei pärjää. Yleensä sieltä sarjataulukon kärjestä löytyy ne joukkueet, joissa on myös parhaat yksilöt. Kehittäkää niitä pelaajia niin paljon, että pelaajat ovat oman sarjansa parhaita niin kyllä se näkyy joukkueen voittosarakkeessakin.
Se on juuri näin. Joissakin seuroissa vain riittää se, että ne tietyt, jollakin selittämättömällä syyllä valitut sopivat pelaajat (+vanhemmat) saadaan tuettua ja pakotettua pinnalle, osaamistasosta riippumatta, ja että muutama pelaaja pääsee etenemään muissa seuroissa eteenpäin. Siitä sitten jaksetaan paukutella henkseleitä ja riemuita toiminnan laadukkuudesta.
 

kilpakiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nmj
”Painopiste on pelaajien kehityksessä” on aika suosittu selitys huonolle menestykselle nykyään. Pelaajien kehitys ei ole onnistunut, jos joukkue ei pärjää. Yleensä sieltä sarjataulukon kärjestä löytyy ne joukkueet, joissa on myös parhaat yksilöt. Kehittäkää niitä pelaajia niin paljon, että pelaajat ovat oman sarjansa parhaita niin kyllä se näkyy joukkueen voittosarakkeessakin.
Hyvillä pelaajilla on keskimäärin helpompi pärjätä sanoi Risto Dufva. No niinhän se on ja toki jokainen joukkue pyrkii menestymään omissa sarjoissaan, mutta näkisin kyllä niin että tärkeintä on junnupuolella viedä pelaajia kohti seuraavaa ikäluokkaa. Esimerkiksi Oulussa on voitettu aika paljon Kivilinna palkintoja, mutta tärkein asia junnuissa on pelaajien kehittäminen. Sitten pitää muistaa että seurat toimivat aika erilaisilla resursseilla ja pelaajamäärillä. Ei mikään pieni seura voi pärjätä pitkässä juoksussa niin kuin vaikkapa Kärpät vaikka valmennus olisi miten hyvää tahansa. Yksittäisinä vuosina toki kaikki on mahdollista kun sattuu poikkeuksellisen hyvä ikäluokka ja hyvä valmennus niin sitten pienikin seura voi pärjätä, mutta kun katsoo noita Kivilinna palkinnon saajia niin aika samat pelaajamääriltään isot seurat sen ovat voittaneet.
 

Glove

Jäsen
Hyvillä pelaajilla on keskimäärin helpompi pärjätä sanoi Risto Dufva. No niinhän se on ja toki jokainen joukkue pyrkii menestymään omissa sarjoissaan, mutta näkisin kyllä niin että tärkeintä on junnupuolella viedä pelaajia kohti seuraavaa ikäluokkaa. Esimerkiksi Oulussa on voitettu aika paljon Kivilinna palkintoja, mutta tärkein asia junnuissa on pelaajien kehittäminen. Sitten pitää muistaa että seurat toimivat aika erilaisilla resursseilla ja pelaajamäärillä. Ei mikään pieni seura voi pärjätä pitkässä juoksussa niin kuin vaikkapa Kärpät vaikka valmennus olisi miten hyvää tahansa. Yksittäisinä vuosina toki kaikki on mahdollista kun sattuu poikkeuksellisen hyvä ikäluokka ja hyvä valmennus niin sitten pienikin seura voi pärjätä, mutta kun katsoo noita Kivilinna palkinnon saajia niin aika samat pelaajamääriltään isot seurat sen ovat voittaneet.
Kärpäthän ei mikään mahdottoman suuri seura ole. Esimerkiksi Pelicansilla ja on kaksi kertaa enemmän ja Kalpalla lähes kaksi kertaa enemmän ja jopa Grankulla IFK:lla on enemmän pelaajia kuin Kärpillä. No, ei Pelicans ja Kalpa siltikään ole tuottaneet eniten esimerkiksi NHL varattuja pelaajia viime vuosina. Että ei se ihan yksi yhteen mene massan ja huipputason pelaajien välillä.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
”Painopiste on pelaajien kehityksessä” on aika suosittu selitys huonolle menestykselle nykyään. Pelaajien kehitys ei ole onnistunut, jos joukkue ei pärjää. Yleensä sieltä sarjataulukon kärjestä löytyy ne joukkueet, joissa on myös parhaat yksilöt. Kehittäkää niitä pelaajia niin paljon, että pelaajat ovat oman sarjansa parhaita niin kyllä se näkyy joukkueen voittosarakkeessakin.
Totta tuokin, että joukkue pärjää, missä on paljon hyviä yksilöitä. Kun oma poika pelasi aikoinaan, niin itsekin tuijotin vahvasti sarjataulukkoa ja miten pojan edustama joukkue pärjäsi. Myöhemmin minulla on ollut etuoikeus istua työni puolesta useita kertoja eri valmentajien kanssa samoissa tilaisuuksissa ja kuunnella heidän näkemyksiään junnukiekosta. Valmentajat ovat olleet siis ympäri Suomea eri sarjatasoilta aina Liigan päävalmentajia myöden. Osa valmentaa ulkomaillakin. Näissä tilaisuuksissa kävi selväksi, että valmentajille junnukiekossa todellakin on tärkeintä yksilöiden kehittäminen ja pelaajien kasvattaminen aikuistensarjoihin. Eivät he paljoa puhu joukkueista ja niiden pärjäämisestä vaan pelaajista ja mitä odotuksia yksittäisten pelaajien suhteen on. Aikuisten kilpasarjoissa pelataan jo sitten enemmän joukkueen menestymisestä sekä tuloksesta ja junnusarjoissa mennään pelaajien kehitys edellä.

Isojen seurojen junnujoukkueet menestyvät luonnollisestikin helpommin kuin pienten seurojen. Isosta massasta on paremmat mahdollisuudet kehittää enemmän hyviä pelaajia kuin pienestä. Ja useinhan sitten nämä pienten seurojen kehittämät kärkipelaajat siirtyvät jo entistä aikaisemmin isompiin seuroihin esim. Mestis-seuroista Liigaorganisaatioihin ja näin pienten seurojen joukkueiden mahdollissuus pärjätä on vaikeampaa. Mutta ei siinä mitään näin se menee ja se on osoitus, että pienessä seurassa on tehty jotain oikein, kun pelaaja halutaan isompiin ympyröihin. Ensisijaisen tärkeää on, että hyviä pelaajia riittää ja jää myös pieneen seuraan sekä omaan edustusjoukkueeseen. Varmasti suurin osa vanhemmista ja muustakin isosta yleisöstä seuraa juuri sitä, miten varsinkin oman jälkikasvun ja muut junnujoukkueet pärjää, mutta itse lajin parissa toimijat pitävät tätäkin tärkeämpänä, miten pelaajia saadaan vietyä eteenpäin. Se miten seuran pelaajia saadaan junnujoukkueisiin on myös yksi mittari.
 

kilpakiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nmj
Kärpäthän ei mikään mahdottoman suuri seura ole. Esimerkiksi Pelicansilla ja on kaksi kertaa enemmän ja Kalpalla lähes kaksi kertaa enemmän ja jopa Grankulla IFK:lla on enemmän pelaajia kuin Kärpillä. No, ei Pelicans ja Kalpa siltikään ole tuottaneet eniten esimerkiksi NHL varattuja pelaajia viime vuosina. Että ei se ihan yksi yhteen mene massan ja huipputason pelaajien välillä.
No eihän se menestys tietenkään yksi yhteen mene pelaajamäärien suhteen, mutta esimerkiksi Oulussa on useita seuroja joista parhaat hakeutuvat Kärppiin viimeistään siinä vaiheessa kun kilpaikäluokat alkavat. Lisäksi seuroilla on erilaisia tapoja ilmoittaa harrastajamäärät. Jotkut ilmoittavat esimerkiksi aikuiset harrastepelaajat ja toiset ei. Kuopion tilannetta en tunne mutta en tiedä sieltä muita seuroja kuin Kalpan joten siellä kaikki pelannevat Kalpassa myös pienissä ikäluokissa toisin kuin Oulun ympäristössä.
Kokonaisuutena Oulun alueen pelaajamäärät ovat suuremmat kuin Kuopiossa. Lahdessa taas on lähellä (Heinola, Hollola) muitakin seuroja ja siitäkään minulla ei ole tarkempaa tietoa miten siellä mitä siellä tehdään ja miten pelaajamäärät ilmoitetaan.
Voi tosin olla niin että pääkaupunkiseutu ja Tampereen seutu vetää Lahden seudulta parhaita yksilöitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös