Juniorivalmentajat

  • 240 970
  • 907

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Mietin tässä joku aika sitten ja juttelin muutaman kaverinkin kanssa, Joilla siis on valmennuskokemusta. Miksi "tyttöjen lajeissa" treenataan paljon enemmän kuin "poikien lajeissa"? Esimerkiksi jossain telinevoimistelussa tai tanssissa ei ole yhtään outoa, että treenataan 5-6x2-3 h kertaa viikossa jo 8- tai 9-vuotiaana. Saman ikäiset kiekkoilijat treenaa ehkä 2-3 kertaa viikossa ja pelaa satunnaiset pelit päälle. Joo tottakai tässä tulee jäähallien vuorokapasiteetti jossain vaiheessa vastaan. Mutta aina sitä voi treenata muutenkin kuin jäällä. Voison ottaa myös esimerkin taiteen maailmasta. Lontoon West Endin musikaaliin karsinnan läpäisseet muuttivat Lontooseen esityksen omaan kouluun noin kymmenen vuoden iässä ja treenasivat roolia varten, jotta pääsisivät sitä esittämään 11-12 vuotiaana. Aamut (9-13) koulua, illat (13-20) treenattiin esitykseen. Meillä ammattilaiseksi aikovat kiekkoilijat treenaa 2-3x60 min viikossa. No, ei tästä sen enemäpää, kunhan ihmettelen.
Ensinnäkin. Kukaan 8-9 ikäinen ei tähtää ammattilaisjääkiekkoilijaksi sanan tuossa merkityksessä mitä tässä haet. Eikä pidäkään. Tuossa iässä se on harrastus.

Toiseksi. Moni treenaa kyllä omalla ajalla. Oma skidi tekee tasapainojuttuja ja käsien koordinaatiota samalla kun touhuaa jotain muuta. Jääkiekko on lajina jo niin saatanan kallis, että ei helvetti jos siitä mitää tehdä jo pikkumuksuille helvetin rikkaitten Jyllenbergien harrastus.

Kolmanneksi. Nuo ympäristöltään usein melko sairaat ja vääristyneet estetiikkaan perustavat lajit ovat siinäkin mielessä sairaita, että aikuisten arvostelemassa lajissa piikki on jo ennen täysi-ikäisyyttä.

Neljänneksi. Mitä vitun väliä? Jääkiekossa tuleva menestys on täysin toissijaista tässä maailmassa. Annetaan lapsien olla lapsia.

Toivottavasti omilla lapsilla tulee matkansa varrella olemaan erilaisen ajatusmaailman omaavia valmentajia kuin sinä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Valmentajana nyt 15 vuoden ajalta mun ajatusmaailmassa tärkeintä on, että lapsi saa tehdä urheiluharrastusmielessä 8-9 vuotiaana niitä asioita mitä milloinkin mieleen juolahtaa ja aina eniten sitä mihin on suurin sisäinen motivaatio. Meidän aikuisten tehtävänä on sitten vaan kustantaa järkevässä määrin, kannustaa ja kuljettaa.

Lisäksi mä näkisin, että erikoistuminen tiettyyn lajiin ja tavoitteellisen harjoittelun aika menestymismielessä urheilussa on ehkäpä siinä 12-13 vuotiaana. Siihen asti on ainoastaan tärkeintä se, että lapsi liikkuu paljon ja monipuolisesti, ja harrastaa muitakin lajeja kuin vain esim nyt jääkiekkoa, vaikka suurin motivaatio siihen kohdistuisikin.

Olen itse kolmen lapsen isä ja vasta nyt iltatähtemme kohdalla olen sisäistänyt edellä kirjoittamani asiat. Aiemmin yritin tehdä esim pojastani tyyliin ammattikiekkoilijaa liian painokkaasti ja poika väsyi jatkuvaan opastamiseen ja vaihtoi lajia herkkyysiässä fudikseen. Jälkeenpäin ajateltuna se oli silloin parasta mitä meidän perheessä tapahtui ja ilmapiiri muuttui kotona paljon rennommaksi.

Tänä päivänä olen mielestäni sekä ihmisenä että jääkiekkovalmentajana tietotaidolta lajia kohtaan ihan hyvällä tasolla ja opiskelen jatkuvasti lisää sekä itsenäisesti että Vierumäellä kehittyäkseni edelleen. Myötätunto, ymmärrys lajista ja riittävä auktoriteetti "opettajana" ovat nykyisin vahvuuksiani.

Huomenna/tänään alkaa siis Nuorten MM-kisat Göteborgissa ja sekä pikkuleijonien että U16 mj:n turnaukset Sveitsissä. Kaikissa maajoukkueissa pelaajia, joita olen saanut olla mukana auttamassa eteenpäin urallaan. Huomenna siis tuijotan pelejä teeveen/läppärin äärellä ja ke jatketaan taas omankin joukkueen kanssa. Parasta!
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Fudiskokemus on, että ns. tilanteessa olevia pelaajia ei paljoa kannata neuvoa mutta jos prässi vastustajan päässä niin puolustajia voi muistuttaa linjasta tai esim topparia tai maalivahtia kehoittaa nousemaan. Tärkeämpää on, kuten muutkin sanoneet, vaihtoon tulevien ja kentälle menevien pelaajien opastaminen ja tilanteiden läpikäynti vaihtopelaajien kanssa mitä tuli itse paljon tehtyä kun ei ollut vastuussa peluutuksesta.
Tyttöni joukkueen entinen valmentaja huusi kuin sarjatulella ohjeita koko pelin ajan. Tällä naisella ei ollut mikään hiljainen ääni.

Usein näytti aiheuttavan enemmän hämmennystä kuin mitään hyödyllistä reaktiota. Vielä kun 9 vuotiaille pelit on aikamoista vauhdikasta sähläämistä pienellä kentällä, niin ei siinä oikein ohjeita kerkeä kuuntelemaan.

Joskus voinut olla hyvä maalivahtia muistutella, että mene vastaan jne.
Mutta pääosin jatkuva ohjeistus on ollut ehdottomasti negatiivinen juttu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Valmentajana nyt 15 vuoden ajalta mun ajatusmaailmassa tärkeintä on, että lapsi saa tehdä urheiluharrastusmielessä 8-9 vuotiaana niitä asioita mitä milloinkin mieleen juolahtaa ja aina eniten sitä mihin on suurin sisäinen motivaatio. Meidän aikuisten tehtävänä on sitten vaan kustantaa järkevässä määrin, kannustaa ja kuljettaa.

Lisäksi mä näkisin, että erikoistuminen tiettyyn lajiin ja tavoitteellisen harjoittelun aika menestymismielessä urheilussa on ehkäpä siinä 12-13 vuotiaana. Siihen asti on ainoastaan tärkeintä se, että lapsi liikkuu paljon ja monipuolisesti, ja harrastaa muitakin lajeja kuin vain esim nyt jääkiekkoa, vaikka suurin motivaatio siihen kohdistuisikin.

Olen itse kolmen lapsen isä ja vasta nyt iltatähtemme kohdalla olen sisäistänyt edellä kirjoittamani asiat. Aiemmin yritin tehdä esim pojastani tyyliin ammattikiekkoilijaa liian painokkaasti ja poika väsyi jatkuvaan opastamiseen ja vaihtoi lajia herkkyysiässä fudikseen. Jälkeenpäin ajateltuna se oli silloin parasta mitä meidän perheessä tapahtui ja ilmapiiri muuttui kotona paljon rennommaksi.

Tänä päivänä olen mielestäni sekä ihmisenä että jääkiekkovalmentajana tietotaidolta lajia kohtaan ihan hyvällä tasolla ja opiskelen jatkuvasti lisää sekä itsenäisesti että Vierumäellä kehittyäkseni edelleen. Myötätunto, ymmärrys lajista ja riittävä auktoriteetti "opettajana" ovat nykyisin vahvuuksiani.

Huomenna/tänään alkaa siis Nuorten MM-kisat Göteborgissa ja sekä pikkuleijonien että U16 mj:n turnaukset Sveitsissä. Kaikissa maajoukkueissa pelaajia, joita olen saanut olla mukana auttamassa eteenpäin urallaan. Huomenna siis tuijotan pelejä teeveen/läppärin äärellä ja ke jatketaan taas omankin joukkueen kanssa. Parasta!
Tässä kirjoituksessa on asiaa niin paljon, että soisi jokaisen alle 10 vuotiaita, miksei vanhempiakin, koutsaavan lukea ja sisäistää.

Erityisansio siitä, että kirjoittaja näkee toimineensa omien lastensa kanssa "väärin", myöntää sen ja on muuttanut toimintaansa.

Mielelläni toisin omaa jälkikasvua joukkueeseesi Ykkössentteri!
 

Alavaari

Jäsen
Heittäisin vähän tämmöistä puolivälin hahmotelmaa nimimerkin @Glove sekä toisaalta @Ykkössentteri ja @obi-wan ajatuksiin.

Entäpä, jos me tarvitaan molemmat? Voi olla, että osa lapsista on niin intohimoisia, että jonkinlaista tukea ammattiurheilijan polulle ihan oikeasti kaivataan. Tältä tuntuu ainakin osittain, kun valmentajakollegoita halleilla jututtaa. Että toiminnan halutaan olevan niin laadukasta, että se mahdollistaa änäriin kurottamisen.

Olen kuitenkin aika vakuuttunut, että isohkolle osalla lapsipelaajista toiveympäristö olisi enemmän sellainen kuin @Ykkössentteri ja @obi-wan kuvaavat. Monesti valmentajat, muut toimihenkilöt ja myös sivusta seuraavat suhtautuvat kuitenkin melko kriittisesti siihen, jos joku ottaa harrastuksen vähän lunkimmin. Tällä ilmeisesti sitten jarrutetaan niiden intohimoisimpien menoa. No itse puolustaisin tosiaan voimakkaasti lasten oikeutta olla lapsia.

Nyt sitten ennen kuin joku tulee sanomaan, että voihan sitä ulkojäillä ja onhan kiekkokerhoja ja Easy Hockeyta yms. niin totean että mielestäni joissain rajoissa olisi perusteltua, että näille vähän leppoisammin harrastaville tarjottaisiin edelleen mahdollisuutta osallistua ottelutapahtumiin. Näin toki tälläkin hetkellä tapahtuu, enkä tiedä, onko tässä nyt todellista ongelmaa. Toisaalta, liian nuorille tällä hetkellä sanotaan, että tää sun panos lajiin ei nyt oikein riitä ja oot vähän kiviriippa tässä jengissä. Tästä pitäisi päästä eroon. Liian kiirettä pidetään toisinaan alakouluikäisten pelaajien kanssa.

Valmennuksellisesti erittäin mielenkiintoinen on @Ykkössentteri n pointti, että jollekin lapselle liiallinen opastaminen tappaa ilon. Ymmärrän tämän täysin, ja tiedän muitakin ihmisiä, jotka kokevat samoin. Tämän tiedostamisella tulisi olla tietyt vaikutukset harjoitustapahtumiin ja sisäiseen viestintään varsinkin, jos on tiedossa, että tällaisia pelaajia on useampia.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Aloin vielä pohtia tuota oman 10-v maalivahdin alun viikkorytmiä.

Maanantaina 1 h jäät + oheiset
Tiistaina tanssitreenit
Keskiviikkona oheiset
Torstaina 1 h joukkueen jäitä + 1 h seuran mv-jäitä
Perjantaina 1 h jäät + oheiset

Viikonloput peleille

Tanssi on tuossa yhtälössä se ulkopuolinen osuus jonka neiti halusi itse tiistaille.

Tähän päälle kaikki muu touhuaminen, koululiikunta jne.

Kesä futista 2 kertaa viikossa + pelit.

Eli kyllä tuossa mielestäni ainakin tässä seurassa on suorituskertoja. Talvella suuri osa viettää iltoja ulkojäillä. Osa pelaa futista vielä päälle ja rytmittää sitten vaihtelevasti viikkoja.

Toki voimistelut, taitoluistelut jne on ihan eri tunneilla. Oma likka veti muodostelmaa aikanaan ja olihan se aika vääristynyt ympäristö lapselle. Hyvä paikka rikkoa henkinen ja fyysinen minäkuva. Kuten myös voimistelu.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Eihän tuossa mitään, että ajatuksia on ja @Glove pohti asiaa hieman eri kantilta. @Ykkössentteri nosti pointissa tärkeimmäksi lapsen halun ja luontaisen motivaation mukaisen toiminnan ja näinhän se pitää olla. Kuitenkin faktana on myös se, että meillä on myös lapsia, jotka haluaisivat pelata paljon enemmän ja tämä varmaan oli ensimmäisellä kirjoittajalla mielessä. Itse olen onnellisessa asemassa, ettei lapseni ole halunneet harrastaa kiekkoa, koska se on niin kallista kustantaa. Ymmärrän kuitenkin sen, että ei se lisätreeni ole ollenkaan huonoa jos se todella on sitä mitä lapsi haluaa. Kustannukset tietenkin nousisivat ja nämä sataisi massipäälliköiden perheiden hyväksi. Jotenkin kuitenkin olisi hyvä saada peliaikaa kustannustehokkaasti innokkaille nuorille. Ei nyt ehkä mitenkään alle 12-vuotiaille, mutta siitä ylöspäin.

Ääripäänä on nämä itäisen naapurin kiekkopiirit, missä jo pienet juniorit elävät ja hengittävät vain jääkiekkoa. En pidä sitä missään määrin hyvänä, mutta eiköhän sieltä sillä mallilla tule ihan hyviä yksilöitä. Iso massa käy varmaankin sitten psykoterapiassa purkamassa leiritysten traumoja, mutta onpahan kovia kiekkoilijoita propagandan käytettäväksi.

Kanadasta en niin tiedä, mutta siellä taitaa juniorit pelailla tuplamääriä kaudessa muihin maihin nähden ja siellä kun sitä massaa on muutenkin, niin kyllähän sieltäkin niitä huippuyksilöitä syntyy. Kanadassahan jääkiekko on käytännössä valtion uskonto. Vaikeaa on täältä Euroopasta käsin vastata näihin ja saada sinne ylimmälle tasolle huippuyksilöitä. Kovia pielimiehiä kyllä syntyy vielä toistaiseksi riittävästi ja joukkuelajissa voi pärjätä ilman huippuyksilöitäkin taktiikoilla ja yhtenäisyydellä.
 

Glove

Jäsen
Kuinka hyvin teillä toteutuu jääkiekkoliiton arvot seuran/joukkueen arjessa? Liiton arvothan ovat kunnioitus, yhteisöllisyys, hauskuus ja erinomaisuuden tavoittelu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös