Jukka Jalonen

• Viestiketjun aloittaja Flonaldo
  • Alkaa
  • 3 477
  • 20
F

Flonaldo

Jatkoajan haastattelu Jukka Jalosen kanssa löytyy <a href=http://www.jatkoaika.com/smliiga.php?sivu=kolumnit&id=394>tästä</a>. Itse olin vielä maaliskuussa melko skeptinen Jalosen suhteen, mutta mielipide on kyllä tässä viime aikoina muuttunut. Useat hallissa paikalla seuratut harjoitukset ovat näyttäneet, että kyllä mies hommansa osaa. Eilinen harjoituspeli taas näytti, että se osaaminen saadaa myös esille pelitilanteessa. Ja torstainen juttuhetki kyllä sai viimeistään mielen levolliseksi. Jalosen puheet ainakin vakuuttivat minut täysin.

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Martinekin lähtöä käsittelevän kysymyksen yhteydessä Jalonen puhuu "Jakesta" ja "Riksasta". Keitä he ovat?

Hyvä haastattelu!

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Mazza :savijoki ja hahl

Roman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Tappara
Viestin lähetti Mazza
Martinekin lähtöä käsittelevän kysymyksen yhteydessä Jalonen puhuu "Jakesta" ja "Riksasta". Keitä he ovat?

Hyvä haastattelu!

Savijoki ja Hahl.
Ja Flonaldolle: eipä noi nyt mua ole ainakaan vielä vakuuttanut. Katotaan ekat 10 liiga peliä ja sit myönnän oleeni väärässä jos joukkue onnistuu.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
erilaisia konttauksia

Niin, maltti on valttia ja hiljaa hyvä tulee..
Kyllähän toi Jalonen allekirjoittanuttakin alkuun kauhistutti mutta annetaanpa ajan kulua ja liigan alkaa niin nähdään mistä puusta Kerho on veistetty..

Täytyy vaan toivoa että harkkapelit menee huonosti, koska vanha Hämisläinen viisaushan tietää kertoa että konttaus harkkapeleissä tietää konttausta keväällä metropolin lattialla MITALI kaulassa

Täältä tähän

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Bravo! Hyvä juttu kertakaikkiaan, kaikki tärkeimmät kysymykset saivat sopivasti valotusta.
Kyllä näitä juttuja mieluummin lukee kuin jonkun IS/IL:n turhanpäiväisiä jorinoita.
20/40 markkaako nuo liput harjoitusotteluihin muuten maksavat?

Lelu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti rapster
Bravo! Hyvä juttu kertakaikkiaan, kaikki tärkeimmät kysymykset saivat sopivasti valotusta.
Kyllä näitä juttuja mieluummin lukee kuin jonkun IS/IL:n turhanpäiväisiä jorinoita.
20/40 markkaako nuo liput harjoitusotteluihin muuten maksavat?

Kyllä. 40 mk aikuisilta ja 20 mk lapsilta, opiskelijoilta, varusmiehiltä ja eläkeläisiltä.

F

Flonaldo

Laitetaanpa muutamia vastauksia. Liput Ilves-peliin (ja vissiin muihinkin harjoituspeleihin) ovat tosiaankin tuon 40/20. Lelu se kysäisi Korpelalta alkuviikosta, joten eiköhän se ole oikein. mikkoz vastasikin tuohon "Riksaan ja Jakkeen", lisäsin vielä varmuuden vuoksi juttuun ne sulkeisiin, kun kaikki eivät kuitenkaan varmaan Kerholaisten lempinimiä ihan ulkoa muista. Ja ervatsalolla on tosiaankin pointti tuossa konttauksen kohdalla. Historiaa ei sovi uhmata, joten eiköhän hävitä vaikka tahallaan näitä harkkapelejä, niin jää kaudellekin niitä voittoja säästöön. Ja romanin asennetta täytyy kyllä ihmetellä. Kerholla on nyt hyvä jengi kasassa ja mahdollisuudet on taas tutun korkealle. Tuo "paskasti se kuitenkin menee"-asenne ei ainakaan luo joukkueen ympärille kovin positiivista ilmapiiriä, varsinkaan jos se on suuremmin Rinkelinmäen katsomoihin levinnyt. Vaikka Jalonen ei teitä olisikaan vielä vakuutanut, niin suosittelisin silti varovaisen optimistista asennetta.

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Arto Koivistokin näköjään vielä kuvioissa mukana. 94-95 kaudella oli viimeksi Tapparan palkkalistoilla samaa hommaa tekemässä. Sen jälkeen en sitten muistakaan, mitä mies on tehnyt ja missä...

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Jalonen...?

Kovasti viisaitahan tuo puhui, kuten myös Vaasan Sportin valmentajana ollessaan, mutta silti jäi tulos miltei katastrofaaliseksi. Jalonen ei saanut kelpo miehistöstä juuri mitään irti, joten siksi minä olen erittäin skeptinen ko. miehen valmennustaitoja kohtaan. HPK:n menetymisen kannalta toivon olevani väärässä.

heka

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Erittäin mielenkiintoinen haastattelu. Jalonen antoi yllättävän positiivisen kuvan itsestään vastailemalla mallikkaasti kysymyksiin. Tämmöisiä lisää vaan, esim. haastattelu JYP:n Saarisesta, Holtarista ja Toivolasta olisi poikaa!

Roman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Tappara
Viestin lähetti Flonaldo
Laitetaanpa muutamia vastauksia. Liput Ilves-peliin (ja vissiin muihinkin harjoituspeleihin) ovat tosiaankin tuon 40/20. Lelu se kysäisi Korpelalta alkuviikosta, joten eiköhän se ole oikein. mikkoz vastasikin tuohon "Riksaan ja Jakkeen", lisäsin vielä varmuuden vuoksi juttuun ne sulkeisiin, kun kaikki eivät kuitenkaan varmaan Kerholaisten lempinimiä ihan ulkoa muista. Ja ervatsalolla on tosiaankin pointti tuossa konttauksen kohdalla. Historiaa ei sovi uhmata, joten eiköhän hävitä vaikka tahallaan näitä harkkapelejä, niin jää kaudellekin niitä voittoja säästöön. Ja romanin asennetta täytyy kyllä ihmetellä. Kerholla on nyt hyvä jengi kasassa ja mahdollisuudet on taas tutun korkealle. Tuo "paskasti se kuitenkin menee"-asenne ei ainakaan luo joukkueen ympärille kovin positiivista ilmapiiriä, varsinkaan jos se on suuremmin Rinkelinmäen katsomoihin levinnyt. Vaikka Jalonen ei teitä olisikaan vielä vakuutanut, niin suosittelisin silti varovaisen optimistista asennetta.

No onneksi mun asenne ei ole mitenkään ratkaiseva punnittaessa kerhon menestystä.
Oma pessimistisyyteni perustuu vain siihen että hankinnoissa ei ole onnistuttu ja tää on vain mun mielipide.

Tapaus Kuhasta ja Nedvedistä on enää turha puhua tässä mitään niistä on jo jauhettu liikaakin- mielipiteeni tiedät.

Mielestäni vain kerholla on nyt koossa hyökkääjistön osalta kaikkien aikojen Mikki porukka. Ja kun ulkomaalaisetkin lähes kaikki ovat rivimiehiä niin tässä on silloin epäonnistuttu. Joo kerhossa en heidän pelaavan ole nähnyt mutta kotoista liigaamme kyllä, puhun nyt siis hyökkääjistä pois lukien Vujtek.

Mutta tällä kertaa enemmän huolettaa toi tekemäsi haastattelu joka ainakin allekirjoittaneelle toi aivan eri tunteen kuin se minkä Jalonen antoi ottaessaan pestin vastaan. Nyt agressiivinen pelaaminen on muuttunut kaksinkamppailuissa viekkaudeksi. Eli mun mielestäni tässä tapauksessa valmentaja on alkanut peruuttelemaan ja selittelemään aikaisempia lausuntojaan. Joo tiedän että sinä näet tästäkin vain positiivisia seikkoja mutta tämä tuli minulle mieleen.
Mulle hyvää vaikutelmaa valmentaja ei saa lisäämällä haastatteluun kirosanoja mahtipontisuuden saavuttamiseksi.

Kun sarjaa lähdetään pelaamaan, lähdetään voittamaan suomen mestaruutta eikä jotain pronssi lätkää. Mitallit ovat kerholta loisto suorituksia. Mutta voiko todella olla jotain muuta tavoitetta kuin mestaruus. Ei ainakaan mulle. Tolla joukkueella sitä ei ikinä voiteta. Äläkä sano että kerholla ei ole varaa palkata Jagria sun muita en nyt tarkoitakaan sitä.

Kuitenkin kiitokset sulle ja koko toimituksella loistavista jutuista esim. noi haastattelut kiinnostavat. Muista vain et ei ole olemassa vain yhtä ja ainoaa mielipidettä.

F

Flonaldo

Joo, ehkä todellakin hyökkääjistö on sitten kaikkien aikojen Mikki-porukka. Mutta mikäs vika siinä on? Tepsillä on ainakin kaikkien puheiden mukaan joka vuosi neitijoukkue ja niin vaan kultaa vuollaan vuosi toisensa jälkeen Aurajoen rannoilla.

Ulkolaisista Vujtek on niin iso stara kuin vain Suomeen on mahdollista rahdata. Ja ei kai Nedvedkään nyt ihan mikään rivimies voi olla, sillä rivimies ei heitä 28 börsää yhdellä liigakaudella - ei todellakaan. Kuhalla on tärkeä rooli puolustavana pelaajana, ei mikään tähti, mutta mitäs siitä tulisikaan jos joukkue olisi pelkkiä tähtiä täynnä. Sicakista on vielä vaikea sanoa mitään, mutta kaikki merkit ja kertomukset viittaavat siihen, että erittäin kelvollinen nuori pakki on kyseessä. Smid on hyvä kassari, jonka todellinen taso on vielä näkemättä, mutta toistaiseksi ainakin ollaan tyytyväisiä. Eli en kyllä näe miten tuossa nyt ollaan epäonnistuttu, nopea vertailu muiden "pienien" joukkueiden ulkolaisiin kyllä osoittaa, että pullat ovat hyvin uunissa.

Totta kai ne lausunnot ovat muuttuneet siitä mitä maaliskuussa sanottiin. Ei noilla "mikki-hiirillä" voi pelata mitään rymistelyä. Jos Jalonen yhä pitäisi siitä kiinni tällä ryhmällä, niin se vasta olisi mielestäni todella huolestuttavaa. Ei se ole peruuttelua eikä selittelyä, niin kuin eivät aikanaan esim. puheet ykkössentterin hankkimisesta. Tilanteet muuttuvat ja lausunnot ja mietteet tietysti siinä mukana. Eikä se Jalonen sinne niitä helvettejä mitenkään lisäillyt. Jos suomalaiset äijät puhuvat keskenään lätkästä, niin takuuvarmasti mukaan mahtuu kirosanoja ellei toinen ole uskovainen tai lapsena suu-saippuapesulla koulutettu. En niitä lähtenyt editoimaan sieltä poiskaan, kun en siihen tarvetta nähnyt.

Totta kai tavoitteena on mestaruus. Mutta ketä sinä sitten olisit tuonne halunnut lisää ja millä hinnalla? Tällä ryhmällä on jo varmasti palkkabudjetti tapissaan, joten miten olisi voitu koota sitten parempi joukkue? Hankkimalla maailmanluokan tähtiä sen luokan sopimuksilla, että eivät olisi lähteneet NHL:ään? Kun Kerho-johto lupaili sitä sentteriä, niin fanit ihan tosissaan puhuivat jostain Pateroista ja Dopitoista, ne on kuitenkin yhtä kaukana meidän ulottumattomissa kuin vaikka se Jagr. Ei onnistu Kerhon resursseilla, kyllä se vaan on myönnettävä. Kertaalleen nähtiin miten kävi, kun lähdettiin yltiöpäisesti tavoittelemaan mestaruutta. Olisikohan jo nyt Kummilan velat viimeinkin vasta maksettuna.

Joten kysynkin nyt, että miten sinä olisit itse toiminut tilanteessa, jotta Kerho mielestäsi pystyisi tavoittelemaan mestaruutta?

Ja ei tietenkään ole yhtä ainoaa oikeaa totuutta. En minä keneltäkään ole missään vaiheessa omia mielipiteitään kieltänyt. Sen sijaan keväästi asti olen yrittänyt lietsoa positiivista ilmapiiriä joukkueen ja seuran ympärille. Koska sillä kuitenkin ihan oikeasti on merkitystä. Jos se yksi fani levittää negaansa ympärilleen, niin ehkä se tarttuu johonkin muuhun, ja ehkä sitten laajemmalle. Ja jos sarja ei alakaan kovin hyvin, niin sitten ihmiset jäävätkin kotiin. Ja sitten ei menekään enää ollenkaan hyvin.

Roman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Tappara
Viestin lähetti Flonaldo
Joo, ehkä todellakin hyökkääjistö on sitten kaikkien aikojen Mikki-porukka. Mutta mikäs vika siinä on? Tepsillä on ainakin kaikkien puheiden mukaan joka vuosi neitijoukkue ja niin vaan kultaa vuollaan vuosi toisensa jälkeen Aurajoen rannoilla.

Ulkolaisista Vujtek on niin iso stara kuin vain Suomeen on mahdollista rahdata. Ja ei kai Nedvedkään nyt ihan mikään rivimies voi olla, sillä rivimies ei heitä 28 börsää yhdellä liigakaudella - ei todellakaan. Kuhalla on tärkeä rooli puolustavana pelaajana, ei mikään tähti, mutta mitäs siitä tulisikaan jos joukkue olisi pelkkiä tähtiä täynnä. Sicakista on vielä vaikea sanoa mitään, mutta kaikki merkit ja kertomukset viittaavat siihen, että erittäin kelvollinen nuori pakki on kyseessä. Smid on hyvä kassari, jonka todellinen taso on vielä näkemättä, mutta toistaiseksi ainakin ollaan tyytyväisiä. Eli en kyllä näe miten tuossa nyt ollaan epäonnistuttu, nopea vertailu muiden "pienien" joukkueiden ulkolaisiin kyllä osoittaa, että pullat ovat hyvin uunissa.

Totta kai ne lausunnot ovat muuttuneet siitä mitä maaliskuussa sanottiin. Ei noilla "mikki-hiirillä" voi pelata mitään rymistelyä. Jos Jalonen yhä pitäisi siitä kiinni tällä ryhmällä, niin se vasta olisi mielestäni todella huolestuttavaa. Ei se ole peruuttelua eikä selittelyä, niin kuin eivät aikanaan esim. puheet ykkössentterin hankkimisesta. Tilanteet muuttuvat ja lausunnot ja mietteet tietysti siinä mukana. Eikä se Jalonen sinne niitä helvettejä mitenkään lisäillyt. Jos suomalaiset äijät puhuvat keskenään lätkästä, niin takuuvarmasti mukaan mahtuu kirosanoja ellei toinen ole uskovainen tai lapsena suu-saippuapesulla koulutettu. En niitä lähtenyt editoimaan sieltä poiskaan, kun en siihen tarvetta nähnyt.

Totta kai tavoitteena on mestaruus. Mutta ketä sinä sitten olisit tuonne halunnut lisää ja millä hinnalla? Tällä ryhmällä on jo varmasti palkkabudjetti tapissaan, joten miten olisi voitu koota sitten parempi joukkue? Hankkimalla maailmanluokan tähtiä sen luokan sopimuksilla, että eivät olisi lähteneet NHL:ään? Kun Kerho-johto lupaili sitä sentteriä, niin fanit ihan tosissaan puhuivat jostain Pateroista ja Dopitoista, ne on kuitenkin yhtä kaukana meidän ulottumattomissa kuin vaikka se Jagr. Ei onnistu Kerhon resursseilla, kyllä se vaan on myönnettävä. Kertaalleen nähtiin miten kävi, kun lähdettiin yltiöpäisesti tavoittelemaan mestaruutta. Olisikohan jo nyt Kummilan velat viimeinkin vasta maksettuna.

Joten kysynkin nyt, että miten sinä olisit itse toiminut tilanteessa, jotta Kerho mielestäsi pystyisi tavoittelemaan mestaruutta?

Ja ei tietenkään ole yhtä ainoaa oikeaa totuutta. En minä keneltäkään ole missään vaiheessa omia mielipiteitään kieltänyt. Sen sijaan keväästi asti olen yrittänyt lietsoa positiivista ilmapiiriä joukkueen ja seuran ympärille. Koska sillä kuitenkin ihan oikeasti on merkitystä. Jos se yksi fani levittää negaansa ympärilleen, niin ehkä se tarttuu johonkin muuhun, ja ehkä sitten laajemmalle. Ja jos sarja ei alakaan kovin hyvin, niin sitten ihmiset jäävätkin kotiin. Ja sitten ei menekään enää ollenkaan hyvin.

Kuinka minä olisin kasannut joukkueen joka taistelee mestaruudesta näillä taloudellisilla resursseilla- en kuinkaan. Jos siihen pystyisin olisin todennäköisesti sitä tekemässä jossain liigan organisaatiossa. Tämä on vain muiden tekemisien arvostelua. Kiitoksetkin pitää laittaa tulemaan jos on niille aihetta.

Mitä Tepsiin tulee luulen että siellä suuri kunnia mestaruuksista kuuluu kahdelle loisto valmentajalle ennen kaikkea Jortsulle joka on loisto äijä valmentajana- jotkut pelaajat voivat olla erimieltä. Ja onhan siellä tietenkin ollut loisto pelaajia vuodesta toiseen. Mutta veikkaan Tepsin loisto vuosien nyt olevan takanapäin juuri tuon valmentaja kysymyksen takia. Muistelen kaiholla kumpaakin kerhossa Jortsun viettämää aikaa.

Mielestäni muiden pienten ulkomaanapuihin ei kannata omia verrata se ei ole ainakaan minulle mikään tae menestykseen eikä mittari. Kerho nykytilassaan elää ulkolaisista joiden mukaan me kaadutaan tai menestytään. Jotenkin on sellainen tunne että Kuha tai Nedvedikään ei tule nousemaan sellaiseen Glooriaan mitä odotan ulk. VAHVISTUKSELTA.

Mitä negatiiviseen vaikutukseen tulee niin eiköhän jokain äänestä niin sanotusti itse omilla jaloillaan. Minä ainakin maksan tuotteesta jos se on hyvää niin maksan jos ei niin en maksa. Ja se ei ole mikään faniuden mitta että istuu ilta toisensa jälkeen kattomassa jos porukka ei viitti pelata niinkuin viime vuonna.

Eivätkä ne kirosanat minua haittaa ei niitä sen vuoksi pois olisi tarvinnutkaan ottaa. Tarkoitin vain että se ei vakuuta ainakaan minua. Ei edes kiroilulla. Tuo kiroilu vaan huvitti mua. Mutta montako pelityyliä kerholla tulee olemaan jos valmentaja puhuu parin kuukauden välein erijuttuja.

Ja jotenkin minusta tuntuu että tuolla positiivisuudellanne olette ehkä jakamassa meidän leiriä kahteen ryhmään. Sen mitä olen huomannut esim pitemmän aikaan kiekkopesään kirjoitelleista nimimerkeistä mielipiteet ovat olleet ristiriitaisia teidän kanssa. Teillä tarkoitan sinua ja paria kerhon sivuilla oikein kirjoituksesta kinaavaa fania.

pokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild, Manchester United
Viestin lähetti roman

Ja jotenkin minusta tuntuu että tuolla positiivisuudellanne olette ehkä jakamassa meidän leiriä kahteen ryhmään. Sen mitä olen huomannut esim pitemmän aikaan kiekkopesään kirjoitelleista nimimerkeistä mielipiteet ovat olleet ristiriitaisia teidän kanssa. Teillä tarkoitan sinua ja paria kerhon sivuilla oikein kirjoituksesta kinaavaa fania.

Haa! Roman laitto piikin meikäläisen suuntaan, siispä sait minutkin kimppuusi. Jos vastaisit Flo:n kysymykseen; Miten olisit itse joukkueen rakentanut, jotta täällä juhlittaisiin ensi kaudella Suomenmestaruutta??

Ei ollut suinkaan kyse siitä, että sinun olisi omilla resursseilla pitänyt tätä joukkuetta rakentaa. Jos olisit peräsimessä, niin millainen olisi sinun <b>menestyvä</b> joukkue? Saat vaikka listata pelaajaluettelon vastaukseksi jos siihen pystyt, sillä en oikein usko, että tasapainoisempaa joukkuetta näillä varoilla saataisiin rakennettua.

Aina on helpompi olla negatiivinen, niin ei joudu pettymään. Toisaalta, jos on positiivisellä mielellä mukana, niin onnistumisetkin tuntuvat paljon paremmalta.

Mitä tulee oikeinkirjoitukseen, niin sinunko mielestä vaadimme turhaan HPK:n sivuille asiallista keskustelua? Kuuluuko asialliseen keskusteluun edes hitunen luettavaa tekstiä tai järjen käyttö?? Minusta kuuluu ja siksi näen olevani siinä oikealla asialla. Onneksi asiaan on tulossa muutos ja keskustelu saadaan toimimaan halutulla tavalla - ainakin toivon niin. Se foorumi rypee tällä hetkellä niin syvällä, ettei luulisi sinullakaan olevan yhtään varaa kääntää puukkoa selässä. Tai ehkä on, mutta katso peiliin niin ymmärrät ehkä paremmin. Tämä tästä. ;)

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Oikeinkirjoitus on yhdyssana :D
Samoin kuin loistopelaaja, -valmentaja...
Ihan ystävällinen neuvo: et anna kovinkaan uskottavaa pontta mielipiteillesi (ainakaan meikäläisen silmissä) esittämällä niitä karmaisevassa kirjoitusasussa.
Se asia sikseen, siitä ja tästä toisesta asiasta lienee "keskusteltu" enemmänkin mm. Kerhon nettisivuilla. Romanilta pyydän hieman pitkäjänteisyyttä ja etenkin nöyryyttä, tuleehan hänen kannattamansa seura Hyvinkään kokoisesta kaupungista (vähän suuremmalta talousalueelta tosin) ja itse seura on parhaimmillaan saavuttanut SM-hopeaa, viimeksi 1993. Uskoisin, vaikka meillä ei Jortikkaa tällä hetkellä ole, on johtoportaassa joukko ihmisiä, joiden suureksi ansioksi voidaan laskea pienen kaupungin joukkueen pärjääminen 90-luvun jättiläisten aikakaudella - harvemmin tuolloin 5 parhaan sakissa näkyi joukkueita Turun tai Helsingin ulkopuolelta. Eipä finaalissakaan nähty kuin JYP sekä Ilves kerran. En tiedä vaihtaisinko Jortikkaa noihin tyyppeihin, sillä joukkueen rakentaminen sekä myöskin sijoitukset kauden lopussa ovat olleet viime vuosina lähes poikkeuksetta siitä paremmasta päästä - budjetin pysytellessä ymmärrettävistä syistä alemmassa keskikastissa.
Arvatenkin pidän tämänkautisia ainakin paperilla hyvinä, mutta kauden edetessä ja varsinkin sen edes ALETTUA lienee ainakin minun parempi palata tuohon asiaan sitten uudestaan.

Lisäys: 5 parhaan sakissahan on joka vuosi väkisin 2 joukkuetta Turun tai Helsingin ulkopuolelta, joten 3 parhaan sakista puhuminen lienee paikallaan tässä kohtaa...

Viimeksi muokattu:

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näin rakennetaan mitalijoukkue alemman keskiluokan budjetilla

Odotellessa nimimerkki Romanin ottavan haasteen vastaan, pistän tähän oman visioni. Se jakautuu toisistaan riippumattomaan teoria- ja käytäntö(HPK)osioihin.

Teoria:

1. vaihe: Joukkueen rakentamisen kannalta olennaista on mahdollisimman varhaisessa vaiheessa hankkia hyvä valmentaja. Valmentajien palkat eivät ole huippupelaajien luokkaa, mutta heidän merkityksensä on yhtä huippupelaajaa suurempi, joten tässä kohtaa ei kannata pihistellä rahassa. Siis Jortikan nimi paperiin. Ellei onnistu kokeillaan Pietilää tai Mälkiää jne. Valmentajan on kuitenkin oltava mielellään suomalainen ihan vaan kommunikaatio- ja mentaliteetinymmärryssyistä

2. vaihe: Vähänkin lupaavien omien juniorien kanssa täytyy tehdä tähtitieteellisen pitkiä sopimuksia (3-5 vuotta). Ellei ura liigassa urkene, saa pelaajan kuitenkin siedettävällä tappiolla dumpattua divariin tai muuten purettua sopimuksen. Näin pikku onnella joukkueella on käytettävissään jatkuvasti 1-2 omasta seurasta lähtöisin olevaa kahden ensimmäisen kentällisen miestä siedettävillä kustannuksilla.

3. vaihe: Maalivahdin on oltava kelvollinen. Vaihtoehtona on ison rahatukon heiluttaminen koetellun nimimiehen nokan alla, kanadalainen farmivahti (eivät yleensä pettymyksiä, Duffus poikkeus) tai riskisijoitus divarin helmeen. Jälkimmäisessä tapauksessa tulee pyrkiä jälleen sikapitkään sopimukseen. Jos tulee floppi, ovat kulut suhteellisen pienet, onnistumisen sattuessa vältetään Pasi Nurminen-ilmiö.

4. vaihe: Rakennetaan uskottava puolustus. Keskitason joukkueella ei ole varaa kuuteen liigataso + pakkiin, joten täytyy panostaa kahteen huippuun, kahteen runkomieheen ja loput omia junioreja/divarin helmiä. Menetelmän etu on siinä, että jalkeilla on erikoistilanteita varten iskukykyiset miehet sekä nuorten pelaajien kehitys vastuun myötä (heillähän on pitkät sopimukset ks. edellä kohta 2). Haittapuolena on loukkaantumisten aiheuttamat riskit sekä kahden ensimmäisen parin kohtuuttoman peluutuksen aiheuttama rasitus. Näitä ongelmia ei voi kuitenkaan välttää, sillä käytössä olevalla budjetilla ei saa kaikkea.

5. vaihe: Keskushyökkääjien pestaaminen huolella ja hartaudella. Fakta on, että mitaleita tavoitteleva joukkue tarvitsee kaksi huippuluokan keskushyökkääjää. Jos sellainen on noussut omasta juniorimyllystä (Niko Kapanen) niin hyvä, ellei, tulee tähän käyttää 2 paikkaa ulkomaalaiskiintiöstä. Hyvien sentterien mukana ylivoimapeli seisoo ja kaatuu. Aloitusten merkitystä ylipäätään ei voi liioitella. Heidän tulee olla varsinaisia senttereitä, ei laitureita, jotka voivat hätätilassa pelata keskellä. Kolmoskenttään tulisi optimitilanteessa löytää rauhallinen ja kokenut kotimainen pelaaja. Nelosen sentterin tulee olla liigatuntumaa hakeva oma juniori.

6. vaihe: maalinteko. Viitaten kohtaan 4, on todettava, että alemman keskitason budjetilla pelaavan joukkueen on tehtävä per**leesti maaleja, sillä omissakin soi ohuen puolustusmateriaalin vuoksi. Niinpä jengissä tulisi olla neljä 20 maaliin kykenevää pelaajaa. Tässä vaiheessa ulkomaalaiskiintiöstä on jouduttu käyttämään minimissään kolme ja ehkä jopa neljä pelaajaa (jos maalivahti on ulkomaalainen tai jouduttu ottamaan kaksi puolustajaa kotimaisten puutteessa), joten jäljellä on suhteellisen todennäköisesti vain yksi ulkomaalaisen paikka. Ainoa mahdollinen kriteeri viimeisen ulkomaalaisen palkkauksessa on siis maalivainu. Koko, näkö ja kansallisuus ovat sivuseikkoja. Mistä siis saadaan kokoon neljä kahdenkymmenen maalin miestä käytettävissä olevin rahoin? Yksi on ulkomaalaislaituri, yksi löytyy kahden ensimmäisen kentän senttereistä. Kaksi täytyisi siis löytää kotimaisista laitahyökkääjistä. Tässä on joukkueen rakentamisen kompastuskivi. Skenariossani on panostettu laatumiehiin ulkomaalaispaikoille, joten rahaa on palanut reippahasti. Varaa ei siis ole Pasi Saarelaan tai Petri Varikseen. Toinen puuttuvista kahdenkymmenen maalin tekijöistä löytyy omista pitkän sopimuksen junioreista. Toinen edellyttää joko liigajyrän venymistä tai onnistunutta divariskouttaamista. On tietenkin muistettava, että ellei neljää 20-häkin miestä löydy, ei se tarkoita pleijareista putoamista, ainoastaan mitalien karkaamista suurella todennäköisyydellä.

7. vaihe: Likaisen työn tekijät. Taklaamaan ja peliä rikkomaan kykeneviä laitahyökkääjiä 3-4 -kentällisiin on maailma täynnä. Heille ei pidä maksaa liikaa. Jos ukko alkaa parin kauden jälkeen vaatia liikaa, monoa anaaliin ja uusi puikkoihin divarista. Tässä kohtaa on rahan säästön paikka. Anyway, portsareita luistimilla tarvitaan vain yksi tai kaksi koko joukkueeseen, lisäksi tulee puolustajien kontribuutio voimasektorilla. Nelosketjussa näyttöjä antavat omat juniorit ja divarista kalastetut pelaajat.

Sitten tarkastellaan edellisen sapluunan valossa HPK:n joukkueen rakentelua tänä vuonna.

1. Valmennusasiassa oltiin liikkeellä ajoissa, siitä pisteet. Kysymyksiä herättää kuitenkin valittu mies. Olen kuitenkin taipuvainen uskomaan, ettei parempaakaan ollut saatavilla, joten annetaan ukon yrittää.

2. Juniorien sopimukset Kerho on hoitanut asiallisesti, joten kahteen ensimmäiseen kentälliseen kasvamassa olevia pelaajia on tarjolla jatkossakin (mm. Antti Miettinen, Suutarinen ja Kenig -veljekset). Antti Miettinen on jo vakiinnuttanut paikkansa kahdessa ensimmäisessä kentällisessä ja uskoisin, että joku viimevuosien junioreista seuraa hänen esimerkkiään.

3. Maalivahtien pestuu on tällä kertaa hoidettu vaihtoehdon 3 eli riskien otto kautta. Hyväksyn menettelyn muuten, mutta Smidiä ei olisi pitänyt ottaa yhden vuoden sopimuksella (paitsi jos ollaan 100 prosenttisen varmoja siitä, että Puurula ottaa ykkösvahdin paikan vuoden päästä). Hieman kysymyksiä herättää myös ulkomaalaispaikan uhraaminen riskimaalivahtiin (olkoonkin, että ennusteet ovat hyvät). Anyway, tässä toimittu ihan ok. Näkemyserot minun ja seurajohdon välillä ovat lähinnä kosmeettisia.

4. Uskottavan puolustuksen rakennusta hoidettiin oikein olan takaa. Valitettavasti vain uskottavuus siirtyi suurelta osin N.Y. Islandersiin. Pistää miettimään olisiko ulkomaalaisvahvistuksiksi palkattava iäkkäitä pelaajia, jotka ovat kovia luita Euroopassa ja jo käyneet floppaamassa NHL:ssä? Niin tai näin, tässä kohdassa rahaa olisi voinut säästää luottamalla siihen, että joko Juppo tai Tuomainen käy liigapakista. Ymmärrän toki, ettei näin tehty viimevuoden traumojen takia. Siis, Kankaanperän olisi voinut jättää Jypin iloksi ja säästää hänen palkkavaransa. Puolustukseen olisi edelleen jäänyt neljä liigatasoista tai parempaa: Tuulola, Peltonen, Sulku ja Sicak. Sekä kahdesta muusta paikasta kilpailemaan Tuukka Mäkelä, Teemu Aalto, Juppo ja Tuomainen. Säästöä olisi syntynyt n. 200 000 markkaa (puhdas arvaus, ei tietoa). Sinänsä nykyinen puolustus täyttää yllä hahmottelemani vaatimukset, mutta on liian kallis eikä mahdollista kovin hyvin omien juniorien murtautumisen liigaan. Vaihtoehtona Kankaanperän ulostukselle olisi tietenkin Teemu Aallon ulostus.

5. Keskushyökkääjätilanne. Tässä kohtaa on nykyisen joukkueen pahin Akilleen kantapää. Tommi Santala on pelatessaan viimevuotisella tasollaan kyllin hyvä kakkosketjuun ja vielä kehittyessään jopa ykkösketjuun. Ongelmana onkin, että sen enempää Kuharchik kuin Savijokikaan eivät ole kyllin hyviä kahteen ensimmäiseen kentälliseen. Savijoki on mainio all-around pelaaja ja hyvä aloittaja, joten hänen roolinsa kolmosen kokeneena puolustavana sentterinä on selviö. Sen sijaan Kuharchik on virhehankinta. Tässä kohtaa tullaan siihen mitä itse olisin tehnyt eri lailla. Kuhaa ei olisi pestattu lainkaan, vaan joko 1. lyöty lisää pätäkkää pöytään ja hommattu ulkomailta kelvollinen sentteri (ei laiturisentteri). Osa erotuksesta olisi otettu Kankaanperän tai Aallon sopimuksesta säästyneistä rahoista. Ellei vieläkään riitä, lisätään riskiä ja jätetään sekä Kanki että Aalto ulos. Toinen vaihtoehto olisi ollut panostaminen kotimaiseen riittävän hyvään vaihtoehtoon (huom. nimet eivät ole siinä mielessä konkreettisia ehdotuksia, että nämä pelaajat olisivat välttämättä olleet saatavilla, ne kertovat vain minkä tyyppiset miehet olisivat kelvanneet; Juha Hautamaa, Juha Ikonen, Toni Koivunen) tai pikku riskillä potentiaalia omaavaan (Esa Pirnes, Janne Seva, Tommi Miettinen).

6. Maalinteko saattaa nousta kysymysmerkiksi. "Varmoja" maalintekijöitä Kerhon tämänhetkisessä kokoonpanossa ovat Vujtek ja Nedved (Nedvedin potentiaali on hurja, mutta jotenkin olisin toivonut varmempaa suorittajaa, hyväksyn kuitenkin miehen hankinnan pitkin hampain). He pystynevät yhdessä siihen neljäänkymmeneen, jos toinen jää alle kahdenkymmenen, toinen paikkaa. Sitten onkin potentiaalisia ongelmia näkyvissä. Miettinen ja Somervuori ovat onnistuessaan 101 prosenttisesti 20 miehiä, mutta todennäköisemmin eivät. Määttänen saattasi hyvänä päivänä hätyytellä rajaa, samoin Santala. Kuharchikin kohdalla kymmenen maalia olisi riemuhuutojen paikka. Eli avainpelaajien onnistuessa optimaalisesti ja säilyessä loukkaantumatta, homma saattaa toimia, mutta tiukkaa tekee. Tähänkin olisi auttanut, jos Kuhan tilalla olisi todellinen vahvistus. Tulevaisuuden maalinteon kannalta voisi olla viisasta tehdä try out -mies Laakkosen kanssa pitkä sopimus, tähän kauteen ei auta.

7. Portsareita joukkueessa on tarpeeksi (vaikka toki eräät ovatkin sitä mieltä, että kyseessä on Mikki Hiiri-jengi). Finaalit näyttivät kuitenkin mielestäni selvästi, että jääkaappi-pakastimet luistimilla eivät pärjää taidolle pitkässä juoksussa. Ei ole sattuma, että The Great One oli luuviulu ja The Next One ei saanut viime vuodeksi sopimusta. Tarvitaan muutakin kuin massaa. Mitä tulee nelosketjuun, on homma terveellä pohjalla, etenkin jos sille löytyy peliaikaa.

=> Siis konkreettinen muutosehdotukseni 1-2 puolustajaa vähemmän ja niillä rahoilla Kuhan tilalle oikea ykkössentteri. Muuten rakentaminen on hoidettu asiallisesti.

JanJ

Jäsen
Re: Näin rakennetaan mitalijoukkue alemman keskiluokan budjetilla

Viestin lähetti Jussih
Savijoki on mainio all-around pelaaja ja hyvä aloittaja, joten hänen roolinsa kolmosen kokeneena puolustavana sentterinä on selviö. Sen sijaan Kuharchik on virhehankinta.

Kommentoin lyhyellä viestillä tuota:
Mitä minä olen nähnyt Kuhan ja Savijoen pelaavan,
Kuha vaikuttaa paremmalta all-round pelaajalta ja aloituksetkin kääntyvät omille useammin. Siltä näytti myös Espoo-HPK pelissä. Lisäksi Kuha puolusti esimerkillisesti ja kaivoi aika mallikkaasti kiekon kulmista. Taklauksetkin onnistuivat.

Mutta Kuha on varmasti virhehankinta jos haluttiin selkeää johtavaa sentteriä pisteitä nakuttamaan.
Nyt Savijoki ja Kuha pelaavat liian samanlaista peliä.

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Kommentoisin sen verran JussiH:n juttua, että teoriassahan tuossa oli listattuna kaikki ainekset rakentaa loistava jääkiekkojoukkue pienelläkin budjetilla - mutta mikä onnistuu vielä kotona, teoriassa, tai vaikkapa tietokonemanageroinnissa, ei välttämättä tule kyseeseen tosielämässä (tm). Teoria on kuitenkin vain teoriaa. Esimerkiksi Junnujen sitominen pitkiin sopimuksiin kuulostaa ainakin minulle MHM:stä tutulta puuhalta ja hyvältä idealta, mutta tosielämässä herkässä, kehittyvässä elämäntilanteessa oleva nuori pelaaja - ja varsinkin kovasti potentiaalia omaava sellainen - ei halua sitoa itseään viideksi-kuudeksi vuodeksi eteenpäin samaan joukkueeseen, ellei se joukkue sitten pelaa sarjassa nimeltä NHL. Sitäpaitsi eihän loistavasta junnusta aina kehity änäritason kohkaajaa. Monen kehitys pysähtyy junnuiässä, joillekin loukkaantumiset muodostuvat ylitsekäymättömäksi esteeksi kehitykselle, yksi kärsii itsetunto-ongelmista, toisen päähän nousee kusi... Tämä junnulöpinä vain esimerkkinä.
Sforza HPK, ja sen hankinnat tälle kaudelle.

F

Flonaldo

Vastauksia Jussille ja romanille

Kiitokset Jussille erinomaisesta kirjoituksesta. Vastaan ensin romanille ja sitten sinulle.

Nämä siis romanille:

Olit aikaisemmassa viestissäsi erittäin närkästynyt siitä ettei kasassa ole mestarijengi, eikö vain? Voitko siis väittää, että jotenkin toisin tekemällä tai toisilla tekijöillä olisi näillä markoilla ja euroilla saatu kasaan selvästi parempi, mestaruudesta taisteleva porukka?

Minkälaisia ulkolaisia vahvistuksia sitten haluaisit näillä budjeteilla? Liigassa melkein kolmekytä börsää iskenyt kaveri on mielestäni melkoisen kova vahvistus. Vujtek on kovin mitä on mahdollista saada. Ja Kuha on hyvä Kerhon tarvitsema puolustava keskuri. Ei kaikkien vahvistusten tarvitse olla mitään calouneja, kyllä nämäkin miehet selvästi joukkuetta vahvistavat.

Silloin kun Jalonen nimettiin, niin sopimuspelaajia oli kymmenisen, joista osa junnuja. Silloin oli ideana se pelityyli, kun ei ollut tietoa pelaajista. Nyt on nämä pelaajat ja niille sopiva pelityyli. Totta kai sitä tyyliä pitää vaihtaa pelaajien mukaan, muuten tulee katastrofi. Vaihdon ainoa syy on pelaajamateriaali. Mitä Jalosen olisi pitänyt tehdä/sanoa tässä vaiheessa, jotta olisit vakuuttunut tuon pelityyli-aspektin osalta?

En minä ainakaan ole jakamassa ketään mihinkään. Päinvastoin. Minä pyrin yhdistämään kaikki Kerholaiset yhden yksimielisen joukkuetta täysillä tukevan aatteen taakse. Jos yleisö ei tue joukkuetta, niin on turha odottaa, että joukkue antaisi täysillä kaikkensa yleisölle.

Ja Kerhon sivujen oikeinkirjoitukseen en ota muuta kantaa kuin, että teini-äxät saavat vereni kiehumaan kiukusta...

Ja sitten Hoon Jussille:

<b>Valmentaja:</b> Jortikan kanssa ei Hämeenlinnassa aivan parhaissa väleissä olla, muutenkin miestä olisi varmasti ollut sangen mahdoton tänne houkutella. Mälkiä oli jo aikoja sitten IFK:n haavissa. Pietilä&Tamminen ovat muissa bisneksissään kiinni ja ainakin Sakke on ollut mielestäni jo liian kauan ulkona seuravalmentamisesta. Joten ei niitä vaihtoehtoja nyt niin vallan hirvittävästi ollut.

<b>Juniorit:</b> Hoidettu pääsääntöisesti erittäin hyvin. Omia parhaita junnuja ei ole päästetty muualle loistamaan. Miettisen Antti on ensi kaudella odottamattomankin suuressa roolissa.

<b>Veskarit:</b> Kuten sanoitkin, niin tässä on otettu pienoinen riski. Mutta toisaalta nyt on varaa vaikka toisen vielä hieman totutellakin liigavauhtiin, sillä silloin toinen on valmis ottamaan ykkösen viitan itselleen. Koska päädyttiin kahteen nuoreen, niin ulkolaisen palkkaaminen ei ole mielestäni virhe, koska samanlaista junnumaajoukkueiden staraa ei Suomesta ole saatavilla.

<b>Pakisto:</b> Lisämiehiä on paljon siitä syystä, että johto ja valmentajat odottavat armeijan tuottavan ongelmia Jupolle ja Tuomaselle. Sekä poissaolojen että heikomman suoritusvalmiuden muodossa. Koska molemmat ovat yhtä aikaa intissä, niin heidän varaansa ei johdon&valmentajiston mielestä voi laskea ja siksi täytyy olla laajuutta.

<b>Sentterit:</b> Päästään jälleen minun yksinäisen ristiretken aiheeseen eli Tommi Santalaan. Kukaan muu (no ei nyt ihan sentään, mutta melkein) ei mieheen vielä ykkössentterinä luota. Minä taas olen vakuuttunut siitä, että Tommi on liigan kuuden parhaan keskurin joukossa eikä kukaan ole minua ainakaan vielä vakuuttanut siitä, että liigasta löytyisi yli viisi parempaa keskuria. Eli mielestäni ykkönen meillä on. Sitten on Kuha&Savijoki. Melko lailla samasta muotista ovat kaverit. Mutta toisaalta esim. nykyisissä ketjusommitelmissa Kuhan rinnalla viipottavat Somervuori ja Nedved, joten ei siihen mielestäni muunlainen ukko sopisikaan. Ulkomaisia ykkössenttereitä ei liikaa ollut liikkeellä ja koska puolustukseen on kulutettu x markkaa, niin lisää pätäkkää ei enää hirveämmin ollut siihen käytettävissä. Varmasti kuka tahansa esittämistäsi kotimaisista olisi kelvannut Kuhan tilalle, mutta hinta olisi ollut vähintäänkin samaa luokkaa eikä mielestäni laatu olisi siitä kummemmin parantunut. Noissa nimissä oli pari Kuhaa parempaa, pari heikompaa, mutta yleisesti erot ovat kuitenkin melko pieniä. Ikosta ei olisi Ruotsista saanut ilman isoja rahoja, Hautamaa halusi ulkomaille, Koivunen ja Seva eivät kummoisia kavereita ole (siis ovat hyviä, mutta eivät kyllä mitään ihmeparannuksia Kuhaan) ja Miettisellä taisi olla Ilves-sopimus. Pirneksen olisin mielelläni ottanut tänne.

<b>Maalarit:</b> Muuten en huomauta tähän mitään muuta kuin, että Miettinen ei kyllä vaadi mitään ihmeonnistumista siihen, että se parikymmentä tipahtaa. Ukko on nyt hirveässä kunnossa ja jo viime kaudella niitä paukkui kiitettävästi vaihtelevalla peliajalla. Nyt on paikka Vujtekin ja Santalan kanssa => 20+ börsää.

Ja kuten totesitkin, niin rakennustyöt on hoidettu asiallisesti. Lisäpakkeja on Jupon ja Tuomasen metsässä möyrimisen vuoksi ja ainakin johto olettaa, että ne tulevat tarpeeseen.

Luiro

Jäsen
Jukka Jalosen pelastus mielestäni taitaa olla parivaljakko Tuulola-Savijoki, sillä Jalonenhan on kuulemani mukaan tunnetusti kaikkien kaveri, mutta nyt kukaan ei kehtaa sanoa vastaan mistään vastenmielisistä harjoitteista sun muista, kun eivät Tuulola ja Savijokikaan kehtaa purnata.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy