Joulumenyy eli mitäs joulupöytään kinkun seuraksi?

  • 5 550
  • 29

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jatkoajassa käydään säännöllisesti joulun alla harrasta keskustelua kinkun syvimästä olemuksesta joulupöydän kunkkuna. Hyvä niin. Mutta mitäs muuta kunnon joulupöytään kuuluu?

Ihan perusjuttuja ovat tietty lanttu- ja porkkanalaatikko. Imelletty perunalaatiko sen sijaan ainakin meillä käy joka vuosi taistelu keitettyjen perunoiden kanssa, eli siis jompaa kumpaa, mutta ei molempia.

Lohta -joko kylmäsavustettuna tai graavina. Ikinä en ole itse lohta graavannut, mutta nyt vois kokeilla.

Lihapullat. Lapsuuden kodissa äiskä laittoi aina jouluna tajuttoman hyviä polleroita. Tietty voisi ihmetellä, että miksi sekä kinkkua että lihapullia...

Maksapasteijaa. Tämän kanssa saa olla varovainen, sillä herkästi tulee hankittua aivan liikaa tuota.

Kotijuustoa. Vaaleata ja tummaa joululimppua. Sienisalaattia. Herneitä. Punaviiniä. Kotikaljaa...

Mutta hetkinen!?!? Tässähän unohtuu vallan alkuruoat. Ja jälkiruoka.

Arvoisat jatkoaikalaiset, auttakaa miestä mäessä. Kertokaa omista mieltymyksistänne, mitä kaikkea kuuluu siihen oikeaan joulupöytään? Ja milla tavoin tarjottuna?
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Äitin herkuillahan sitä käydään, mutta nämä ovat meidän joulupöydän vakiot:

Alkuun graavi lohi, sinappisilakat, lasimestarin silli, suutarin lohi, smetanasilli ja joku vaihtuva kalatuote ja keitetyt perunat.

Sitten kinkku, kalkkuna ja porkkana- peruna sekä lanttulaatikot.

Lisukkeena punaviini, olut, vesi ja joululimppu.

Sitten muutaman tunnin tauko ja (about 22-23) illalla viiniä ja juustoja sekä kahvit ja konjakit.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Hyvin pitkälti duden linjoilla. Tosin eturuokiin kuuluu lisäksi enon tekemä lohi/aurajuustopatee. Lisäksi ruuan kanssa snapsia (akvaviittia) ja leipänä vaihtoehtona ruisleipää.

Edit: muutama itsestäänselvyys unohtui eli Oltermanni ja herneet.
 
Viimeksi muokattu:

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Meidän perheessä ei koskaan ole ollut edes varsinaista kinkkua, sisko on kasvisyöjä eikä vanhemmatkaan erityisemmin kinkusta välitä. Kinkun tilalla on yleensä ollut joku pieni piknik-paisti tai vastaava. Sen lisäksi sitten:
-Luumukääryleitä tai -mureketta
-Herneitä sekä muhennoksena että tuoreena
-Keitettyjä perunoita
-Porkkana- ja lanttulaatikkoa
-Rosollia (ilman silliä)
-Tuore salaatti
-Oikeita (yleensä erään sukulaisen leipomia) karjalanpiirakoita
-Oltermannia

Ja jälkkäriksi luumurusinakiisseliä
 

scholl

Jäsen
Tykki kirjoitti:
Arvoisat jatkoaikalaiset, auttakaa miestä mäessä. Kertokaa omista mieltymyksistänne, mitä kaikkea kuuluu siihen oikeaan joulupöytään? Ja milla tavoin tarjottuna?

En harrasta jouluruokia juuri kuin jouluaattona. Tänä vuonna vielä olen vuokrannut mökin, joten joudun itse huolehtimaan osittain noista asioista kun ei ole perhejouluruokailua.

Mutta joulupöytään on kuulunut tavallisesti:

- alkuun keitettyjä perunoita, graavilohta, jonkun tekemää omatekoista silliä, rosollia, tummaa leipää jne. Olutta. Bonaquaa.

- kinkkua, kalkkunaa, lanttulaatikkoa, hieman perunalaatikkoa, sinappia. Viiniä. Bonaquaa.

- salaattia

- jälkiruokana luumukiisseli, joulutortut ja piparit. Glühweinia ja ehkä kahvia.

Sen jälkeen joululahjat auki ja sitten vähän lisää juomaa ja myöhemmin illalla kinkkua leivän päällä.

EDIT: Yleensä ennen ensimmäistä ruokalajia eli ennen varsinaiseen joulupöytään siirtymistä kuuluu ottaa 1-2 pulloa Weissbieriä
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Jouluhan on se jalo (ri(i)sto) juhla, jolloin voi aina käydä vetämässä gänäsoosit porukoiden piikkiin. Joulupöydässä on kinkkua, ei mitään siipiveikkoja, mutsindiggaamaa lipeäkalaa, ehtaa rosollia, graavilohta, ja saatanan tulista faijan tekemää sinappia. Laatikoitahan on toki myös ja muita määrittelemättömiä sörsseleitä. Pääasia kuitenkin, että viinilaseja on kaksi per henkilö, toiseen valkkaria ja toiseen punkkua kiitos, snapsilasi ja olutta. Ruoan päälle väkivahvaa glögia ja madeiraa, punkkua ja olutta. Joku lahjakin tulee sitten jaettua. Hinnatonta touhua.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Peruna-, lanttu-, maksa- ja porkkanalaatikko kuuluvat itsestään selvinä joulupöytään. Lanttulaatikko tosin ei kamalammin tee kauppaansa, mutta kylläpä sitä yleensä tarjolla on.

Kinkku voittaa kalkkunan, mutta jotain rullatyylistä kalkkunaa on yleensä löytynyt.

Kalapuolella Nygrenin Auravuoka on noussut lähes perinteeksi perheessämme viime vuosien aikana. Lisäksi muutamaa muutakin kalaa on yleensä löytynyt. Lipeäkalaa ei harrasteta.

Salaattipuoli vaihtelee, mutta lähinnä vihreitä salaatteja on tarjolla tupannut olla. Rosollia on tainnut myös olla, itse en sitä syö, joten ei varmoja muistikuvia.

Siihen päälle sitten monenlaista leipää sekä juustoja ja juomapuolta sen verran, että jokaiselle talossa olijalle varmasti löytyy mieleistä. Olut, virvoitusjuomat ja mehuja ainakin.

Lisäksi sitten kahvipöytää varten muutama leikkokakku, joulutorttuja, pipareita jne. Suolaisella puolella yleensä jauheliha-riisipasteijoita.
 

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Täällä on nyt melkein kaikki jouluruoat jo mainittu, mutta huomaan yhden puutteen, joka ainakin meillä kuuluu aina jouluun: Karjalanpaisti (ja jos sattuu hirveä olemaan vielä pakkasessa joulun aikaan, niin sitten hirvi-karjalanpaisti). Muutenkin lihansyönti on joulun aikaan aivan yletöntä, vähintään kilo päivässä sitä menee 24.12.-26.12 välisenä aikana.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Meillä on jo useana vuonna ollut perinteisen kinkun lisäksi savustettua luomukalkkunaa. Voittaa muuten kinkun sata-nolla!
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Eiköhän meillä siinä kinkun vieressä joitain äitin tekemiä laatikoita ole. Ja sitten yleensä meillä on ollut myös rosollia.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
kimbe66 kirjoitti:
Täällä on nyt melkein kaikki jouluruoat jo mainittu, mutta huomaan yhden puutteen, joka ainakin meillä kuuluu aina jouluun: Karjalanpaisti (ja jos sattuu hirveä olemaan vielä pakkasessa joulun aikaan, niin sitten hirvi-karjalanpaisti). Muutenkin lihansyönti on joulun aikaan aivan yletöntä, vähintään kilo päivässä sitä menee 24.12.-26.12 välisenä aikana.

Meilläkin tuo karjalanpaisti kuului perinteeseen, ja olen sitä omalta osaltani jatkanut Kinkkua tietysti järjettömästi ja perunoita keitettynä.

Mitään sen kummempia en laittele, koska vihaan kasviksia. Vaimo saattaa jotain salaattiakin purra.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Menen vanhemmilleni syömään ja jo aiemmin päivällä auttelemaan. Koska syömme suht myöhään, niin päivällä vetäistään ensin annos riisipuuroa maidon, sokerin ja kanelin kanssa.

Joulupöydässä minä syön:
Aluksi perunaa, suolisienisalaattia, graavisiikaa, lasimestarin silliä, savusiikaa, katkarapuja ja mätiä smetanalla ja sipulihakkeluksella ja tietty rosollia, mutten sitä kermavaahtokastiketta. Juon olutta ja vettä. Muut ottavat snapsia, minä en kun en tykkää.

Seuraava kattaus: lisää rosollia, lanttu- ja perunalaatikkoa, suolakurkkua, hillosipulia ja yhden palan kinkkua mutsin mieliksi (en yleensä syö lihaa ollenkaan). Juomaksi valitsen punaviiniä ja vettä

Jälkkäriksi meillä on yleensä puolukkajäädykettä. Myöhemmin otamme punaviiniglögiä ja nautiskelemme suklaata ja jotain mutsin leipomaa joulukakkua. Yöllä käydään tekemässä minä kalaleipiä, muut kinkkuleipiä.

Tapaninpäivänä meillä syödään aina lipeäkalaa, nam.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Menen vanhemmilleni syömään ja jo aiemmin päivällä auttelemaan. Koska syömme suht myöhään, niin päivällä vetäistään ensin annos riisipuuroa maidon, sokerin ja kanelin kanssa.

Tuon itsekin unohdin. Jouluna kun herää pitää vetää riisipuuroa. Tosin se maito menee keittämisvaiheessa. KAneli ja sokeri valmiin moskan päälle.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jaa-a. Kyllähän sieltä nämä perinteiset kalkkunat, kinkyt... anteeksi kinkut, porkkanalaatikot, perunat, makaroonit, herneet ja raasteet löytyy. Joka vuosi melkeinpä samat jutut pöydässä. Juomana jouluolutta (mistä en liiemmin pidä), vettä jne. mikä nyt maistuu. Kyytipoikana vodkaakin aina tungetaan lasiin.

Jo mainittua karjalanpaistiakin on toisinaan ollut, mutta useimmiten se on kuulunut asiaan jouluaattoa edeltävänä päivänä, tai tapaninpäivänä. Parastahan se on, jos on sen lisäksi karjalanpiirakoita tarjolla.

Riittämiin siis eineksiä, että nälkä lähtee ja tulee syötyä hieman sen ylikin. Sairasta toisaalta. Itse kyllä välttelen ylimalkaista mässäilyä, syön sen, minkä jaksan.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Tuossa puolen päivän aikoihin syödään riisipuuro (kukin haluamallansa tavalla), jossa pitää olla yksi manteli.

Itse jouluruoka menu on seuraavanlainen. Kinkku (aika yllättävää), lanttu- ja porkkanalaatikko (minä syön lanttua ja vaimo porkkanaa), karsittu rosolli kermaviilin kera, perunat ja kinkkuliemi (meinas vallan unohtua) ja italiasalaatti (ei taida kovin monen pöytään kuulua). Kaikki tietenkin itse tehtyinä. Kaupasta ei viitsi valmista ostaa, kun ne ei ole lähellekkään niin hyviä. Pöydästä löytyy myös itse tehtyjä karjalanpiirakoita (ohje mummoltani, joka on kotoisin luovutetusta karjalasta) sekä munavoita. Jälkiruuaksi on köyhän akan kiisseliä (aprikoosia ja porkkanaa) sekä kermavaahtoa. Ruokajuomana suosimme maitoa.

Suurin ongelma yleensä on se, että jälkiruokaa ei meinaa jaksaa syödä, kuin vasta seuraavana päivänä.
 
Joka vuosi on suunnilleen samat perinteiset sapuskat. Riisipuuroa siinä päivällä. Sitten nuo porkkana, lanttu, maksa ja perunalaatikot. Itse en tosin lanttu- ja porkkanalootia syö. Lisäksi rosollia. Ja kinkkua tietty ihan älyttömästi. Sitä laitetaan karjalanpiirakan päälle ja syödään muutenkin. Jälkiruokana sitten joulutorttuja ja pipareita ym. Ja yleensä sitten jonain päivänä ihan jotain tavan ruokaa ettei tule kyllästymistä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tämän vuoden aaton taidan viettää veljen ja hänen vaimonsa luona. Mikäli mitään yllätyksiä ei kohdille satu niin tarjolla on kinkkua (en erityisemmin pidä kinkusta mutta kyllä sitäkin muutama siivu tulee syötyä), jonkin sortin kalaa - olettaen lohta, laatikoita (niin porkkana kuin lanttu) ja varmaankin perunoita tai imellettyä perunalaatikkoa. Uskoisin kuitenkin, että ennen lämmintä ateriaa syödään jotain vihertävää salaatin muodossa.

Juomapuoli koostunee valko- ja punaviinistä ja vedestä, jälkiruoan yhteydessä mahdollisesti konjakkia mikä jätän suosiolla väliin (pahaa kun on) ja vaihtoehtona makeaa valkkaria.

Jälkiruoka itsessään pitänee sisällään jotain yllätyksellistä, eli ei harmaintakaan aavistusta mitä se voi olla, se nyt kuitenkin on varma ettei mitään luumu-rusina-kiisseliä koska se on yksinkertaisesti pahaa niin minun kuin veljenikin mielestä.

Jos nyt kuitenkin käy niin hassusti etten menekään veljelle niin sitten on kokkailtava jotain itse, joku lihaklöntti uuniin paistumaan ja mukaan sitten perunalaatikkoa tai kermaperunoita ja porkkanalaatikkoa. Juomapuoli koostunee valkkarista, punkkua kun en kovin mielelläni kurkusta alas kumoa.

vlad.
 

Idän ihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, sympatiaa KalPalle
- karjalanpaisti ja perunat
- lohta
- porkkana ja lanttulaatikot.

Siinäpä ne meidän herkut ovat.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Samoja ruokia tässä meikäläiselläkin tuntuu olevan mutta yhtä en huomannut joka on minulle ehkä tärkein lanttulaatikon ohella eli graavi siika.
Graavia lohtakin on mutta pidän enemmän siian mausta joka on jotenkin raikkaampi.No maku asioita tietysti mutta suosittelen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
mixu kirjoitti:
Samoja ruokia tässä meikäläiselläkin tuntuu olevan mutta yhtä en huomannut joka on minulle ehkä tärkein lanttulaatikon ohella eli graavi siika.
Graavia lohtakin on mutta pidän enemmän siian mausta joka on jotenkin raikkaampi.No maku asioita tietysti mutta suosittelen.

Kuten yllä kirjoitin, myös meillä syödään graavisiikaa. Emme oikein pidä graavatusta lohesta rasvaisen maun vuoksi. Mutta makuasioista ei todellakaan voi kiistellä.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Alamummo kirjoitti:
Kuten yllä kirjoitin, myös meillä syödään graavisiikaa. Emme oikein pidä graavatusta lohesta rasvaisen maun vuoksi. Mutta makuasioista ei todellakaan voi kiistellä.

Lohtakin on erilaisia. Itse suosin jouluna nimenomaan joesta ylösraavittua lohta, joka ei ole niin rasvaista kuin esim. norjanlohi, eikä maistu teolliselle kuten kirjolohi.

Ghost mainitsikin jo Nygrenin kalakaupan Tampereen kauppahallissa. Se on kyllä metka mesta. Jouluaattona kun menee paikalle, niin Nygrenillä on noin tunnin jono ja muilla ei suurinpiirtein ketään. Onneksi ko. lafka ottaa ennakkotilauksia, joten ne on helppo silloin aamukahdeksan jälkeen noutaa ja mennä sen jälkeen kauppahallin Linkosuolle kahville.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kinkkua titenkin kunnon möhkö. Tietenkin myös kaikki laatikot löytyvät, eli siis porkkana, peruna,lanttu ja maksa.

Sitten keitetyt perunat ja joku karjalanpaisti tyyppinen lihasörsseli. Lisäksi sitten rosollia, puuroa ja jotakin jälkiruokaa.


Mitään kalaa ei yleensä ole ollut, joskus hyvin harvoin savustettua lohta. Joskus on jotain raakaa kalaa (graavia) ollut mutta sinne se on jääkaappiin mädäntynyt, kun ei ole kellään maistunut.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meidän joulupöydästämme löytyy perinteiset, graavilohi, kinkku, laatikot jne.
Mutta on myös ollut tapana, että kaikki saavat joulupöytään myös omia suosikkejaan, on ne sitten perinteisiä jouluruokia tai ei.

Siksi meiltä löytyy myös:
-jättikatkarapuja
-kaviaaria, mätiä
-makaroonilaatikkoa
-simpukoita
-etanoita
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Olen senverran kranttu joulupöydässä että perunat riittää kinkun kaveriksi, limppusiivun päälle voi ehkä sipaista siivun graavilohta.
Mutta tämäkin joulu menee mukavasti töissä niin varmaan menyy menee linjalle pakastepitsa/makkaraperunat
 

scholl

Jäsen
Aika monella on listat sen verran epäselvät, että jää epäselväksi se, että mikä on mitäkin ruokalajia. Saisi paremman tolkun jos olisi erillään ne jotka menevät alkuruokalautasen kanssa ja mitkä menevät sitten pääruokana jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös