Joulukinkku

  • 198 211
  • 888

FatSam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kahden aikaan yöllä tuli leivinuunista viisikiloinen nasu ulos, sisälämpö juuri sopivasti 86 astetta. Varmaan on jonkun mielestä kypsennetty pilalle, mutta omaan makuun parhaimmillaan, kun menee lähelle 90 astetta. Kerran lipsahti ylikin, mutta hyvää oli silti :)
Mulla samat kaikki paitsi sain omani ulos leivinuunista jo puoli yhdeltä :) En tykkää yhtään sellaisesta punertavasta kinkusta, saa mennä ylikypsäksi mieluummin. Maistoin vähän äsken ja oli hyvää.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kahden aikaan yöllä tuli leivinuunista viisikiloinen nasu ulos, sisälämpö juuri sopivasti 86 astetta. Varmaan on jonkun mielestä kypsennetty pilalle, mutta omaan makuun parhaimmillaan, kun menee lähelle 90 astetta. Kerran lipsahti ylikin, mutta hyvää oli silti :)
84 näytti meillä kun nostin ulos uunista. Aika sopivaa tuollaisenaan, todellinen lämpötila tasaantumisen jälkeen varmaan 86-87?
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Meillä nousi myös lähemmäs 90 astetta. Sinapit päälle ja jälkimaustuminen. Aivan perfetto. Taisin vetäistä illalla lähemmäs kilon tuota :D

Nyt alkaa joulupöytä näyttää katetulta ja katsotaan mitä lapset tänä jouluna tykkää jouluruoasta. Kinkku tuntuu ainakin läpäisevän heidänkin seulan.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt oli kyllä jouluna mielenkiintoiset kinkunpaistamiset.

Aatonaattona laitoin Tammisen 1,6kg kinkun uuniin. Normisetti, eka puoli tuntia 150 astetta ja sitten tiputus 110 asteeseen. Ja kinkku uunissa niin kauan että ollaan lähimain siinä 99 asteessa sisälämpötilan osalta. Tähän meni kaikkinensa aikaa sellainen 4h 15min. Sitten kinkku uunista ja yöksi jäähtymään.

Eilen aattona sitten Tammisen 2,9kg kinkku uuniin samoin metodein. Tähän meni aikaa tasan kuusi tuntia. Ja sisälämpötila oli uunista otettaessa monia asteita pienempi kuin tuolla pienemmällä Nasulla. Aamulla vielä sinappi ja korppujauhot ja hetkeksi uuniin.

Arvaatteko, mikä oli ongelma? Kyllä, kuivuus. Ja arvaatteko, kumpi kinkku oli kuivempi? Jep, se isompi. Se, joka oli suhteessa todella paljon vähemmän aikaa uunissa samoissa asteissa, ja jonka sisälämpötila jäi paljon alemmaksi versus pikkukinkku. Pikkukinkku oli aivan helvetin mureaa, kosteaa ja hyvää. Iso kinkku ei.

Mietin, että mistä ihmeestä tuollainen voi johtua? Onko esimerkiksi kinkun suolauksella tms noin suuri vaikutus?
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mietin, että mistä ihmeestä tuollainen voi johtua? Onko esimerkiksi kinkun suolauksella tms noin suuri vaikutus?
Jotenkin itse veikkaisin, että paistomittari on vaan eri kohdassa. Lisäksi kun mietit kinkun kuivuutta, niin kyllä sanoisin, että vikaan menty noin pieniä kinkkuja paistaessa 99 asteeseen asti.
 

Con Tsales

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Huuhkajat, Ahveniston ampumahiihtäjät
Nyt oli kyllä jouluna mielenkiintoiset kinkunpaistamiset.

Aatonaattona laitoin Tammisen 1,6kg kinkun uuniin. Normisetti, eka puoli tuntia 150 astetta ja sitten tiputus 110 asteeseen. Ja kinkku uunissa niin kauan että ollaan lähimain siinä 99 asteessa sisälämpötilan osalta. Tähän meni kaikkinensa aikaa sellainen 4h 15min. Sitten kinkku uunista ja yöksi jäähtymään.

Eilen aattona sitten Tammisen 2,9kg kinkku uuniin samoin metodein. Tähän meni aikaa tasan kuusi tuntia. Ja sisälämpötila oli uunista otettaessa monia asteita pienempi kuin tuolla pienemmällä Nasulla. Aamulla vielä sinappi ja korppujauhot ja hetkeksi uuniin.

Arvaatteko, mikä oli ongelma? Kyllä, kuivuus. Ja arvaatteko, kumpi kinkku oli kuivempi? Jep, se isompi. Se, joka oli suhteessa todella paljon vähemmän aikaa uunissa samoissa asteissa, ja jonka sisälämpötila jäi paljon alemmaksi versus pikkukinkku. Pikkukinkku oli aivan helvetin mureaa, kosteaa ja hyvää. Iso kinkku ei.

Mietin, että mistä ihmeestä tuollainen voi johtua? Onko esimerkiksi kinkun suolauksella tms noin suuri vaikutus?
Mikä järki on paistaa porsaanliha 99- asteeseen ? Ihme, että on kuivaa.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin itse veikkaisin, että paistomittari on vaan eri kohdassa. Lisäksi kun mietit kinkun kuivuutta, niin kyllä sanoisin, että vikaan menty noin pieniä kinkkuja paistaessa 99 asteeseen asti.

Molemmissa tapauksissa keskellä kinkun paksuinta kohtaa. Ja molemmat kinkut luuttomia, että sekään ei selitä asiaa.

Mikä järki on paistaa porsaanliha 99- asteeseen ? Ihme, että on kuivaa.

75-80 olisi se normi lämpötila, niin 100 astetta kuulostaa kyllä aika korpulle.

Nope. Tuohon samaan lämpötilaan tehnyt monet kerran kinkun, ja aina ollut hyvää, maukasta ja mehevää. Nyt ei ollut toinen kinkuista, ja kiinnostaa tietää, miksi ei ollut.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Nope. Tuohon samaan lämpötilaan tehnyt monet kerran kinkun, ja aina ollut hyvää, maukasta ja mehevää. Nyt ei ollut toinen kinkuista, ja kiinnostaa tietää, miksi ei ollut.

Minä oon joskus itsekkin aikoinaan päässyt lämpötiloihin noin sata astetta kun kinkkua paistanut, kun tavoitelämpötilana ollut sellainen 85-88. Mutta noissa tapauksissa kyseessä on ollut sellainen 7-8kg kinkku, niin mietin sillä olisiko kinkun koolla väliä?

Ja vielä mainitaan, että kun tuo lämpötila on päässyt karkaamaan niin oli juuri omaan mieleen sopivaa kinkkua vaikka vähän pääsi kirosanoja kun mittarin lämpötilaa tarkasteli ulos ottaessa.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä oon joskus itsekkin aikoinaan päässyt lämpötiloihin noin sata astetta kun kinkkua paistanut, kun tavoitelämpötilana ollut sellainen 85-88. Mutta noissa tapauksissa kyseessä on ollut sellainen 7-8kg kinkku, niin mietin sillä olisiko kinkun koolla väliä?

Ymmärtäisin tuon koon, jos pienempi kinkku olisi jäänyt kuivaksi. Joka kaiken lisäksi paistui monia asteita enemmän kuin isompi. Silti se pikkukinkku jäi meheväksi ja maistuvaksi, eikä todellakaan kuivaksi. Kun taas isompi kinkku, suhteellisesti vähemmän aikaa ollut ja monia asteita pienempään sisälämpötilaan jäänyt, oli kuivaa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mä paistelin meidän kinkun takassa jo torstaina, kun mun vapaat osui ennen joulua. Sisälämpötilaksi jälleen se tuttu 94 astetta, oikein maukasta oli. 4,6 kiloinen porsaan peppu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kinkku tuli paistettua, maistamaan en ole pystynyt, iski paha angiina. Kolmatta päivää lähes pelkällä vedellä, nieleminen sattuu niin v*****i.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös