Joulu tulee – oletko valmis?

  • 88 338
  • 587
K

Kiekkokatsoja

Valmis. Tosin en edes vielä tiedä, että missä vietän sitä. Vaihtoehtoja on muutamia.
Kaupasta saa hyvää ruokaa, ja muutaman lahjan, sitten lähempänä joulua.
Turha ressata moisella tapahtumalla.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Suunnitelmat joulun pyhille selvät, samaten muutamat lahjat, jotka käyn jossain vaiheessa ostamassa mm. Transformer-lelu pojalle. Pitäisi selvittää, mistä saisi pk-seudulla hyvää saaristolaisleipää (vinkkejä otetaan vastaan).

minun ajatukseni ovat entistä enemmän vähävaraisten ihmisten kohdalla, joille joulu on kaikkea muuta kuin juhlaa, vaikka omat joulut riittävän stabiileja ovat aina olleet vuodesta toiseen. Leipäjonot ovat masentava näky kaiken kaikkiaan ja jonot eivät ole lyhentymässä.

Sama täällä. Meillä osallistutaan vähävaraisten joululahjakeräykseen ja lisäksi luovutan joulukuun lentopallotuomaripalkkioni Hyvä joulumieli -keräykseen.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Tietäisivätköhän arvon palstakollegat vinkata hyvistä joululounaista Helsingin keskustassa?
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
minun ajatukseni ovat entistä enemmän vähävaraisten ihmisten kohdalla, joille joulu on kaikkea muuta kuin juhlaa, vaikka omat joulut riittävän stabiileja ovat aina olleet vuodesta toiseen. Leipäjonot ovat masentava näky kaiken kaikkiaan ja jonot eivät ole lyhentymässä.

Tässäpä omat ajatukset myös. Kulutushysteriaa tämä joulu on. Osta tätä ja tuota, vain 999€! Alakoululaiset lapset tietävät tasan minkä arvoinen mikäkin tuote on. "Ai sulla ei ole iphonea?". Oma 8-vuotias kummityttöni sanoi ettei käytä verkkareita jos ne ei ole adidakset. Tai siis addut, kuten ilmeisesti lempinimi kuuluu. Mutta entä jos vanhemmilla ei ole varaa ostaa adduja.

Rakastan joulussa rauhoittumista, hyvin syömistä ja yhdessäoloa. Noista ruoka on ainoa joka maksaa ja ruokaan yleensä panostan. Lahjat ostan kummilapsille, muille riittäköön allekirjoittaneen valloittava seura. Osallistun vähävaraisten joululahjakeräykseen sekä eläinten ruokakeräykseen. Tuntuu turhalta ostaa rouvan kanssa toisille 200 eurolla tavaraa jotka voidaan ostaa muutenkin, mieluummin laittaa tuon rahan niille jotka sitä tarvitsevat.

Mutta valmiina ollaan! Miten nämä vuodet lyhenevät joka kerta. Vastahan se joulu oli..
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä oli tuossa lukioaikoihin kaverien kanssa sellainen jouluperinne, että jouluaaton jälkeen kokoonnuimme baariin ja vedimme lärvit. Eipä tarvinnut stressailla mistään joulusta eikä muustakaan, vaan istuttiin ja juotiin. Aika hiljaisia olivat baarit noina aikoina, ja kotiinkin oli ihan kiva tallustella pikku pakkasessa.

Eipä ole tullut baarissa käytyä joulun aikaan moneen vuoteen, ja täälläpäin taitaa olla kyllä kaikki kiinni melkein pari viikkoa. Onneksi on oma baarikaappi, ja joululahjaksi itselleni taidan hommata siihen täydennystä. Hyvän ruokailun jälkeen on mukava istahtaa nojatuoliin, kaataa muutama siivu viskiä ja katsella kun kissa repii lahjoja ja mättää joulukuusta turpaan.

Siinä sitä joulutunnelmaa onkin mulle ihan tarpeeksi.
 

redpecka

Jäsen
Toiset olla jouluihmisiä, toiset ei. Palstaa nopeesti lukeneena @vilperi ainakin tykkää joulusta leipomisiin. Iltalehdistä olen lukenut @SaraSiepin tykkäävän myös joulusta: sitä rauhaisaa ja turvallista aikaa perheen ja raikkaimpiensa kanssa.

Tässäpä tämä melkein tulikin sitten sanottua, miksi itse en ole koskaan joulusta tykännyt. Oma synkkä joulunviettoni menee, että hamstraan kotiin kaljaa ja pakasteruokaa pariksi viikoksi ja laitan verhot kiinni. Kun joskus tammikuussa kaikki on on ohi - voin aloittaa uuden keväisen elämän ilman ympäröivää ja sisäistä stressiä.

Ehkä liioittelin, mutta aika selviö ihmisten mieltymyksissä joulun rauhaan ja rakkauteen on että millainen on ollut omat lapsuuden joulut.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Toiset olla jouluihmisiä, toiset ei. Palstaa nopeesti lukeneena @vilperi ainakin tykkää joulusta leipomisiin. Iltalehdistä olen lukenut @SaraSiepin tykkäävän myös joulusta: sitä rauhaisaa ja turvallista aikaa perheen ja raikkaimpiensa kanssa.

Oikein olet lukenut. Olen vahvasti jouluihmisiä. Minulle joulu on iso juhla. Ei nyt välttämättä tämän vuoden kohokohta kun keväällä oli niitä mestaruusjuhliakin mutta on se minulle tärkeä juhla ja en häpeä myöntää sitä. Ymmärrän että on ihmisiä jotka eivät välitä joulua viettää mutta kunhan antavat meidän jouluihmisten nauttivan rakkaasta juhlastamme. Ja toisinkinpäin, me joulua viettävät ihmiset emme toivottavasti tuputa joulun riemua niille jotka eivät siitä välitä.

Minä vain tykkään joulusta. Oikeastaan kaikesta siihen liittyvästä. Ihmisten lämpimästä mielestä ja rauhasta, jouluruoista ja leivonnaisista, joulukoristeista sekä tunnelmasta ylipäänsä ja joulumusiikista. Joulufiilistely alkaa oikeastaan jo hyvissä ajoin ennen joulua ja kestää ainakin loppiaiseen.

Ja tykkään tosiaan joulun valmistelustakin jo. Tykkään ostella muille joululahjoja, ideoida sitä mitä kellekin tänä vuonna ostaisin ja leipoa jouluksi sekä tehdä muutakin jouluruokia.

Ehkä liioittelin, mutta aika selviö ihmisten mieltymyksissä joulun rauhaan ja rakkauteen on että millainen on ollut omat lapsuuden joulut.

Ja tässähän varmaan se yksi syy joulusta tykkäämiseen on lueteltuna. Minun lapsuuden kodissa oli aina hyvät ja lämpimät joulut. Olin muuten melko köyhästä perheestä mutta jouluun aina panostettiin. Silloin jo tehtiin nuo samat leivonnaiset vähintään jouluksi joita minä nykyään teen. Siksi kai niitä edelleen teenkin jouluksi, että tapa ja perinteet säilyisivät vaikka äidistäkin on jo aika jättänyt.

Tulee melkein itku silmään kun lapsuuden jouluja muistelee. Silloin oli niin ihana tunnelma, kun kaikilla oli hyvä ja lämmin mieli. Rauha oli kotona, kukaan ei kiukutellut. Ja aikaa vietettiin yhdessä pelaten muun muassa joululahjoina saatuja uusia pelejä. Ruoat olivat myös erinomaisia kun ne oli äiti-vainaan laittamia. Ja tykkäsin jo lapsena hössöttää joulua, olen aina muun muassa tykännyt ideoida sitä mitä kellekin ostaa joululahjaksi.

Yksi asia on etenkin piirtynyt muistoihini lapsuuden jouluista. Silloin ei aikaa tietokoneen ääressä vietetty vaan aikaa vietettiin muulla tavoin. Kun erehdyin kerran olemaan koneen ääressä yhtenä jouluna niin veli-vainaa tokaisi että pois sieltä, jouluna ei tietokoneella olla.

Joo, mutta tosiaan lapsuuden jouluista varmaan juurtaa tuo syy sille miksi niin paljon tykkään joulusta.

Ja minun mielestä on hienoa että jokin pitää pintansa nykyaikanakin. Ja toivottavasti pitää. Eilen sain jo kuulla että nykyään joululla ei ole enää niin suurta merkitystä ja ehkä onkin näin. Mutta toivon että jossain asiassa perinteitä vaalitaan ja joulu pysyy tärkeänä juhlana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä se jouluun suhtautuminen varmasti pitkälti lapsuudesta ponnistaa, kuten @vilperi tuossa yllä kirjoitteli. Ei nyt ehkä yksi yhteen mene nämä, mutta aika moni ystäväni, joka ei joulusta hirveästi välitä, on kertonut, että lapsuudessa siihen liittyi yleensä vanhempien tai ainakin isän kännit läpi pyhien. Kavereiden luo ei päässyt pyhien vuoksi eikä mitään muuta voinut tehdä kuin väistellä luotia kotona. Ymmärrän kyllä huonot muistot. Vaikka oma isäni oli viinaan menevä, olen hänelle sanonutkin, että kunnioitan sitä, että malttoi pitää korkin kiinni joulunpyhät. Tai ei ainakaan humalaan saakka koskaan jouluina juonut, ehkä siellä pullolla käytiin myöhemmin, mutta ei se lapsen silmään koskaan erottunut. Muina pyhinä ja liki joka viikonloppu sitten erottuikin.

Mutta kyllä joulusta on jäänyt lapsuudesta hieno, taianomainen muisto. Aina sitä odotti, ja joulukalenterin ekaan luukkuun jo tiivistyi paljon sitä taikaa ja tunnelmaa. Ja miten pitkä aika se kuukausi oli! Ja kyllä edelleen pidän joulusta erittäin paljon. Siihen liittyy aina hyvä ruoka, yhdessäolo, kiireettömyys ja hyvä fiilis. Vielä kun säät sattuvat kohdilleen, kuten viime talvena täällä etelässäkin, on kokonaisuus aika hieno. Pidän siitä, että on olemassa tällaisia yhteiskunnan edes jollain tavalla pysäyttäviä juhlia, ja joulu juhannuksen kanssa on melkeinpä ainoat sellaiset. Tosin jussi ei itselleni ole kovin erikoinen juhla, syynä aika pitkälti lapsuuden kokemukset kännisessä aikuisseurassa.

Tänä vuonna olen päässyt aika hyvin laskeutumaan joulun odotukseen, vaikka opettajille tämä joulukuu tahtoo arviointeineen olla aika kiireistä aikaa. Välillä olen vääntänyt iltaan saakka duunia, mutta jos ei muuta, niin instrumentaalijoulumusaa ja terästettyä glögiä siihen rinnalle, ja töidentekokin on ollut hauskempaa. Tänä vuonna pääsin ruuhkasta eroon vähän aiemmin ja nyt kun loma alkaa jo perjantaina ja aatto on vasta tiistaina, aikaa valmistautua jouluun on ruhtinaallisesti. Yleensä kun kaikki valmistelut on joutunut hoitamaan työkiireiden ohella.

Joulu on parasta kotona perheen ja suvun keskellä. Vaan silti jossain vaiheessa haluan ottaa mökin jostain Pohjois-Karjalan tai Kainuun perältä isojen kinosten keskeltä. Myös joulu Alpeilla on houkutellut aina. Täksi vuodeksi jo hiukan suunniteltiin mökkiä, mutta jäi ottamatta. Olisi ollut säätiedotteiden mukaan paikallaan. No, tulee se joulu näinkin.

Erinomaista joulunodotusta kaikille!
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Joulun merkitys on kohdallani jatkuvassa evoluutiossa. Omassa lapsuudessani ja silloin, kun omat lapseni olivat pieniä, sen merkitys oli ihan eri luokkaa kuin esim. nyt.
Nykyisin Joulu merkitsee rauhallista yhteiseloa puolison kanssa sekä satunnaisia lasten vierailuja Joulun-Uuden Vuoden välimaastossa. Hyvä itse tehty perinteinen jouluruoka nousee ehkä merkittävimmäksi yksittäiseksi asiaksi Joulussamme. Kinkku, laatikot, kalat, ym. kuuluvat meidän joulupöytäämme ja olen silti avoin uusillekin herkuille ja pikku naposteltaville.
Lahjoja emme ole hankkineet enää aikoihin, korkeintaan pieni rahallinen muistaminen omille lapsille heidän Joulunsa ratoksi, mitään muuta en ole katsonut järkeväksi antaa.

Joulu tulee - olen valmis!
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joululahjakeräykseen osallistuttu. Jouluruuat ja pari lahjaa ostan perjantaina, kun alkaa loma. Kalat ja kalkkunan haen maanantaina. Faija leipoi ja toi jo saaristolaisleivän. Tänään olisi työpaikan ruokalassa jouluruokaa, pakko mennä jonnekin muualle syömään. Lauantaina laivalle. Sitä ennen suunnitelmissa käydä Hakaniemessä glögillä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joulusuunnitelmat selvät: aattona siskon perheen luona ruokailut, saunomiset ym. ja joulupäivänä kotona omat jouluruuat. Joulukuusi koristellaan 23. päivän illalla, aattona käydään aamupäivästä haudoilla ja siskon luona pukki tuo jossain vaiheessa lahjat oven taakse. Tapanina chillataan ja seurataan illalla, kuinka Johtaja Virran Dream Team nöyryyttää vastustajaa Porin Isomäessä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole kyllä valmis. En varmaan ikinä ole. Tämä on varmasti kaikille tärkeä tieto, joten kannatti herätti tähänkin päivään.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ekat joululahjat ostettu. Tästä se taas alkaa. No onneksi pääsee joulupäivänä vähän isompaan joulupöytään, se korvaa aika hyvin tämän kaiken ylimääräisen hälinän.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
En helvetissä ole valmis lokakuussa jouluun, mutta tietenkin olen vähemmistössä, koska totta vitussa pitää olla valmis. Pitää olla ostettuna kaikki älytabletit, aktiivisuus - sormukset ja pleikkarivitoset ja yksi kinkku syötynä höystettynä 10 vadillisella jotain glögin tärpättiä. Mustana perjantaina ehtii täydentelemään konttia, mutta silloin olet jo myöhässä jos vasta aloitat suunnittelua joulua kohti, ei perkele silloin joudut tuoreiden äitis-ihmisten lastenvaunu - puimureiden jyräämäksi ostosbasaareilla. Joulukorttia on tullut koulujen alkamisesta lähtien ja nykylapset varmaan kirjoittaa ”pukille” jo vappuaattona.

Joko tiedätte juhannus - suunnitelmanne?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
En ole vielä valmis joulun tuloon. En ole kuitenkaan laittanut vielä koristeita esille, leiponut ja kokannut jouluruokia. Vähän olen vasta vain ajatellut joulun tuloa.

Tänä vuonna joulun vietto on epävarmempi kuin monina muina vuosina. Korona ja työt tekevät joulun vietosta vielä varsin epävarman. Uskaltaako riskiryhmään kuuluva isä ottaa minut luokseen joulun viettoon entä onko minulla tänä jouluna töitä?

Se voi olla tänä jouluna kova paikka ja sitä voi tulla itku silmään. Saattaa nimittäin olla että tulen viettämään joulun ensimmäistä kertaa koskaan yksin. Se olisi kova paikka, iso pettymys mutta siihenkin pitää varautua henkisesti. Pidetään nyt kuitenkin peukut pystyssä että tänäkin jouluna joulua voi viettää perinteisin tavoin!

Eli en aivan vielä ole valmis joulun tuloon. Mutta koko ajan alan miettimään joulua enemmän ja enemmän. Ensi viikonloppuna laitan varmaan asunnossa koristeet esille. Jaa niin, ja tänä vuonna hommaan myös minunkin asuntoon ensimmäistä kertaa koskaan tekokuusen. Sellaisen ison oikein.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole ja kyllä tässä alkaa paniikki kohta iskemään päälle, kun kaikki vielä tekemättä. Kuusi ostamatta, kinkut paistamatta, lahjat paketoimatta, kortit lähettämättä, piparit leipomatta, jne. Lista on loputon ja alle 2kk Jouluun! Mutta uskon siihen, että kun aattoaamu valkenee lumihiutaleiden hiljaa leijaillessa maahan, niin meidänkin kotona kaikki on valmista taianomaiseen Jouluun.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Varmasti myös näinkin, mutta ei mahdu mun ymmärrykseen mikä tästä joulusta tekee sen juhlan missä vanhemmat vetää jotenkin erityisesti pään täyteen ja lapsi kärsii. Eiköhän sellaisissa perheissä se lapsi kärsi muutenkin alkoholistivanhemmista. Onhan pääsiäisenäkin pitkät pyhät, onko silloin nämä samat vanhemmat taas päät täynnä, mutta missä julisteet anna lapsellesi raitis pääsiäinen.

Ja näin yleisesti ottaen joulu on ihan mukavaa aikaa lapsiperheille tai muutenkin perheelllisille olet sitten lapsen osassa tai sinulla on lapsia. Pari hassua lahjaa ei tee tästä saatanallista kulutusjuhlaa. Tehdä hiljaa ja hartaasti joulusafkoja pöytään on nastaa myös. Hienoa sekin jos mahdollista istahtaa sukulaisilla valmiiseen pöytään, ottaa lasi punaviiniä jne.

Olin näköjään vajaa 6 vuotta sitten kirjoittanut tänne.
Ei tämä ole tästä mihinkään muuttunut. Ihan nastaa on edelleen viettää joulua, ostaa muutama lahja muksuille, tehdä ajan kanssa joulusafkat ja istahtaa sukulaisten kanssa pöytään nauttimaan niistä punaviinilasillisen kera.

Pikkujouluista en pidä jos jotain negatiivista pitää hakea joulusta.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Pikkujouluista en pidä jos jotain negatiivista pitää hakea joulusta.

Mitä? Eikö eeppiset #firmanpikkujoulut oikein ns. lähde?

Suu vaahdossa suunnitellaan 3 kuukautta jotain muoville maistuvaa ”yhteislounasta”, vaikka kaikki haluavat vain ryypätä korvat punaisena, örveltää salmarit kravatilla ja painaa jatkoilla vaakamamboa niin, että tyrät rytkyy. Joku sellainen pitkään työilmapiiriä hiertänyt vanha riitakin saadaan juovuspäissään taas framille ja selvitystoimet tapahtuvat paljain nyrkein. Eikä siinä kaikki vaan vielä jatkoilla tai vielä siis jatkojen jatkoilla otetaan yksi mustasukkaisuus - puolinelsoni siitä sihteeriköstä, joka tosiasiassa on sammunut jonnekin baarikaappinsa viereen.

Seuraavana aamuna ollaan taas partaveden tuoksussa ja suihkun rakkkaana terävä kehumassa taas kuinka joulumieli se vaan lisääntyi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yllä kuvailtu aika kattavasti pikkujoulut.

Tuo ryyppyjuhla eroaa niin vahvasti siitä minkä itse koen mukavaksi tavaksi nähdä kavereita hyvän ruoan ja juoman merkeissä. Firman pikkujoulut osuu enemmän siihen possujuhla-kategoriaan mitä härmäläiset vietti vielä antaumuksella 80-luvulla kanarian saarilla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmeellisissä firmoissa te olette töissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös