Muistan hyvin kuinka vuosi sitten keskustelupalstoilla suurin osa ilvesläisistä oli sitä mieltä, että Sandell on täysin mahdoton korvattava eikä meillä ole mitään mahdollisuuksia edes sääläripaikalle ilman häntä. Joidenkin mielestä Suomen ja Meskasen tehotkin olivat lähinnä Sandellin ansiota. Itse olin sitä mieltä, että yhteen mieheen ei homma kaadu ja aivan hyvin voidaan pärjätä ilman Sandelliakin.
Nyt olen havaitsevinani vähän samantyyppistä alkavaa hysteriaa Ruotsalaisen kohdalla. Minä en kuitenkaan näe mitään estettä sille, etteikö Ilves voisi menestyä taas ensi kaudellakin tätä kautta paremmin vaikka Ruotsalainen lähtisikin eikä me saataisi hankittua suoraan yksi yhteen korvaajaa. Niin mahtavan kauden kuin Arttu onkin pelannut niin ei hän kuitenkaan ole vielä tällä kaudella ollut mikään Liigaa dominoiva pelaaja. Itse asiassa tehojen osalta hän ei ole pelannut edes mitään erityisen säkenöivää kautta. Muun muassa Miikka Pitkäsellä, Aleksi Heponiemellä, Antti Kalaputaalla, Jere Innalalla, Arttu Ilomäellä, Olavi Vauhkosella, Juhani Tyrväisellä, Anrei Hakulisella ja jopa Toni Kallelalla oli runkosarjassa parempi piste per ottelu keskiarvo kuin Ruotsalaisella! Robert Leino, joka ei jos oikein olen kirjoituksia tulkinnut paikkaa kenenkään mielestä lähellekään Ruotsalaista, keräsi runkosarjassa vain 5 tehopistettä vähemmän kuin Ruotsalainen pelaten keskimäärin 3 minuuttia vähemmän per ottelu (ja on muuten toistaiseksi iskenyt pudotuspeleissä kolmeen otteluun viisi tehopinnaa).
No totta kai Ruotsalaisen arvo mitataan muissakin asioissa kuin tehopisteissä ja huipputärkeä mieshän hän on meille ollut, kun ero seuraavaan meidän sentteriin on ollut niin räikeä. Ja ensi kaudelle voisi Ruotsalaiselta tietenkin odottaa edelleen eteenpäin menoa ja kovempia tehosaldoja. Tämän kauden Ruotsalainen ei mielestäni kuitenkaan ole ollenkaan mahdoton paikattava hieman tasapainoisemmalla sentterikalustolla (jossa ei välttämättä olisi Ruotsalaisen tasoista piikkiä). Joukkueessa aina kokonaisuus ratkaisee, ihan turha lähteä taas tälle Sandell-linjalle, jonka mukaan yhden miehen lähtöön kaatuisi taas meidän isoimmat toiveet nousta lähemmäksi Liigan kärkeä.