Jordan Schmaltz IFK:ssa

  • 115 524
  • 605

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Uskallan väittää, että vieläkään ei olla nähty parasta Schmaltzia. Tänään pelasi jo sillä tasolla että mielestäni nosti omalla tekemisellään selvästi Jardinen tasoa.

Mä olen koko ajan katsonut, että aivan tyypillinen P-Amerikkalainen. Vetelee 90% peruspeliä muuten seasonilla, mutta kun on sarjajohtaja vastassa tai pleijarit alkaa, niin on eri venyttelyt päällä jo alkuverryttelyssä. Sitten se on sitä drop the puck, let's go baby.

Oli todella hyvä tänään. Ensimmäisen maalin alustus ja painopisteen siirtäminen ja parin kaverin imeminen oli puhdasta pakkitaidetta.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Olemme olleet tästä harvinaisen samaa mieltä. Kumpi julisti ensin? Saatoin julistaa jo muutaman pelin jälkeen.
Julistan itseni voittajaksi, sillä olen kuulunut fanclubiin ensimmäisestä pelistä lähtien. Schmaltz on muutenkin saanut minulta, negasiiven paattumattomalta edustajalta kovan immuniteetin.

Tässä, kun tarkemmin asiaa pureskelin niin en itseasiassa vaihtaisi Schmaltzia yhteenkään toiseen puolustajaan Liigassa. Lancasterit, Rindellit ja Niemelät eivät osaa puolustaa yhtä hyvin omassa päässä kuin Schmaltz ja ovat fyysisessä karvauksessa hätää kärsimässä. Ohtamaa varmaan all-aroundina parempi, mutta hän on pesunkestävä poro.

@Lätty-ylämummo hyvä vertailu vaikkakin pidän Quinceyta astetta fyysisempänä, kun taas Schmaltz parempi luistelemaan.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Julistan itseni voittajaksi, sillä olen kuulunut fanclubiin ensimmäisestä pelistä lähtien. Schmaltz on muutenkin saanut minulta, negasiiven paattumattomalta edustajalta kovan immuniteetin...

Pakkohan tälläinen kisa oli tarkastaa ja olit oikeassa. Olet kirjoittanut ensimmäisen ylistysviestisi noin 15 minuuttia ennen minua. Myönnän tappioni.

Peruspelaamisesta tulee minulle mieleen Karalahti. Samanlainen peliasento ja luistelutyyli. Jere toki fyysisempi, mutta Schmaltz liikkuvampi. Lisäksi Schmaltz luottaa rutiiniinsa ja pelisilmänsä Jeren tapaan, eli ei hirveästi joudu ”sykkimään”. Kaikinpuolin positiiviset vibat, jahka tottuu Eurooppalaiseen peliin. Tästä meille oma ”ShaunHeshka” eli Liigan parhaita allaround-puolustajia.

Oli todella hyvä peli. Toivottavasti jatkaa tuota tahtia ja meillä on tässä sarjan Top-5 pakki ellei Top-3.

Molemmat ollaan kyllä ennustettu kaverin potentiaali jo kesäkuussa aika tarkastikin:

Mutta edelleen Schmaltzin pistekeskiarvo AHLssä oli aika reilustikin korkeampi kuin Vili Saarijärven. Ei tästä nyt mitään Kousaa odotella, mutta jos oman pään peli menee paremmin kuin Kousalla ja tekisi sen 25+ pisteitä, niin olisi jo aivan loistava uusi mestaruusjoukkueen "Söden kaltainen johtava pakki".

Mutta se mikä tosiaan tekee Jordysta uuden Elkinsin ja Broadhurstin on tämän ketjun legendaarinen kipinävartio, johon palataan varmasti vielä mikäli jatkosoppari saadaan aikaiseksi:

Mitä tälle jätkälle tapahtui? Kävi vetämässä yhden erätaukohaastattelun ja loukkaantui siinä?

En kyllä keksi muuta vaihtoehtoa joukkueen menneisyyden tuntien.

Valot päälle perkele! Se oli pitkä haastattelu!

Kaveri pelasi viime kauden Arizonassa, joten voi olla, että Helsingin vallitsevat elokuun sääolosuhteet johtivat "mental breakdowniin".

Jos Helsingin elokuun sää tekisi sille sen, niin joulukuun säässä varmaan vaipuisi koomaan.

Nyt en halua maalata pirua seinälle, pelotella, johtaa harhaan tai huutaa sutta. En ole varma siitä mitä näin. Mutta:

Tänään keskiviikkona Helsinki-Vantaalla (ei kuitenkaan Loundgessa) näin omin silmin jokseenkin isokokoisen (noin 185-190cm) jätkän, joka kantoi suurikokoista St. Louis Bluesin lätkäkassia ja jolla oli muutenkin paljon roinaa mukana, niin kuin olisi muuttamassa. En ehtinyt nähdä kasvoja kovin hyvin, en kääntynyt ympäri, jäin vain miettimään että ei kai sentään.

Onhan tämä hyvinkin kaukaahaettua mutuilua, mutta St. Louis on kuitenkin ainoa NHL-seura, jossa Schmaltz on saanut pelejä ylhäällä. Ja poispäin oli menossa, käveli takstitolpalta/parkkihalleilta kohti T2:sta.

Mietin, onko Suomessa (esim. Tapparassa, Lukossa, TPS:ssä?) muita entisiä St. Louis Bluesin pelaajia, jotka olisivat esim. lentäneet T1:seen kotimaan lennolla ja jatkaneet siitä T2:sen kautta CHL-vierasmatsiin ulkomaille? Tapparalla seuraava matsi on kotona, kun taas Lukolla on vierasmatsi huomenna, TPS:llä vierasmatsi ylihuomenna. Löysin näistä joukkueista Sebastian Repon (Lukko, 191cm) ja Jack Rodewaldin (TPS, 191cm), jotka ovat pelanneet St. Louis Bluesin farmiseurassa Springfield Thunderbirdeissä. Toivon nähneeni jommankumman heistä.

Kuvaus sopii täydellisesti J. Lehterään. Fyysinen preesens + ex. nhl jengi. Jorin kausi käynnistyy 2 syyskuuta kotimatsilla Admiralia vastaan. Schmaltz debytoi Tikkurilassa torstaina HIFK:n paidassa??

Ei aivan täydellisesti sovi, sillä näkemäni henkilö käveli poispäin takseilta/busseilta/parkkihalleilta ja kohti terminaali kakkosta, josta suurin osa ulkomaanlennoista lähtevät, ja tietääkseni kakkosterminaalista ei pääse tällä hetkellä pois millään muulla ajoneuvolla kuin lentokoneella.

Viimeiseen lauseeseesi tahdon uskoa.

Jäisi jopa Jan Kobezda kakkoseksi, jos Schmaltz lähtisi yhden erätaukohaastattelun ja yhden ”dokumentoidun” jääharjoituksen jälkeen kotiin. Samalla myös Sir. Pena Trophy voitaisiin nimetä uudelleen ”Tobias Trophyksi”. (Varoitus! Viesti sisältää helvetin huonoa huumoria, eikä sitä pidä ottaa tosissaan)

Legenda olisi syntynyt ja Jordanin game worn -pelipaitojen hinta menisi katosta läpi.

No, eiköhän tämän sortin legendoja ole jo ihan riittävästi. Toivotaan, että mies nousee legendaksi siksi, että on kova pelimies kaukalossa

Oiskohan Niko Mikkola

Kävi sama mielessä, mutta Mikkolan olisi pitänyt asua koko kesä solariumissa, jotta voisi sekoittaa Schmaltziin.

Kysymys kuuluukin, että onko kukaan bongannut Mikkolaa auringonotossa/solariumissa? Onko Mikkolan käyttämällä punttisalilla solarium laitetta? Nyt jos muiltakin liigajengien kannattajilta saisi tähän kysymykseen apuja. Ratkaisu alkaa lähestyä.

...Edelleenkin olen sitä mieltä, että mielikuvitushahmo koko Schmaltz. Kukaan ei ole miestä nähnyt, kenelläkään ei ole havaintoa sen kunnosta, eikä mitään tietoa tulevasta.

Se erätaukohaastattelussa oleva kaveri taisi olla hologrammi. Abba kokeili tekniikkaa palkkaamalla WIndy Citystä yhden jääkiekkoilijan testiksi.

Luulen, että kyseessä oli Peter Whiten hologrammi.

Drop the puck and let's go baby.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko Liigan paras puolustaja jo? *hymiö*
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Oho, kaveri on pakkien pistepörssissä sijalla 6 jo. Plus miinus tilastokin on +9
Tehopisteillä mitattuna oma noin 25 bojon kausi-ennusteeni oli näköjään alakanttiin.
On aivan älyttömässä liekissä. Rennon ja itsevarman oloinen joka hetki.

-Drop the puck and let's go baby-
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Pardon my junttitermi, mutta onhan tää ihan ylikylän jätkiä. Enkä yhtään epäile, etteikö keväällä painaisi vielä yhden vaihteen isommalle.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Imikö omia vai vieraita? Itse en ole miesten välisten kannattaja.
Mutta kukin tyylillään ja viime aikaiset peliesitykset kaukalossa olleet lupauksia herättäviä ja on ottamassa kiekollisen liiderin viittaa tyylikkäästi.

Urheilussa on siis käsite, että "imetään pelaaja tai kaksi itseensä" ja sitten siirretään painopiste pallolla tai kiekolla toisaalle. Sitä kautta vastustajan pelin tasapaino häiriintyy ja se avaa paikkoja ja esim. 3-2, 2-1 ylivoimatilanteita muualle kentällle. Se tuottaa yleensä maaleja.

Mutta, kyllä. Schmaltz tuntuu pärjäävän ihan kohtalaisesti täällä.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Oli hattutemppu lähellä kun Ruusu pomputti kiekon viivavedosta. Harmillisesti tippui kaaressa juuri väärälle puolelle tolppaa.

Yv-ukkoja on monenlaisia. Osa kiekollisista pakeista loistaa harhautuksilla ja liikkeellä. Schmaltz taas osaa hakea kokoajan itsensä pelattavaksi kyllä ihailtavalla tavalla. Pelinluku loistavaa noissa tilanteissa.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Koita olla ottamatta liian provokatiivisena, mutta eikös Schmaltzin pitänyt mielestäsi olla Söden kaltainen huippupakki?

Kenen, etenkin pakin, pitäisi sitä verkkoa heiluttaa, jos ei Schmaltzin? Hänhän on mielestäsi liigan top5 tai jopa top3 pakki, jolla kova veto. Minusta tuon määritelmän pakilla pitäisi olla aavistuksen parempi onnistumisprosentti kuin 2,4 (pakeista 40. paras). Pakkien pistepörssissä nousi kuitenkin nyt kahden syöttöpisteen myötä jostain sijoilta 30+ sijalle 15. Huikea parannus toki sekin, mutta kun pakistosta puuttuu se viivapeloite, ja Schmaltzia kovasti tietty entourage (sinä etunenässä) hehkutitte sille paikalle. Ihan hyvä palikka, mutta tuo on väärä lokero.

Pikkulapsilla ollut sellainen puulaatikko, jossa erimuotoisia reikiä joista laittaa läpi erimuotoisia palikoita. Ei se neliskulmainen palikka nyt vain mene siihen tähdenmuotoiseen lokeroon, vaikka kuinka tunkee, ja vaikka olisi paikkakunnan nätein neliskulmainen palikka.
Jos joskus olisin toivonut olleeni väärässä, niin tämän jätkän kohdalla. Vaan en taaskaan.
Kyllä täällä nimenomaan nämä seuran "puolustusvoimat" hehkuttivat yhdeksi liigan parhaiksi pakeiksi, veikkasivat 25-30 pisteen kautta, kehuivat miten kova laukaus hänellä on, vertasivat Södeen ja naurunalaistivat puheet siitä, että tarvittaisiin vielä viivapelote eli kiekollinen puolustaja, kun kuulemma tämä Schmaltz on jumalasta seuraava ja täytyy vain antaa aikaa eikä voi kesällä etukäteen dumata. Kyse oli koko ajan kiekollisen puolustajan tontista, ja sen tontin täyttämisen kyseenalaistin, mutta vastalauseryöppy oli musertava ja yhteen ääneen huusi jordanista juuri kiekollista messiasta.

Milloin saa dumata kiekollisuuden osalta?
Hyvin sä vedät!
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Schmaltz tuli korvaamaan Kousan palapelissä. Rightin top-4 pakki. Tilastollisesti Schmaltzin tämä kausi pesee Kousan viime kauden täällä. Tehotilasto on selvästi parempi ja pisteitä on tullut jopa aavistuksen paremmin. Hyvä pakki se on, välillä turhan löysä ja saisi näyttää kovuutta, mutta samaa ongelmaa Kousallakin oli. Schmaltz on kyllä koko ajan parantanut peliään, mikä lupaa todella hyvää kevättä ajatellen.
 

Bourne

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Schmaltz tuli korvaamaan Kousan palapelissä. Rightin top-4 pakki. Tilastollisesti Schmaltzin tämä kausi pesee Kousan viime kauden täällä. Tehotilasto on selvästi parempi ja pisteitä on tullut jopa aavistuksen paremmin. Hyvä pakki se on, välillä turhan löysä ja saisi näyttää kovuutta, mutta samaa ongelmaa Kousallakin oli. Schmaltz on kyllä koko ajan parantanut peliään, mikä lupaa todella hyvää kevättä ajatellen.
Juuri näin. Ja Schmaltz on jäällä eikä lasaretissa, mikä on ihan mukava lisä. Toki tässäkin koputan puuta, mutta kuitenkin jäädään reilusti plussalle monessa aspektissa.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Se mitä aivan selvästi tarvittiin oli ykkösluokan kärkipakki, ja se mitä Salmelainen hankki oli Schmaltz. Sinisilmäiset fanit haltioituivat, paitsi kourallinen analyyttisempia kirjoittajia jotka kyseenalaistimme josko Jordanista nyt on täyttämään tämän kiekollisen tarpeen saappaat.

Jordanin onnistumisprosentti laukauksissa on jo tippunut alle 2%. Hän on tehnyt yhden maalin 15 matsissa, hänellä on 0,33ppg ja hän on puolustajien pistepörssissä sijalla 21.

Loputtomasti ei voi vain heittää tuota samaa argumenttia, että potentiaalia on ja kritiikkiä ei saa antaa koska hän mahdollisesti ehkä joskus hamassa tulevaisuudessa saattaa osan tästä potentiaalista lunastaa. Ei näytä todennäköiseltä.

Tänään loppua kohden hänelle pelattiin noin 20 sekunnin sisällä kolme loistavaa mestaa ratkaista peli. Kaikki kolme yritystä olivat aivan surkeita. Lauri Taipalus olisi ainakin yhdestä niistä kolmesta tehnyt maalin.

Jatketaas @Röda viitoittamalla tiellä yhdestä väännöstä palstaveljen kanssa.

Olen iloinen, että olin sinisilmäinen ja uskoin kaverin potentiaaliin.

Nyt pakkien pistepörssin 5. Paras tehotilasto (+12) pakkien pistepörssin 20. parhaan pistemiehen joukosta. PPG aika samoissa kuin meidän kaikkien hehkuttaman Lancasterin PPG, jonka tehotilasto on kuitenkin vain +3.

Onhan Jordy aika kova hankinta. Ja vieläkin potentiaalia parantaa, kun on vielä ekaa kautta isossa kaukalossa.

Edit: Lancasterin nimi puuttui.
 
Viimeksi muokattu:

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Hyvä pakki se on, välillä turhan löysä ja saisi näyttää kovuutta,
Toisaalta, jos Schmaltz olisi myös fyysinen ei hän noilla taidoilla pelaisi hetkeäkään Liigassa.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Mä olen koko ajan katsonut, että aivan tyypillinen P-Amerikkalainen. Vetelee 90% peruspeliä muuten seasonilla, mutta kun on sarjajohtaja vastassa tai pleijarit alkaa, niin on eri venyttelyt päällä jo alkuverryttelyssä. Sitten se on sitä drop the puck, let's go baby.

Oli todella hyvä tänään. Ensimmäisen maalin alustus ja painopisteen siirtäminen ja parin kaverin imeminen oli puhdasta pakkitaidetta.

Et ole, sä olet alusta asti puhunut hänestä kiekollisena huippupakkina, Erosena, "Lancasterina". Minä olen puhunut hänestä Quinceynä, Ohtamaana, ei kiekollisena huippupakkina vaan laadukkaana all-rouderina jolla on ihan hyvät kiekolliset avut muttei kiekollisesti sitä huippua, mitä etenkin oikealta puolelta puuttuu. Mitään minun ei tästä assessmentistani tarvitse muuttaa.

Missään vaiheessa en ole Jordania dissannut, olen vain kategorisoinut hänet eri tavalla kuin sinä, ja olen pitänyt tärkeänä sitä että joukkueeseen hankitaan myös se (Elmeri) Eronen tai Lancaster, eikä pelkkä Quincey/Ohtamaa. Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että Schmaltz on köyhän miehen Quincey ja köyhän miehen Ohtamaa, vaikkakin on tehnyt hieman enemmän pisteitä kuin odotin. Niin on toisaalta Ohtamaakin tehnyt, ja myös enemmän kuin Schmaltz. Lancasterilla on sentään parempi ppg kuin Schamaltzilla, ja suurin yllätys itselleni tässä koko pakkivertailussa on Elmeri Erosen heikompi ppg kuin Schmaltzilla, etenkin huomattavasti heikompi maalien määrä. Vielä kauden puolivälissä laitan tämän kuitenkin statistiikan fluktuaation piikkiin, en vielä ole hyväksymässä minkäänlaista virhearviointia näiden kahden välillä. Edelleen uskon, että IFK tarvitsee enemmän Elmeri Erosen kaltaista kiekollisesti varmaa pakkia kuin Jordan Schmaltzin kaltaista hieman liian ailahtelevaa allroundia, vaikkakin olen kokoajan sanonut että tarvitaan molempia.

Hyvin sä vedät!

Olet oikeassa. Sun oneliner ei anna palstalle yhtään mitään, sen sijaan analyysini kertovat sen, että alusta asti olen ollut oikeassa. Jordan Schmaltzin tiedettiin olevan nimenomaan possession exitissa kova kaveri, mutta voit ihan itse koittaa löytää mustaa valkoisella tuosta statistiikasta liigassa, itse en ole löytänyt mutta silmäni ovat kertoneet minulle selkää kieltä, ei ole tässä onnistunut halutulla tavalla (tosin paremmin viimeisissä noin 5 pelissä kuin alkukaudesta). Pisteitä on tullut "Ohtamaa"-tyyliselle pakille enemmän kuin arvioin (ei yhtä paljon kuin Ohtamaalle kuitenkaan), mutta puolustuspelissä on silti turhan löysä, ja etenkin minua häiritsee se suunnaton määrä kiekonmenetyksiä ja laiskoja epäonnistuneita suorituksia alimpana miehenä tai tärkeässä paikassa jolloin ei ole paikkaajaa.

Schmaltz tuli korvaamaan Kousan palapelissä. Rightin top-4 pakki. Tilastollisesti Schmaltzin tämä kausi pesee Kousan viime kauden täällä. Tehotilasto on selvästi parempi ja pisteitä on tullut jopa aavistuksen paremmin. Hyvä pakki se on, välillä turhan löysä ja saisi näyttää kovuutta, mutta samaa ongelmaa Kousallakin oli. Schmaltz on kyllä koko ajan parantanut peliään, mikä lupaa todella hyvää kevättä ajatellen.

Schmaltz ei todellakaan ole saman lokeron puolustaja kuin Kousa. Vain Nybondaksen tasoinen ajatuksen tonava vertaisi näitä keskenään. Toki Schmaltz on Kousaa parempi puolustussuuntaan, muttei lainkaan merkittävästi. Kummaltakin olen nähnyt aivan karseata puolustuspeliä, ja vain Kousalta olen nähnyt (en tosin vastikään häneltäkään) kiekollisesti minkäänlaisia wow-ratkaisuja. Schmaltzilta olen nähnyt kauden aikana pyöreät 0.

Jatketaas @Röda viitoittamalla tiellä yhdestä väännöstä palstaveljen kanssa.

Olen iloinen, että olin sinisilmäinen ja uskoin kaverin potentiaaliin.

Nyt pakkien pistepörssin 5. Paras tehotilasto (+12) pakkien pistepörssin 20. parhaan pistemiehen joukosta. PPG aika samoissa kuin meidän kaikkien hehkuttaman Lancasterin PPG, jonka tehotilasto on kuitenkin vain +3.

Onhan Jordy aika kova hankinta. Ja vieläkin potentiaalia parantaa, kun on vielä ekaa kautta isossa kaukalossa.

Edit: Lancasterin nimi puuttui.

Jatka vain, mutta vääntö ei ole ollut pisteistä vaan pelitavasta, ja Schmaltz ei pisteistä huolimatta taivu markkinoimaasi muottiin.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
Vähän niin kuin että väärin sammutettu?
Väärässä oleminen on joskus inhottavaa. Ja varsinkin omien totuuksien muuttaminen muotoon "hei taisin olla väärässä". Oli sen verran huvittava purkaus nimimerkiltä yön tiimoilla. Olikohan rohkaisevaa kerätty ja odotettu tuota hetkeä pienen tauon jälkeen? Naurattaa vieläkin tuo purkaus. Joten olkaapa palstaveljet hiljaa täältä pesee. Hih.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Väärässä oleminen on joskus inhottavaa. Ja varsinkin omien totuuksien muuttaminen muotoon "hei taisin olla väärässä". Oli sen verran huvittava purkaus nimimerkiltä yön tiimoilla. Olikohan rohkaisevaa kerätty ja odotettu tuota hetkeä pienen tauon jälkeen? Naurattaa vieläkin tuo purkaus. Joten olkaapa palstaveljet hiljaa täältä pesee. Hih.
Mä taisin jossain vaiheessa käyttää omaa täysin perseelleen mennyttä arviotani Katto-Kassisesta omassa allekirjotuksessani. Tapoja on monia.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Et ole, sä olet alusta asti puhunut hänestä kiekollisena huippupakkina, Erosena, "Lancasterina". Minä olen puhunut hänestä Quinceynä, Ohtamaana, ei kiekollisena huippupakkina vaan laadukkaana all-rouderina jolla on ihan hyvät kiekolliset avut muttei kiekollisesti sitä huippua, mitä etenkin oikealta puolelta puuttuu. Mitään minun ei tästä assessmentistani tarvitse muuttaa.

Missään vaiheessa en ole Jordania dissannut, olen vain kategorisoinut hänet eri tavalla kuin sinä, ja olen pitänyt tärkeänä sitä että joukkueeseen hankitaan myös se (Elmeri) Eronen tai Lancaster, eikä pelkkä Quincey/Ohtamaa. Lisäksi olen edelleen sitä mieltä, että Schmaltz on köyhän miehen Quincey ja köyhän miehen Ohtamaa, vaikkakin on tehnyt hieman enemmän pisteitä kuin odotin. Niin on toisaalta Ohtamaakin tehnyt, ja myös enemmän kuin Schmaltz. Lancasterilla on sentään parempi ppg kuin Schamaltzilla, ja suurin yllätys itselleni tässä koko pakkivertailussa on Elmeri Erosen heikompi ppg kuin Schmaltzilla, etenkin huomattavasti heikompi maalien määrä. Vielä kauden puolivälissä laitan tämän kuitenkin statistiikan fluktuaation piikkiin, en vielä ole hyväksymässä minkäänlaista virhearviointia näiden kahden välillä. Edelleen uskon, että IFK tarvitsee enemmän Elmeri Erosen kaltaista kiekollisesti varmaa pakkia kuin Jordan Schmaltzin kaltaista hieman liian ailahtelevaa allroundia, vaikkakin olen kokoajan sanonut että tarvitaan molempia.

Hrm. Kävin läpi kaikki viestini, ja en kyllä löytänyt viestiä, joka tukisi väitettäsi. Ohessa ne mitkä liippaa lähinnä ja nimenomaan sanon vielä, ettei odoteta Kousan kaltaista pelaajaa.

Kun sanon, että on mahdollisesti sarjan Top-3 tai Top-5 pakki, en puhu pistepörssistä. Olen myöskin eri viesteissä verrannut pelaajana Schmaltzia enemmän Södeen tai Quinceyyn ja onkin samantyyppinen pelaaja.

Tuolla hankintapuolella olen erikseen vielä sanonut, että Jardinen sijaan olisin ITSE laittanut rahat kiekolliseen rightiin, nyt kun Teräväinen floppasi. Minustakin meiltä puuttuu yksi kiekollinen right pakki, mutta olen myös koko ajan sanonut, että jos tämä on se pakisto minkä Peltonen/Murphy haluaa, niin se on. Eiköhän Salmelainen noudata hankinnoissaan sitä mitä Ville/Cory tilaa pakistoon. Tobiashan on sanonut, että oli poikkeuksellinen tilanne rakentaa joukkuetta, kun valmentaja oli aikaisessa vaiheessa tiedossa ja "työtön", jolloin kerkesi sitoutumaan eri tavalla mukaan joukkueen hankintoihin, kuin jos olisi ollut treenaamis/pelit velvoite päällä. Olen tuolla muuallakin kirjoittanut, että itse olisin siis taistellut sen puolesta, että oltaisiin saatu Rindell kevääksi. Mutta nyt johdetaan tällä pakistolla (ei olla edes saatu parasta pakistoa kentälle samaan aikaan vielä kertaakaan) sarjaa ja ollaan 20 pelin kuntopuntarissa 1. Ollaan myös 20 pelin kuntopuntarissa ylivoimainen ykkönen ylivoimassa (36,17) kun kakkosella on n. 10% heikompi YV (Kärpät 25,45%). Kovaa on ollut meno ilman Kousaa tai Lancasteria sen jälkeen, kun se alkukausi opeteltiin Peltosen, Tilkasen ja Muprhyn peliä. Toivottavasti jatkuu tänään.

Palatakseni aiheeseen Schmaltz on erinomainen hankinta. On matkalla n.30 pisteen kauteen (Löitkö sen vedon jonkun kanssa, ettei tule ylittämään sitä pistemäärää?) ja samalla pystyy pelaamaan alivoimaa, viime hetken minuutteja ja oikeastaan kaikkia rooleja. Huippupakki, joka jatkanee matkaa kovempiin ympyröihin jos vetää kovan kevään. On hieman löysän oloinen ja epätasainen, mutta jos ei olisi, niin pelaisikin NHLässä. Täällä pelaavat 1.kierroksen varaukset omaa jonkun "syyn" miksei se tie tarunhohtoisessa auennut. Varmaan tuo pieni taitelijuus ja epätasaisuus on Jordyn syy. Ehkä.

Ohessa siis viestit, jotka lähinnä arvioi häntä pelaajana.

Aivan loistava haku!

Selvästi ollut pari kautta vaikea löytää sitä omaa paikkaa ja on nyt tullut Stadiin tekemään "Hakanpäät". Eli kova kausi alle ja sitten leireille yrittämään paikkaa tarunhohtoisessa. Varmasti motivaatiota ja statsit ovat kohdalllaan liigaan ajatellen. Vetänyt AHLssä 0,45 pisteen keskiarvolla, kun täällä dominoinut Vili Saarijärvi veti 0,23 pisteen keskiarvolla.

Toki isoon kaukaloon totuttelu on taas edessä ja fanit ovat lähettämässä kotiin ekojen harjoituspelien jälkeen kuten Hurstin kohdallakin.

Mutta edelleen Schmaltzin pistekeskiarvo AHLssä oli aika reilustikin korkeampi kuin Vili Saarijärven. Ei tästä nyt mitään Kousaa odotella, mutta jos oman pään peli menee paremmin kuin Kousalla ja tekisi sen 25+ pisteitä, niin olisi jo aivan loistava uusi mestaruusjoukkueen "Söden kaltainen johtava pakki".

Oli todella hyvä peli. Toivottavasti jatkaa tuota tahtia ja meillä on tässä sarjan Top-5 pakki ellei Top-3.

Oli eilen meidän parhaita pelaajia. Syötöt napsui kovalla prosentilla (oli joku 96% tarkkuus) ja liikkui ihan eri tavalla laajalla skaalalla kuin aiemmin.

Selvästi arastelee jotain, kun menee laitoihin. Olisiko olkapää sitten mennyt.
Oli Jatkis-tauko.

Taisin silloin aikaisemmin kirjoittaa, että jos jatkaa samalla tavalla eteenpäin menemistä / peli kehittyy, niin puhutaan liigan top-5 tai top-3 pakista. Sitä ei Schmaltz VIELÄ ole. Hän pelaa ekaa kauttaan isossa kaukalossa ja joskus se kestää.

Kotkansalo on musta enemmän uusi "Söde".

Nyt enemmän Jordya katsoneenani, niin Schmaltz on enemmän sellainen uusi Quincey, joka kuitenkin taisi voittaa meidän pleijarien pistepörssin aikanaan.

Olen silti edelleen tyytyväinen hankintaan ja uskon, että keväällä tästä jampparista on paljon hyötyä ja käy Broadhurstit eli keväällä kaikki skeptikotkin toivovat jatkosopparia.

Muuten. Yksi asia on se, että me fanithan on vain oletettu Schmaltzin olevan se "Les Lancaster". Ei IFK ole missään kait julistanut, että nyt tuli uusi Mikko Kousa kehiin. Jos Schmaltz on sellainen pakki, jonka Peltonen toivoi ja Salmelainen toteutti ja kauden lopussa ollaan taistelemassa finaalipaikasta, niin eikö se ole silloin oikea rooli mitä on haettu? Eli ehkä me kiistellään turhasta. Ehkä IFK hakikin tuollaista vakaan 1.syötön antajaa, jolla on tehotilasto yli +20 kauden lopussa (nyt +8).

En mä silti kiistä, etteikö harmita Ertsi Erosen touhut tuolla Pelicanssissa. Ihan varmasti oli mahdollisuus ottaa...

Haisi sille, että Peltonen&Salmelainen kokivat kiekollisen osaamisen olevan riittävää Lyytinen-Teräväinen-Kotkansalo-Schmaltz-Auvitu ytimellä.

Siihen päälle Luoto ja Winberg, joka myöskin on hyvä antamaan sen hyvän 1.syötön ja nostamaan jalalla.

Pidin itsekin kiekolista osaamista kokonaisuutena paljon parempana kuin viime vuonna ja jopa parempana tai samantasoisena kuin keväällä -11. Ja edelleen Schmaltzin tehot AHLstä on paremmat kuin esim. Pressin tai Saarijärven. Kyllä mä odotin aika seppää myös pisteiden puolesta.

No, Lyytinen ja Winberg loukkaantui ja niin teki Teräväinenkin ja Schmaltz harjoituskaudella, joten ei nähty lähellekkään mitä toi pakisto olisi voinut olla, jos olisivat saaneet hyvän kesän alle.

On siis oikeasti mahdotonta arvioida olisiko toi pakisto riittänyt jos vaikka Teräväisen itseluottamus olisi ollut kohdallaan ja edes 3/4 kaverista olisi saanut ehjän kesän ja harjoituskauden, kuten ilmeisesti Lancaster ja Teemu Eronen saivat.

Nyt reagoidan ja haetaan ilmeisesti Teräväisen tilalle pelimiestä. En tiedä mikä on IFKn rahatilanne, joten vaikea arvioida mikä on Salmelaisen budjetti. Ehkä se hidastaa sitä hakua.

Oletan, että samantyyppistä pelaajaa, mutta parempaa ja halvalla...? Jotenkin haisee, että Salmelainen kyttää jotain NHL-lainaa. Onko siellä joku kiekollinen tulokaspakki, joka lähetettäisiin Suomeen 9 pelin jälkeen?

Itsekin arvostan enemmän Elmeri Erosta kuin Teemu Erosta, mutta Elmeri taisi olla palaamassa kotiseuraansa eikä ollut saatavilla. Teemu taas ihan varmasti olisi ollut. Teemulla nyt 14 pelin jälkeen 12 pistettä ja Elmerillä 15 pelin jälkeen 5 pistettä. En olisi siis nyt jälkiviisaana valittanut jos se Teemu pelaisi nyt meillä.

Monihan tämän toki kesällä havaitsi ja halusi tuoda Teemun sisään. Nöyrä kumarrus heille.

Toisin kuin Jardinesta, josta ei vielä tiedä saatiinko lopulta lintu vai kala, niin Schmaltzista näkee heti, että on pelimies. Ailahteleva, mutta eiköhän se korjaannu kevääksi.
 

Vpiiroi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs,
Hrm. Kävin läpi kaikki viestini, ja en kyllä löytänyt viestiä, joka tukisi väitettäsi. Ohessa ne mitkä liippaa lähinnä ja nimenomaan sanon vielä, ettei odoteta Kousan kaltaista pelaajaa.

Kun sanon, että on mahdollisesti sarjan Top-3 tai Top-5 pakki, en puhu pistepörssistä. Olen myöskin eri viesteissä verrannut pelaajana Schmaltzia enemmän Södeen tai Quinceyyn ja onkin samantyyppinen pelaaja.

Tuolla hankintapuolella olen erikseen vielä sanonut, että Jardinen sijaan olisin ITSE laittanut rahat kiekolliseen rightiin, nyt kun Teräväinen floppasi. Minustakin meiltä puuttuu yksi kiekollinen right pakki, mutta olen myös koko ajan sanonut, että jos tämä on se pakisto minkä Peltonen/Murphy haluaa, niin se on. Eiköhän Salmelainen noudata hankinnoissaan sitä mitä Ville/Cory tilaa pakistoon. Tobiashan on sanonut, että oli poikkeuksellinen tilanne rakentaa joukkuetta, kun valmentaja oli aikaisessa vaiheessa tiedossa ja "työtön", jolloin kerkesi sitoutumaan eri tavalla mukaan joukkueen hankintoihin, kuin jos olisi ollut treenaamis/pelit velvoite päällä. Olen tuolla muuallakin kirjoittanut, että itse olisin siis taistellut sen puolesta, että oltaisiin saatu Rindell kevääksi. Mutta nyt johdetaan tällä pakistolla (ei olla edes saatu parasta pakistoa kentälle samaan aikaan vielä kertaakaan) sarjaa ja ollaan 20 pelin kuntopuntarissa 1. Ollaan myös 20 pelin kuntopuntarissa ylivoimainen ykkönen ylivoimassa (36,17) kun kakkosella on n. 10% heikompi YV (Kärpät 25,45%). Kovaa on ollut meno ilman Kousaa tai Lancasteria sen jälkeen, kun se alkukausi opeteltiin Peltosen, Tilkasen ja Muprhyn peliä. Toivottavasti jatkuu tänään.

Palatakseni aiheeseen Schmaltz on erinomainen hankinta. On matkalla n.30 pisteen kauteen (Löitkö sen vedon jonkun kanssa, ettei tule ylittämään sitä pistemäärää?) ja samalla pystyy pelaamaan alivoimaa, viime hetken minuutteja ja oikeastaan kaikkia rooleja. Huippupakki, joka jatkanee matkaa kovempiin ympyröihin jos vetää kovan kevään. On hieman löysän oloinen ja epätasainen, mutta jos ei olisi, niin pelaisikin NHLässä. Täällä pelaavat 1.kierroksen varaukset omaa jonkun "syyn" miksei se tie tarunhohtoisessa auennut. Varmaan tuo pieni taitelijuus ja epätasaisuus on Jordyn syy. Ehkä.

Ohessa siis viestit, jotka lähinnä arvioi häntä pelaajana.
Vastaan ehkä enemmän Helsingforcelle kuin sinulle, mutta:
Mä otan joukkueeseen aina mieluummin yhden Schmaltzin kuin Kousan tai kummankaan Erosen. Yksi kiekollisesti pätevä all-around pesee koska vaan tuollaisen DWINGER tyyppisen puolustajan, josta on hyötyä lähinnä vain hyökkäyssuuntaan.
Kousa ja Eronen osaavat toki myös puolustaa ja ovat ihan liigan aatelia, mutta mieluummin otan kaverin johon voi luottaa sen 25 minuuttia illassa, tilanteessa kuin tilanteessa.
Ja vaikka nyt on ehkä jonkun mielestä liian vähän kädellisiä puolustajia, on IFK:lla kuitenkin 2 kaveria puolustajien top - 10 sijoilla.
Liigan ykkösjoukkue ollaan ja uskon että Schmaltzin parhaat pelit on vielä edessä.
Jos joku tulee joukkueeseen, toivon että pelaaja on lähempänä Schmaltz/Kotkansalo paria kuin Kousaa tai Avitua. Nyt jos Lyytinen ja Auvitu ovat kummatkin terveenä, meillä on jopa liikaa noita hyökkäys ensin ajattelevia puolustajia.
Mun mielestä ei kyllä tarvitse tulla ketään, kun siellä on jo Salin, Luoto ja kumppanit odottamassa vuoroaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös