Jokerit vai HIFK – kumpi on ”se oikea”?

  • 41 008
  • 109

Kumpi on ”se oikea” Helsingin joukkueista?

  • Jokerit

    Ääniä: 139 29,3%
  • HIFK

    Ääniä: 275 58,0%
  • Ei kumpikaan

    Ääniä: 60 12,7%

  • Äänestäjiä
    474

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Näistä heitoista päästään onneksi eroon sitten kun HIFK:n Garden aikanaan valmistuu. Silloin Areena tulee olemaan halleista se, johon liittyy historiaa ja muistoja.

Totta. Ja voi sitä itkua ja parkua pallokentän yli Nordikselle sitten. Vai mihin se rakennetaan. Mutta on se Pasila kalsea, mielestäni. Varmaan mulla ennakkoluuloja!
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Espoota ei ole kukaan kiistänytkään, mutta muita väitteitäsi se tutkimus ei tukenut. Tuo jakaumakartta on tässäkin ketjussa esillä. Siinä näkyy lisäksi kaupunginosatkin melko selvästi, eli ei tarvinnut turvautua pelkästään geneeriseen "Itä-Helsinki" tai "Länsi-Helsinki" -jaotteluun. Helsingin sisällä Jokerien ja IFK-kannattajien asuinpaikassa ei juurikaan eroja löytynyt. Sama juttu Vantaan ja muiden Helsingin maakuntien kohdalla (pl. Espoo). Molemmat ovat punaista sikin sokin täynnä siinä missä sinistäkin.

Kuulostaa kamalalta, en ole käynyt keskustaa lukuunottamatta vuosiin kuin Munkassa, Larussa ja Kuusisaaressa, enkä tiennyt että tilanne on mennyt noin huonoksi. Jatkossa pitää muistaa laittaa keskuslukitus päälle ajaessakin. Toivottavasti kuitenkaan ei Espooseen ja Graniin rantaudu tämä invaasio, vähän tosin pelkään että metron mukana Vuosaaressa ja Myllypurosta alkaa valua niitä joukkioita joissa on vähemmän kuin yksi sämpylä per henki.
 

Kenth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee
Kerroin omia kokemuksiani eritoten 90-luvun meiningistä ton fanituksen suhteen. Suoraan sanottuna en tiedä miten nyt on. Inhotti katella sitä gloryhunttausta, mutta kai asiat on jo paremmin. Arvostan tosifania.

Tähän täytyy kyllä todeta, että samaa gloryhunttausta näkee tätä nykyä HIFK:n ympärillä, ei enää Jokerien. Kulta-Miken, räppi-Simon ym. myötä HIFK on noussut maakuntien suosikkiseuraksi, ja punaista fanikamaa näkee Tampereellakin jatkuvasti.

Sama ilmiö näkyy Jatkoajan palstallakin, jossa joka toisen janarin kakkossuosikki on HIFK. Tämän äänestyksen tuloskin tukee tätä näkemystä. HIFK on se Suomen Barcelona, kaikkien rakastama ja gloryhunttereiden ympäröimä.

Ja nykyään myös kaikkien silmissä väärinkohdeltu, ison pahan Jokerien toimesta. Kerää sympatiat.
 

abianos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset
Tähän täytyy kyllä todeta, että samaa gloryhunttausta näkee tätä nykyä HIFK:n ympärillä, ei enää Jokerien. Kulta-Miken, räppi-Simon ym. myötä HIFK on noussut maakuntien suosikkiseuraksi, ja punaista fanikamaa näkee Tampereellakin jatkuvasti.

Sama ilmiö näkyy Jatkoajan palstallakin, jossa joka toisen janarin kakkossuosikki on HIFK. Tämän äänestyksen tuloskin tukee tätä näkemystä. HIFK on se Suomen Barcelona, kaikkien rakastama ja gloryhunttereiden ympäröimä.

Juuri näin. Jokanen voi kysyä itseltään miksi minä, mun faija, mun faijan faija, mun.......... alko seurata just tätä tiettyä jengiä. Ite nään sen vaa positiivisena, et jengi diggaa lätkää tai ainaki kiinnostuu siitä, vaikka sitte menestyksenmetsästyken myötä. Moni unohtaa lätkän muutamassa vuodessa, mut kenties melko moni myös tulee olemaan just se faijanfaija, jonka myötä tietyn jengin kannattaminen osuu just omalle kohdalle.

Tottakai muaki ottaa välillä päähän tyypit, jotka "tsiigaa lätkää futiksen säännöin", ku ei muuta ymmärrä, mut jostain, jotenkin, jollekin se siemen on kylvettävä, jotta tämä maailman kaunein ja nopein laji säilyy elinvoimaisena.

JOSTAIN FANITUS SAA AINA ALKUNSA. Jos ruvetaan johonki absoluuttisiin perinteisiin vetoamaan, niin kertokaapa ihmeessä mulle kuinka monen nimimerkin sukulaiset tai itse nimimerkki on ollu perustamassa tai pelaamassa vain ja ainoastaan omassa fanitus-jengissään!? Faktisesti näitä löytyy totta kai, mutta kuinka elinvoimaista urheilu, lajista riippumatta olis, jos "vain ja ainoastaan ne alkuperäset saa kannattaa".

Fani on F-A-N-I! Ei Mobergin, Stubbin tai Hjalliksen lähipiiriläinen, ei edes sen zamboni-kuskin siskonmiehenveljentytär. Voi toki olla, mutta fanius on faniutta ja jostain se aina alkaa. Olkoon se sitte Selänteen maitoparrasta tai Granlundin maitoparrattomuudesta.

Ite kannatan HIFK:ta faijan kautta. Mistä faija on sit alkanu just tätä jengiä kannattaa? En tiedä. Voin toki kysyä, mut tehkää muutkin ihmeessä "jengisukututkimus", jos näätte sen tarpeelliseks.

Mun tyttäristä toinen hurraa aina vastakkaiselle jengille ku mä, mut toinen samalle ku mä - lajista riippumatta. Mitä sitte?

Edit: taas vaihteeks virheitä...
 
Viimeksi muokattu:

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Äänestin Töölöön Vesaa, vai mikä se onkaan nykyään...

Tamperelaissyntyisyydestäni huolimatta jouduin kasvamaan 80-luvun Järvenpäässä, jossa HIFK oli ylivertaisesti suostuin joukkue lähiöiden takapihoilla - ja samalla Tapparan pahin vihollinen. "Viholliseni vihollinen on ystäväni", vai miten se meneekään? Vaikka toki maailma on muuttunut paljon monimutkaisemaksi kuin miltä se näytti pikkujätkien mielessä...
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
IFK nyt on ollut viimeiset vuodet median lemmikki kiitos erään kultapojan. Kultapoika myös herätti todella monen espoolaisen sisäisen IFK:n faniuden. IFK:n suosikkiasema mediassa heijastuu sitten maalaisten mielikuviin ja kun vielä 90-luvun kirpeät muistot Jokereista ovat vielä monien muistissa niin Jokereiden osuutta tässä äänestyksessä voi pitää hämmästyttävän kovana. Toki Jokereillakin on ollut ne omat gloryhuntterinsa joskus lähes kaksikymmentä vuotta sitten. Yhtäkaikki säälittävää sakkia. No epäilen että tämä IFK:n "buumi" on jo saavuttanut vuosi pari sitten sen parhaimman aallonharjansa ja pikkuhiljaa tilanne normalisoituu.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tähän täytyy kyllä todeta, että samaa gloryhunttausta näkee tätä nykyä HIFK:n ympärillä, ei enää Jokerien. Kulta-Miken, räppi-Simon ym. myötä HIFK on noussut maakuntien suosikkiseuraksi, ja punaista fanikamaa näkee Tampereellakin jatkuvasti.

Sama ilmiö näkyy Jatkoajan palstallakin, jossa joka toisen janarin kakkossuosikki on HIFK. Tämän äänestyksen tuloskin tukee tätä näkemystä. HIFK on se Suomen Barcelona, kaikkien rakastama ja gloryhunttereiden ympäröimä.

Ja nykyään myös kaikkien silmissä väärinkohdeltu, ison pahan Jokerien toimesta. Kerää sympatiat.

Lisäyksenä että HIFK on perinteisesti ollut maakunnan suosiossa. Muistan tämän maakuntaisilta pentuvuosiltani. Saakeli jos gloryhunttaajat ovat Hifkin kimpussa! En tätä ole tullut ajatelleeksikaan, mutta tuossa on perää, perkele. Ja jos tätä Barca-vertausta jatkaa niin voinee sanoa että Real Madrid on tämänhetken Barca, kun iso paha Barca jne. Tjaah. Manu ja City? Gloryhunttaajan elämä on kyllä helvetin hankalaa.
 

Gemondo

Jäsen
Tästäkin Jokerit vs. Hifk keskustelusta paistaa kyllä hienosti läpi joukkueiden kannattajien keski-ikä, jossa väittäisin olevan todella merkittävä ero. Siinä missä Jokerifanit ehkä hieman kärkkäästi esittävät sekä puolustavat omia mielipiteitään, niin Hifk-kannattajat tulevat isällisesti kertomaan näille mistäänmitääntietämättömille tyylittömille nykynuorille kuinka asiat ovat aina olleet ja kuinka niiden tulee myös olla maailman tappiin asti. Kaikki erilainen ja uusi on pahasta eikä asioita pystytä katsomaan toisten asemasta. Itse olen saanut tämän palstan perusteella monista Hifk-fanista todella ylimielisen kuvan, koska on vain se oma tapa seurata jääkiekkoa ja muut ovat väärässä. Minä ainakin kunnioitan niitä kannattajia jotka ovat nordiksella käyneet monta vuosikymmentä peräjälkeen samoilla rutiineilla, samoilla paikoilla, samoja tuttuja hallilla nähden. Antaa heidän nauttia jääkiekosta parhaaksi katsomallaan tavalla, mutta ei se tee siitä ainoaa ja oikeaa tapaa. Ei Elviskään ole enään maailman kovin jätkä, maailma muuttuu.

Nykysuuntausta kun katsoo, niin olisi todella mielenkiintoista nähdä miltä seurojen kannattajakunnat näyttävät vaikka 50 vuoden kuluttua. Epäilenpä että saattaa HelsinkiGarden tuntua silloin melko kolkolta paikalta.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Epäilenpä että saattaa HelsinkiGarden tuntua silloin melko kolkolta paikalta.

En tahdo mitään Gardenia, call me old fashioned. Mutta pikkasen kieltämättä olen jumiutunut 90-luvun juttuihin ja olen hyvällä tuurilla nyt ymmärtänyt pari asiaa. Esim. sen että nyt on vuosi 2013.

Kaipaan jääkiekolta jääkiekkoa ja erätauoilla kunnon grillimakkaraa enkä mitään kamalaa nakkisämpylää. Millainen mahtaa olla grillitarjonnan laita tätänykyä Pasilassa? Tämän vuoksi vieron mm. "Finnair Stadiumia", vai mikä sen nimi on. Ylipäänsä siis katson jääkiekkoa televisiosta kun ei halleille enää voi mennä.

Teenkin tässä lupauksen, etten koskaan mene "Gardeniin". Paitsi katsomaan kunnon kasarirokkia. Sama tuon Pasilan kanssa, vaikka joskus kaikuu sulosävel ihmeellisesti Hjalliksen hallissa.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
IFK. Jokerit on nimenomaan muovinen ja rahalla tehty joukkue.

t. täältä peltojen keskeltä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Ei paljon nappaa svenska talande miehet, mutta vielä vähemmän narrit.

Äänestin HIFK:ta. Mahtavan brändin ovat pstyneet luomaan ja onhan tossa joukkueessa kuitenkin joitain mikä sytyttää.
 

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pitkään olen ihmetellyt miksi lähes jokaisen Ässä-fanin kakkossuosikki on HIFK? Koetaanko se jonkinlaisena isoveljenä vai mitä? Voisiko joku Ässä-fani avata tätä hieman.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Pitkään olen ihmetellyt miksi lähes jokaisen Ässä-fanin kakkossuosikki on HIFK? Koetaanko se jonkinlaisena isoveljenä vai mitä? Voisiko joku Ässä-fani avata tätä hieman.

Kyllä se näin menee. Joukkueethan ovat kliseisesti ajatellen varsin samantyyppisiä, siis millaista lätkää katsojat haluavat nähdä.

Yleisesti ottaen Ässien ja Hifkin fanien välillä vallitsee mielestäni tietynlainen kunnioitus, joka näkyy mm. punaisten fanimatkoilla Poriin (vrt. Jokeri-fanien vastaavat).

Ja - kuten Tamikin on todennut - onhan Hifk-Ässät yksi sm-liigakiekon klassikoista tapahtumana, erityisesti lauantai-iltana Porissa.

Nyt kun Ässien ja Tapparan välinen finaalien ottelusarja on juuri saatu pelattua, niin seuraavan kerran olisikin sitten hienoa kohdata finaaleissa se toinen klassikkovastustaja, eli Hifk. Ehkä sitten 35 vuoden päästä :)
 

Myyntimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ha,ha,ha. Lukematta yhtään viestiä, niin veikkaan kom igenin vievän selkeän voiton. Jo pelkästään ipalaisten äänillä. Söpöä.

Kummatkin Hesan porukat ovat mielestäni aina olleet kiinnostavia ja hyvä tunnelma on ollut niiden peleissä ainakin Hakametsässä. Kuitenkin ääni menee HIFK:lle, koska sillä on pidemmät perinteet ja mielestäni fiksummat kannattajat (ainakin ne, keiden kanssa olen ollut tekemisissä ovat olleet hyviä tyyppejä). Varmasti löytyy hyviä tyyppejä Jokereistakin, mutta kuten sanottu Hifkii on minulle se ykkönen (siis Ipan jälkeen).
 

Grafite

Jäsen
Meinasin pistää pystyyn "Kumman haluat voittavan Talviklassikon"-äänestyksen, mutta eiköhän tästä äänestyksestä pysty jo päättelemään, että selkeä enemmistö toivoo HIFK:n voittoa.

Mistä se sitten kertoo, tiedä häntä.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Meinasin pistää pystyyn "Kumman haluat voittavan Talviklassikon"-äänestyksen, mutta eiköhän tästä äänestyksestä pysty jo päättelemään, että selkeä enemmistö toivoo HIFK:n voittoa.

Mistä se sitten kertoo, tiedä häntä.

Tuo olisi vähän hölmö kysymys (toki vaihtoehdoista riippuen) sillä näin myöhään runkosarjasta moni katsoisi tilannetta sarjataulukossa ja miettisi voittajaa oman suosikkijoukkueensa kannalta. Esimerkiksi minä saattaisin tietyssä tilanteessa toivoa Jokereiden voittoa vaikka muuten haluaisin IFK:n voittavan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Silloin kun pelasivat SM-Liigassa, ilman muuta HIFK. Lankesin hyvin MG:n, Peltosen ja ruotsin kielen ansaan. Moni maakuntien nuori hyppäsi silloin IFK:n kelkkaan, tiedä kuinka moni on siellä pysynyt. Jokerit kuitenkin herättivät enemmän tunteita, koska pari hyvää ystävääni kannatti Jokereita, joten Jokrujen oli luonnollisesti oltava hanurista. Eivät ne sitä oikeasti olleet, mielenkiintoisia joukkueita ja Virmanen on muuten aivan huipputyyppi.

Nykyisellään ihan sama. HIFK siksi "tärkeämpi", että se pelaa KalPan kanssa samassa sarjassa. Yksi muista kuitenkin minulle, olen sitä polvea joka on oppinut pitämään Kärppiä ja Tapparaa suurimpina. Hieno seura ja hienot perinteet Nordiksen Klubbenilla on, en sitä sano. Jokereiden seuraaminen on sattuneesta syystä jäänyt vähille, mitä nyt toivon että siellä pelaavat pelaajat pärjäävät mahdollisimman hyvin, koska Jokerit on Suomen paras joukkue ja sitä kautta tärkeä MM-kisoja ajatellen.

Ehkä vielä joskus Jokerit Kuopioon tulevat, sitä odotellessa. Ikävä on.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sydäntään ei voi pettää. Vaikka Jokerit KHL:ssä onkin lähinnä perversio siitä mistä aikoinaan pidin, niin en voi äänestää HIFK:ta.
 

Punamusta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Silloin kun pelasivat SM-Liigassa, ilman muuta HIFK. Lankesin hyvin MG:n, Peltosen ja ruotsin kielen ansaan. Moni maakuntien nuori hyppäsi silloin IFK:n kelkkaan, tiedä kuinka moni on siellä pysynyt. Jokerit kuitenkin herättivät enemmän tunteita, koska pari hyvää ystävääni kannatti Jokereita, joten Jokrujen oli luonnollisesti oltava hanurista. Eivät ne sitä oikeasti olleet, mielenkiintoisia joukkueita ja Virmanen on muuten aivan huipputyyppi.

Nykyisellään ihan sama. HIFK siksi "tärkeämpi", että se pelaa KalPan kanssa samassa sarjassa. Yksi muista kuitenkin minulle, olen sitä polvea joka on oppinut pitämään Kärppiä ja Tapparaa suurimpina. Hieno seura ja hienot perinteet Nordiksen Klubbenilla on, en sitä sano. Jokereiden seuraaminen on sattuneesta syystä jäänyt vähille, mitä nyt toivon että siellä pelaavat pelaajat pärjäävät mahdollisimman hyvin, koska Jokerit on Suomen paras joukkue ja sitä kautta tärkeä MM-kisoja ajatellen.

Ehkä vielä joskus Jokerit Kuopioon tulevat, sitä odotellessa. Ikävä on.
Samaa sukupolvea ollaan, jossa Tappara ja Kärpät ovat muiden yläpuolella. Näistä helsinkiläisistä on paha valita toista mutta jostain syystä sydän kallistuu Jokereiden suuntaan. Harmittaa kun pelaavat KHL:ssä eivätkä täällä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Neuvostoliiton politiikka ei kiinnosta joten vastaan HIFK.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös