Jokerit & KHL – millä fiiliksillä?

  • 1 732 188
  • 8 198

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
mistä niitä ilmaislippuja saa?
Yhteistyökumppaneilta ja jos satut olemaan vielä ala-asteella (mikä vaatisi tapauksessasi melko monta luokalle jääntiä), niin kouluihinhan niitä jaetaan. Maikatkin niitä saa, ja rehtorit. Että siitä valikoimaan vaihtoehtoja.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yhteistyökumppaneilta ja jos satut olemaan vielä ala-asteella (mikä vaatisi tapauksessasi melko monta luokalle jääntiä), niin kouluihinhan niitä jaetaan. Maikatkin niitä saa, ja rehtorit. Että siitä valikoimaan vaihtoehtoja.
Pitää varmaan lähteä kyttäilemään autolla ala-asteiden parkkipaikalle, kiitti vinkistä!
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sitten taas Lukon kohdalla sillä tuloksella ei ole väliä kun konserni tekee tulosta.

Lukko sopisi siis oikein hyvin KHL:ään. Kuinka monen KHL-seuran kohdalla ylipäätään on tappion määrällä mitään merkitystä, kun ne kuittaa pääosin oligarkit, joille muutaman kymmenen miljoonaa on pelkkää karkkirahaa ja viikonlopun huvittelubudjetti. Ja toisaalta myös kyseiset oligarkit pysyvät rikkaina, kun pitävät Putinin tyytyväisenä maksamalla karkkirahoja KHL-seuran toiminnasta ja saavat vastineeksi järjettömän isoja diilejä yrityksilleen, joilla tekevät monikymmenkertaisia voittoja seuransa tappioihin suhteutettuna? Siinä vaiheessa nykymuotoinen KHL voi olla uhattuna, kun Putin tippuu vallan kahvasta.

Mitä taas tulee ilmaislippuihin, niin olisi monelle täälläkin ihan tervettä pitää mielessä ilmaislipun määritelmä, ennekuin alkaa niistä sen enempää vaahtoamaan. Korjatkaa jos olen väärässä käsitykseni kanssa, mutta mun maailmassa ilmaislippu on sellainen, joista Jokerit ei saa minkäänlaista vastiketta (suoraan rahallista tai palvelua). Yhteistyökumppaneilta saatuja lippuja en osaa pitää ilmaislippuina, vaikka ne loppukäyttäjälle sitä olisikin. Ne tulevat yhteistyön kylkiäisinä. Joko suoraan sovittu yhteistyökumppanin ostavan tietyn määrän lippuja per peli ja jakavan niitä eteenpäin, jolloin kyse ei todellakaan ole mistään ilmaislipuista tai vaihtoehtoisesti tulee yhteistyön sivussa, jossa esimerkiksi yritys on Jokereiden sponsori ja sovittu yhteistyön merkeissä kumppanin saavan Jokereilta lippuja peleihin, jolloin ei niistäkään voi puhua ilmaislippuina. Jos joku kuvittelee yritysmaailmassa olevan ilmaisia lounaita ja lippuja, niin miettikääpä uudestaan. Sillä, maksaako itse loppukäyttäjä lipustaan senttiäkään, ei ole mitään merkitystä Jokereitten näkökulmasta.

Mikäli yhteistyökumppanilta saadusta lipusta puhutaan ilmaislippuna, ihan samalla logiikalla mä käyn pelissä ilmaislipulla, kun asiakas tarjoaa pelin ja illallisen pelin ohessa, vaikka on todennäköisesti siitä lipusta maksanutkin. Myös kaverit käyvät siis ilmaislipuilla peleissä, kun heitän niille oman kausikorttini käyttöön peleihin, joihin en itse pääse, koska eiväthän he ole siitä lipusta mitään maksaneet?

Kouluihin jaettavat ja jonkun tapahtuman yhteydessä Jokerien itsensä jakamat liput ovat nopeasti ajateltuna jotakuinkin ainoita ilmaisia lippuja, joista Jokerit eivät saa mitään vastiketta, paitsi mahdollisesti pelin aikaisen oheismyynnin kautta. Ja mikä taas on niiden lippujen todellinen määrä per peli? Niinpä, ei mikään kovin merkittävä yleisömäärien kannalta.
 

haukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Euroopan no 1: Jokerit
Lukko sopisi siis oikein hyvin KHL:ään. Kuinka monen KHL-seuran kohdalla ylipäätään on tappion määrällä mitään merkitystä, kun ne kuittaa pääosin oligarkit, joille muutaman kymmenen miljoonaa on pelkkää karkkirahaa ja viikonlopun huvittelubudjetti. Ja toisaalta myös kyseiset oligarkit pysyvät rikkaina, kun pitävät Putinin tyytyväisenä maksamalla karkkirahoja KHL-seuran toiminnasta ja saavat vastineeksi järjettömän isoja diilejä yrityksilleen, joilla tekevät monikymmenkertaisia voittoja seuransa tappioihin suhteutettuna? Siinä vaiheessa nykymuotoinen KHL voi olla uhattuna, kun Putin tippuu vallan kahvasta.
Tästä olen pari kertaa heittänyt vertauksen, että miljardöörin (1000 milj.) taskurahoista 10 miljoonaa on 1%, samoin 30000 € tienaavan kaverin vuosipalkasta 1 % on 300 €, kuinka moni täälläkin hääräävistä veikoista käyttää 300 euroa harrastuksiinsa? Luulen, että valtaosa, eikä se hetkauta heidän talouttaan suuntaan eikä toiseen. Jos voisin 300:n euron vuosikuluilla olla mukana pyörittämässä lätkäseuraa, niin mikäs sen mukavampaa. Nytkin tietty on ihan hieno tilaisuus olla mukana seuraamassa valtakunnan parasta lätkää kausikortilla, jonka hinta on 15 €/kausi! Repikää siitä.
 

haukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Euroopan no 1: Jokerit
Ihmettelen myös, miten suorastaan taakkana koet sananvapauden. Kannattaisi kirjoitella vaikka itselleen jatkossa?

***

Mitä tulee mittaariisi, jonka mukaan KHL:ssä menee hyvin koska ei ole konkursseja, muiden ei tarvitse olla samaa mieltä.

***

Osaltani ei asiasta muuta.

Ai sinä koet että sananvapaus on minulle taakka? Mistäs sellaisen käsityksen voi vetää? Mulle on valitettavasti sinusta muodostunut sellainen käsitys, että mielipiteitäsi vastaan ei saa esittää muita näkökantoja, ne kaikki ovat vääriä. Onko näkemykseni oikea?

Tuosta minä olen kanssasi 100%:sti samaa mieltä, että muiden kanssa ei tarvitse olla samaa mieltä. Tämä on hyvä lähtökohta mielekkäälle keskustelulle.

Yhden asian olen sinulta oppinut:

Osaltani ei asiasta muuta.

Edit: Se vielä itse aiheesta, että KHL on parempi vaihtoehto Liigalle, mutta huonompi vaihtoehto tulevalla Eurooppaliigalle, mikä jossain vaiheessa vääjäämättä toteutuu. Tästäkin sopii olla eri mieltä, kun eletään sananvapuden mallimaassa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Lukko sopisi siis oikein hyvin KHL:ään. Kuinka monen KHL-seuran kohdalla ylipäätään on tappion määrällä mitään merkitystä, kun ne kuittaa pääosin oligarkit, joille muutaman kymmenen miljoonaa on pelkkää karkkirahaa ja viikonlopun huvittelubudjetti. Ja toisaalta myös kyseiset oligarkit pysyvät rikkaina, kun pitävät Putinin tyytyväisenä maksamalla karkkirahoja KHL-seuran toiminnasta ja saavat vastineeksi järjettömän isoja diilejä yrityksilleen, joilla tekevät monikymmenkertaisia voittoja seuransa tappioihin suhteutettuna? Siinä vaiheessa nykymuotoinen KHL voi olla uhattuna, kun Putin tippuu vallan kahvasta.
Ei taitais Lukon ja RTK:N fyffet kovin kummoiseen joukkueeseen riittää ja laarin pohja näkyisi hetkessä. Sinällään turhaa spekulointia, koska Lukko ei ole varmaankaan edes harkinnassa siirtyä mihinkään. Varaa on omasta takaa liigassa pelaamiseen, joten ei tarvitse alkaa huoraamaan venäjälle Harkimon ja Jokereiden tapaan.

Venäjän talous ei taida kovin vankalla pohjalla olla, joten oligarkkienkaan rahoitus ei mitään ikuista ole. Tarkoittaa käytännössä koko sarjan loppumista ainakin nykymuotoisena, kun töpselin vetävät seinästä. Koko sarjan rahoitus on niin epäterveellä pohjalla kuin jossain vaan voi olla.

Mitä taas tulee ilmaislippuihin, niin olisi monelle täälläkin ihan tervettä pitää mielessä ilmaislipun määritelmä, ennekuin alkaa niistä sen enempää vaahtoamaan. Korjatkaa jos olen väärässä käsitykseni kanssa, mutta mun maailmassa ilmaislippu on sellainen, joista Jokerit ei saa minkäänlaista vastiketta (suoraan rahallista tai palvelua). Yhteistyökumppaneilta saatuja lippuja en osaa pitää ilmaislippuina, vaikka ne loppukäyttäjälle sitä olisikin. Ne tulevat yhteistyön kylkiäisinä. Joko suoraan sovittu yhteistyökumppanin ostavan tietyn määrän lippuja per peli ja jakavan niitä eteenpäin, jolloin kyse ei todellakaan ole mistään ilmaislipuista tai vaihtoehtoisesti tulee yhteistyön sivussa, jossa esimerkiksi yritys on Jokereiden sponsori ja sovittu yhteistyön merkeissä kumppanin saavan Jokereilta lippuja peleihin, jolloin ei niistäkään voi puhua ilmaislippuina. Jos joku kuvittelee yritysmaailmassa olevan ilmaisia lounaita ja lippuja, niin miettikääpä uudestaan. Sillä, maksaako itse loppukäyttäjä lipustaan senttiäkään, ei ole mitään merkitystä Jokereitten näkökulmasta.
Kyllähän sillä Jokereille on pitkässä juoksussa merkitystä maksaako loppukäyttäjä lipuistaan vai ei. Ilmaisilla ja alennetuilla lipunhinnoilla saadaan toki uusia katsojia paikalle, mutta saadaanko sitoutuneita katsojia joille saadaan sittemmin myytyä myös normaalihintaisia lippuja. Varsinkin ravintolabisneksestä on tuttu vanha lainalaisuus, että hintoja on kyllä helvetin helppo laskea, mutta yritäppä myydä alennuksiin tai peräti ilmaisiin palveluihin tottuneelle kuluttajille normihintaisia tuotteita. Toisekseen yhteistyökumppanit eivät maksa lippuseteissään likikään täyttä hintaa lippupaketeistaan, joten ne laskevat lipun keskihintaa rankasti ja siten näkyvät suoraan myös tuloissa.

Kouluihin jaettavat ja jonkun tapahtuman yhteydessä Jokerien itsensä jakamat liput ovat nopeasti ajateltuna jotakuinkin ainoita ilmaisia lippuja, joista Jokerit eivät saa mitään vastiketta, paitsi mahdollisesti pelin aikaisen oheismyynnin kautta. Ja mikä taas on niiden lippujen todellinen määrä per peli? Niinpä, ei mikään kovin merkittävä yleisömäärien kannalta.
Kouluihin jaettavia lippuja voi pitää jopa hyvänä sijoituksena. Liput menevät juuri seuran haluamalle kohderyhmälle, josta tulee potentiaalisia uusia asiakkaita. Helposti tulee kaupantekijäisinä myös välittömiä lipunmyyntitulojakin, kun matsiin ilmaislipulla menevä alakoululainen tuo lipun ostavan isänsä mukanaan.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tästä olen pari kertaa heittänyt vertauksen, että miljardöörin (1000 milj.) taskurahoista 10 miljoonaa on 1%, samoin 30000 € tienaavan kaverin vuosipalkasta 1 % on 300 €, kuinka moni täälläkin hääräävistä veikoista käyttää 300 euroa harrastuksiinsa? Luulen, että valtaosa, eikä se hetkauta heidän talouttaan suuntaan eikä toiseen. Jos voisin 300:n euron vuosikuluilla olla mukana pyörittämässä lätkäseuraa, niin mikäs sen mukavampaa. Nytkin tietty on ihan hieno tilaisuus olla mukana seuraamassa valtakunnan parasta lätkää kausikortilla, jonka hinta on 15 €/kausi! Repikää siitä.
Ei ne oligarkit syydä sitä rahaa tuohon pohjattomaan kaivoon vastikkeetta. Ja syytävät sitä rahaa juuri niin kauan kuin Putin haluaa sarjaa ylläpidettävän. Käytännössä koko sarjan kohdalla kaikki munat on yhdessä korissa, mikä ei todellakaan ole mikään hyvä ja sarjan jatkutta takaava asia.
 

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei taitais Lukon ja RTK:N fyffet kovin kummoiseen joukkueeseen riittää ja laarin pohja näkyisi hetkessä. Sinällään turhaa spekulointia, koska Lukko ei ole varmaankaan edes harkinnassa siirtyä mihinkään. Varaa on omasta takaa liigassa pelaamiseen, joten ei tarvitse alkaa huoraamaan venäjälle Harkimon ja Jokereiden tapaan.

Lukon asiat ei itseäni kovin paljoa hetkauta suuntaan tai toiseen. Poimin kyseisen kommentin @Jani82 :n viestistä esiin hieman outona kontekstiinsa suhteutettuna. Toimintamallihan on yksinkertaisuudessaan täysin sama kuin KHL:ssä, mutta eri mittakaavassa. Konserni kuittaa urheilutoiminnan tappiot.

Venäjän talous ei taida kovin vankalla pohjalla olla, joten oligarkkienkaan rahoitus ei mitään ikuista ole. Tarkoittaa käytännössä koko sarjan loppumista ainakin nykymuotoisena, kun töpselin vetävät seinästä. Koko sarjan rahoitus on niin epäterveellä pohjalla kuin jossain vaan voi olla.

Täysin totta. Oma olettamus on tosin se, että sarja pysyy pystyssä vähintään niin kauan, kuin Putin on vallassa. Mitä sen jälkeen, jää nähtäväksi. Täysin puhtoista johtajaa siihen maahan tuskin koskaan saadaan, joten eiköhän se konstailu ja korruptio tule olemaan pelissä mukana jatkossakin. Liittyykö KHL enää silloin isompiin kuvioihin, on toinen asia. Mulle kelpaa oikein hyvin paluu Liigaankin, jos KHL kaatuu.

Kyllähän sillä Jokereille on pitkässä juoksussa merkitystä maksaako loppukäyttäjä lipuistaan vai ei. Ilmaisilla ja alennetuilla lipunhinnoilla saadaan toki uusia katsojia paikalle, mutta saadaanko sitoutuneita katsojia joille saadaan sittemmin myytyä myös normaalihintaisia lippuja. Varsinkin ravintolabisneksestä on tuttu vanha lainalaisuus, että hintoja on kyllä helvetin helppo laskea, mutta yritäppä myydä alennuksiin tai peräti ilmaisiin palveluihin tottuneelle kuluttajille normihintaisia tuotteita. Toisekseen yhteistyökumppanit eivät maksa lippuseteissään likikään täyttä hintaa lippupaketeistaan, joten ne laskevat lipun keskihintaa rankasti ja siten näkyvät suoraan myös tuloissa.

Ilmaislippuja ne halvat ja yhteistyökumppaneiden liput eivät silti ole ja siihen otin ensisijaisesti kantaa, kun täällä usein tunnutaan kritisoivan "ilmaislippuja", joista todellisuudessa vain hyvin pieni prosenttin on ilmaisia. Muuten viestisi tähän liittyen on ihan täyttä asiaa. Tosin omasta mielestä yhteistyökumppanin ei tarvitsekaan maksaa samaa hintaa kuin normaalin kuluttajan, koska siellä taustalla on sitä nimenomaista yhteistyötä eli rahan tai palvelun liikuttamista suuntaan ja toiseen.

Kouluihin jaettavia lippuja voi pitää jopa hyvänä sijoituksena. Liput menevät juuri seuran haluamalle kohderyhmälle, josta tulee potentiaalisia uusia asiakkaita. Helposti tulee kaupantekijäisinä myös välittömiä lipunmyyntitulojakin, kun matsiin ilmaislipulla menevä alakoululainen tuo lipun ostavan isänsä mukanaan.

Kouluun jaettavat liput ovat ehdottomasti hyvä sijoitus, oli sitten ajatuksena saada sitoutettua tulevaisuuden kausikorttilaisia jo nuorella iällä tai saada ainoastaan herätettyä nykyajan tietokonepelinuoriin pientä kiinnostusta ihan oikeaankin liikkumiseen ja urheiluun.

Eikä mulla muutenkaan ole mitään ilmaislippuja vastaan. Asioista puhuttaessa olisi vain hyvä puhua asioista niiden oikeilla nimillä sen sijaan, että vääntelee käännettyjä totuuksia palvelemaan omia tarkoitusperiään. Koko ilmaislippu-case on sikälikin huvittavaa luettavaa, että siinä missä Liiga-aikoina tälläkin palstalla puolustettiin Jokereiden jakamia "ilmaislippuja", näkee monet ne nykyään täytenä mörkönä, Putinin propagandana ja tarkoituksellisena todellisuuden väärentämisenä seuran puolelta, vaikka "ilmaislippujen" osalta juuri mikään ei ole muuttunut Liiga-ajoista.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Lukko sopisi siis oikein hyvin KHL:ään. Kuinka monen KHL-seuran kohdalla ylipäätään on tappion määrällä mitään merkitystä, kun ne kuittaa pääosin oligarkit, joille muutaman kymmenen miljoonaa on pelkkää karkkirahaa ja viikonlopun huvittelubudjetti. Ja toisaalta myös kyseiset oligarkit pysyvät rikkaina, kun pitävät Putinin tyytyväisenä maksamalla karkkirahoja KHL-seuran toiminnasta ja saavat vastineeksi järjettömän isoja diilejä yrityksilleen, joilla tekevät monikymmenkertaisia voittoja seuransa tappioihin suhteutettuna? Siinä vaiheessa nykymuotoinen KHL voi olla uhattuna, kun Putin tippuu vallan kahvasta.
Niin paitsi, että Lukon kohdalla tuo konserni on rakennettu rahoittamaan seuraa, eikä vain omistajan pelinappulaksi kuten KHL:ssä joten ei mitenkään vertailukelpoinen juttu.
KHL:ssä omistajat rahoittavat seuroja tasan niin pitkään kuin hyötyvät siitä itse Putinin avulla jos omat hyödyt loppuvat niin siihen loppuu myös seurojen rahoitus tätä ei käy Lukolla.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Venäjän talous ei taida kovin vankalla pohjalla olla, joten oligarkkienkaan rahoitus ei mitään ikuista ole. Tarkoittaa käytännössä koko sarjan loppumista ainakin nykymuotoisena, kun töpselin vetävät seinästä. Koko sarjan rahoitus on niin epäterveellä pohjalla kuin jossain vaan voi olla.

Venäjän talous on kuralla ja joidenkin ekonomistien mukaan öljyrahat loppumassa hyvin pian. Olen käsitellyt aihetta laajemmin Venäjä-ketjuissa Vapaan puolella, joten suppeasti katsoen KHL:n tulevaisuus on uhattuna. Putin aikoo pysyä vallassa ja tätä varten hän on luonut ns, kansalliskaartin. Putin tuskin luopuu KHL:stä, jota pidetään hänen ideoimana liigana. KHL:n alkuperäinen tarkoitus oli laajentua Länsi-Eurooppaan, mutta Saksa, Sveitsi ja Ruotsi ovat torjuneet KHL:n suunnitelmat. Suomesta löytyi lahjottavissa olevat päättäjät, mutta muissa länsimaissa se on ollut vaikeampaa. KHL:n tulevaisuus ei riipu lainkaan siitä, miten itse Liiga menestyy, koska omarahoitusosuus on keskimäärin hyvin matala. Venäjä (valtio, paikallishallinto, oligarkit) tukevat KHL:ää vuositasolla sadoilla miljoonilla euroilla. Ruplapohjainen tuki rasittaa kuitenkin vähemmän, koska siihen ei vaikuta ruplan arvon lasku.

Suomen Pankin ekonomisti: "Venäjän öljyrahat kohta loppu" - Demokraatti.fi


Kyllähän sillä Jokereille on pitkässä juoksussa merkitystä maksaako loppukäyttäjä lipuistaan vai ei. Ilmaisilla ja alennetuilla lipunhinnoilla saadaan toki uusia katsojia paikalle, mutta saadaanko sitoutuneita katsojia joille saadaan sittemmin myytyä myös normaalihintaisia lippuja. Varsinkin ravintolabisneksestä on tuttu vanha lainalaisuus, että hintoja on kyllä helvetin helppo laskea, mutta yritäppä myydä alennuksiin tai peräti ilmaisiin palveluihin tottuneelle kuluttajille normihintaisia tuotteita. Toisekseen yhteistyökumppanit eivät maksa lippuseteissään likikään täyttä hintaa lippupaketeistaan, joten ne laskevat lipun keskihintaa rankasti ja siten näkyvät suoraan myös tuloissa.

Pitää paikkansa. Futiksessa HJK ja FC Jokerit oppivat kantapään kautta sen, että jos väkeä tulee osin tai täysin ilmaislipuilla, he tottuvat ilmaislippuihin. Tämä on tuhoisaa seuratalouden kannalta, koska ainakaan välitöntä valmiutta maksaa tuotteesta käypää hintaa ei jatkossa ole. Toisaalta, jos on toimiva suhde yhteistyökumppaneihin, pääsylippujen merkitys taloudellisessa mielessä on pienempi. Seuran kannalta on kuitenkin hyvä, jos katsojat integroituvat seuraansa mahdollisimman tiiviisti ja tämä tapahtuu ehkä parhaiten oman kausarinsa itse maksavien kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Jos voisin 300:n euron vuosikuluilla olla mukana pyörittämässä lätkäseuraa, niin mikäs sen mukavampaa.

Onnistuuhan tuo toki!

Varmaan ilahtuisivat tuolla fanien perustamassa "Jokerien farmissa", JHC:ssa jos kilauttaisit kassaan 300 € / kausi. Varmaan pääsisit täyttämään vesipulloja ja varaamaan jäävuoroja! Sitähän se lätkäseuran pyörittäminen on; duunia. Varmaan voisit toimia myös amatööriscouttina!

Että ei muuta kuin yhteyttä sinne johonkin järjestävään tahoon. Olisit muuten enemmän hyödyksi yhteisölle (Jokerifanit), kuin nyt näillä viesteilläsi.

Että hyvää kesää vaan! Sen panoksen kun laitat tuonne, niin lupaan vastata siihen tuplana ja tukea fanitoimintaa ;)

Mites sitten futisjengin pyörittäminen? JFC voisi myös arvostaa sun harrastustoimintaa!
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Asioista puhuttaessa olisi vain hyvä puhua asioista niiden oikeilla nimillä sen sijaan, että vääntelee käännettyjä totuuksia palvelemaan omia tarkoitusperiään. Koko ilmaislippu-case on sikälikin huvittavaa luettavaa, että siinä missä Liiga-aikoina tälläkin palstalla puolustettiin Jokereiden jakamia "ilmaislippuja", näkee monet ne nykyään täytenä mörkönä, Putinin propagandana ja tarkoituksellisena todellisuuden väärentämisenä seuran puolelta, vaikka "ilmaislippujen" osalta juuri mikään ei ole muuttunut Liiga-ajoista.
There is no a such thing as free lunch, ei ole olemassa mitään ilmaislippuja, vaan jokaiselle lipulle on määritelty verotusarvo, ja sillä on kirjanpidollinen merkitys tiliöidäänkö ne markkinontiin tai alemmas tuloslaskelmassa. Sama suomeksi, jos Jokerit antaa lipun jollekin ilman tuottoa, Jokerit kustantaa itse sen verotusarvon kirjanpidossaan.
Lipun keskihinnan laskee helposti tilinpäätöksestä kun jakaa pääsylipputulot katsojamäärällä, Tämä on käsittääkseni liiga-ajoista noussut, jopa merkittävästikin. Aikoinaan ero IFK:hon oli merkittävä, nimenomaan IFK:n eduksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tästä olen pari kertaa heittänyt vertauksen, että miljardöörin (1000 milj.) taskurahoista 10 miljoonaa on 1%, samoin 30000 € tienaavan kaverin vuosipalkasta 1 % on 300 €, kuinka moni täälläkin hääräävistä veikoista käyttää 300 euroa harrastuksiinsa? Luulen, että valtaosa, eikä se hetkauta heidän talouttaan suuntaan eikä toiseen. Jos voisin 300:n euron vuosikuluilla olla mukana pyörittämässä lätkäseuraa, niin mikäs sen mukavampaa. Nytkin tietty on ihan hieno tilaisuus olla mukana seuraamassa valtakunnan parasta lätkää kausikortilla, jonka hinta on 15 €/kausi! Repikää siitä.

En nyt ryhtyisi aivan tällä tavalla rinnastamaan asioita, kun merkitystasolla erojakin on kohtuudella. Siinä missä tämä tavallinen duunari (pääsääntöisesti) pistää omia rahojaan tähän harrastukseen, niin Venäjällä hyvin harva KHL:n seuran omistava taho sijoittaa seuraan omia rahojaan - puhumattakaan, että rahat olisi ansaittu jotakuinkin rehellisellä bisneksellä/yritystoiminnalla. Tässä suhteessa ero Venäjällä urheiluun sijoittavien miljardöörien ja useimmissa länsimaissa vastaavaa toimintaa harjoittavien miljardöörien välillä on myös olennaisen suuri.

On mielestäni sinisilmäistä sukea silmänsä KHL:n yhdeltä ongelmalta - se, että se ei ole tervettä yritystoimintaa ei välttämättä ole se suurin ongelma tässä tapauksessa, mutta se kuinka liigaa on johdettu ja miten seurojen rahoitus on kokonaisuudessaan järjestetty on olennaisesti merkittävämpi ongelma. Kyse ei ole normaalista yritystoiminnasta, mutta kyse ei ole länsimaihin verrattavasta miljardöörien "sijoitustoiminnastakaan" - kokonaisuus on merkittävällä tapaa riippuvainen taustatahojen tahtotilasta, poliittisesta ohjailusta (voidaan jopa sanoa, että jos koetaan tarpeelliseksi jonkin seuran pelastaminen, se pelastetaan määräyksellä) ja muista hyvin epäterveistä toimenpiteistä, jotka omalta osaltaan ovat muodostamassa KHL-kuvaa.

Jokunen vuosi sitten KHL:n sanottiin olevan osa Venäjän "soft poweria" - Ukrainan tapahtumien myötä se on sitä vähäisemmässä määrin ja tämä näkyy osaltaan länsilaajenemisen (ja sen rahoittamisen) tukahtumisena - enää on näyteikkunat jäljellä. Tämä näkyy entistä enemmän sitten siinä, että näitä ongelmia on entistä suuremmalla joukolla seuroja, mutta nähdäkseni etenkin siinä, että enää ei ole samaa tahtotilaa pelastaa ongelmiin joutuneita joukkueita - paradoksaalista kyllä, tämä voi tervehdyttää KHL:ää tulevina vuosina jos toimitaan pitkäjänteisesti ja määrätietoisesti, (jota kyllä epäilen).

No mutta nyt on mentävä - katsotaan kuinka keskustelu etenee ja millä intensiteetillä ehdin osallistua siihen.

vlad
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Hyvät fiilikset vaikka Torpedon yllä oleva uhka kalvaa sisältäpäin ja vie uskon puolueettomuudesta taas piirun verran kauemmaksi. Torpedo kun viime kaudella laittoi Rottenbergin uuden lelun lauluun ja kehtasi vielä uhmata armeijan joukkuetta Moskovan CSKA:ta, niin nyt yllätys yllätys onkin ilmennyt taloudellisia vaikeuksia. No ei kai näistä kannata välittää kun eipä niille itse mitään voi.
 

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Venäjällä on aina suurempia ja mahtavampia kuin Jokerit eli hyvillä mielin ensi kauteen. Kyllä jättiläisetkin on mahdollista kaataa.
 

Kärppärä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät!!
Venäjällä on aina suurempia ja mahtavampia kuin Jokerit eli hyvillä mielin ensi kauteen. Kyllä jättiläisetkin on mahdollista kaataa.

Suomen asukasmäärä on 0.4% Venäjän määrästä. Esim. Ahvenmaalaisia on puolestaan 0,5% Suomen asukasmäärästä. Tilanne on siis sama kuin että Maarianhaminan Jokerit yrittäisi voittaa Helsingin ZSKAn, Tampereen Torpedon tai Oulun Metallurgin, vaikka se suomalaisten silmissä olisi vain Turun SKAn sparrausjoukkue. Iso kala pikkulammikossa, mutta pieni sintti suurilla vesillä. Suomi on (vaiko jo oli) venäläisille pelkkä astinlauta Länsi-Eurooppaan tämän siellä marginaalilajin levittämiseksi ja samalla good willin saamiseksi Venäjälle. Tällä hetkellä tuo koko projekti näyttää menevän pieleen.

Suomen osalta on hirvittänyt venäjän trollien jatkuva vyörytys, kuinka Suomen Liiga on surkea ja huonotasoinen höntsäsarja ja kuinka vain Venäjällä pelataan NHLn veroista lätkää. Suomalaisten itsetunto kun on jo perinteisesti huono ja vaikka kultaa ja kärkipään sijoituksia satelee nuorista ja aikuisista, niin valtamedioita myöten Liigan tason haukkuminen jatkuu. Ikävästi tuollainen nakertaa asiaa tuntemattomien suomalaisten käsitystä oman maan jääkiekkotasosta ja siihenhän toki suurvalta pyrkiikin. Satelliittivaltio- ja etupiiri -ajattelu kun ei ole kadonnut mihinkään vaikka Neuvostoliitto hajosi. Noh. Merkkejä muusta kuin virallisesta totuudesta on noiden mitallien lisäksi vaikka kuinka. Esim. KHLä dominoinut Moses tuli maitojunalla takaisin vissiin pelaamatta yhtään NHL-peliä, kun taas Kärpissä loistanut Donskoi meni jo eka kaudella finaaliin asti - pelaavassa kokoonpanossa.

Mutta tästä kaikesta huolimatta lykkyä pyttyyn Jokereille jättiläisten kaadossa. Tosin yhden voi aina kaataa - jos tuomarit suo -, mutta entä sitten kun tulee se toinen. Ja kolmas. Varsinkin jos ja kun tuomarit eivät suo..
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Suomen osalta on hirvittänyt venäjän trollien jatkuva vyörytys, kuinka Suomen Liiga on surkea ja huonotasoinen höntsäsarja ja kuinka vain Venäjällä pelataan NHLn veroista lätkää. Suomalaisten itsetunto kun on jo perinteisesti huono ja vaikka kultaa ja kärkipään sijoituksia satelee nuorista ja aikuisista, niin valtamedioita myöten Liigan tason haukkuminen jatkuu. Ikävästi tuollainen nakertaa asiaa tuntemattomien suomalaisten käsitystä oman maan jääkiekkotasosta ja siihenhän toki suurvalta pyrkiikin. Satelliittivaltio- ja etupiiri -ajattelu kun ei ole kadonnut mihinkään vaikka Neuvostoliitto hajosi. Noh. Merkkejä muusta kuin virallisesta totuudesta on noiden mitallien lisäksi vaikka kuinka. Esim. KHLä dominoinut Moses tuli maitojunalla takaisin vissiin pelaamatta yhtään NHL-peliä, kun taas Kärpissä loistanut Donskoi meni jo eka kaudella finaaliin asti - pelaavassa kokoonpanossa.

Hieman erikoista mielestäni, että ensin vedät selkeät johtopäätökset siitä, että Venäjätrollien vaikutus yleisen mielipiteen muokkaajana olisi jotenkin merkityksellinen ja -mikäli tulkitisin oikein- stereotypioit Jokeripuolen keskustelijoiden mielipiteet yhdeksi kokonaisuudeksi ja liität ne osaksi trolliarmeijaa. Syventymällä Jokeripuolen kirjoituksiin KHL:stä löytyy mielipiteitä läpi koko väripaletin. Ja löytyy sieltä niin valkoista kuin mustaakin. Kun vedät kaiken lisäksi valtamedian mukaan siihen rintamaan, jonka tehtävänä on uutisoida Liigasta vain negatiiviisia asioita koen mielipiteesi olevan varsin subjektiivinen. Sanoma-konserni, jonka voitaneen todeta olevan näköalapaikalla suomalaisessa mediakentässä ja joka omistaa mm. Liigan televisiointioikeudet on jo intressiensäkin kautta taipuvainen uutisoimaan Liigasta jopa silkkihansikkain. Samaa ei voi sanoa sen uutisoinnin asenteista koskien KHL:ää ja siinä sivussa Jokereita. Mielestäni vedät varsin jyrkät suuntaviivat moittimalla yleistä mielipideilmastoa Liigasta ja kirjoituksesi lopuksi vedät esiin esimerkin, joka palvelee sanomaasi ihan kuin kyseinen esimerkki olisi edes vähää alusta vuosittain toistuva ilmiö. Yhtälailla päinvastaisia esimerkkejä (eli KHL:ssä menestynyt on seuraavalla kaudella NHL-statukseltaan tähtipelaaja ja Liigassa menestynyt ja jopa palkittu pelaaja ei ole seuraavalla kaudella menestynyt edes paria astetta NHL:ää heikommassa sarjassa) Esimerkkejä löytyy molempiin suuntiin aivan riittämiin ja siksi niiden esiintuominen on lillukan varsiin tarttumista. KHL:ssä pelaa lisäksi useita pelaajia, jotka -niin halutessaan- pelaisivat NHL-joukkueissa isoissa rooleissa ja tuossa vertailussa Liiga ei KHL:n kanssa pärjää.

Ylipäätään Liigaa ja KHL:ää on aivan turha rinnastaa keskenään. Liigan merkitys Suomikiekolle on monta sarjaa merkityksellisempi kuin saippuakuplia taivaalle puhaltava KHL. Ja niin se tulee olemaan myös jatkossa. Itse ainakin arvostan korkealle sitä työtä jota Liigaseuroissa tehdään varsin rajallisten budjettien raameissa.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse ainakin arvostan korkealle sitä työtä jota Liigaseuroissa tehdään varsin rajallisten budjettien raameissa.
No samalla lailla se Jokerit operoi KHL:ssä varsin rajallisen budjetin raameissa. Mielenkiinnolla seuraan mihin suuntaan homma kehittyy.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Koska KHL:n otteluohjelma tulee julki? Olis kiva nähdä vähän etukäteen pelipäiviä.
 

Sukee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joskus heinäkuussa, tarkkaa päivää eivät tiedä varmaan itsekään. Ainakin kesäkuu vielä selvitellään jotta ketä siihen otteluohjelmaan ruvetaan asettelemaan. Ainakin Riika oli mun mielestä saanut kuun loppuun asti aikaa selvittää jotta onko niillä vara lähteä leikkiin mukaan. Ja olihan niitä talousvaikeuksissa olevia enemmänkin ja alustavasti varmaan samat säännöt kaikilla.
 

jeani

Jäsen
Aivan fantastisilla!

Venäjä tekee niin urheilun kuin aivan kaiken muunkin saralla niin hienoa maailmanlaajuista kiitoksia keräävää työtä, että on hienoa että me jokerikannattajatkin olemme päässeet osaksi tätä rintamaa.

Meneillään olevissa jalkapallokisoissakin on ollut upeaa seurata (venäläis)yhteisömme edesottamuksia niin katsomoissa ja kaduilla kuin duuman ja presidentinpalatsin vaikuttajia myöten. Vaikka eihän urheilulla ja politiikalla ole mitään tekemistä toistensa kanssa, mutta silti.
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Vähän vieraisiin pöytiin huutamista kun en ole juuri postaillut pitkään aikaan minnekkään. Huomasin sikaedullisen kausaritarjouksen (Seniori) niin päätin tarttua mahdollisuuteen, laskukin kolahti postissa tänään jonka sai maksettua kolmessa erässä, Ensimmäinen kausi Jokeri-leirissä. Ei täältä Lahesta ole kummoinen matka käydä peleissä, varisnkin kun Z-juna tulee Pasilaan, ja viimeinen Z-juna matsin jälkeen lähtee Lahteen 22.12. Nyt mulla on siis kaksi kausikorttia. Saa nähä kuinka paljon pelejä menee päälekkäin. Tolla hinnalla ei haittaa vaikka jomman kumman peleistä pari jää näkemättä.
 

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Aivan fantastisilla!

Venäjä tekee niin urheilun kuin aivan kaiken muunkin saralla niin hienoa maailmanlaajuista kiitoksia keräävää työtä, että on hienoa että me jokerikannattajatkin olemme päässeet osaksi tätä rintamaa.

Meneillään olevissa jalkapallokisoissakin on ollut upeaa seurata (venäläis)yhteisömme edesottamuksia niin katsomoissa ja kaduilla kuin duuman ja presidentinpalatsin vaikuttajia myöten. Vaikka eihän urheilulla ja politiikalla ole mitään tekemistä toistensa kanssa, mutta silti.

Kyllä. Pahalta tuntuu kun länsimafia sortaa Venäjän urheita urheiluijoita sulkemalla heidät tylysti ulos Olympiakisoista. Ja futiskannattajatkin ovat joutuneet törkeän provosoinnin kohteeksi, mutta onneksi he sentään pärjäsivät hienosti, alivoimasta huolimatta. Yksi venäläinen vastaa viittä englantilaista, vai miten se vanha sanonta menikään?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös