Filosofem kirjoitti:
Olen erittäin tyytyväinen uusin ketjukoostumuksiin, nyt jokainen ketju on selvästi balanssissa. Ennen kaikkea kannattaa kiinnittää huomiota miten toimii Jokereiden ylivoima - vai toimiiko. Pelicanssia vastaan heti ensimmäisessä erässä oli yv-mahdollisuuksia aivan riittämiin, mutta tuloksena aina maaliton pyöritys. Mutta jotenkin tuntuu, että tänään palikat alkavat loksahdella paikoilleen, ei niitä kuvioita ja kavereita voi kovin montaa peliä tuloksettomasti hakea.
Ihan hyvä että ketjuja rukataan, joo, mutta minua arveluttaa tuossa pari asiaa aika rankasti.
1) Niinimäen siirto laitaan. Minusta jätkä on näyttänyt Ärrässä ja avauspelissä potentiaalisesti aika hyvältä pelintekijä-sentteriltä. Kannattaako sellaista jätkää sitten laittaa laitaan ollenkaan? Ehkä Wade tietää ja Niinimäki ryhtyy tekemään niitä tehoja, mutta minulla on vähän huono fiilis tästä.
2) FIlppula nelosessa. Täällä sille esitetyt perustelut ovat ihan hyvät jä ymmärrettävät, mutta olen silti sitä mieltä että jos joku näin selkeästi jaksaa pelata ja tekee tehoja, eli siis vaivautuu Pelicans-pelissä jossa kukaan muu ei, niin pitäisi sitä peliaikaa löytyä vähän ylempääkin. Esimerkiksi Tony Virran paikalta, joka ei suoraan sanoen ole osoittanut mitään merkkejä, ainakaan näkemissäni peleissä, että aikoo osallistua mitenkään järkevästi hyökkäyspeliin.
Nyt kun on puhuttu kaikki asia pois alta, seuraa avautumista.
Kaikille meille, jotka pitivät avauspelin vauhtikiekosta, niin turhaan tässä mitään toivottiin. Lainaus Jatkoajan otteluennakosta:
" Jokerijoukkueen peli näyttää riskialttiilta - ikään kuin pelaajat uskaltaisivat enemmän kuin aikaisemmin. Ainakin ne, jotka viime kaudella joukkueessa pelasivat.
Immosen mielestä kyseessä on enemmänkin jääkiekon perusasioiden unohtaminen.
- Pelaajat ikään kuin ajattelevat peliä hyökkäyksen kautta. En tiedä miksi, mutta tällainen kierre täytyy katkaista ja palata taaksepäin omaan pelaamiseen.
Joukkueessa ei tällä hetkellä toimi valmennuksjohdon pelitavan edellyttämä puolustuksen kautta pelaaminen."
Ei vittu, siis heti kun Wade saa joukot kunnolla komentoon, niin Areenalla ollaan taas Suomen New Jersey ja pelataan trappikiekkoa. Sitä kannattaa varmaan joulun tienoilla muistella lämmöllä tuota 6-5 -peliä, kun silloiset paikallispelit menevät kaavalla Jokerit 1-0 ellei HIFK skarppaa.
Mitä jos kaikki koutsit joiden mielestä puolustuksen kautta pelaaminen, tarkka oman pään peli ja täydellinen riskien minimointi on hienoa, ja kaikki ne ihmiset jotka itkivät siitä, kuinka huonoa lätkää on, kun pelataan aggressiivisesti ja uskalletaan välillä tehdä niitä virheitä, painua katsomaan futista? Siinä saa töllöttää 90 minuuttia tarkkaa puolustuksen kautta pelaamista, eikä ainakaan tule maaleja. Jos minä haluaisin maksaa rahaa siitä, että saan katsoa sellaista tuubaa, niin, no, menisin futismatsiin enkä katsomaan Jokereita. Viimeistään ensi kuussa voi nähdä unta siitä, että tehtäisiin yli 2 maalia per matsi.