Jokerit, harryn vasurilla hoidettu pöytälaatikkofirma?

  • 5 844
  • 16

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
"Jokerit venäjän liigaan"-ketjussa on alkanut mielenkiintoinen keskustelu, joka mielestäni on ansainnut oman ketjun, nimittäin miksi hjallis kitisee liigan ja muitten jengien suuntaan kun oma takapihakin on putsaamatta.

Tästähän voi vetää johtopäätöksen että kansallisella tasolla jääkiekon asioita hoitaa amatöörit. Todisteita on monia (Karalahden pelikielto, huligaanirekisteri joka säilytetään järkkäreiden muistissa, epäjohdonmukaiset pelikiellot etc.) ja jokerit ei mitenkään edusta lantakasasta kasvavaa kukkasta. Ongelma on, että kaikki osoittelevat toisiaan ja kukaan ei oikeasti rupea korjaamaan epäkohtia.

Joten tuumasta toimeen. Ilmeisesti kaiken pitää alkaa faneista. (Ok, ehkä liian ylioptimistista luulla suureen muutokseen, mutta kyllä asiasta kannattaa keskustella.)

Kerätään tänne eri argumentit ja vuodatukset mikä organisaatiossa mättää ja miten korjataan ne. Nyt ei puhuta yksittäisistä pelajista, valmentajista tai itse peliä koskevi asioita. Tämä on business-ketju. Kun ehdotetaan jotain, niin lisätkää mielellään mitä lisää se toisi ja miten se tekisi Jokerit Hc:n paremmaksi.

Oma aloitukseni: Oma turhautumiseni perustuu koko organisaation puutteeseen. Hyvänä vertailukohtana voi pitää elitserienin suuria. Suurella kateudella voin käydä Färjestad BK:n kotisivuilla katsomassa kuinka paljon ammattitaitoa on käytössä seuran menestyksen eteen. Färjestad työllistää täyspäiväisesti noin 100 henkeä. Ok, tästä poukasta suurin osa työskentelee Löfbergslila areenalla, mutta löytyy markkinointiosastoa, tiedottajaa, pääscoutteja jne. Siis kaikkea mitä menestyvältä firmalta edellytetään. Jos hakee muita vertailukohtia, niin aika nopeesti huomaa aika selvän kuvion. Menestyviä urheilujengejä johdetaan kuten ammattimaisia firmoja.

Hjallis ei millään voi väittää omaavaansa mitään miidaksen näppituntumaan mitä bisnekseen tulee. Kyllä harrylla on keskeinen rooli Jokereitten menestyksessä ja jaffala on monumentti yhden miehen visioista, mutta on sitä fyrkkaa uponnut moniin turhiin ideoihin. Se mikä pännii eniten on, että nämä yritykset on tehty minun rakastaman jengin kustannuksella. Tarkoitan siis FC jokerit, englntilaisia lätkäjengejä ja ruotsalaisia konkurssipesiä jne. Toivoisin, että herra nielisi oman ylpeytensä ja myöntäisi, että hän ei välttämättä ole seppä kaikessa. Mikäli hänellä olisi ollut mukana asiantuntevaa sakkia, niin ehkä noista kaikista epäonnistumisista olisi joku voinut onnistua. Who knows.

Nyky jokerit on ilmeisesti Hjallis, Masa, läjä erinlaisia myyntipääliköitä ja sitten cv:tä rakentavia opiskelijoita. Ei herätä ainakaan liikaa luottamusta

Ehkä meikäläisen keskeinen teesi on että spend money to make money, mutta ei ainosataan kallispalkkaisiin pelaajiin. Terve organisaatio tarttuu varmasti pelaajiin ja sitä kautta tuloksiin.

Ps: Ehdottaisin muitten jengien kannattajile, että aloittaisivat vastaavat keskustelu omissa ketjuissaan. Olisi mielenkiintoista vertailla keskusteluja keskenään.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kerätään tänne eri argumentit ja vuodatukset mikä organisaatiossa mättää ja miten korjataan ne. Nyt ei puhuta yksittäisistä pelajista, valmentajista tai itse peliä koskevi asioita.
Tää on liian vaikea aihe näin latautuneen otsikon alla. Olisi paljon helpompi haukkua Hjallista yksittäisistä toimista kuin kokonaisuudesta.

Jos keskitytään kokonaisuuteen ja organisaatioon niin Hjalliksen CV kestää aika kovankin vertailun. Sen jälkeen kun Hjallis otti firman vasempaan käteensä hän on mm:

- pelastanut seuran konkurssilta,
- luonut siitä taloudellisesti elinkelpoisen,
- saavuttanut roppakaupalla urheilullista ja taloudellista menestystä,
- käynyt kokeilemassa siipiään ulkomailla ja toisissa lajeissa (yrittämistä) ja kun ei ole menestynyt siellä niin on älynnyt vetäytyä,
- rakentanut aivan loistavan hallin, josta on pikku hiljaa tulossa todella hyvä business,
- katselee eteenpäin ja miettii miten toimintaa voisi edelleen kehittää.

Noin siis jos katsellaan kokonaisuutta ja jätetään yksittäiset pelaajat ym. tarkastelematta. Oikeastaan olisi mielenkiintoista lukea perusteltua kritiikkiä organisaatiota tai sen johtamista kohtaan. Siitä olen lukenut paljon kuinka huonosti Jokereissa scoutataan, kuntovalmentaja puuttuu jne, mutta nuo ovat yksittäisiä asioita.

Minä en organisaatiotasolla keksi kuin yhden selvän parantamisalueen ja se on oman juonioritoiminnan parempi hyödyntäminen.
 

Evander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Myös utj:n pestaaminen vahvistaisi Jokerien organisaatiota merkittävästi. Masa on lähiaikoina tehnyt hyviä hankintoja, mutta kunnon utj:n avulla voitaisiin panostaa laadukkaampaan scouttaamiseen ja omien junioreiden kattavampaan sisäänajoon. Ja junnupuolelle (varsinkin A) muutenkin tarvitaan aivan eri miehet puikkoihin.
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Tää on liian vaikea aihe näin latautuneen otsikon alla. Olisi paljon helpompi haukkua Hjallista yksittäisistä toimista kuin kokonaisuudesta

Myönnetää. Oli iltapulumainen otsikko.

Allekirjotan mainitsemasi cv. mutta vanhoilla meriiteillä voi tuudittauta turhaan hyvänolon tunteeseen ja samalla muualla viedään kehitystä eteenpäin. Väitän että vertailu muualle maailmaan ei kestä. Syytellään verottaja ja puhutaan fanikulttuuri eroista kun ihmetellään miksi ei ole varaa pelaajien liksoihin. Ok, voi pitää paikkans mutta minusta jokerit ei ota kaikkea irti helsingin kokoisesta markkinaalueesta. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta firma vissiin pyörii pakkasella.

Muista kun edellinen kultuuriministeri sai täyslaidallisen. Ei kuulemma ottanut urheilun tarpeita tarpeeksi huomioon. Liiga saa runtua harvasen päivä. Kyllä Harryllä on usien hyvä pointteja mutta tekosyitä voi aina löytää.

Muitten syytelyssä on ongelmansa. Muut harvemmin muuttuvat. Sen sijaan jos tunnusta omat puuttensa on helpompi parantaa omia edellytyksiä menestykseen.

Nykyään Jokeri on liikevaihdoltaan miljoona firmaa ja ehkä kymmenkunta henkeä duunissa. Jokin mättää. Täällä on monta ketjua joissa valitetaan lipumyynnistä, fanituotteista jne. jotka varmasti hoituis paremmin jos asiat hoidettais ammattimaisemmin.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Niin, Harkimohan on nimenomaan bisnesmies. Jääkiekosta hän ei edelleenkään tajua hölkäsen pöläystä, vaikka on ollut kiekkobisneksessä mukana jo vuosikymmenen päivät. Hän ei ymmärrä pelaajien roolituksista jne. yhtikäs mitään eikä osoita mitään kiinnostusta sitä faktaa kohtaan, että esim. Sheddenin kaksoisrooli valmentajana tekee todella hallaa Jokereille urheilullisesti. Taloudellisesti saatavat hyödyt tuntuvat menevän auttamatta menestyksen edelle Hjalliksen ajatusmaailmassa.

Toiseksi, Hjalliksella ei ilmeisesti ole mitään kiinnostusta kehittää Jokerien junioritoimintaa. Sen kustannuksella hän ostaa mieluummin jonkun hyvän pelaajan edustusjoukkueeseen... Hyvät pelaajat voivat tietysti olla hetkellinen oikotie onneen, mutta hyvä junioritoiminta on avain pidemmän aikavälin menestykselle. Jokereissa olisi syytä tehdä muutoksia A-juniorien valmennuspuolella ja kehittää rankasti edustusjoukkueen ja junioriosaston välistä yhteydenpitoa. Jostain syystä Harkimo & Virmanen-kaksikko ei halua "tuhlata" Jokerien resursseja palkatakseen osaamista tälle saralle, vaikka kiinnostuneita on varmasti enemmän kuin laki sallii.

Kolmanneksi, Jokerit ei voi jatkuvasti alittaa omaa budjetoitua yleisömäärätavoitettaan. Se, että näin on tapahtunut jo useampana kautena peräkkäin, osoittaa ottelutapahtumien markkinoinnissa ja itse ottelutapahtumien suunnittelussa olevan rajusti parantamisen varaa. Jälkimmäisen suhteen on ilmeisesti muutosta tapahtumassa ja vastuu ottelutapahtumasta on siirtymässä oikeasti innokkaiden ja asialle omistautuneiden käsiin, mikä on hieno asia. Myös markkinointiin olisi syytä panostaa lisää resursseja, vaikka tällä kaudella ollaankin menty perhepakettien ym. kautta eteenpäin.

Kaikesta huolimatta on annettava suuri kiitos Hjallikselle siitä, että Jokerit on ylipäänsä vielä olemassa ja, että olemme päässeet nautiskelemaan menestystä varsinkin 90-luvulla. Silti, jotain muutosta on organisaatiossa tapahduttava. Nykyisellä Harkimon ja hänen todellisen oikean kätensä Matin toimintatavoilla saattaa olla, että kun Harkimo jonain päivänä avaa kukkaronsa nyörejä, onkin Matti yhtäkkiä siellä.
 

Jopi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varmaan noista yleisemmistä huolenaiheista (junioritoiminta, skouttaaminen tai sen puute) paremmin asiansa osaavat kertovat, joten voisin nostaa esille henkilökohtaisen inhokkini.
Miksi Jokereilta puuttuu kaikki joukkueen historiasta, joukkueesta ja pelaajista kertovat fanitavarat? Vaatteita yms. löytyy vaikka minkälaisia (mikä sinänsä on hyvä asia), mutta miksei ole tehty esimerkiksi DVD:tä Jokereiden historiasta? Minä ainakin hankkisin heti sellaisen kiekon, jolta voisi katsella aikasempia mestaruuksia ym. isoja otteluita, pelaajaprofiileja vanhoista staroista jne. Tai vaikkapa julisteita vanhoista joukkueista/pelaajista.
Jos verrataan urheilubisneksen huipulle, Manchester Unitediin, seura tuo vanhaa glooriaa ja pelaajia esiin melkein kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa. Seuralta löytyy valtava museo, useita DVD-levyjä lähi- ja kaukomenneisyydestä.
Jokereiden ja Suomen mittakaavaan museo voi ehkä olla liian suurta, mutta kyllä seuralta toivoisi edes jonkinlaista yritystä tältä alalta. Paras tapa nuoremmille faneille tutustua seuran historiaan olisi itse katsomalla, eikä pelkästään vanhojen tarinoita kuuntelemalla.
 
Bisnesmaailmassakin monet yrittäjät kasvattavat firman tietylle tasolle kunnes palkkaavat ammattijohtajan jatkamaan, koska liiketoiminta on kasvanut sen verran isoksi että pelkkä yrittäjähenkisyys ei enää riitä. Luulen että liiketoiminta on vain kasvanut Jallikselle liian isoksi. Olisiko aika antaa ammattijohtajan jatkaa, ja itse keskittyä kasvattamaan jotain muuta bisnestä kannattavaksi.
 

Tuoppi

Jäsen
Miksi Jokereilta puuttuu kaikki joukkueen historiasta, joukkueesta ja pelaajista kertovat fanitavarat? Vaatteita yms. löytyy vaikka minkälaisia (mikä sinänsä on hyvä asia), mutta miksei ole tehty esimerkiksi DVD:tä Jokereiden historiasta? Minä ainakin hankkisin heti sellaisen kiekon, jolta voisi katsella aikasempia mestaruuksia ym. isoja otteluita, pelaajaprofiileja vanhoista staroista jne. Tai vaikkapa julisteita vanhoista joukkueista/pelaajista.
Jos verrataan urheilubisneksen huipulle, Manchester Unitediin, seura tuo vanhaa glooriaa ja pelaajia esiin melkein kaikissa mahdollisissa tilaisuuksissa. Seuralta löytyy valtava museo, useita DVD-levyjä lähi- ja kaukomenneisyydestä.
Jokereiden ja Suomen mittakaavaan museo voi ehkä olla liian suurta, mutta kyllä seuralta toivoisi edes jonkinlaista yritystä tältä alalta. Paras tapa nuoremmille faneille tutustua seuran historiaan olisi itse katsomalla, eikä pelkästään vanhojen tarinoita kuuntelemalla.


Minä olen itse melkosen nuori fani (since 92) ja minua ihmetyttää sama asia. Kyllä se on tyhmemmällekin jo varmaan valjennut ettei Hjallis ei juurikaan arvosta aikaa ennen häntä. Ainakaan se ei ulos päin juurikaan näy. Mitä nyt ne pakolliset synttärikuviot. Painopiste historiikeissa on aina 90-luvussa! Kyllähän paidan jäädyttämiskuviot (Tikkanen & Kurrin "väärä numero") kertovat myös karua kieltään.

Mitä tähän itse aiheeseen tulee niin en väittäisi että että Hjallis millään vasurilla vetää mutta en myöskään ymmärrä miksi jotkut paistattelevat vielä menneessä (ilmeisesti myös Hjallis). Se että Hjallis aikoinaan pelasti konkurssilta ja nosti joukkueen huipulle ei muuta sitä faktaa että joukkueessa voitaisiin tehdä monia asioita paljon paremmin ja että homma on kulkenut paikallaan jo usean vuoden. Huvittavaa että mies puhuu halusta nousta kilpailemaan ruotsalaisten jengien kanssa kun oma organisaatio on ihan amatööritasolla ruotsin vastaavan koko luokan joukkueisiin.

Siitä mitä on tehty väärin voi minusta lukea noista muista ketjuista. Päällimäisenä ehkä nousee kuitenkin tuo junnujen hukkaaminen. Ainahan niitä on hukattu mutta jotenkin tuntuu että Sheddenin kaudella ollaan menty vieläkin huonompaan jamaan. Jos sama trendi jatkuu, voidaan koko junnutoiminta käytännössä lopettaa kokonaan!
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Tänään nähtiin taas hyvä esimerkki Jokerien organisaation köyhyydestä Leinon rikottua piste-ennätyksen. Ei tietoakaan standing ovationeista ym. Kuuluttajakin muisti mainita tapauksesta vasta toisen erän alussa. Olikohan joku käynyt kenties erätauolla valaisemassa kaveria asiasta?

Tätä tapausta olisi myös voinut käyttää markkinointikeinona ennen peliä. Ennakoiva hehkuttaminen olisi todennäköisesti tuonut lisää kiinnostuneita halliin...
 

Xteemu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kannata

Miksi Jokereilta puuttuu kaikki joukkueen historiasta, joukkueesta ja pelaajista kertovat fanitavarat? Vaatteita yms. löytyy vaikka minkälaisia (mikä sinänsä on hyvä asia), mutta miksei ole tehty esimerkiksi DVD:tä Jokereiden historiasta? Minä ainakin hankkisin heti sellaisen kiekon, jolta voisi katsella aikasempia mestaruuksia ym. isoja otteluita, pelaajaprofiileja vanhoista staroista jne.
Tässä ketjussa on tehty monia hyviä kysymyksiä. Se, että kysytään fanituotteiden, julkaisujen y.m. perään, kertoo oikeasta kiinnostuksesta. Valitettavasti tämä fanien kiinnostus ei vielä riitä kannattavaan bisnekseen. Kustannusten kalleus ja realististen tuotto-odotusten pienuus kaatavat hienot hankkeet, vaikka tahtoa, intoa ja näkemystäkin olisi. Joskus jopa osaamista.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jokereissa on parasta intohimoiset, lähes ammattimaiset fani! Siinä olisi Harryllä oppimista kuinka hoitaa asiat.
 

boretus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hoki Klupi, Saipalle sympatiaa
Asiasta sivuun, mutta Jokereista on olemassa hyvä historiikki - olisko nimi jotain "Jokerit heikoilla jäillä" ;) - taisi ilmestyä 1990-luvun puolessa välissä.

DVD-historiikki olisi kyllä jotain hienoa. Voisi jokainen nähdä millä vääryydellä Jokerit sai ratkaisevan jäähyn finaaleissa 1983 ja hävisi mestaruuden. (Toisaalta ilman tuota kevättä ja jäähyä minusta ei välttämättä koskaan olisi tullut seuran kannattajaa...)
 

olle****

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Liverpool, Frölunda Indians, Malmö FF
Tässä ketjussa on tehty monia hyviä kysymyksiä. Se, että kysytään fanituotteiden, julkaisujen y.m. perään, kertoo oikeasta kiinnostuksesta. Valitettavasti tämä fanien kiinnostus ei vielä riitä kannattavaan bisnekseen. Kustannusten kalleus ja realististen tuotto-odotusten pienuus kaatavat hienot hankkeet, vaikka tahtoa, intoa ja näkemystäkin olisi. Joskus jopa osaamista.

Extreme-teme on aivan oikeassa. Tämä on se taloudellinen todellisuus, minkä kanssa jokainen yritys elää. Täytyy olla tarkkana mihin fyrkkansa laittaa. Pitää arvioida jokaista sijoitusta ja pohtia miten ne näkyy firman kassassa.

Pointti mitä yritän herättää on, että kun vähän reissaa maailmaa ja vertaa miten muualla käytetään hyväksi joukkueiden ei-rahallisi resursseja, rupee jopa harraste markkinoijaa ihmetyttämään. Vaikutta vähän siltä että jengi ei välttämättä ymmärrä omaa potentiaaliaa. Jokerit tuotteena on paljon enemmän, kuin se hetki aloitus kiekon putoamisen ja päätösvihellyksen välillä tapahtuva kommellus.

Esim pelaajien statusta ei käytetään harvemmin hyväksi. Stara on idoli, stara on esikuva. Esikuvat ovat mediaseksikkäitä.
Mikä on jokereiden kokoisen seuran merkitys yhteiskunnallisesti. Junnulla joka säännöllisesti harrastaa urheilua, on pienenmpi riski ajautua paheiden tielle. Hyväntekijät on mediaseksikkäitä. Mediaseksikkäät asiat saavat usein ilmaista näkyvyyttä. Esimerkkejä on monta miten brändiä voi kehittää ja halvalla. Pitää vain löytää ne oikeat asiat mitkä haluaa että tuotteeseen yhdistetään.

(Yritin välttää sanaa brändi, mutta se ei onnistunut. Naapurin ketjussa kyseinen sana ohjailee jo pelaajakauppoja menestyksen kustannuksella. Toivon mukaan se ei täällä aiheuta samanlaista sanan-merkitys-tappoa.)

Nämä voi tuntua meille, jotka ovat jo valmiina pulittamaan irtolipun hinnaan tai kausarin, hieman liian hassuilta ideoilta. Se ei vaikuta minun lipunosto päätökseen jos mun suosikki on näkynyt jossain tekemässä hyvää. Tietysti tämmöset antaa paremman hyvänolon tunteen, kun olen laittanut jaffalassa 50 egee haiseen, mutta ei se ratkaiseva syy rahan käytölle. Tässä on koko homman ydin. Minä en välttämättä tarvitse niin paljoa markkinointia. Olemme tietysti tärkeä kohderyhmä mutta jos haluaa laajentaa omaa fanipohjaa pitää mennä sinne missä ne mahdolliset fanit on. Nahilassa jokainen laajennus jengi aloittaa fanipohjan rakentamisen medianäkyvyyden ostamisen ohella, laajoilla hyväntekeväisyys kamppiksilla ja erinlaisilla tempauksilla millä yritetään saada kosketus potentiaalisiin lipunostajiin.

Otetaan esimerkkejä aikaisemmista (turhista) jokereitten kamppiksista. Se että Juha Lind kuuluu prätkäklubiin ja näyttää äijältä jokaisella helsingin pysäkillä tuskin saa paljoa uusia asiakkaita. (oliko 2004) Se oli ilmeisesti kohdistettu jo jokerifaniksi tunnustautuville. Tai ainakin näin voisi olettaa koska jos lätkä ei kiinnosta, niin tuskin juhan huutava pää saa tavista kuluttamaan rahaa jaffalassa
"Hjalliksen pojat" tuntui ainakin meikäläiseltä jo heti alkuun hämmentävältä. Yritys me-hengen luomiselle on tietysti hyvä, mutta taas jälleen jo faneiksi tunnustautuville osoitettu. Itse faninakin se ärsytti koska se antoi kuvan, että hjallis päättää kuka pelaa ja toivon, että näin ei ole ollut, ei ole tällä hetkellä ja ei tule koskaa olemaan fakta. Ei vaikka herran omat pojat pelais edustusjengissä. Tämä on tietysti minun subjektiivinen vaikutelma.

Jos muista oikein niin 94-95 nahilan työtaistelun aikaa jokin amerikkalainen markkinointifirma arvioi että jokereitten logo on nahilan ulkopuolella toiseksi paras tai jotain. Entarkkan muista miten vertaus oli tehty. (Detroit Vipers tais olla paras) Tähän ei tietenkään enään ole luottamista, mutta kyllä se jotain kertoo. Oikealla ammattimaisella otteella se voisi nousta arvoon arvaamattomaan.

Kun fani pohja on tarpeeksi laaja niin kustannukset laskee ja kattaus kaikille faneille laajenee. Dvd, fanikaman parannukset, kaikki.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Voisi jokainen nähdä millä vääryydellä Jokerit sai ratkaisevan jäähyn finaaleissa 1983 ja hävisi mestaruuden.
Se ei vaan valitettavasti näy, koska kyseessä oli pieni käytösrangaistus joka tuli suunsoitosta. Olen kuitenkin kummankin osapuolen version kuullut asianosaisilta henkilökohtaisesti eli Sakari Petäjäaholta ja Seppo Mäkelältä itseltään ja vaikka versiot hiukan poikkeavatkin toisistaaan, hyväksyn nyt 25 vuoden jälkeen Mäkelän tuomion, mutta silti olen asiasta katkera, enkä unohda sitä ikinä.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Se ei vaan valitettavasti näy, koska kyseessä oli pieni käytösrangaistus joka tuli suunsoitosta. Olen kuitenkin kummankin osapuolen version kuullut asianosaisilta henkilökohtaisesti eli Sakari Petäjäaholta ja Seppo Mäkelältä itseltään ja vaikka versiot hiukan poikkeavatkin toisistaaan, hyväksyn nyt 25 vuoden jälkeen Mäkelän tuomion, mutta silti olen asiasta katkera, enkä unohda sitä ikinä.

Se oli teidän iki-narrinne Rauli Sohlman joka siellä pelin ratkaisi imuroinnilaan eikä kukaan muu.
 

boretus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hoki Klupi, Saipalle sympatiaa
Se ei vaan valitettavasti näy, koska kyseessä oli pieni käytösrangaistus joka tuli suunsoitosta....

Aika tiukka tuomio ratkaisevan finaalin tuossa vaiheessa...itse en ole koskaan kuullu mitä Petäjäaho sanoi???

...tosin Rale kyllä imuroi Ruoskan rystyvippauksen aika lahjakkaasti... mutta katkeruutta se ei poista.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Hyvä ketjuhan tämä on näin naapuristakin katsottuna. Ikijokeri sanoi kaiken, mitä minulla on sanottavana Hjalliksesta. Hänen preferenssinsä ovat ja tulevat aina olemaan: 1) Bisnes 2) Jokerit 3) Jääkiekko 4) Jokerien junnutoiminta. En usko, että Hjalliksella on mitään suuria tunnesiteitä Jokereihin kokonaisuutena, puhuu hän mitä puhuu. Bisnesmiehenä hänen on itse asiassa varmasti henkisesti helppo luopua Jokereista, kun sen aika koittaa = tulee hyvä tarjous.

Ylläoleva bisneskovuus on hyvä asia jääkiekkojoukkueen organisaatiossa. Jokaisessa joukkueessa pitäisi olla Hjallis-osasto, joka tekee hommaa vain rahan takia. Mutta balanssin vuoksi jokaisessa organisaatiossa pitäisi olla myös laji-ihmiset ja seuraan fanaattisesti suhtautuvat tahot. Joita voi olla sekä bisnes- että jääkiekkopuolella. Suomalaiset lätkäseurat ovat kaikki vielä todella kaukana ammattimaisesti johdetuista NHL-seuroista, joista jokaisesta löytyy puku- ja haalariosasto. Suomalaiset lätkäjoukkueet ovat one/two-man-bandeja; Jokerit on Hjalliksen leikkijuna, HIFK oli Frankin ja Kifen leikkijuna, Lukko on Mokan leikkijuna, Ässät Takon...

Hjalliksessa vituttaa eniten hänen ylenkatseensa itse Jokeri-instituutiota kohtaan. Vaikka olenkin HIFK-fani. Itse odotan, että HIFKin uusi johto tulee duuniin meidän logoa kunnioittaen, ei niin, että näkevät kyseisen logon omana rahantekovälineenään. Lisäksi Hjalliksessa häiritsee hänen legendaarinen puusilmäisyytensä itse lajin suhteen. Miestä ei ilmeisesti oikeastikaan kiinnosta opiskella yrityksensä toimialaa? Toisaalta, eihän se pakollista ole, mutta one-man-bandissa olisi kyllä suotavaa tsekata soittimensa alkeet edes kerran läpi. Tämä Hjalliksen anti-jääkiekkoilullisuus näkyy juuri siinä, että Jokereilla ei ole kauheasti pelisilmää juhlia Leinon kaltaisia merkkipaaluja. HIFK-hallissahan annetaan puolestaan standing ovationit pienimmistäkin asioista tyyliin Mikko Turusen 150. liigaottelu.

Hjalmarissa on paljon hyvääkin. Hyvä pelisilmä rahan suhteen, kiitettävä suorapuheisuus ja omalla tavallaan Hjallis on myös reilu jätkä. Mutta sen, että hänen joukkueensa kerää kaudesta toiseen alle budjetoidun määrän katsojia, pitäisi kyllä herättää nimenomaan bisnesmiehen katselemaan ympärilleen; tarvitsenko lisävoimia organisaatioon? Kyllä tarvitset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös