Se nähtiin taas tänä syksynä, että Sm-liiga joukkueiden mainonta kohdistuu käytännössä kokonaan nk. Vittumarkoille. "Oliks böndellä kliffaa" oli kieltämättä ihan hauska slogani, mutta ketä sä hallille houkuttelee? Aivan, ne samat naamat kun oli viime kaudellakin. Koko liigan markkinointi ja tuote on todella yksipuolinen. Ylivoimaisesti suurin kohderyhmä on 20-40 vuotiaat heteromiehet. Kuinkas paljon näitä on väestöstä?
Ensiksikin HIFK:n vittumarkomainokset eivät ole koko SM-liiga, voi kuulostaa uskomattomalle, mutta täällä maalla jääkiekkoa myydään edelleen pelaajien ja pelin kautta.
Toiseksi olen samaa mieltä että uusien kohderyhmien etsiminen on aina suotavaa ja se onkin erittäin houkutteleva vaihtoehto Jokereille, kun tavoitteena on varmasti täysi tupa jokaisessa ottelussa. Uusien kohderyhmien etsimisessä tulee käyttää mielikuvitusta, mutta niiden hankkimisessa tulee mielestäni edetä erittäin harkiten. Jääkiekon kuluttajiksi eivät ole sattumalta hakeutuneet 20-40 vuotiaat heterot, vaan se on seurausta siitä että jääkiekko sellaisena kuin se on, vetoaa tähän kohderyhmään. Luonnollisesti Jokereilla ei ole mahdollisuuksia muuttaa jääkiekkoa pelinä, joten voidaan väittää että nämä heteromiehet tulevat joka tapauksessa katsomaan pelejä. Tulisi kuitenkin muistaa että ottelussa käyminen sisältää paljon muutakin kuin vain sen pelin. Pelissä ollaan kaltaistensa seurassa, juodaan kahvit tai kaljat ja turistaan äijien kesken pelistä. Välissä vedetään rallimakkara (tässä olisi selvä kehitysidea pääkaupunkiseudulle, hodarit ja chicken wingsit ovat ihan hyviä, mutta perinteinen höyrymakkara luo monelle vanhan kansan miehelle tunteen suuresta urheilujuhlasta) ja sitten taas katsotaan peliä. Tästä ja monesta muusta asiasta muodostuu yhteisöllisyyden tunne; miehet ovat kokoontuneet leirinuotion ääreen. Olemme toki huomanneet että naiset, lapset, homot, neekerit, vinosilmät tai muutoin ei normi heteromiehet eivät läsnäolollaan estä edellä mainitun tunnelman syntymistä, miehet ovat luonteeltaan lunkia ja joviaalia sakkia, eivätkä anna pienten pintavikojen pilata juhlia. Kuitenkin tulisi olla erittäin varovainen, jos markkinointiin sisältyy osa-alueita, jotka muuttavat tilaisuuden luonnetta edellä mainituille heteromiehille vieraaksi. Uskaltaisin väittää että vieraannuttamalla tämä ydinkohderyhmä jääkiekkokatsomoista kuolee tämän hetken kaltainen seurajääkiekko Suomesta muutamassa vuodessa.
Tämän lisäksi varoittaisin erittäin voimakkaasti harkitsemaan uudestaan markkinointitoimenpiteitä, joilla tavoitellaan kohdistetusti maahanmuuttajia, seksuaalivähemmistöjä, mummoja, kotiäitejä, perheitä, yksinhuoltajia, ym.. Jääkiekko-ottelussa nämä ihmiset eivät sinällään ole ongelma, he ovat mielestäni kaikki tervetulleita. Hankaluuksia muodostuu sitten kun pyrkimyksenä on miellyttää kahta tai usempaa asiakasryhmää, joiden toiveet jääkiekkotapahtumasta kuvitellaan toistensa kanssa ristiriitaisiksi. Tällöin päädytään joko tilanteeseen jossa markkinointi ja todellisuus eivät kohtaa kaikille tavoitelluille asiakasryhmille tai vaihtoehtoisesti markkinointi ja todellisuus kohtaavat kaikille, mutta jokaisen kokemus tilaisuudesta on kuin illallinen Rossossa, kaikille on tarjolla heille selvästi räätälöityä syömistä ja juomista, mutta kun voimavarat on kohdistettu kaikkien kanssa kaveeraamiseen ei kenellekään kyetä tarjoamaan edes kohtuullista laatua.
Väittäisinkin että Jokereiden ongelmiin ei ole tarjolla nopeaa ratkaisua uuden tai uusien markkinoiden löytämisen kautta. Ongelmat voidaan ratkaista vain palvelemalla mahdollisimman hyvin jo olemassa olevaa ydinasiakaskuntaa, eli 20-40 vuotiaita heteromiehiä, sekä luonnollisesti tulevia 20-40 vuotiaita heteromiehiä. Tuote joka todella vetoaa tähän asiakasryhmään voi todella hyvin jo näiden asiakkaiden ansiosta, mutta vetää puoleensa melkoisen määrän maahanmuuttajia, seksuaalivähemmistöjä, mummoja, kotiäitejä, perheitä, yksinhuoltajia, ym.. Kukin näistä edellä mainituista ei 20-40 vuotiasta valkoisista heteromiehistä tulee otteluun omista syistään, mutta kaikkien perusteluille on yhteistä se että he haluavat omista lähtökohdistaan päästä mukaan miesten leirinuotiolle porisemaan äijien kanssa.
Jos sieltä Areenalta ei löydy sitä leirinuotiota, on varmaa että 20-40 vuotiaat heteromiehet eivät sinne tietään löydä ja siten lopulta sinne ei löydä tietään kukaan!