Maddenista eli ketjun aiheesta. Olin eilen tekemisissä erään nelikirjaimisen jääkiekkojoukkueen kanssa heidän pikkujoulujensa yhteydessä. Tästä voi esimerkiksi TheG (hänkö se kyseli Isakssonin lähteistä?) saada suoran tiedon siihen, mistä olen jotakin kuullut. Kannattaa muistaa aina kaksi asiaa: 1) osa tämän palstan kirjoittajista on oikeassakin elämässä tekemisissä jääkiekon kanssa 2) jääkiekkobisnes ei ole normaalia liiketoimintaa salamyhkäisempää hypertietoturvallista toimintaa, ihmisethän sitä tekevät ja ihmiset tapaavat ihmisiä jne jne. Näiden pohjalta ollaankin siinä, että osa "tiedoista" on jokatapauksessa tulkintaa, niinkuin se usein todetaan kirjoituksissakin. Paljon palstaa lukevat tietävät kyllä keiden jutuissa saattaa jotain aitoakin infoa olla ja esimerkiksi Veli Isaksson on luottomiehiä. Hän on palstamme HIFK-osion viileä peruspakki. Pelaa siis virheettömästi kuin Benysek. (joka luonnollisesti pistettiin meiltä pois, mutta eihän tää HIFK muuten olisikaan :)
Niin, Maddenin taustalla on myös cobolinkin heittämää vakuutuuksiin liittyvää ongelmallisuutta. Maddenin tasoinen pelaaja (en puhu tasosta kolmessa ottelussaan täällä todellakaan) olisi koko lockoutain sopimuksella helvetin kallis vakuutettava, aivan sairaan kallis siis. Niinpä hänen elämäänsä säätelee edelleen varsinainen työnantaja NJD, jolle Madden on sijoitus ja omaisuutta. Maddenilla ei ole varaa riskeerata vieläpä rapakuntoisena omaa terveyttään Euroopassa pelatessaan, sillä epäilen (tulkintaa), että NJD voisi töiden taas alkaessa katsoa, että Madden ei ole pelannut hänen ja NJD:n välisten sääntöjen mukaan, joten ei meidänkään tarvitse; putotetaanpa palkkaasi 60%, mitäs menit jonnekin finlandliigaan kompuroimaan. Olen varma, että Maddenilla on samantyyppistä tilannetta kuin esimerkiksi Tuomolla Chicagossa. Pelaajan on vähintäänkin läpäistävä oman seuran terveystarkastus, jotta hän voisi lähteä muualle pelaamaan. Madden ei nykykunnossa läpäisisi ehkä edes puolustusvoimiemme alokkaiden perustestiä. Niinpä hän on heilunut täällä ottelukohtaisella sopimuksella ja täytyy sanoa, että hienoa, ettei The Pena edes yrittänyt ottaa HIFKin niskoille isoja vakuutusmaksuja ja muuta mukavaa.