Joel ”Jolle” Harkimo – Jokereiden uusi pohatta isänsä rahoilla

  • 59 191
  • 252

Nick Brophy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo
Jos tämä Joelin Jokerit on luovuttanut rahanarvoisen sopimuksen korvauksetta toiselle yritykselle ja pian sen jälkeen tehnyt konkurssihakemuksen, voi kyseessä olla hieman ongelmallinen kauppa. On ehkä syntynyt tilanne, jossa konkurssipesän velalliset voivat vaatia kaupan purkamista tai asianmukaisen korvauksen maksamista.
Mielenkiintoinen tilanne, mutta nähdäkseni pelastettavissa. Palstalla lieneisi tietoa tai ainakin spekulaatioita, onko seuraavanlainen sopimus mahdollinen / laillinen?
a) Harkimon yhtiö luovuttaa Jokerit ry:n luvalla Jokerit-brandin käyttöön ilman välitöntä korvausta
b) Vastaanottava yhtiö Jokerit Helsinki oy sitoutuu huolehtimaan kilpatoiminnan aloittamisen vaatimista veloista, muut velat jäävät konkurssipesän vastattavaksi.

Kilpailusäännöissä tällaisia velkoja ovat "...maksamattomia erotuomari- tai toimitsijamaksuja, riidattomia erääntyneitä pelaaja- tai valmentajapalkkiota tai kulukorvauksia, urheilijan tapaturma- ja eläketurvasta annetun lain mukaisia maksuja tai muita vastaavanlaisia työnantajamaksuja, joiden johdosta pelaajalle syntyy heti tai myöhemmin etuus, maksamattomia pelaajien tapaturmavakuutusmaksuja tai erääntyneitä velkoja liigalle/liitolle/alueelle tai jääkiekkoliiton jäsenseuroille"

Yllä mainittujen velkojen kuittaaminen jo Harkimon yhtiölle rahaa "lainaamalla" olisi ollut riskaabelia, koska tie oli aivan pystyssä Jääkiekkoliiton kanssa. Nyt konkurssin jälkeen kilpailusääntöjen mukaan uusi toimintaa jatkava yhtiö voi tehdä itsensä kelpoiseksi jatkamaan toimintaa kuittaamalla mainitut velat omasta pussistaan. 640.000 € osakepääoma riittäisi nähdäkseni varsin mainiosti yht. 234.000 € velkoihin Jokerit ry:lle, maksamattomiin palkkoihin ja ostovelkoihin. Velat oligarkkiareenalle ja Kurrille lasken vain ansioksi.
 

olpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue
640.000 € osakepääoma riittäisi
Ottamatta mihinkään muuhun kantaa, on Jokerit Helsinki Oy:n osakepääoma tämän päiväisen kaupparekisteriotteen mukaan 2500 €. PRH on saanut 21.4. rekisteröityä yhtiön ilmoitukset, jossa osakkeiden lukumääräksi ilmoitetaan 17400 kpl A-sarjan osaketta ja 1000 kpl B-sarjan osaketta eli yhteensä 18400 osaketta. Yhtiön osakepääoma on kuitenkin vain 2500 €.
 

Nick Brophy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo
Ottamatta mihinkään muuhun kantaa, on Jokerit Helsinki Oy:n osakepääoma tämän päiväisen kaupparekisteriotteen mukaan 2500 €.
Tarkoitinkin julkisuuteen annettua tietoa osakepääomasta, olin itse asiassa vanhan tiedon varassa, koska pari viikkoa sitten Saarni totesi seuraavaa: "Osakeanti tuotti meille noin 750 000 euroa, enemmän kuin alun perin suunnittelimme.”

Varsinainen osakkeiden merkitseminen jätettäneen varmuuden vuoksi siihen vaiheeseen, kun tiedetään Jokerien saavan sarjalisenssin.
 

Arde90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Dallas Stars, sympatiat Lukko
Kyse saattaisi logistiikkaketjun perusteella olla siitä, että Kurri ei halunnut ottaa mukaansa satojen tuhansien vastuita. Jostain muistan lukeneeni, että vastuut olisivat olleet kokonaisuudessaan kaikkineen yli 500 000 euroa.

Naurava ei halunnut vastuita, koska he ymmärsivät Liigan kannan siten, että vastuut on jätettävä aiempaan yhtiöön, muuten ei Liigapaikasta edes keskustella. Ry ei halunnut vastuita, koska ne olivat määrältään liian suuret.

J Harkimo otti sitten vastuut ja nyt tiedetään, miten hän niiden kanssa menetteli.



JHC:n taloustilanne selvinnee kun toimittavat tietoja julkisuuteen. Koska kauppa tehtiin liiketoimintakauppana vastuineen, ei myymällä itse yhtiö, taloustilanteen voisi arvata olevan useamman miljoonan plussalla venäläisten syöttämän rahan turvin.

Tähän vielä sen verran, että ei Kurri varmastikaan halunnut ottaa mukaansa noita vastuita, etenkin kun puhutaan suht merkittävästä summasta. Mutta kaiken järjen mukaan Kurri oli Jokereiden kanssa umpikujassa, joten käsitä miksi näitä vastuita piti lähteä siirtelemään? Olen aina ollut siinä uskossa, että yrittämiseen ja omistamiseen liittyisi jonkinlainen riski. Kurrilla ei tainnut olla Jokerit Hockey Clubin kanssa mitään riskiä. Jokerit Hockey Club Oy:n kohdalla riskit toteutuivat, niin silti jostain kumman syystä Kurrille haluttiin tarjota kivuton poistuminen takavasemmalle, kun Ry:n tahto oli että kauppaa logosta yms. on käytävä Kurrin kanssa. Ilmeisesti Ry:n Borgström on Kurrin ystäviä pidemmältä ajalta, joten en tiedä sitten oliko kyse jostain ystävänpalveluksesta vai mistä. Tämä nyt nähty tapahtumasarja ei mitenkään voi olla Ry:n etujen mukainen, etenkin jos Jokereiden paluu kotimaan kaukaloihin kariutuu tähän Team Jokerit Oy:n konkurssiin. Ry kaiken lisäksi näyttää menettävän yli 60 000 euroa tämän konkurssin myötä. Junioripelaajien vanhemmat ovat varmasti mielissään, kun myös heidän rahojaan menee kankkulan kaivoon tämän säätämisen seurauksena.

Vaihtoehtoinen tapahtumaketju olisi voinut olla seuraava, että Jokerit Hockey Clubin Oy olisi annettu mennä nurin ja joko sen jälkeen tai jo hieman ennen sitä Ry:n ja Jokerit Hockey Clubin välinen sopimus olisi purettu. Jolloin Ry olisi ollut vapaa itsenäisesti etsimään Jokereille uuden omistajan/omistajaporukan kuten vaikkapa Nauravan tai jonkin muun. Tämä olisi mielestäni antanut kaikille osapuolille kaikkein parhaimmat lähtökohdat tulevaan. Ainoa kärsijä olisi ollut JHC ja Kurri, ja todennäköisesti heillä on edelleen kassassa sen verran rahaa, että olisivat saaneet hoidettua kaikki esim. työnantajalle kuuluvat velvollisuudet, jotka nyt ovat listattuna tuossa Team Jokereiden konkurssihakemuksessa.
 

fakiiri

Jäsen
Kai nämä nimet voi heittää suoraan tiskiin, kun tällaisia tänne kirjoittelee?
No. Olihan tämä julkisuudessa, niin voi nimen kertoa. Markus Selin tuomittiin 2009 hovioikeudessa velallisen epärehellisyydestä. Tuomion mukaan Selin pyrki tietoisesti salaamaan omaisuuttaan ja tulojaan verottajalta sekä ulosotolta 1990-luvun lopussa.

Vuonna 1996 Selin sai oikeudessa sakkotuomion verolaiminlyönnistä. Tämä liittyi firmaan, joka touhusi Nintendo -konsolien ja -pelien kanssa.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No. Olihan tämä julkisuudessa, niin voi nimen kertoa. Markus Selin tuomittiin 2009 hovioikeudessa velallisen epärehellisyydestä. Tuomion mukaan Selin pyrki tietoisesti salaamaan omaisuuttaan ja tulojaan verottajalta sekä ulosotolta 1990-luvun lopussa.

Vuonna 1996 Selin sai oikeudessa sakkotuomion verolaiminlyönnistä. Tämä liittyi firmaan, joka touhusi Nintendo -konsolien ja -pelien kanssa.

Kuulostaa todella ajankohtaiselta ja olennaiselta Jokereiden uuteen tulemiseen liittyen.
 

jokerijunnu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit vuodesta -95
Mistä nämä Britit keksivät kaikista maailman ihmisistä Joel Harkimon tähän välikädeksi?
Muistui nyt muuten tuon areenauutisen seurauksena jo syksyllä kuulemani huhu, jonka mukaan Philip Anschultz, LA Kingsien omistaja sekä ASM Globalin omistaja (tai jotain vastaavaa), olisi ostamassa Areenan ASM Globalin kautta sekä laittamassa rahaa Jokereihin.

No, tuossa tiedossa ei ole juuri mitään uutta, mutta silloin tuli keskusteltua myös siitä, että Anschultzilla ja Hjalliksella on paljon yhteistä historiaa. 2000-luvun alussa Hjallis ja Anschultz kilpailivat eurooppalaisista areenoista ja tietääkseni olivat myös suunnittelemassa jotain yhteistä areenahanketta.

Kyseessä ei siis ole britit, vaan yhdysvaltalainen Anschultz, jolla on vahva(hko) yhteys Hjallis Harkimoon.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Välähti nyt muuten tuon areenauutisen seurauksena jo syksyllä kuulemani huhu, jonka mukaan Philip Anschultz, LA Kingsien omistaja sekä ASM Globalin omistaja (tai jotain vastaavaa), olisi ostamassa Areenan ASM Globalin kautta sekä laittamassa rahaa Jokereihin.

No, tuossa tiedossa ei ole juuri mitään uutta, mutta silloin tuli keskusteltua myös siitä, että Anschultzilla ja Hjalliksella on paljon yhteistä historiaa. 2000-luvun alussa Hjallis ja Anschultz kilpailivat Eurooppalaisista areenoista ja tietääkseni olivat myös suunnittelemassa jotain yhteistä areenahanketta.

Kyseessä ei siis ole britit, vaan yhdysvaltalainen Anschultz, jolla on vahva(hko) yhteys Hjallis Harkimoon.
Tätä mä olen koittanut vähän rantain kautta täällä huudella. Mutta kuulemma ihan paskaa tämmöinen.

OK
 

massaonvoimaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tätä mä olen koittanut vähän rantain kautta täällä huudella. Mutta kuulemma ihan paskaa tämmöinen.

OK
Hampurin halliprojektin yhteydessä joskus ysärin lopussa tai 2000-luvun alussa lonkalta heitettynä näiden herrojen tiet kohdanneet. En siltikään myyjätahosta johtuen usko mitään tapahtuvan kaupan osalta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Muistui nyt muuten tuon areenauutisen seurauksena jo syksyllä kuulemani huhu, jonka mukaan Philip Anschultz, LA Kingsien omistaja sekä ASM Globalin omistaja (tai jotain vastaavaa), olisi ostamassa Areenan ASM Globalin kautta sekä laittamassa rahaa Jokereihin.

No, tuossa tiedossa ei ole juuri mitään uutta, mutta silloin tuli keskusteltua myös siitä, että Anschultzilla ja Hjalliksella on paljon yhteistä historiaa. 2000-luvun alussa Hjallis ja Anschultz kilpailivat eurooppalaisista areenoista ja tietääkseni olivat myös suunnittelemassa jotain yhteistä areenahanketta.

Kyseessä ei siis ole britit, vaan yhdysvaltalainen Anschultz, jolla on vahva(hko) yhteys Hjallis Harkimoon.

Asiahan oli muistaakseni useamman kerran esillä palstallakin. Ainakin minä käsittelin ASM Globalin nimeltä mainiten ja varmaan monen muun ohella.

Itselläni on monivuotinen kokemus kansainvälisestä ja myös USA:ssa toimineesta yrityksestä. On erittäin tiukat säännöt miten raha voi liikkua edes konsernin sisällä. Saati sitten konsernista ulos. Sen enempää tätä ei yksityiskohtaisesti voi kommentoida ilman faktatietoa.

Täällä ei selvästikään ymmärretä, miten tarkkaan rahan liikkumista valvotaan ja kuinka tiukkaa se on mm. rahanpesua vähentävän kontrollin osalta.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Hussi avioehdosta:
"Parille on tulossa avioehto johtuen osin siitäkin, ettei Hussi koe olevansa oikeutettu Harkimon suvun rahoihin.

– Fakta on kuitenkin se, että Jollen suvulla on sitä pätää. Puhutaan nyt asioista oikeilla nimillä. Mä en oo mitenkään oikeutettu niihin, jos semmoinen tilanne tulee. Enkä mä haluaisinkaan olla oikeutettu niihin tai koskea niihin, Hussi linjasi Seminuoret sijoittajat -podcastissa, jonka toinen juontaja on Joel Harkimo.

– Vastaavasti sitten taas mä oon rakentanut mun omaa firmaa. Mä koen, että jos me erotaan niin, anteeksi nyt vaan, se ei ole sun ansiota jos siellä on omistuksia tai rahaa tilillä. Mun mielestä se on vaan fair play, että on avioehto, hän totesi napakasti."


Kuvastaa pariskuntaa paremmin kuin hyvin. Jollella on takanaan suvun pätäkkää ja ei ole itse saanut omilla ansioillaan mitään aikaan, kun Hussi on taas omalla työllään noussut varsin hyviin ansioihin.
 
Muistui nyt muuten tuon areenauutisen seurauksena jo syksyllä kuulemani huhu, jonka mukaan Philip Anschultz, LA Kingsien omistaja sekä ASM Globalin omistaja (tai jotain vastaavaa), olisi ostamassa Areenan ASM Globalin kautta sekä laittamassa rahaa Jokereihin.

No, tuossa tiedossa ei ole juuri mitään uutta, mutta silloin tuli keskusteltua myös siitä, että Anschultzilla ja Hjalliksella on paljon yhteistä historiaa. 2000-luvun alussa Hjallis ja Anschultz kilpailivat eurooppalaisista areenoista ja tietääkseni olivat myös suunnittelemassa jotain yhteistä areenahanketta.

Kyseessä ei siis ole britit, vaan yhdysvaltalainen Anschultz, jolla on vahva(hko) yhteys Hjallis Harkimoon.

ASM:stä tosiaan oli vahva huhu, mutta päätyivät Suomessa ainakin toistaiseksi Kulttuuritalolle:

Maailman johtava tapahtuma-alan yhtiö ASM Global rantautuu Suomen markkinoille​


Kirjoittaja
Maria Korteila
-
2.5.2023

Senaatti-kiinteistöt myi Kulttuuritalon Helsingin Kulttuurihub Oy:lle vuonna 2021.

Maailman johtavana tapahtumatilojen hallinnoijana tunnettu ASM Global huolehtii jatkossa Helsingin Kulttuuritalon toiminnoista.
Helsingin Kulttuurihub -yhtiö osti Kulttuurintalon kiinteistön Senaatti-kiinteistöiltä viime vuonna noin 11,4 miljoonalla euroa. Kulttuurihub ilmoitti kaupan jälkeen, että talolle etsitään uusi operatiivisesta toiminnasta vastaava kumppani.
Kulttuuritalon myötä ASM Global avaa virallisesti toimintansa Suomen markkinoilla. ASM Global hallinnoi globaalisti yli 350 tapahtumapaikkaa ja tarjoaa tilat yli 20 000 erilaiselle kulttuuritapahtumalle vuosittain.
–Kulttuuritalo on ensimmäinen kohteemme Suomessa, ja olemme innoissamme mahdollisuudesta laajentaa ASM Globalin toimintaa myös Suomen kasvaville markkinoille, kommentoi Chris Bray, ASM Globalin Euroopan-varatoimitusjohtaja.
ASM Globalin johtaman uudistuksen myötä Kulttuuritalo on tarkoitus vakiinnuttaa yhdeksi Helsingin tärkeimmistä kulttuurikohteista ja kasvattaa samalla tilan kansainvälistä kiinnostusta.
Sisältöjen ja ohjelmiston uudistamisen lisäksi ASM Global ja Kulttuuritalo aloittavat kellaritilojen kunnostustyöt, joiden tavoitteena on rakentaa Kulttuuritaloon uusi 300-paikkainen live-musiikkitila.
Kultsana tunnettu Kulttuuritalo on ollut ikoninen helsinkiläinen tapahtumapaikka jo lähes 70 vuoden ajan. Vuonna 1958 käyttöön otettu Kulttuuritalo on Alvar Aallon suunnittelema.
Kuvan lähde: Senaatti / Sami Saastamoinen.
 

jeani

Jäsen
Minä olen niitä harvoja, jotka eivät vastusta Jolleakaan.

Kuitenkin, eräs asia kaipaa selvennystä. On kerrottu, että Joel Harkimo ei hyötynyt Jokereista taloudellisti omistajuudesta luopuessaan. Tarkkaan valituilla sanamuodoilla Saarni(kin) on antanut ymmärtää, että Joel ei pyytänyt edes sitä noin puolta miljoonaa euroa, jonka tämä oli pulittanut Kurrille. Mielestäni on tulkittavissa myös niin, että hän halusi ja sai sen puoli miljoonaa Saarnin porukalta. Ja tätä ei vain haluta avoimesti kertoa.

Eli tulkitaanko, ettei vaatinut mitään = 0 euroa? Vai, että vaati vain sen puolisen miljoonaa, mutta ei jäänyt hyötyä kun sen oli itsekin maksanut?

Mitenkäs muut lukivat uutista?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pakko myöntää, että jopa Sampo ja Minttu ovat mielenkiintoisempi "power couple", kuin Janni ja Jolle, mutta kaiketi uutisia klikataan riittävästi.

Kun Jokerien keulakuvaksi ei miestä kelpuutettu, voisin kuvitella Jollen panevan kaikki peliin poliittisella urallaan.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari

massaonvoimaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lienee selvää, että tällä rotalla ei ole mitään asiaa enää Jokereiden peleihin? Jos ei tajua itse pysyä poissa, niin toivottavasti kanssakatsojat tekevät sen selväksi.
Tekee kuulemma pyyteetöntä duunia Jokereiden eteen. Mitä pahaa Jolle on tehnyt?

Ja vakavammin, helvetin hienoa, että koko Harkimon klaanista on päästy eroon.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lienee selvää, että tällä rotalla ei ole mitään asiaa enää Jokereiden peleihin? Jos ei tajua itse pysyä poissa, niin toivottavasti kanssakatsojat tekevät sen selväksi.

Edelleen se Hirtetty Harkimo(t) -tifo olisi todella ajankohtainen ensi kaudella. Stokiksesta mallia tämän kanssa.

Toinen iso kysymys on tämän nykyisen Eteläpääty Ry:n rooli vähän kaikessa Jokereihein liittyvässä. Aina ollaan kieli pitkällä nuolemassa ja puolustamassa näitä "vallassa" olevia vetäjiä, kun kutsu tulee ja saadaan "lisätietoja". Tämän jälkeen jäsenet pönkittävät omaa egoaan ja kertovat jotain tiedonmurusia näistä tapaamisista someen. Oksettavaa toimintaa.
 

SirKepola

Jäsen
Suosikkijoukkue
AS Roma
Toinen iso kysymys on tämän nykyisen Eteläpääty Ry:n rooli vähän kaikessa Jokereihein liittyvässä. Aina ollaan kieli pitkällä nuolemassa ja puolustamassa näitä "vallassa" olevia vetäjiä, kun kutsu tulee ja saadaan "lisätietoja". Tämän jälkeen jäsenet pönkittävät omaa egoaan ja kertovat jotain tiedonmurusia näistä tapaamisista someen. Oksettavaa toimintaa.

Tämä. Ja huolestuttavana katsellut viimeisen parin viikon aikana, kun täälläkin jatkoajassa yksi hyvin tunnettu nimimerkki on hypännyt tähän "rinkiin" mukaan missä on käyty kiertelemässä seuran kanssa Keravalla ja kuuntelemassa vähän "salaisia suunnitelmia" mistä ei voida vielä missään nimessä puhua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös