Jere Innala HIFK:ssa

  • 76 354
  • 399
Suosikkijoukkue
Jokipojat, HIFK, Montreal Canadiens, Liverpool.
Ei se ihan oikeustajuntaan mene, että Anttalainen vetää tarkoituksella Auvitua koko kentän vauhdilla selkään ja saa 6 peliä, kun Auvitu loukkaantuu puoleksi vuodeksi.

Innalan tapauksessa kyseessä ennemminkin huolimattomuutta ja vastustaja ei loukkaannu, koska osuma päähän ei ole kova. Pelikiellon paikka, mutta eihän nämä ole missään mittasuhteessa. Ymmärtäisin jos Innalalla olisi historiaa.

HIFK:n yhteistyöseura Mestiksessä on kokenut saman kohtalon. Viikko sitten Hermes pelissä Jokipoikien pelaajistosta pari pelaajaa sai kurinpidolta kakkua, 2 peliä Brygger ja 3 peliä Tammela. Kovia kakkuja ottaen huomioon, että taklaukset eivät suoranaisesti olleet edes tarkoituksellisia ja sikakovia. Toisaalta samassa matsissa hyvään vireeseen päässyt ykkösen laituri Kerkkänen taklattiin selästä laitaan pää edellä siihen jysähtäen niin, että kahden pelaajan piti taluttaa askista pois kun jalat olivat spagettia. Eipä ole Kerkkänen pelannut sen jälkeen Jokipojissa vielä kolmeen peliin. Veikkaisin aika vakavaa aivotärähdystä. Tuomarit 2+10, mutta ottelutarkkailija ja Mestiksen kurinpito eivät reagoineet niin, että olisi tullut pidempää kakkua.

HIFK ja Jokipojat yhteistyöseuroina vaikuttavat olevan kohtalontovereita, sillä jos vastustajat ajavat surutta, niin tuomarit tuskin huomaavat sitä ja jos taas HIFK/Jokipojat taklaavat astetta hiemankin lujempaa, niin bannia tulee ihan kiitettävästi. Sellainen tuntuma on vain tullut etenkin tästä syksystä.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
selkeesti IFK-lisää on kuiteski tossa rangaistuksessa.
En ole nähnyt kyseistä taklausta, mutta käsittääkseni Liigan sääntö on, että jos taklaus osuu selkeästi päähän, seuraa siitä viiden ottelun pelikielto. Tiedä sitten liukuuko "selkeän" määritelmä tapauskohtaisesti, varmaankin, mutta jos tämän katsottiin selkeästi osuneen päähän, ei kai tuossa pelikiellossa mitään IFK- tai muutakaan lisää ole.
 
J

Just-Ice-Hockey

Pään alueelle osuvat taklaukset ja muut osumat ovat oikeasti vakava asia ja on hyvä, että ne ovat erityistarkkailussa. Mutta en pidä sitä lajin kannalta hyvänä asiana, että jokainen osuma arvotetaan saman arvoiseksi ja jo ennakkoon on päätetty, että se on viisi peliä. En usko, että pelaajatkaan ovat oikeasti tätä mieltä. Väyryselle ei seurannut osumasta mitään, tai jos seurasi, hän ottaa itse riskin pelaamalla. Mielestäni tässä ei nyt ihan pelikieltoon asetetun pelaajan oikeusturvakaan täysin toteudu. Mutta mitäs minä mistään mitään tiedän.

Ennakkoon ei missään nimessä ole arvotettu jokaista osumaa saman arvoiseksi, vaan viisi ottelua on se, mistä lähdetään. Se on minimi, jota voidaan korottaa, jos teko osoittaa moitittavuutta. Taklattavan omalla toiminnalla voi puolestaan olla tuomiota lieventävä vaikutus. Esimerkiksi Karjalainen sai alle viisi ottelua teostaan, koska Krivokrasov pelasi poikkeuksellisen matalassa asennossa tjsp. Nythän Väyrysen toiminta ei itsessään vaikuttanut tapahtumaan millään tavalla, vaan koko kokonaisuus oli Innalasta lähtevää.

Yleisenä huomiona, eikä enää vastauksena nimimerkille @BOL voidaan todeta, että loogisten syllogismien ja deduktiivisen päättelyn kautta Innalan tapaus on helppo rakentaa ja huomata, että minkäänlaista oikeusmurhaa ei ole tapahtunut. Sen sijaan, että keskustelu aina pyörii yksittäisen tilanteen ja yksittäisen pelikiellon ympärillä, olisi huomattavasti hedelmällisempää keskustella siitä, onko Liigan linja oikealla tasolla ja toisaalta siitä onko Liigan kurinpitojärjestelmä rakennettu siten, että se kohtelee pelaajia keskenään oikeudenmukaisesti. Toki fanikulttuurissa, mitä myös jatkoaika edustaa, yksittäisillä tilanteilla on tapana korostua. Parhaat keskustelut kuitenkin käydään ja asioita saadaan edistettyä, kun faninäkökulma saadaan jätettyä taakse ja asioista puhutaan asioina.

Itse olen sitä mieltä, että tätä tarkoitusta varten Liigan tulisi perustella myös ne tapaukset, jotka eivät etene kurinpitoon. Lisäksi tilanteiden saattaminen käsiteltäväksi tulisi yhdenmukaistaa. Mikäli itse olen käsittänyt kurinpitojärjestelmän oikein, on yksittäisellä otteluvalvojalla liikaa valtaa ja pahimmassa tapauksessa kurinpitoon tulee muunnelma Kajaani-efektistä (aina samat tuomarit ja vastustajien syytökset kotiinpäinvetämisestä ja poikkeuksellisesta linjasta). Kolmas asia mihin toivoisin Liigalta linjakkuutta on loukkaantumisten vaikutus pelikieltoon. Itse olen sitä mieltä, että teosta rangaistaan ja seuraamuksen vaikutus pitäisi saattaa pienemmäksi. Itse olisin valmis tekemään täysin summaarisen linjauksen, jos taklattava ei enää palaa kyseiseen otteluun se on +1 matsia. Jos loukkaantuu pidemmäksi aikaa, se on sitten paskaa tsägää tai seurausta törkeästä teosta, joka tulee tekona arvioitavaksi. Näin päästäisiin arvioimaan puhtaasti tekoa, mikä olisi mielestäni erittäin hyvä asia.

Viimeisenä muutoksena itse alentaisin kurinpidon lähtökohtaisia linjauksia ja suurentaisin uusijalisän vaikutusta. Ei Innalan teon kaltaiset taklaukset ole ongelma, eikä niitä ikinä saada karsittua pois. Sen sijaan pitäisi pyrkiä vaikuttamaan Anttalaisen, A. Tyrväinen ja vaikka Tikan kaltaisten kroonikoiden käyttäytymiseen.

Siinä minun viisi penniä täysin aiheen vierestä ja ohi.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En ole nähnyt kyseistä taklausta, mutta käsittääkseni Liigan sääntö on, että jos taklaus osuu selkeästi päähän, seuraa siitä viiden ottelun pelikielto. Tiedä sitten liukuuko "selkeän" määritelmä tapauskohtaisesti, varmaankin, mutta jos tämän katsottiin selkeästi osuneen päähän, ei kai tuossa pelikiellossa mitään IFK- tai muutakaan lisää ole.

En tykkää oikeen tosta linjauksesta. Kyllä jokainen taklaus pitää käsitellä täysin omana tapauksenaan, koska on se "osuu päähän" niin hemmetin laaja käsite. Missä asennossa taklauksen vastaanottaja on. Minkä luonteinen teko on, eli osuuko se suoraan päähän, osuuko leukaan tai onko enemmän vahinko kun tahallinen teko. Ja siis onko täysin holtiton vai minkälainen. Paljonko vauhtia siinä?

Törkeydet pois, kuten pääosumatkin, mutta selkeästi pidettävä kuitenkin lajin luonteesta kiinni. Tässä "osuma päähän ja vähintään 5 peliä", niin näen aika huonon suunnan myös. Kuka uskaltaa kohta taklata enää, kun ei tiedä sitä kuinka vastustaja ottaa sen vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä "osuma päähän ja vähintään 5 peliä", niin näen aika huonon suunnan myös.
En mene vannomaan, mutta käsittääkseni on niin, että tuomio voi liukua tuosta viidestä pelistä taklaajan toimien "moitittavuuden" ja taklattavan omankin tekemisen mukaan, esim. jos on selkeä vahinko, voi pelikielto olla parin-kolmen ottelun mittainen ja jos taas on selkeä tahallinen haku ja törkeys, voi tulla vaikka kahdeksan ottelun pelikielto. Mikäli muistan oikein, niin "automaattisesta" viiden ottelun pelikiellosta siirryttiin nykymalliin joskus toissa syksynä.

Kuka uskaltaa kohta taklata enää, kun ei tiedä sitäkään kuinka vastustaja ottaa sen vastaan.

Näinpä, en mäkään pidä tätä linjausta tai sääntötulkintaa erikoisen hyvänä, vaan tuommoista puuhasteluahan Liigan toiminta usein valitettavasti on.
 
J

Just-Ice-Hockey

@Trenchtown ihan oikein olet käsittänyt. Tällä kaudella Karjalainen sai päähän kohdistuneesta taklauksesta 4 ottelun pelikiellon. Muistaakseni perusteluina alle 5 ottelun pelikiellolle ole vastustajan matala peliasento ja sinänsä puhtaasti suoritettu taklaus.
 
Suosikkijoukkue
HIFK kundit & gimmat & Buli; Kerava Shakers

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On kyllä aivan todellinen ilo silmälle katsella tämän skloddin esityksiä. Todella harmi, jos siirtyy ensi kaudeksi muualle.

Minun mielestäni Liigan paras pelaaja.
 

Keskikalja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, CHICAGO BLACKHAWKS, Liverpool, Real Madrid
On kyllä aivan todellinen ilo silmälle katsella tämän skloddin esityksiä. Todella harmi, jos siirtyy ensi kaudeksi muualle.

Minun mielestäni Liigan paras pelaaja.
Kyllä!!! Aivan huippu miten pyörittää kulmissa!
 

Joona D

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Boston Bruins
Turhautumista havaittavissa pelikatkoilla, enkä ihmettele miksi. Painaa kultapotta päässä hirveän määrän duunia ja ruokkii koko joukkuetta, mutta ei niitä maaleja vain tule itselle eikä jengille. Selätti tämän ongelman jo kerran, toivotaan että kohta alkaa uppoamaan taas.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Innalan pelissä mua on häirinnyt koko kauden se että one timerin syöttö pitää olla ihan täydellisesti kohdilleen että Innala lähtee siitä laukomaan. Saisi ampua vähän huonomastakin syötöstä niin tehoja tulisi lisää, toisaalta silloin Innala tuskin pelaisi meillä vaan todennäköisesti jossain isoimmissa ympyröissä.
 

T.J.R

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Flyers
Turhautumista havaittavissa pelikatkoilla, enkä ihmettele miksi. Painaa kultapotta päässä hirveän määrän duunia ja ruokkii koko joukkuetta, mutta ei niitä maaleja vain tule itselle eikä jengille. Selätti tämän ongelman jo kerran, toivotaan että kohta alkaa uppoamaan taas.
Kiinnittänyt samaan huomiota viime peleissä. Myös Halonen näytti Ilves pelin jälkeen todella turhautuneelta. Rankkarien päätyttyä, antoi muunmuassa kilvellään kovuutta vaihtoaition laidalle, todella nopea käden heilautus fanikatsomon suuntaan ja todella vihaisen oloisena pukukoppikäytävälle. Poistui kaukalosta reilusti ensimmäisenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös