1963 kirjoitti:
Tämä on juuri se ongelma mikä Saarelan kohdalla tulee vastaan. Mies on iso riskihankinta, jolle joutuu maksamaan huippumiehen palkan. Jos Pasi naputtelisi vuodesta toiseen huipputehot kuten esimerkiksi Kivenmäki Ässissä, olisi tilanne aivan toinen. Saarelan uralle on sattunut monta ala-arvoista pelikautta ja viimeisin niistä oli 2005-2006. Ruotsissa (1999) ja sen jälkeisillä Lukko kausilla (2000-2002) oli myös vaikeaa.
Viime kausi oli kieltämättä ala-arvoinen Saarelan kohdalla, mutta itse kyllä olisin valmis ymmärtämään ainakin osittain tuon kauden problemaattisuuden. Edellä mainittu valmentajakuvio on erittäin merkittävä syy. Ja muutenkin; viime kausi oli katastrofi läpi koko organisaation.
Tuosta "riskihankinnasta" olisin myös hieman eri mieltä; on kohtuutonta ja itse asiassa jopa tosiasioiden vastaista muotoilla näkemystä, että Saarelan tulisi olla "kuten Kivenmäki joka tekee huipputehot vuodesta toiseen". Jos nyt vertailla halutaan, niin Kivenmäellä on takana oikeastaan vain neljä kautta hyvillä tehoilla ja aivan huipputehoilla itse asiassa oikeastaan vain viime kausi. Yli 40 pisteen kausia Kivenmäki on urallaan pääsarjatasolla pelannut tasan kolme, kun taas Saarelalla viimeiset 12 kautta pääsarjatasolla on tasaisen vauhdin taulukolla ja pisteitä/ottelu- määriä tarkasteltaessa kulunut yli 40 pisteen tahdilla. Alle viidentoista maalin Pahi on jäänyt noina vuosina tasan kaksi kertaa. Viime kausi oli totta tosiaan floppi, mutta muuten näistä "flopeista" voi olla jo eriävääkin mieltä. "Ala-arvoinen Ruotsin kausikin" tuotti kuitenkin Pahille 17 maalia - maalimäärän, johon esimerkiksi Kivenmäki on yltänyt urallaan toistaiseksi tasan kerran.
Viime kausi on jotenkin surullisella tavalla sumentanut käsityksen Saarelasta. Osin tämä on ymmärrettävää mutta ei täysin. Enkä myös oikein ymmärrä, mistä tulevat ne voimakkaat käsitykset Saarelasta jotenkin hankalana tai ongelmallisena, "pukukopissa ei niin helppona" persoonana. Itse en oikein vahvoja perusteita tällaiselle asialle ole löytänyt.
Itse ottaisin Saarelan Lukkoon mielihyvin takaisin. Itse asiassa ajatus Pahista vaikkapa TPS:n tai Tapparan paidassa takomassa verkkoja tötterölle Äijänsuolla saa aikaan puistatuksen. Sitä en ainakaan haluaisi nähdä.